Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



МУЗИЧНА І ТЕАТРАЛЬНА КУЛЬТУРА ГРЕЦЬКИХ М1СТ-КОЛОНІЙ ПІВНІЧНОГО ПРИЧОРНОМОР'Я

МУЗИЧНА КУЛЬТУРА СКІФІЇ

ВИТОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

СТАРОДАВНЬОЇ ДОБИ

МУЗИЧНА І ТЕАТРАЛЬНА КУЛЬТУРА

Давня музика – найзагадковіша сторінка історії будь-якої національної культури. Хіба можна уявити музику, що не звучить? У давні часи не було ні технічної апаратури для звукозапи­су, ні навіть нотного письма. Тому му­зика наших пращурів не збереглася. Про неї нам «розповідають» насампе­ред археологічні джерела – первісні музичні інструменти, знайдені під час розкопок, або їх зображення на різ­них предметах. За географією поши­рення на теренах України пам'яток періодів палеоліту, неоліту та пізні­ших епох сучасні дослідники можуть визначити роль музики в духовному житті людини.

До найдавніших пам'яток музично­го мистецтва належать духові інстру­менти доби палеоліту - сопілки і флейти з рогів тварин, дудочки з пта­шиних кісток, що нагадують флейту Пана. На Чернігівщині на вже згадува­ній стоянці, неподалік від с. Мізин ар­хеологи знайшли залишки предметів із кісток мамонта, що нагадують ударні та шумові інструменти. Серед них – набірний браслет, що «шумить», «мо­лоток» з рогу північного оленя тощо. На думку вчених, на цих інструментах грали музиканти, які б могли утворити цілий ансамбль.

Під час розкопок скіфських курга­нів у різних регіонах України було знайдено чимало зразків музичних ін­струментів. Це металеві дзвіночки, бу­бонці, брязкальця різних форм і роз­мірів. Під час обрядових дійств (освя­чення речей і житла) використовували своєрідний шумовий інструмент - три­зубці. На кінцях зубців цього інстру­мента були пташки, що тримають у дзьобиках кільця із дзвіночками.

На фресках, коштовностях трапля­ються зображення музикантів. На­приклад, на скіфській золотій пласти­ні від головного убору (знайденій поб­лизу с. Сахнівка на Київщині) можна побачити бородатого співака, який грає на струнному інструменті, подіб йому до грецького, на фресках – скіфа з грецькою лірою, а також жінок, що танцюють.

Майстерні візерунки срібної оправи слов'янських рогів тура, знайдених у Чернігівському кургані, мають певні ознаки скіфського звіриного стилю і водночас їм уже притаманний місцевий колорит. Вважають, що ці роги вико­ристовували як сигнальні інструменти.

Важливими джерелами дослідження вітчизняної музичної культури періоду розквіту античних міст Північного При­чорномор'я є ювелірні прикраси, вази, вироби з теракоти, фрески, скульпту­ри, на яких зображено виконавців на різних інструментах. Античний інстру­ментарій був надзвичайно багатий. До нього входили інструменти всіх груп:

■ струнні: ліра, кіфара, арфа;

■ духові: авлос (подвійна флейта), сиринга (або флейта Пана) - флейта з кількох з'єднаних трубочок;

■ ударні: тимпани (бубни), кротали - металеві тарілочки на зразок су­часних кастаньєт.

Як відомо з грецької історії, елліни з дитячих років вчилися не лише чита­ти і писати, а й грати на музичних ін­струментах, співати і танцювати. На­приклад, під час розкопок в Ольвії бу­ло знайдено теракотову статуетку, що зображує навчання дитини гри на лірі. Про значущість цього найпоширенішо­го музичного інструмента в грецьких містах-колоніях свідчить карбування ліри на пантікапейських та ольвійських монетах (на останніх карбували також тимпани).

Знайдені у Північному Причорно­мор'ї зображення інструментів грець­кого зразка підтверджують давні зв'яз­ки слов'янської музичної культури з античною.

За архаїчної доби люди не уявляли свого життя без різних обрядів, свят, видовищ. З античних часів дійшли до нас письмові свідчення про театри Ольвії, Херсонеса, Боспору. Зберегли­ся також зображення масок, статуетки акторів. У Херсонесі було знайдено за­лишки античного театру, що розташу­ванням у просторі нагадує грецькі те­атральні споруди.

В античному театрі література, му­зика й танці були нероздільні: під час усіх вистав хор з інструментальним супроводом виконував роль комента­тора події, що відбувалася на сцені. Лише згодом музика і танці стали входити до п'єс як інтермедії (вставні номери), а потім остаточно виокреми­лися.

Які твори ставились у театрах Пів­нічного Причорномор'я, достеменно не відомо. Однак у трагедії славетно­го Еврипіда «Іфїгенія в Тавриді» опо­відається про події, що сталися на північних берегах Понту Евксинського.

У театрах відбувалися не лише вис­тави, а й концерти, а за римських ча­сів – ігри-бої гладіаторів. Античні ав­тори згадують, що у Боспорі виступав запрошений з Еллади відомий співак і кіфаред Арістонік. Як і в самій Гре­ції, у містах-колоніях під час різних видовищ, свят, спортивних ігор прово­дилися агони – художні змагання хо­рів, музикантів, танцюристів. Наприк­лад, збереглася згадка про змагання в танцях зі співом на майданах Херсоне­са. Під час розкопок на території північнопричорноморських міст було знайдено амфори, якими нагороджува­ли переможців у змаганнях із кулачно­го бою, бігу та гри на кіфарі.




Переглядів: 3021

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
МИСТЕЦТВО СХІДНИХ СЛОВ'ЯН | КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.