Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Lecture 16

Case

Number

Middle English

System of Declensions

Old English

The Development of the Noun

Lecture 15

Numeral

Classification:

1. Cardinal –ān (one), twēζen (two), þrēō (three) – had the categories of Gender and Case. All the other cardinal numerals were unchangeable.

2. Ordinal –were unchangeable.

 

As it has been mentioned in Lecture 14, the Noun had the following categories in OE:

Number –Singular (Sg) and Plural (Pl).

Case –Nominative (Nom), Genitive (Gen), Dative (Dat), Accusative (Acc).

 

Gender –Masculine (M), Feminine (F), Neuter (N):

· Originally (in PG) it was a semantic division (he/she/it – associated with the lexical meaning of a noun), but in OE this principle did not work any more (e.g. wīf (wife) = Neuter);

· In OE the nouns [A31] started to be groupped into genders according to the suffix:

- -þu (F) – e.g. lenζþu (length);

- -ere (M) – e.g. fiscere (fisher).

Though the stem-suffixes merged with the root, declensions were still existent in OE and were based on the former IE stem-suffixes:

a-stem –the most numerous declension and proved to be productive (M, N):

 

Case Masculine Neuter
Singular Plural Singular Plural
Nom, Acc fisc fiscas dēor dēor!
Gen fisces fisca dēores dēora
Dat fisce fiscum dēore dēorum

 

Traces of a-stem in Modern English:[A32]

· -es (M, Sg, Gen) à ‘s (student’s book) – Possessive Case;

· -as (M, Pl, Nom) à -(e)s (watches, books) – plural ending for the majority of nouns;

· -(N, Pl, Nom) à zero ending(deer, sheep) – homogeneous Sg and Pl.

n-stem(M, N, F):

 

Case Masculine
Singular Plural
Nom nama naman
Gen naman namena
Dat naman namum
Acc naman naman

 

Traces of n-stem in Modern English[A33] :

· -an (M, Pl, Nom) à -en (oxen, children, brethren) – irregular plural ending.

root-stem –never had stem-suffix, words consisted of just a root(M, F):

Case Masculine
Singular Plural
Nom, Acc fōt fēt
Gen fotes fōta
Dat fēt fōtum

Traces of root-stem in Modern English:

· root-sound interchange (M, Pl, Nom) à root-sound interchange (men, geese, mice) – irregular Plural.

Most changes occurred to the Noun in ME.

System of Declensions[A34]

In ME the declensions disappeared due to the reduction of endings. As far as the Case endings were reduced to one or two, there remained no distinction between the Case forms of different declensions and there was no necessity any more to distinguish these declensions.

Gender[A35]

The Gender in OE was not supported semantically. It was only a classifying feature for the declensions and as far as the declensions disappeared there was no necessity to preserve the Gender. It disappeared by the 11th – 12th c.

The quantity of the Number endings was also reduced as far as the declensions disappeared. The markers of the Plural became more uniform (-s, -en, root-sound interchange). The preference of the consonantal endings[A36] can be explained by the fact that the vowels were more apt to change and reduction then the consonants that in general proved to be more stable.

The Case system was contracted in ME due to the reduction of endings. As far as the Case endings were reduced to one or two, there remained no distinction between the Case forms and there was no necessity any more to distinguish 4 Cases:

 

OE Cases ME Cases Peculiarities
Nominative à Dative à Accusative à   Common à (Subject) (former Nom) à (direct Object) (former Acc) à (prepositional/indirect Object) (former Dat)
Genitive à Genitive (Possessive) The usage of the Genitive became more limited. In Singular it was marked by -‘s. In the 17th – 18th c.the apostrophe (‘) started to be used in Pl, Gen as far as the plural Genitive ending was lost but some distinction between the Common and the Genitive case in Plural should be preserved.

Causes for Decay of Case System:

1.Influence of the Scandinavian Dialects that were grammatically simpler in comparison with OE Dialects and this influence led to the minimization of grammar.

2.Phonetic reduction of final unstressed syllables (inflections).

Consequences of Case System Decay:

1.The number of prepositions started to grow to help to replace the former Case forms.[A37]

2.As far as there was no distinctions between the Cases, the distinction between the Subject and the Object of a sentence was lost à fixed word order appeared (The Subject almost always took the first place and was followed by the Object).

H/w:

1. After reading the material of the lecture, use the glossary of “A Reader in the History of English” by Е.К. Щука and analyse the following nouns: ēaζan, sunu, daζas, fæder, brēðer. Plan of analysis:

· initial form;

· type of declension;

· Gender;

· Case;

· Number;

· Modern English equivalent;

· etymology;

· translation.

2. Find all the nouns in the abstract from “Beowulf” on p. 8 in “A Reader in the History of English” by Е.К. Щука and analyse them according to the plan given above.

3. Find the proofs of the changes in the Noun in ME in the abstract from the “Canterbury Tales” by Geoffrey Chaucer (lines 1-14) on p. 33-34 in “A Reader in the History of English” by Е.К. Щука.


Читайте також:

  1. BASIC NOTIONS OF THE LECTURE.
  2. BASIC NOTIONS OF THE LECTURE.
  3. LECTURE 1. Contrastive Stylistic as a Linguistic Discipline
  4. Lecture 12. Evolution of the ME Lexical System.
  5. LECTURE 13
  6. Lecture 14. Evolution of the ME Nominal Morphology.
  7. Lecture 16
  8. Lecture 4
  9. LECTURE EIGHT
  10. LECTURE ELEVEN
  11. LECTURE FIVE




Переглядів: 836

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.