МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Економічні потреби та економічні інтереси суспільства. Економічний закон зростання потреб.ТЕМА 2. ЕКОНОМІЧНА СИСТЕМА СУСПІЛЬСТВА ТА ВІДНОСИНИ ВЛАСНОСТІ. Економічні потреби та інтереси. 1.Економічні потреби та економічні інтереси суспільства. Економічний закон зростання потреб. 2.Економічна система, її сутність, цілі й основні структурні елементи. Типи економічних систем. 3.Перехідні економічні системи. Зміст та основні риси. 4.Формаційний та цивілізаційний підходи до періодизації суспільного розвитку. 5.Власність, її суть, форми і місце в економічній системі. 6.Еволюція відносин власності в Україні
Головна рушійна сила соціально-економічного прогресу – людина, яка реалізуючи свої потреби та інтереси, чинить активний вплив на економіку. Потреби – це визначальний фактор розумної поведінки економічних суб’єктів. Потреби є однією з фундаментальних категорій економічної науки. Потреба – це нужда в чому-небудь, об’єктивно необхідному для підтримки життєдіяльності і розвитку людини, колективу, нації, суспільства в цілому; внутрішній збудник активності. Потреби відображають внутрішні спонукальні мотиви діяльності людей і утворюють складну систему, яку можна структурувати за різними критеріями. У найзагальнішому вигляді виділяють такі види потреб: - біологічні або фізіологічні потреби, зумовлені існуванням та розвитком людини як біологічної істоти (їжа, одяг, житло тощо); - соціальні потреби, зумовлені соціальною (суспільною) природою людини (спілкування, суспільне визнання, самореалізація тощо); - духовні потреби (творчість, самовдосконалення, самовираження тощо). Задоволення первинних потреб породжує бажання задовольнити наступні за вагомістю (вторинні) потреби, які стають рушійною силою свідомої діяльності. Засоби задоволення людських потреб називаються благами. Розрізняють такі блага: - не уречевлені (сонячне світло, здоров’я, спілкування, знання) й уречевлені (дари природи, а також продукти праці: їжа, одяг, житло тощо); - неекономічні (необмежені, їхні обсяги перевищують наявні людські потреби) та економічні (обмежені, обсяги яких менші за існуючі потреби). Економічні потреби – це потреби в економічних благах. Задоволення економічних потреб виступає внутрішнім спонукальним мотивом виробництва, розподілу, обміну та споживання у рамках певної системи соціально-економічних відносин. Носіями економічних благ виступають найрізноманітніші товари та послуги. Класифікація економічних потреб: За характером виникнення: - первинні (базові), пов’язані з самим існуванням людини: їжа, одяг, безпека, житло тощо; - вторинні, виникнення та зміна яких зумовленї розвитком цивілізації: модний одяг, комфортне житло, інформація та ін. За засобами задоволення: - матеріальні (потреби в матеріальних благах); - нематеріальні (духовні потреби). За нагальністю задоволення: - першочергові (предмети першої необхідності); - другорядні (предмети розкоші). За можливостями задоволення: - насичені, вгамовні (мають чітку межу і можливість повного задоволення); - ненасичені, невгамовні (не можуть бути задоволені повністю, не мають меж насичення). За участю у відтворювальному процесі: - виробничі (потреби у засобах виробництва); - невиробничі (потреби у споживчих благах). За суб’єктами вияву: - особисті (виникають і розвиваються у процесі життєдіяльності індивіда); - колективні, групові (потреби групи людей, колективу); - суспільні (потреби функціонування та розвитку суспільства в цілому). За кількісною визначеністю та мірою реалізації: - абсолютні (перспективні потреби, які мають абстрактний характер і є орієнтиром економічного розвитку); - дійсні (формуються залежно від досягнутого рівня виробництва і є суспільною нормою для певного періоду); - платоспроможні (визначаються платоспроможним попитом); - фактичні (задовольняються наявними товарами та послугами). Система економічних потреб є складною і постійно розвивається. Найважливішою ознакою потреб є їхній динамічний, мінливий характер. Безперервний економічний та духовний прогрес суспільства неминуче зумовлює як кількісне, так і якісне зростання потреб. Виникнення нових потреб супроводжується постійним урізноманітненням, примноженням, збагаченням та ускладненням їхньої структури. Однак зростання та розвиток потреб завжди випереджає можливості виробництва і не збігається з рівнем фактичного споживання. У цьому виявляється авангардна роль потреб, що знайшла відображення в економічному законі зростання потреб. Всезагальний економічний закон зростання потреб відбиває внутрішньо необхідні, суттєві й сталі зв’язки між виробництвом та споживанням, потребами та існуючими можливостями їхнього задоволення. Відповідно до цього закону безперервний розвиток потреб є рушійною силою економічного та духовного прогресу людства, що, у свою чергу, стимулює появу дедалі нових і нових потреб. Тиким чином, потреби і виробництво перебувають у суперечливій залежності взаємовпливу та взаємозумовленості. Потреби у споживанні породжують стимули до виробництва. Виробництво задовольняє існуючі та породжує нові потреби. Однак прагнення задовольнити на кожний момент часу зростаючі потреби наштовхується на відносну обмеженість ресурсів. Вирішення протиріччя між невгамовністю та безмежністю потреб і обмеженістю ресурсів породжує проблему вибору й визначає мету економічної діяльності. У реальній дійсності потреби набувають конкретної форми інтересів. Інтерес – це форма вияву потреби, усвідомлення прагнення людини до задоволення її. Економічні інтереси є сутнісною характеристикою рушійних сил формування та розвитку економічних суб’єктів. Економічні інтереси – це усвідомлене прагнення економічних суб’єктів задовольнити певні потреби, що є об’єктивним, спонукальним мотивом їхньої господарської діяльності. Суб’єкти економічних інтересів – це окремі індивіди, сім’ї, домогосподарства, колективи, групи людей, держава, суспільство в цілому. Об’єкти економічних інтересів – це економічні блага (товари, послуги, інформація, тощо). Економічні інтереси суспільства утворюють складну та динамічну систему і можуть бути класифіковані за різними критеріями: 1. За суб’єктами: особисті, колективні, групові, суспільні. 2. За нагальністю, важливістю: головні, першочергові, другорядні. 3. За часовою ознакою: поточні, перспективні. 4. За об’єктами: майнові, фінансові, інтелектуальні тощо. Отже, суперечлива взаємодія виробництва та споживання, інтересів і потреб є рушійною силою соціально-економічного розвитку.
Читайте також:
|
||||||||
|