МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ExercisesTalking Points AS ACOUSTIC, ARTICULATORY AND AUDITORY UNITS SOUNDS OF SPEECH WORKSHOP ON LECTURE 2
1. From what points of view can speech sounds be analyzed? 2. What physical properties of speech sounds do you know? 3. How does the power, vibrator, resonator, obstructer mechanisms work? 4.What are articulatory differences between vowel, consonants and sonorants? 5. What are the four main principles of consonant classification? 6. What are the principal differences in the articulation bases of the English and Ukrainian consonants? 7. What are the principles of vowel classification? 8. How are vowels classified according to the movement of the bulk of the tongue? 9. What do you know about the principle of lip participation and the degree of tenseness in the articulation of vowels? 10. How are vowels classified according to their tenseness and length? 11. What is the difference between checked and unchecked vowels? 12. What do you know about stability of articulation in vowel production? 13. What are the differences in the articulation bases of English and Ukrainian vowel sounds?
1. Explain the articulation of /p, t, k/ and /b, d, g/ from the viewpoint of the work of the vocal cords and the force of exhalation. 2. Explain the articulation of /m, n, r/ from the point of view of the position of the soft palate. 3. Explain the articulation of /w, j, h/ from the viewpoint of the active organ of speech. 4. Explain the articulation of /b/and /f/from the viewpoint of noise producing foci. 5. Transcribe these words and read them. Observe the aspiration of the initial /p, t. k/.
6. Read these words. Observe the apical and cacuminal positions of the tip of the tongue in pronouncing the English /t, r/ and the dorsal in pronouncing the Ukrainian /т/.
7. Read these Ukrainian and English words. Avoid palatalization of English initial consonants before the front vowels /і:, і, ei/.
8. Explain the articulation of the /i:, e, æ/ sounds from the viewpoint of the horizontal and vertical movements of the tongue. 9. Explain the articulation of the /ə, з:/ sounds from the view point of the horizontal and vertical movements of the tongue. Compare these sounds with the Ukrainian vowel sounds /e, a/. 10. Explain the articulation of the /u:, ɔ:, a:/ sounds from the viewpoint of the horizontal and vertical movements of the tongue. 11. Explain the articulatory differences between the /i: -ı/, /u : - u/, /ɔ : -ɔ/ sounds. 12. Transcribe these words and read them. Observe the difference between the fully front /i:/ and the front-retracted /ı/. (a) seem - since (b) read - rid meal - mill steal - still mean - mince creek - crick sleep - slip sleet - silt (c) team - Tim (d) seen - sin feel - fill dealer - dinner been - chill heat - hit cheap - chip beat - bit 13. Transcribe these words and rend them. Observe the difference between the mid-open /e/and the fully open (low) /æ/. a) bed - bad (b) head - had then - then ten - tan plenty - plan left - lad else - Alice let -slack latter - ladder select - relax c) French- ran (d) end - and pence - pants then-than burial-barrow anyway - family twenty - twang bed - back many - matter helping - happy (e) dead - Dad (f) ten - tan any - Alice men - man Shelly - shall said - sad merry - married bed - bad Henry - happy chest - chap (g) Henry - hat (h) any - anxious central - sandy bet - back cheviot - channel plenty - platform many - map flesh - flash vessel - value elderly - anxious 14. Transcribe these words and read them. Observe the difference between the low long vowel of broad variation /a:/ and the low short vowel of narrow variation /ʌ/. (a) calm - come (b) aunt - under (c) marvel - money rather - running hard - hundred laugh - lovely barn - button dark - dull past - puzzling lark - luck basket - above market - mug (d) darn - don (e) Arnold others (f) hardly - honey Bart - but master - monkeys rather - rubbed cart - cut started - study last - luck March - much enlarge - instructor last- must (g) France front (h) arm - other harbours - hundred hardly - hundred advantage - above started - studied half - hut March - much 15. Transcribe these words and read them. Observe the difference between the high /j:, ı/, the mid /e/ and the low /æ/. bid - bed - bad team - ten - ten rid - read - rat hid - head - bad will - men - man lift - left - lad Sid - said - sad lit - let - lack pit - pet - pat mean - many - matter 16. Transcribe these words and read them. Observe the difference between the back /ɔ:/, the mid /ə/ and the front /æ/ all - earl - shall torn - turn - tan caught - curt - cot call - curl - cat walk - work - whack board - bird - bad for - fur - fat chalk - church - channel warm - worm - twang saw - sir - sad more - mercy - man caution - curtain - cat lawn - learn - lad Recommended Literature on the topic: Соколова М.А., К.П. Гинтовт, И.С. Тихонова, Р.М. Тихонова. Теоретическая фонетика английского языка. – М.: Владос, 1996. – 285 с.; Соколова М.А., К.П. Гинтовт, Л.А. Кантер и др. Практическая фонетика английского языка. – М.: Владос, 1997. – 384 с.; Leonteva S.F. A Theoretical Course of English Phonetics. – M.: Vyshaya Shkola, 1980. – 271 p.; Babiychuk L.V., Bekhta I.A. Lecture Notes on the English Phonetics. – Lviv: Aral, 2008. – 106 p. Pike, Kenneth L. (1943). Phonetics: A critical analysis of phonetic theory and a technic for the practical description of sounds. Ann Arbor: University of Michigan Press; Ladefoged, Peter (1996). Elements of Acoustic Phonetics (2nd ed.). The University of Chicago Press, Ltd. London; Stevens, Kenneth (2000). Acoustic Phonetics (Current Studies in Linguistics). The MIT Press, New Ed edition; Fant, Gunnar. (1960). Acoustic theory of speech production, with calculations based on X-ray studies of Russian articulations. Description and analysis of contemporary standard Russian (No. 2). Gravenhage: Mouton. (2nd ed. published in 1970); Jakobson, Roman; Fant, Gunnar; & Halle, Morris. (1952). Preliminaries to speech analysis: The distinctive features and their correlates. MIT acoustics laboratory technical report (No. 13). Cambridge, MA: MIT.; Johnson, Keith. (2003). Acoustic and auditory phonetics (2nd ed.). Cambridge, MA: Blackwell Publishers.; Liberman, A.M. (1957). "Some results of research on speech perception". Journal of the Acoustical Society of America 29(1): 117–123.; Warren, R.M. (1970). "Restoration of missing speech sounds". Science 167: 392–393.; Garnes, S., Bond, Z.S. (1976). "The relationship between acoustic information and semantic expectation". Phonologica 1976: 285-293.; Massaro, D.W. (1989). "Testing between the TRACE Model and the Fuzzy Logical Model of Speech perception". Cognitive Psychology 21: 398–421.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|