Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Як же бути?

А чи треба протиставляти ціну і цінність?

Чи однакові ці поняття? Чи є між ними різниця?

Від ціни

А зовнішнє ставлення?

Що нам треба формувати? - Внутрішнє ставлення - Мотиви.

Внутрішнє – мотиви

Яке буває ставлення?

Зовнішнє – вчинки

А критерій вихованості? – єдність поведінки і свідомості.

Якщо в душі є добро, воно знайде вихід у вчинках. Тобто нам з вами треба працювати з найтоншим явищем-з душею.

Тобто, ми матимемо справу з досвідом емоційно-ціннісниїх ставлень - ДЄЦС, тобто внутрішнє ставлення, ціннісне ставлення. Що ж таке цінність? Звідки це слово?

Ціна Цінність
1. Вартість у грошових одиницях Ціна - матеріальна - визначена - предметна - сприймається відчуттями (візьмеш в руки-маєш «вещь»)   1. Те, що має значення для життя людини і впливає на його плин; духовна - не має предметної суті - не сприймається відчуттями.

А.С. Пушкін: «Не продается вдохновенье, но можно рукопись продать».

2.Сфера ринку, товар купується, можна купити тіло. 2.Сфера душі, не можна купити почуття і душу.
3. Ціна - це засіб існування, вона забезпечує факт не-смерті (одяг, продукти, житло тощо) 3. Цінність - це зміст життя, переживання, усвідомлення дії, співвідношення.
4. Це зовнішнє відносне явище (сьогодні-одна, завтра-інша) 4. Внутрішня (всередині суб’єкта), вона не отримується, а народжується, формується зусиллями суб’єкта.
Збагачення
Не потребує зусиль душі     Ціна вичерпна (з’їв, зламав, загубив)   Засоби існування безсилі перед долею - (землетрус знищує) - можна замінити чимось іншим - витіснити Йде шляхом активної діяльності завдяки інтенсивній роботі - мозку - душі - тіла вільна від експропріації, не винищується, її не відібрати. Знищити можна носія, а не її. Розум непідвладний зовнішній силі. Одна не замінює іншу, не має дублю, неможливо замінити материну посмішку, ласкавий погляд. Цінність – те, що знаходить відгук у душі.
Це світ несвободи, залежності (гроші-винахід сатани) Це світ - свободи, - творчості, - незалежності.

Але перше , ніж починати ВР, треба розібратися, які ж цінності вже є у дітей. Для цього є чудова граЩедрий чарівник”.

Він все може замінити у квартирі: меблі, комп’ютер тощо, але спитайте, щоб діти залишили і чому.

Це може бути лялька, якась іграшка, листівка, фотографія. Тобто, те, що стало для дитини цінністю.

Треба, щоб вони певним чином сполучалися, поєднувалися.

Щоб реалізувати ціннісне ставлення (ЦС) потрібен предмет, що має ціну.

Щоб написати лист коханому (цінність), треба папір, конверт, ручка – те, що має певну ціну.

Щоб пізнати істину (цінність), потрібна книга, яка має ой яку ціну.

Протиставляти це не можна. Треба визначити, що є метою життя, а що є засіб її досягнення.

У нашому випадку почуття в листі - це мета, а засіб її досягнення має певну ціну. Коли вони переплутуються – це вже страшно.

Може бути і так:

Ціна - засіб зростання духовності. (коли предмети, що мають ціну, послугують духовному зростанню).

А може бути:

Цінність – як засіб пристосування до ціни (виправдовування свого духовного падіння)

Всі билися-й я бився. Всі лаються – і я лаюся.( тощо.)

Тут ціна і цінність помінялися місцями.

Ось у цьому міститься квінесенція:

Кожен робить свій власний вибір: що є метою його життя, а що засобом її реалізації.

Перед нами постає проблема морального вибору.

Але ж моральний вибір кожен робить тільки сам

Ми можемо тільки допомогти дитині зробити правильний вибір, а робитиме вона його сама:

Оскільки предмет ВМР – ціннісні ставлення, то квінтесенція цого – моральний вибір між добром і злом.

Завдання У: допомогти зробити правильний (моральний ) вибір.

Мета ВР:

Допомогти дитині усвідомити і прийняти те, що основна ціль людини: організація життя, гідного людини.

Шлях до цієї мети:

Постійне духовне напруження у вирішенні життєвих проблем, тобто у накопиченні соціального досвіду, який сконцентровано у духовних цінностях.

Де в педагогіці ми з цим зустрічалися?

Який принцип (загальнолюд. цінності) були класові, нац-ні.

Які ж мають бути в основі? (загальнолюдські)

Які ж саме?

Добро – лежить в основі ставлення до людей.

Істина – в основі ставлення до розуму, що пізнає світ і себе у світі.

Красота – як мірило гармонії.

- Свобода

- Совість

- Щастя

Ці цінності і становлять основу уявлень Людини про світ.

А де ж ці цінності ставлення формуються?

Тільки у діяльності:

- труд таку діяльність ви маєте організувати у школі.

- пізнання

- спілкування

- гра.

Для чого ж організовувати діяльність дітей?

Заради набуття цінностей.

Але ієрархія цінностей у кожного своя.

А от комбінацій цінностей безліч.

Хто же є носієм цінностей?

Вихователь – носій високих духовних цінностей.

Чому так?

Бо віддавати можемо тільки те, що маємо. А якщо не маємо, то треба поповнювати нестатки.

О.Уайльд: “Циник знает всему миру цену, но не знает цінностей.”

Д/З: Як ви це розумієте? (до наступної лекції).

Ви пищите курсові роботи. Візьміть будь-який художній твір і проаналізуйте його з педагогічної точки зору. Вийде чудова курсова, а згодом диплом.

 

Д/З: Вчитель -цинік навіть коли говоритиме про совість, формуватиме цинізм.

Чи згодні ви з цим твердженням? Ваші аргументи.

 

Фактори формування ціннісних ставлень.

1. Обов’язковий альтернативний вибір (щось втрачаємо, щось знаходимо).

Першим вибір робить Учитель (захищає дитину, підтримує, навіть якщо його чекають неприємності. “Доживем до понедельника”)

Дитина бачить своє віддзеркалення у Вчителеві.

2. Проживання ціннісного ставлення (“олюднення ставлення”)

- відміна розважального ВЗ, коли у якоїсь дитини горе;

- подруги вдягають простіший одяг, щоб не відрізнятися від подруги, яка не має модного одягу;

- заняття зупиняють, коли дитина загубила контактну лінзу і допомагають її знайти;

- на занятті панує мертва доброзичлива тиша, коли відповідає учень – заїка.

3. Усвідомлення цінності (дитина розуміє, що вона робить).

Повертаємося до цілей у педагогіці.

Історична ретроспектива цілей.

1. Ціль: великий обсяг і широта ЗН.

2. Набір індивідуальних якостей (моральний кодекс будівника комунізму).

3. Відпрацювання певних функцій.

4. Формування ставлень(відношень).

Наталя Єгорівна Щуркова: “Все це не ціль, а засоби її досягнення, а мета : прожити життя, гідне людини.”

Для цього виділяються вікові задачі – домінанти:

1. Формування життєвої позиції як загального ставлення до життя. Старшокласники перш ніж строїти життя, мають усвідомити, що ж будувати.

У ваших зошитах з педагогіки – був девіз, кредо. Чи легко його було визначити?

Якщо діти не усвідомлюють цього, то мета ВР не досягнута.




Переглядів: 805

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Коли його святкувати? - Навесні – 21.03.04 - Чому? - День весняного сонцестояння. | Взаємодія +Це єдність В. і в-ця.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.