Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Зв'язок зоопсихології з іншими галузями психології

 

Поряд із вивченням психології поведінки тварин поширено вивчення загально біологічних основ і закономірностей. Цим займається етологія, яку поведінка тварин цікавить насамперед як екологічний чинник, як чинник пристосування тварин до умов середовища в ході індивідуального розвитку й у про­цесі еволюції. Одночасно етолог прагне виявити також закономірності зміни поведінки в ході філогенезу і зародження нових форм поведінки. Словом, мова йде про біологічному корінні і адаптивному значенні поведінки. При цьому специфіка етологічного аналізу (аспектів особливо філогенезу) і примушує дослідника звернути увагу перш за все на видотипові (генетично фіксовані, тобто інстинктивні) компоненти поведінки, які проявляють таку ж стійкість і таксономічну (систематичну) достовірність і значущість, як морфологічні ознаки.

На основі безлічі польових спостережень і експериментальних даних етологи створили струнку теорію «біології поведінки», в якій центральне місце займає сучасна концепція інстинктивної поведінки. Вони внесли цінний внесок до еволюційного учення, у функціональну морфологію, екологію популяції, систематику тварин, зоогеографію, в ряд прикладних галузей (тваринництво, звірівництво, мисливствознавство, рибальство, охорону природи, біоніку) і ін.

Зоопсихологія не може розвиватися без “творчої співдружності" з етологією. Адже психічне виявляється в єдності з діяльністю, із зовнішньою активністю, поведінкою тварин. Спираючись на здобуті етологами знання про біологічні аспекти і закономірності поведінки тварин (особливо у природних умовах), можна успішно проникнути в психічний світ тварини, який цілком підкоряється біологічним закономірностям і відображає біологічні зв’язки організму із середовищем.

Не менш важливими є зв'язки зоопсихології з фізіологією, особливо з нейрофізіологією і фізіологією вищої нервової діяльності. На відміну від зоопсихолога фізіолог вивчає не саме психічне відображення, а процеси, що зумовлюють його в організмі. Фізіологічне дослідження здійснюється також шляхом аналізу поведінки, але під іншим кутом зору, з іншою цільовою настановою. При цьому фізіолог, природно, звертає увагу переважно на функції нервової системи, головного мозку, його завдання — вивчення діяльності систем і органів, що беруть участь у поведінці тварини як цілісного організму.

Звичайно, при вивченні процесів, що відбуваються в організмі, обумовлюють психічне віддзеркалення, фізіолог, подібно зоопсихологу і етологу, повинен завжди мати на увазі, що організм є єдиним цілим. Але поведінковий акт не просто сума фізіологічних процесів. На поведінковому рівні, рівні рухової активності всього організму як єдиного цілого у взаємодії з комплексом чинників середовища, виникає нова якість, визначувана вищим рівнем інтеграції всіх процесів життєдіяльності. Зводити поведінку до його фізіологічних механізмів - означає стирати грань між цілим і частковим, між процесами, що обумовлюють зовнішню активність організму і самій цією активністю. Тому не можна підходити до етологічних або зоопсихологічних досліджень з тією ж міркою, що і до фізіологічних. Завдання фізіології інші, чим етології або зоопсихології. Жодна з цих наук не може замінити іншу, і лише тісна співпраця і взаємне збагачення є умовою прогресу кожній з них.

Важливими є знання про психічну діяльність тварин і для дитячої психологи, де зоопсихологічні дослідження допомагають виявити біологічні основи розвитку дитячої психіки і в порівняльно-психологічному аспекті — її генетичні корені. Ретельне вивчення ранніх стадій розвитку людської психіки необхідне для успішного вирішення проблем розвитку психіки людини в онтогенезі, включаючи й ембріональний період. А на цих стадіях особливо велику роль відіграють біологічні чинники поведінки, спільні у людини і тварин.

Без зоопсихології, особливо без даних про найвищі психічні функції тварин і особливості поведінки приматів, не може обійтися антропологія, яка визначає проблеми походження лю­дини. Дані зоопсихології необхідні для з'ясування біологічних передумов і основ антропогенезу, для вивчення передісторії людства і зародження трудової діяльності, людської мови та суспільного життя.

Зоопсихологічні дослідження набувають усе більшого значення для медичної практики, де вивчення розладів психічної діяльності тварин допомагає виявляти і лікувати нервові та психічні хвороби людей.

Великою є користь зоопсихології для сільського господарства, тваринництва, рибалъства, мисливсъкого господарства тощо.




Переглядів: 1610

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Змушені коливання | Питання №1. Історичні аспекти виникнення науки та її розвиток.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.