МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Суспільні блага. Особливості попиту на чисте суспільне благоРинкова конкурентна система здатна враховувати тільки приватні потреби, які фінансуються індивідами через ринкове посередництво. Але існують потреби, які неможливо задовольнити через купівлю бажаної кількості товарів чи послуг на приватній основі. Приватний товар (або чисте приватне благо) – це таке благо, яке виступає у вигляді достатньо малих одиниць і підлягає дії принципу винятковості. Принцип винятковості означає, що той, хто бажає і може платити рівноважну ціну, отримує благо, а той, хто не може або не бажає платити таку ціну, виключається із числа споживачів вигод, які забезпечує дане благо. Суспільний товар (або чисте суспільне благо) – це благо, яке складається з таких великих одиниць, що здебільшого не може бути продано індивідуальним покупцям, та на яке не поширюється принцип винятковості. Властивості суспільного блага: - додаткові споживачі не зменшують доступу до блага іншим: суспільне благо неконкурентне, бо граничні витрати додаткового споживача дорівнюють нулю. - не існує ефективних способів відсторонення індивідів від користування вигодами цих благ з самого початку їхнього виникнення. Вигоду суспільних благ суспільство отримує завдяки виробництву таких благ, а не завдяки їхній купівлі, як у випадку з чистим приватним благом. Особливості попиту на чисте суспільне благо: - неможливість визначення ціни на окрему одиницю чистого суспільного блага. - крива попиту на чисте суспільне благо отримується шляхом додавання граничних корисностей усіх споживачів при кожному можливому обсязі споживання (рис. 14.4). Основна проблема пов’язана з чистими суспільними благами полягає в тому, що споживач може користуватися вигодами певного продукту, нічого не витрачаючи на його виробництво. Чисте суспільне благо має своєрідний зовнішній ефект, і як тільки хто-небудь починає його споживати, це благо стає доступним для всіх.
Р Р=Р+ Р
Р D* =
Р D2 D1
0 Q* Q Q – обсяг суспільного блага; D1, D2 – індивідуальний попит; D* - сума корисності споживача. Рис. 14.4. Попит на чисте суспільне благо
Тому у споживача виникає спокуса уникати виплат, що зменшує можливості пропонувати подібні блага через ринкові угоди. Щоб суспільство користувалось такими благами та послугами, забезпечити їх повинна держава, а фінансувати їхнє виробництво необхідно за допомогою податків.
Контрольні питання: 1. У чому полянають основіні причини недосконалості рину? Які основні заходи застосовує держава щодо їх усунення? 2. Чому досягнення ринкової рівноваги в умоваї конкурентного ринку не забезпечує ефективного випуску при існуванні негативних зовнішніх ефектів? 3. Яким чином позитивний зовнішній ефект перешкоджає дсягненню ефективного випуску? 4. У чому суть введення коригуючих податків та субсидій? 5. Розкрийте зміст та значення теореми Коуза. 6. У чому полягає відмінність чистих суспільних благ від приватних благ? 7. Визначіть умови ефективного випуску суспільного чистого блага. 8. Яким чином визначається необхідний обсяг пропозиції чистого суспільного блага?
Рекомендована література 1. Базілінська О.Я., Мініна О.В. Мікроекономіка: Навчальний посібник. – К: Центр навчальної літератури, 2004 – 349 с. 2. Базилевич В., Лук’янов В., Писаренко Н., Квіцинська Н. Мікроекономіка: Опорний конспект лекцій. – Київ: Четверта хвиля, 1997 – 248 с. 3. Макконнелл К., Брю С. Экономикс: принципы, проблемы и политика. В 2-х т.: Пер. с англ. 11-го изд. Т. 2. – М.: Республика, 1992 – 400 с. 4. Нуреев Р.М. Микроэкономика. – М.: Высш., шк., 2002 – 560 с. 5. Піндайк Р., Рубінфелд Д. Мікроекономіка. – К.: Основи, 1996 – 646 с. 6. Ястремський О.І., Гриценко О.Г. Основи мікроекономіки / Підручник. – К.: Товариство “Знанння”, КОО, 1998 – 714 с.
Читайте також:
|
||||||||
|