Типова кореспонденція рахунків по обліку вибуття і оренди основних засобів
N з/п
Зміст господарської операції
Кореспонденція рахунків
Дебет
Кредит
1. Облік вибуття основних засобів
Ліквідація основних засобів:
а)
сума зносу об'єкта
б)
залишкова вартість
Демонтаж об'єкта основних засобів:
а)
оплата праці
б)
відрахування на соціальні заходи
в)
послуги підрядника, інших сторонніх організацій
г)
одержані товарно-матеріальні цінності від ліквідації об'єкта
Відображення сум дооцінки об'єкта основних засобів при їх вибутті (на дату вибуття об'єкта субрахунок 423 "Дооцінка активів" має кредитове сальдо по конкретному об'єкту (ідентифіковано сальдо) на основі записів з початку експлуатації об'єкта про зміну (індексацію) балансової вартості основних засобів в картках інвентарного обліку (інших регістрах аналітичного обліку) об'єктів основних засобів). У разі застосування підприємством іншої періодичності зарахування відповідної суми дооцінки до складу нерозподіленого прибутку такий запис (кореспонденція) здійснюється щомісяця (щокварталу, раз на рік) у сумі, пропорційній нарахуванню амортизації.
Списання сальдо дооцінки об'єкта незавершеного будівництва при його вибутті
2. Облік основних засобів в оренді
Отримані основні (транспортні) засоби в оренду:
а)
операційну
На рахунку 01 здійсню-ється запис про одержання в операційну оренду із зазначенням вартості та інших характеристик
б)
фінансову
в)
зарахування до складу основних засобів об'єкта фінансової оренди
Передано устаткування в операційну оренду
В аналітичному обліку на рахунку 10 зазна-чається факт знаходження об'єкта в операційній оренді
Включено об'єкт основних засобів до групи вибуття:
а)
сума зносу об'єкта
б)
сума перевищення залишкової вартості об'єкта над його справедливою вартістю
в)
залишкова вартість об'єкта
Господарські операції з будівництва, виготовлення, придбання, введення в експлуатацію, підтримання в робочому стані, поліпшення і вибуття основних засобів оформлюються підприємствами первинними документами, які розкривають інформацію про: ü назву первинного документу, яка характеризує оформлену господарську операцію;ü дату складання;ü назву підприємства, від імені якого складено документ;ü зміст, кількісні та вартісні показники обсягу господарської операції;ü назву об’єкта основних засобів, його інвентарний номер, дату початку і місце експлуатації, термін корисного використання; ü технічну характеристику (площа, обсяг, місткість, потужність тощо) та вартість об’єкта основних засобів, його переоцінку, ремонт, поліпшення та амортизацію; ü посади осіб, які здійснювали господарську операцію та оформлення первинних документів з їх підписами;ü перелік технічної документації, що передається (приймається) разом з об’єктом основних засобів, вид і кількість дорогоцінних металів, що містяться в об’єкті основних засобів; ü походження коштів (власні, цільові), використаних для придбання, будівництва і поліпшення основних засобів, та про безоплатно одержані основні засоби;ü особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції.Для аналітичного обліку та забезпечення спостереження за використанням у місцях експлуатації основних засобів кожному об’єкту присвоюється інвентарний номер. Інвентарний номер закріплюється за об’єктом основних засобів на весь час його знаходження на даному підприємстві. Інвентарні номери об’єктів основних засобів, що вибули, не присвоюються іншим об’єктам основних засобів, які надійшли на підприємство, протягом періоду, який забезпечує виключення ідентифікування нових об’єктів з тими, що вибули (наприклад, протягом строків зберігання документів). Орендовані об’єкти основних засобів можуть залишатися з інвентарним номером орендодавця (якщо таких інвентарних номерів орендарем не присвоєно об’єктам основних засобів).Дані про кожний інвентарний об’єкт основних засобів заносяться до інвентарної картки або іншого регістру аналітичного обліку основних засобів.Інвентарні картки реєструються в опису інвентарних карток обліку основних засобів. Інвентарні картки в картотеці бухгалтерії розташовуються за групами основних засобів з виділенням окремої групи таких об’єктів, що тимчасово не експлуатуються (капітальний ремонт, реконструкція та інше поліпшення і консервація об’єктів).Типовими формами первинної облікової документації з обліку основних засобів є:03-1 "Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів"03-2 "Акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів"03-3 "Акт списання основних засобів"03-4 "Акт на списання автотранспортних засобів"03-5 "Акт N про установку, пуск та демонтаж будівельної машини"03-6 "Інвентарна картка обліку основних засобів"03-7 "Опис інвентарних карток по обліку основних засобів"03-8 "Картка обліку руху основних засобів"03-9 "Інвентарний список основних засобів"03-14 "Розрахунок амортизації основних засобів" (для промислових підприємств)03-15 "Розрахунок амортизації основних засобів" (для будівельних організацій)03-16 "Розрахунок амортизації по автотранспорту"