МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||
П Л А НЗавдання додому 1. Конспект; [1] с. 284-294 [2] с. 397-406
Питання для самоконтролю 1. Означення функції багатьох змінних. Символіка. 2. Границя функції z=f (x; y). 3. Частинні та повний прирости функції z=f (x; y). 4. Частинні похідні. Л Е К Ц І Я 17 Тема: Похідна за напрямом. Градієнт. Мета: сформувати поняття похідної за напрямом, градієнта, скалярного поля. Література: [1, с. 310-318]; [6, с.297-307]. 1. Похідна за напрямом. 2. Градієнт.
1. Характеристиками скалярного поля є похідна за напрямом і градієнт. Нехай дано скалярне поле u=u (х; у; z). Частинні похідні визначають швидкість зміни функції Z в напрямі осей Ох і Оу . По аналогії можна знайти швидкість зміни поля в любому напрямі. Цією швидкістю зміни поля є похідна його в певному напрямку від точки до точки.
М1 (х1; у1; z1) Означення. Похідною функції u (х; у; z) в точці М0 (х0; у0; z0) за напрямом вектора називається границя відношення приросту функції М0 (х0; у0; z0) u (М1) – u (М0) до довжини вектора за умови, що М1М0 , тобто
де - напрямні косинуси вектора
Зауваження: для плоского поля формула для обчислення містить тільки два доданки. Величина дорівнює швидкості зміни поля за напрямом вектора : - якщо >0, то в цьому напрямі поле зростає; - якщо <0 – спадає; - якщо =0 – поле постійне, таке поле називається стаціонарним. 2.Нехай дано скалярне поле u=u (х; у; z). Означення. Градієнтом функції u (х; у; z) називається вектор, координатами якого є значення частинних похідних функції u. grad u (х; у; z) = Напрям градієнта в кожній точці поля збігається з напрямом нормалі до поверхні рівня, що проходить через цю точку. u=c grad u
Похідна в напрямі градієнта має найбільше значення. При цьому поле в напрямі градієнта зростає з максимальною швидкістю, а у напрямі, протилежному до напряму градієнта, найшвидше спадає. Максимальну швидкість зміни поля можна обчислити за формулою: max = u= grad u Властивості градієнта: 1) grad (u+v)= grad u + grad v 2) grad (c) = grad u 3) grad ()= u grad v +v grad u 4) grad
Приклад: 1. Знайти grad u в точці М (-1; 2; -2), якщо u = 2. Знайти найбільшу швидкість зростання поля. 3. В якому напрямі функція u спадає найшвидше? 1. grad u = , , grad u= 2. max
3. Напрям найшвидшого спадання поля: - grad u=
|
|||||||||||||
|