МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Девід СелінджерДосвід кращих шкіл України дає переконливі підстави для створення в кожній школі спеціальної виховної системи, яка тісно пов’язана з навчальним процесом, але має свої специфічні функції та структуру. Закономірно, що в тих освітніх закладах, де успішно побудована й успішно функціонує виховна система в цілому, з’являється бажання у дітей вчитися, а у вчителів навчати і виховувати. Побудова виховної системи є не тільки суб’єктивним бажанням класного керівника, вихователя, але й необхідністю. Створюючи виховну систему класу потрібно враховувати психолого-педагогічні умови формування особистості учня, насамперед такі: - діагностика розвитку особистості, дитячого і педагогічного колективів; - формування й обґрунтування мети виховного процесу; - організація життєдіяльності співтовариства дітей і дорослих, максимально сприятливої для самореалізації особистості дитини, педагога, батьків; - інтеграція зусиль суб’єктів виховного процесу; - створення в освітній установі розвиваючого, морально сприятливого та емоційно насиченого середовища; - здійснення науково обґрунтованого аналізу сформованої соціально-педагогічної ситуації, отриманих результатів виховної діяльності. Виховна система — це те найширше поняття, яке включає в себе всі системні поняття, пов'язані зі школою в якості підсистем, тобто матеріальні, процесуальні та ідеальні компоненти Виховна система класу - це спосіб організації життєдіяльності та виховання вчителів та учнів, що становить цілісну й упорядковану сукупність взаємодіючих компонентів і сприяє розвиткові особистості та колективу. Виховна система – це комплекс взаємозалежних компонентів, що розвиваються в часі та просторі. Є такі компоненти виховної системи , як: I. Індивідуально-груповий 1. Класний керівник (вихователь) 2. Учні класу. 3. Батьки учнів. 4. Педагоги та інші дорослі, що беруть участь у виховному процесі та життєдіяльності класного колективу. II. Ціннісно орієнтаційний 1. Цілі та завдання виховання. 2. Перспективи виховання. 3. Принципи побудови виховної системи. III. Функціонально-діяльнісний 1. Вид діяльності, форми і методи організації спільної діяльності та спілкування. 2. відносини, що виникають між учасниками діяльності; 3. керування, що забезпечує розвиток системи. Головне призначення виховної системи –полягає у педагогічному забезпеченні і сприянні всебічному і гармонійному розвитку дитини, а саме формуванні таких здібностей, таких як: · здатність діагностувати розвиток особистості, дитячого і педагогічного колективів; · здатність висунути й обґрунтувати мету виховного процесу; · здатність організовувати життєдіяльність співтовариства дітей і дорослих, максимально сприятливу для самореалізації і самоствердження особистості особистості дитини, педагога та батька; · здатність інтегрувати зусилля суб’єктів виховного процесу, зробити їх більш ефективними; · здатність створити в освітній установі і за її межами розвиваюче, морально сприятливе й емоційно насичене середовище; · здатність здійснити науково обґрунтований аналіз педагогічної ситуації, отриманих результатів виховної діяльності. 2. Характерні риси виховної системи: 1. Виховна система – це система соціальна, її ядро – люди та їхні потреби, мотиви, інтереси, ціннісні орієнтації, дії, відносини. У виховній системі створюються спеціальні умови для розвитку у дитини здібностей жити і працювати в соціумі, виконувати необхідні соціальні ролі, приносити користь собі, оточуючим людям і суспільству в цілому. 2. Виховна система –це система педагогічна, її функціонування пов’язане з реалізацією таких педагогічних задач, як: · формування цілісної системи наукових знань про природу, людину, суспільство; · оволодіння учнями прийомами і способами основних видів людської діяльності; · розвиток креативних здібностей, нахилів і талантів дитини; · розвиток прагнення і здатності до самопізнання, самореалізації і самоствердження; · формування в освітній установі колективу, як сприятливого середовища для розвитку і життєдіяльності учнів. Для вирішення використовуються різні форми, прийоми і методи педагогічної діяльності. Результати вирішення цих задач свідчать про ефективність виховної системи. 3. Виховна система – це система цілісно – орієнтовна, тобто зорієнтована на визначені цінності. Для цієї системи характерні такі ознаки, як : · Особистісно значущими є цілі; · Спільна життєдіяльність педагогів, учнів і батьків будується на основі гуманістичних цінностей, взаємоповаги, довіри, доброзичливості; · Педагогічна діяльність спрямована на розвиток індивідуальності і суб’єктності особистості дитини; · Учні відчувають захищеність, комфортність, задоволення життєдіяльністю в навчальному закладі. 4. Виховна система – це система цілісна. Вона складається з компонентів, які взаємопов’язані і дозволяють системі функціонувати, як єдине ціле. В.П. Симонов стверджує, що «порушення цілісності призводить до розпаду діяльнісної системи взагалі» 5. Виховна система – це система відкрита. Вона має безліч зв’язків з навколишнім соціальним і природним середовищем, що забезпечують функціонування і розвиток системи. Професор Ю. А. Конаржевський писав: «Взаємодіючи із середовищем система зберігає цілісність і забезпечує свій розвиток двома шляхами : · у визначених межах вона може пристосовуватися до зовнішнього середовища, при чому, змінюючи структуру, перебудовуючи свої процеси, змінюючи параметри і показники, але не порушуючи своєї сутності, зберігаючи цілісність; · якщо система має високий рівень організації, вона сама змінює, удосконалює зовнішнє середовище, пристосовуючи його до досягнення своєї мети, до задачі збереження цілісності.» 6. Виховна система – це система цілеспрямована, її не можна уявити без мети, яка відіграє роль системо утворення і є головним орієнтиром у життєдіяльності системи і за допомогою своїх зв’язків з різними компонентами.
7. Виховна система — це система складна і вірогідна. Складність виховної системи обумовлена великою кількістю елементів і зв'язків між ними. Майбутнє складних систем важко пророкувати, тому прогнози носять вірогідний характер. 8. Виховна система — це система самокерована і така, що саморозвивається. «Саморозвиток,— вважає Е. В. Бондаревська, — це здатність системи до подолання протиріч свого розвитку зусиллями самих учасників педагогічних процесів, здатність до самоврядування: постановки цілей, проектування нового стану системи виховання й етапів його досягнення, коректування освітньо - виховних процесів, об'єктивному аналізу їхнього ходу і результатів, висування нових перспектив і т. д.»
Читайте також:
|
||||||||
|