Цьому можуть сприяти наступні організаційні заходи.
Причини й наслідки соціальних конфліктів та методи управління ними
В основі майже всіх соціальних конфліктів лежать кілька головних причин:
1. Розподіл ресурсів.
2. Взаємозалежність виконуваних завдань.
3. Різниця у цілях.
4. Різниця в уявленнях і цінностях.
5 . Різниця у манерах поведінки, досвіді, рівні освіти.
6. Погані комунікації.
Підкреслимо, що існування одного або більше джерел конфлікту збільшує можливість виникнення конфліктної ситуації у процесі управління будь-якою соціальною системою.
Наступна стадія конфлікту як процесу — це управління ним. Залежно від того, наскільки ефективним буде управління конфліктом, його наслідки стануть функціональними чи дисфункціональними.
Що стосується функціональних наслідків конфлікту, то серед них вирізняють такі:
1) проблему, яка лежить в основі конфлікту, можна вирішити прийнятним для всіх сторін шляхом — у результаті всі учасники конфлікту почуватимуть свою причетність до розв'язання цієї проблеми;
2) конфліктуючі сторони будуть більше схильні до співробітництва, а не до антагонізму у майбутніх ситуаціях, які можуть призвести до виникнення конфлікту.
Водночас, якщо не знайти ефективного способу управління конфліктом, то можуть виникнути наступні дисфункціональні наслідки, тобто умови, що заважатимуть досягненню поставлених цілей:
1) незадоволеність, поганий душевний стан, зростання плинності кадрів, зниження продуктивності праці та ефективності діяльності;
2) зниження рівня співробітництва у майбутньому;
3) надто сильна відданість своїй групі та конкуренція з іншими групами організації;
4) уявлення про іншу сторону як про «ворога», про свої цілі як позитивні, а про цілі іншої сторони — як негативні;
5) згортання взаємодії і спілкування між конфліктуючими сторонами;
6) посилення ворожості між конфліктуючими сторонами внаслідок зменшення взаємодії і спілкування;
7) зміщення акцентів, тобто надання більшого значення «перемозі» у ході конфлікту, ніж розв'язанню реальної проблеми.
Суб'єктом управління конфліктом може бути як одна з його сторін, так і третя сторона, що не бере участі у ньому, але зацікавлена у його врегулюванні. При цьому, хто б не був суб'єктом управління соціальним конфліктом, важливо знайти ефективні способи та методи врегулювання конфліктних відносин.
По-перше, зробити соціальні конфлікти (насамперед тіньові, неявні, латентні) надбанням гласності, максимально відкритими.
По-друге, знизити ступінь соціально-психологічного напруження, щоб перешкодити появі детонізуючих ситуацій у відносинах між конфліктуючими сторонами.