МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
МУЗИЧНА І ТЕАТРАЛЬНА КУЛЬТУРА ГРЕЦЬКИХ М1СТ-КОЛОНІЙ ПІВНІЧНОГО ПРИЧОРНОМОР'ЯМУЗИЧНА КУЛЬТУРА СКІФІЇ ВИТОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТАРОДАВНЬОЇ ДОБИ МУЗИЧНА І ТЕАТРАЛЬНА КУЛЬТУРА Давня музика – найзагадковіша сторінка історії будь-якої національної культури. Хіба можна уявити музику, що не звучить? У давні часи не було ні технічної апаратури для звукозапису, ні навіть нотного письма. Тому музика наших пращурів не збереглася. Про неї нам «розповідають» насамперед археологічні джерела – первісні музичні інструменти, знайдені під час розкопок, або їх зображення на різних предметах. За географією поширення на теренах України пам'яток періодів палеоліту, неоліту та пізніших епох сучасні дослідники можуть визначити роль музики в духовному житті людини. До найдавніших пам'яток музичного мистецтва належать духові інструменти доби палеоліту - сопілки і флейти з рогів тварин, дудочки з пташиних кісток, що нагадують флейту Пана. На Чернігівщині на вже згадуваній стоянці, неподалік від с. Мізин археологи знайшли залишки предметів із кісток мамонта, що нагадують ударні та шумові інструменти. Серед них – набірний браслет, що «шумить», «молоток» з рогу північного оленя тощо. На думку вчених, на цих інструментах грали музиканти, які б могли утворити цілий ансамбль. Під час розкопок скіфських курганів у різних регіонах України було знайдено чимало зразків музичних інструментів. Це металеві дзвіночки, бубонці, брязкальця різних форм і розмірів. Під час обрядових дійств (освячення речей і житла) використовували своєрідний шумовий інструмент - тризубці. На кінцях зубців цього інструмента були пташки, що тримають у дзьобиках кільця із дзвіночками. На фресках, коштовностях трапляються зображення музикантів. Наприклад, на скіфській золотій пластині від головного убору (знайденій поблизу с. Сахнівка на Київщині) можна побачити бородатого співака, який грає на струнному інструменті, подіб йому до грецького, на фресках – скіфа з грецькою лірою, а також жінок, що танцюють. Майстерні візерунки срібної оправи слов'янських рогів тура, знайдених у Чернігівському кургані, мають певні ознаки скіфського звіриного стилю і водночас їм уже притаманний місцевий колорит. Вважають, що ці роги використовували як сигнальні інструменти. Важливими джерелами дослідження вітчизняної музичної культури періоду розквіту античних міст Північного Причорномор'я є ювелірні прикраси, вази, вироби з теракоти, фрески, скульптури, на яких зображено виконавців на різних інструментах. Античний інструментарій був надзвичайно багатий. До нього входили інструменти всіх груп: ■ струнні: ліра, кіфара, арфа; ■ духові: авлос (подвійна флейта), сиринга (або флейта Пана) - флейта з кількох з'єднаних трубочок; ■ ударні: тимпани (бубни), кротали - металеві тарілочки на зразок сучасних кастаньєт. Як відомо з грецької історії, елліни з дитячих років вчилися не лише читати і писати, а й грати на музичних інструментах, співати і танцювати. Наприклад, під час розкопок в Ольвії було знайдено теракотову статуетку, що зображує навчання дитини гри на лірі. Про значущість цього найпоширенішого музичного інструмента в грецьких містах-колоніях свідчить карбування ліри на пантікапейських та ольвійських монетах (на останніх карбували також тимпани). Знайдені у Північному Причорномор'ї зображення інструментів грецького зразка підтверджують давні зв'язки слов'янської музичної культури з античною. За архаїчної доби люди не уявляли свого життя без різних обрядів, свят, видовищ. З античних часів дійшли до нас письмові свідчення про театри Ольвії, Херсонеса, Боспору. Збереглися також зображення масок, статуетки акторів. У Херсонесі було знайдено залишки античного театру, що розташуванням у просторі нагадує грецькі театральні споруди. В античному театрі література, музика й танці були нероздільні: під час усіх вистав хор з інструментальним супроводом виконував роль коментатора події, що відбувалася на сцені. Лише згодом музика і танці стали входити до п'єс як інтермедії (вставні номери), а потім остаточно виокремилися. Які твори ставились у театрах Північного Причорномор'я, достеменно не відомо. Однак у трагедії славетного Еврипіда «Іфїгенія в Тавриді» оповідається про події, що сталися на північних берегах Понту Евксинського. У театрах відбувалися не лише вистави, а й концерти, а за римських часів – ігри-бої гладіаторів. Античні автори згадують, що у Боспорі виступав запрошений з Еллади відомий співак і кіфаред Арістонік. Як і в самій Греції, у містах-колоніях під час різних видовищ, свят, спортивних ігор проводилися агони – художні змагання хорів, музикантів, танцюристів. Наприклад, збереглася згадка про змагання в танцях зі співом на майданах Херсонеса. Під час розкопок на території північнопричорноморських міст було знайдено амфори, якими нагороджували переможців у змаганнях із кулачного бою, бігу та гри на кіфарі.
|
||||||||
|