Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






СТАДІЇ РОЗВИТКУ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ

Періодизацію вікового розвитку досить багато. Найбільш детально розробленими і змістовними є періодизації розвитку в дитинстві та підлітковому віці. Це не випадково. Перший етап в життєвому циклі людини - витоки, час становлення і психічних функцій, і особистісних утворень; він дуже значущий у генетичному плані і добре вивчений. У зрілості вже не буде якісних змін ("метаморфоз") у розвитку психологічних процесів: доросла людина має творче мислення, довільну смислову пам'ять, довільна увага, розвинені форми мови, включаючи письмову, і т.д. Окремі їх показники коливаються в тому чи іншому діапазоні, але таких суттєвих зрушень, як у дитинстві, в зрілості не спостерігається.

Рис. 1.12. Роль нормативних та ненормативних чинників у розвитку особистості (по Г.Крайг):

 

Про особу дитячі психологи говорять, починаючи з дошкільного віку. Формування мотиваційної сфери, самосвідомості, ціннісних орієнтації і ін простежується протягом молодшого шкільного та підліткового віку. Після закінчення отроцтва починається стабілізація особистісного розвитку, хоча в юності саме в цьому плані можуть відбуватися істотні зміни.

Таким чином, психічний розвиток дитини і підлітка інтенсивно і охоплює всі сфери. Воно має спільні закономірності, перш за все тому, що умови життя в цей час однотипні. У сім'ї, дитячому садку та школі освоюються основні норми поведінки і відносин з дорослими і однолітками, найбільш важливі види діяльності - безпосередньо-емоційне спілкування з матір'ю, маніпулювання предметами, гра, вчення.

 

Американські психологи розглядають вплив на розвиток особистості трьох типів факторів - нормативного вікового, нормативного історичного і ненормативного. Як видно на рис. 1.12, вікові зміни в психіці для всіх максимальні в дитинстві, мінімальні в юності та зрілості; роль нормативного вікового чинника дещо підвищується в старості. Історичні умови (економічний підйом або спад, війна, революція, політична стабільність і т.д.) відображаються на розвитку особистості найбільш сильно в юності. Для дітей, які не бачили в своєму житті нічого іншого, і для літніх людей, світоглядні погляди і цінності яких давно склалися і мало залежать від обставин, цей фактор малозначимий. І нарешті, неухильно підвищується з віком роль ненормативних факторів - індивідуальних умов життя, досягнення або недосягнення конкретною людиною поставлених цілей, найважливіших подій, таких, як набуття любові, народження дитини, втрата близької людини, важка хвороба і т.п.

У дитинстві та підлітковому віці розвиток залежить від нормативних вікових чинників і підпорядковується загальним закономірностям. Вікові періоди внаслідок цього мають певний зміст і досить чіткі часові межі.

Вікові періоди, що припадають на середину і кінець життєвого циклу, охарактеризувати важче: з віком збільшуються індивідуально-типові відмінності.

Розвиток особистості на кожному етапі зрілості залежить від життєвого задуму та його реалізації, "доріг, які ми вибираємо". Менш певними стають, поряд зі змістом, і межі періодів. Аналізуючи розвиток зрілої особистості, слід виходити не стільки із загальних закономірностей, скільки з варіантів розвитку.

У той же час існують періодизації розвитку дорослої людини. В них відображені уявлення, іноді абсолютно різні, про цілісний життєвий шлях, що вирішуються завдання, переживаннях і кризах. Вікові рамки періодів найчастіше визначаються наступним чином. Кордон юності і молодості встановлюється близько 20-23 років, молодості та зрілості - 28-30 років, іноді її відсувають до 35 років, кордон зрілості і старості - приблизно 60-70 років. В деяких періодизація виділяється дряхлість. Останню кордон життя особливо важко визначити. За сучасними статистичними даними, у розвинених західних країнах це 84 роки в жінок і 77 років у чоловіків. Але індивідуальні відмінності настільки великі, що деякі довгожителі продовжують останній віковий період до 100 і більше років.

Найбільш відомою і визнаною у світовій психології є періодизація Е.Еріксона, що охоплює весь життєвий цикл. Вона представлена ​​в наступному розділі.

Наведемо як приклад дві різні періодизації розвитку зрілої особистості Ш. Бюлер і Р. Гаулда, Д.Левінсона, Д.Вейланта.

Виділяючи п'ять фаз життєвого циклу людини, Ш. Бюлер робить акцент на зрілості - часу розквіту; після 50 років починається старіння, що замальовує життя в похмурі тони.

 

Вік Психологічний зміст вікового періоду
До 16-20 років Ні сім'ї, професії, життєвого шляху
2. Від 16-20 до 25-30 років Попереднє самовизначення, вибір чоловіка
3. Від 25-30 до 45-50 років Зрілість: власна сім'я, покликання, постановка конкретних життєвих цілей і самореалізація
4. Від 45-50 до 65-70 років Старіючий людина переживає важкий вік душевної кризи. В кінці періоду немає ні самовизначення, ні постановки життєвих цілей
5. Після 65-70 років Стара людина втрачає соціальні зв'язки. Безцільне існування, спрямованість до минулого, пасивне очікування смерті, самозавершеність

 

Більш оптимістична періодизація американських психологів Р. Гаулда, Д. Левінсона, Д. Вейланта. У дорослому житті людини вони підкреслюють дві кризи - 30 і 40 років; в інший час, в тому числі і в старості, настає душевну рівновагу.

 

Вік Психологічний зміст вікового періоду
16-22 року Час дорослішання, прагнення до самостійності, невизначеність. Відхід з рідного дому
2. 23-28 років Усвідомлення себе як дорослої людини з його правами та обов'язками сформованості уявлень про свого майбутнього життя роботі. Зустріч із супутником життя укладення шлюбу
3. 29-32 року Перехідний період: колишні уявлення про життя виявляються не зовсім вірними. Іноді життя будується заново
4. 33-39 років "Буря і натиск", як би повернення отроцтва. Сімейне щастя часто втрачає свою чарівність, всі сили вкладаються в роботу, досягнуте здається недостатнім
5. 40-42 року Вибух в середині життя: враження, що життя проходить даремно, молодість втрачена
6. 43-50 років Нове рівновагу. Прихильність до родиною
7. Після 50 років Сімейне життя, успіхи дітей - джерело постійного задоволення. Питання про сенс життя, цінності зробленого

 

У вітчизняній психології, у порівнянні із західною, проблемі періодизації розвитку зрілої особистості приділялося менше уваги; інтерес до неї підвищився останнім часом.

У періодизації В.Ф. Моргуна 10 етапів.

 

Вік Психологічний зміст вікового періоду
Юність (18-23 року) Поріг дорослого життя; пошуки свого місця в суспільстві. Особистісний та професійне самовизначення
2. Молодість (24-30 років) Вироблення індивідуальності, усвідомлення нереальності юнацьких мрій. Більш конкретні уявлення про майбутнє життя. Зустріч з майбутнім чоловіком, шлюб, перехід до "осілості". Спеціалізація у вибраній професії
3. Перехід до розквіту (близько 30 років) Криза, якщо недостатньо благополучно пройшла епоха самовизначення
4 Розквіт (31 -40 років) Час високої працездатності і віддачі. Людина, набуваючи багатий життєвий досвід, стає повноцінним фахівцем і сім'янином, вперше серйозно замислюється над питанням: "Що залишається людям?"
5. Перехід до зрілості (близько 40 років) Криза, можливість особистісних зрушень, якщо на попередньому етапі не було цілеспрямованої роботи із самовдосконалення
6. Зрілість (40-55 років) Вершина життєвого шляху особистості. Досягнення професійної майстерності, положення в суспільстві, прагнення передати свій досвід іншим
7. Криза 50-55 років Усвідомлення вікових перебудов, почала фізіологічного старіння, що призводить або до песимізму, або до зміни способу життя, постановці нових цілей
8. Літній вік (55-75 років) Продовження творчої активності, передача накопиченого життєвого досвіду, спілкування
9. Старечий вік (75-90 років) Психологічна перебудова у зв'язку з відходом на пенсію пом'якшується збереженням широкого кола друзів, включенням в посильні види діяльності, виконанням функцій бабусі чи дідуся
10. Довголіття (понад 90 років) Адаптація до нової ситуації завдяки використанню наявного досвіду, включенню багатьох пристосувальних систем, в тому числі на рівні особистості

 

Більш докладно змістовна сторона періодизацію розвитку зрілої особистості представлена ​​у A.B .Толстих та Г.С.Абрамова. До положенням A.B.Толстих, не дав жорстких рамок вікових періодів, ми будемо звертатися в III розділі книги. Зазначимо вікові межі по Г.С.Абрамова.

Юність - 18-22 року

Дорослішання - 23-30 років

Перехідний вік - 30-33 роки

Зрілість - 36-50 років

Літній вік - 51-65 років

Старість - старше 65 років

 


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  11. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  12. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.




Переглядів: 2802

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правила максимізації прибутку та мінімізації витрат | Типи життєвих криз

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.