МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
СТАДІЇ РОЗВИТКУ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИПеріодизацію вікового розвитку досить багато. Найбільш детально розробленими і змістовними є періодизації розвитку в дитинстві та підлітковому віці. Це не випадково. Перший етап в життєвому циклі людини - витоки, час становлення і психічних функцій, і особистісних утворень; він дуже значущий у генетичному плані і добре вивчений. У зрілості вже не буде якісних змін ("метаморфоз") у розвитку психологічних процесів: доросла людина має творче мислення, довільну смислову пам'ять, довільна увага, розвинені форми мови, включаючи письмову, і т.д. Окремі їх показники коливаються в тому чи іншому діапазоні, але таких суттєвих зрушень, як у дитинстві, в зрілості не спостерігається. Рис. 1.12. Роль нормативних та ненормативних чинників у розвитку особистості (по Г.Крайг):
Про особу дитячі психологи говорять, починаючи з дошкільного віку. Формування мотиваційної сфери, самосвідомості, ціннісних орієнтації і ін простежується протягом молодшого шкільного та підліткового віку. Після закінчення отроцтва починається стабілізація особистісного розвитку, хоча в юності саме в цьому плані можуть відбуватися істотні зміни. Таким чином, психічний розвиток дитини і підлітка інтенсивно і охоплює всі сфери. Воно має спільні закономірності, перш за все тому, що умови життя в цей час однотипні. У сім'ї, дитячому садку та школі освоюються основні норми поведінки і відносин з дорослими і однолітками, найбільш важливі види діяльності - безпосередньо-емоційне спілкування з матір'ю, маніпулювання предметами, гра, вчення.
Американські психологи розглядають вплив на розвиток особистості трьох типів факторів - нормативного вікового, нормативного історичного і ненормативного. Як видно на рис. 1.12, вікові зміни в психіці для всіх максимальні в дитинстві, мінімальні в юності та зрілості; роль нормативного вікового чинника дещо підвищується в старості. Історичні умови (економічний підйом або спад, війна, революція, політична стабільність і т.д.) відображаються на розвитку особистості найбільш сильно в юності. Для дітей, які не бачили в своєму житті нічого іншого, і для літніх людей, світоглядні погляди і цінності яких давно склалися і мало залежать від обставин, цей фактор малозначимий. І нарешті, неухильно підвищується з віком роль ненормативних факторів - індивідуальних умов життя, досягнення або недосягнення конкретною людиною поставлених цілей, найважливіших подій, таких, як набуття любові, народження дитини, втрата близької людини, важка хвороба і т.п. У дитинстві та підлітковому віці розвиток залежить від нормативних вікових чинників і підпорядковується загальним закономірностям. Вікові періоди внаслідок цього мають певний зміст і досить чіткі часові межі. Вікові періоди, що припадають на середину і кінець життєвого циклу, охарактеризувати важче: з віком збільшуються індивідуально-типові відмінності. Розвиток особистості на кожному етапі зрілості залежить від життєвого задуму та його реалізації, "доріг, які ми вибираємо". Менш певними стають, поряд зі змістом, і межі періодів. Аналізуючи розвиток зрілої особистості, слід виходити не стільки із загальних закономірностей, скільки з варіантів розвитку. У той же час існують періодизації розвитку дорослої людини. В них відображені уявлення, іноді абсолютно різні, про цілісний життєвий шлях, що вирішуються завдання, переживаннях і кризах. Вікові рамки періодів найчастіше визначаються наступним чином. Кордон юності і молодості встановлюється близько 20-23 років, молодості та зрілості - 28-30 років, іноді її відсувають до 35 років, кордон зрілості і старості - приблизно 60-70 років. В деяких періодизація виділяється дряхлість. Останню кордон життя особливо важко визначити. За сучасними статистичними даними, у розвинених західних країнах це 84 роки в жінок і 77 років у чоловіків. Але індивідуальні відмінності настільки великі, що деякі довгожителі продовжують останній віковий період до 100 і більше років. Найбільш відомою і визнаною у світовій психології є періодизація Е.Еріксона, що охоплює весь життєвий цикл. Вона представлена в наступному розділі. Наведемо як приклад дві різні періодизації розвитку зрілої особистості Ш. Бюлер і Р. Гаулда, Д.Левінсона, Д.Вейланта. Виділяючи п'ять фаз життєвого циклу людини, Ш. Бюлер робить акцент на зрілості - часу розквіту; після 50 років починається старіння, що замальовує життя в похмурі тони.
Більш оптимістична періодизація американських психологів Р. Гаулда, Д. Левінсона, Д. Вейланта. У дорослому житті людини вони підкреслюють дві кризи - 30 і 40 років; в інший час, в тому числі і в старості, настає душевну рівновагу.
У вітчизняній психології, у порівнянні із західною, проблемі періодизації розвитку зрілої особистості приділялося менше уваги; інтерес до неї підвищився останнім часом. У періодизації В.Ф. Моргуна 10 етапів.
Більш докладно змістовна сторона періодизацію розвитку зрілої особистості представлена у A.B .Толстих та Г.С.Абрамова. До положенням A.B.Толстих, не дав жорстких рамок вікових періодів, ми будемо звертатися в III розділі книги. Зазначимо вікові межі по Г.С.Абрамова. Юність - 18-22 року Дорослішання - 23-30 років Перехідний вік - 30-33 роки Зрілість - 36-50 років Літній вік - 51-65 років Старість - старше 65 років
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|