Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Цивілізаційний (соціокультурний) вимір господарювання

 

Економіка як наука соціальна, безпосередньо пов'язана з існуванням людини і суспільства, і як інститут "створений людиною і для людини" не може за своєю природою бути відірваною від світогляду. Знайти відповідь на питання про суть, цілі економіки, принципи ведення господарської діяльності не можливо без певних уявлень про природу, походження і сенс життя людини, її призначення, цілі, цінності, потреби. А це, як відомо, питання світоглядні.

Нагадаємо, що світогляд – це сукупність поглядів на основні питання буття в цілому і людини зокрема (сутність буття, сенс життя, розуміння добра і зла, існування Бога, душі, вічності). Світогляд завжди представлений або у вигляді релігії, або філософії, тільки не науки як такої. Як релігія, так і філософія прагнуть до того, щоб дати цілісну картину світу, цілісну систему орієнтації особистості, цілісний світогляд.

Тому розуміння суті економіки базується на філософському або релігійному її осмисленні. Окремий вчений, кожна наукова школа, в тому числі економічна, так чи інакше базуються у своїх ідеях і теоріях на тій чи іншій світоглядній системі: релігійній; філософській; релігійно-філософській.

Історія людської думки не менш захоплююча і драматична, ніж історія людської діяльності, і обидві ці форми активності розвивалися взаємозв’язано. У своєму пізнанні буття людство послідовно проходило східці, які можна порівняти з початковою, середньою і вищою школою. Спочатку осмислення загальних принципів буття світоустрою протікало виключно у рамках релігії, пізніше до неї стала приєднуватись і філософія.

Чудовий російський мислитель Микола Якович Данилевський (1822-1885) у своїй книзі «Росія і Європа» [30] показав, що діючими особами всесвітньої історії є не народи і нації, як думали раніше, а великі наднаціональні та багатонаціональні групи людей, які він назвав «культурно-історичними типами». Сьогодні такі групи отримали назву цивілізацій.

В концепції локально-історичного підходу цивілізація – це морально-релігійна, соціокультурна, суспільно-політична і матеріально-виробнича система, яка складається історично, є стійкою та інтегральною, характеризується унікальною єдністю внутрішньої і зовнішньої форми і специфічним способом відтворювання суспільного життя у всіх його виявах.

Цивілізаційний підхід переводить аналіз суспільного розвитку з горизонтальної, лінійної площини формаційного розвитку у вертикальну площину. Він розглядає всі три основні сфери суспільства (культуру, політику, економіку) як єдиний соціальний організм, у якого є свій своєрідний «стиль душі», «обличчя» і «стиль культури»,що має релігійно-духовний, політичний соціальний і економічний зміст. При цьому базисом суспільного розвитку виступає вже не економіка а культура даної країни, від якої залежить економічна система.

Основоположники теорії цивілізацій (М.Я. Данілевський, О. Шпенглер А. Тойнбі) під цивілізацією розуміли:

– культурно-історичний тип і відповідний спосіб життєдіяльності, властивий народу даної країни або групи країн, з'єднаних спільним культурним історичним і географічним ґрунтом [30, С.95-126];

– цивілізація – це історично визначений спосіб національної життєдіяльності людей або за О. Шпенглером, «habitus свідомого буття», який спирається на локальну культуру як сукупність морально-етичних цінностей, етичних законів і вікових традицій, що мають релігійну основу [99, С.187].

В своїй фундаментальній праці «Захід Європи: Морфологія всесвітньої історії» (1918–1921) О. Шпенглер зазначає , що стиль або тип культури, формуючий поняття «цивілізація», – це певний стиль або спосіб свідомого буття, який включає не тільки «умонастрої, думки, жести і вчинки», але і «відтинає всю сукупність життєвих виявів вищого порядку, таких як: перевага певних видів мистецтв. схильність до езотеризму (Індія) або популярності (античність), до мови (античність) або письменності (Китай, Захід), як форм розумового повідомлення, тип державних утворень, грошових систем і суспільних звичаїв» [99, С.193].

Сучасний дослідник цивілізації директор Інституту російської цивілізації О.А. Платонов визначає її як головну форму людської організації простору і часу, що виражається якісними основами, які лежать в особливостях духовної природи народів, що становлять самобутній культурно-історичний тип. Кожна цивілізація являє собою замкнуту духовну спільність, існуючу одночасно в минулому і теперішньому часі і спрямовану в майбутнє, яка володіє сукупністю ознак, що дозволяють класифікувати її по певних критеріях.

Розділення людства на цивілізації, вважає О. Платонов, має не менше значення, ніж розділення на раси. Якщо раси є різновиди людини, що склалися історично, ,що мають ряд спадкових зовнішніх фізичних особливостей, які утворилися під дією географічних умов і були закріплені в результаті ізоляції різних людських груп один від одного, то приналежність до певної цивілізації відображує духовний тип, що склався історично, психологічний стереотип, що закріпився в певній національній спільності унаслідок особливих історичних і географічних умов життя і генетичних мутацій. Якщо приналежність до раси виражається в кольорі шкіри, будові волосся і ряді інших зовнішніх ознак, то приналежність до цивілізації виражається перш за все у внутрішніх духовних, психічних і психологічних ознаках, духовних установках [70].

Нині поняття цивілізації є основним для соціальних наук, за висловом знаменитого англійського історика Арнольда Тойнбі (1889-1975), «умосяжним полем історичного дослідження», тобто тією вихідною одиницею, використання якої в науці дозволяє найкращим чином зрозуміти розвиток людства. Цей розвиток є не що інше, як народження, дозрівання і закат різних цивілізацій та їх взаємодія, діапазон якої простягається від плідного співробітництва до смертельної ворожнечі. Ця модель історії фактично загальновизнана і знаходить своє політичне відображення в доктрині багатополярного світу [цит. за 90, С.271].

Будь-яка цивілізація починається з утворення ядра, в якому закладено її «генетичний» фонд. Що це таке? Це основи світогляду, ієрархія цінностей, уявлення про добро і зло, про можливе і неможливе, правила поведінки, регламентація сімейних і суспільних відносин, критерії пристойного і непристойного. Коротко кажучи, ядро – це установки, що регулюють внутрішнє і зовнішнє життя людини. Абсолютно ясно, що вони повинні бути однаковими у всіх членів даної цивілізації, інакше ніякого єдиного колективу вони не складуть і цивілізація просто не відбудеться. Але це можливо тільки в тому випадку, якщо такі установки будуть прийняті на віру, бо якщо їх почнуть обговорювати, відразу ж виникнуть чвари і дискусії і суспільство розділиться саме в собі, а значить, і не встоїть. Цивілізація відбудеться тільки в тому випадку, якщо її ядром стануть релігійні постулати, або, як висловлювався Тойнбі, «тип вірування». Тобто, ядро цивілізації – тип вірування.

За всю історію людства А. Тойнбі нарахував близько двадцяти цивілізацій. У середині минулого століття, на його думку, їх було п'ять. Стільки ж існує і сьогодні, хоча деякі з внесених в список Тойнбі, з тих пір сильно змінили свою природу .

Основні цивілізації в стародавньому світі були засновані на язичницьких релігіях та інших віруваннях (вчення елєатів; римське месіанство, ін.). Серед цих цивілізацій виділяються: Давньогрецька (Еллінська) цивілізація (Х ст. до н.е. – І ст. до н.е.), Давньоримська цивілізація, Давній Рим (Римська імперія – 30 р. до н.е. – IV ст. н. е., всього вона проіснувала 425 років), і єдиною цивілізацією стародавнього світу, що ґрунтується на єдинобожжі – на Синайському Законодавстві – була Староєврейська (Давньоізраільска) (ІІ ст. до н. е. – 135 р. н. е., всього вона проіснувала 1631 рік) [88].

У новому (за Різдва Христового) тисячолітті виникли нові цивілізації – це, перш за все, Християнська цивілізація, що розділилася на три гілки: на початку ХI століття на західно-(католицьку) і східно-християнську (православну) гілки, а потім, через п'ять століть у (ХVI ст.) від західної відокремилася ще одна – протестантська, яка, власне кажучи і склала основу сучасної західної. Також у новому тисячолітті, на початку VII ст. виникає мусульманська цивілізація.

На думку С. Хантінгтона – американського політолога, творця геополітичної концепції «зіткнення цивілізацій», в сучасному світі існує 7 або 8 цивілізацій. Ось ці цивілізації: китайська, японська, індуїстська, ісламська, православна, західна, латиноамериканська і, можливо, африканська [91].

Коріння нашої православної цивілізації йдуть в далеке минуле, де їх живили соки трьох великих дохристиянських цивілізацій – Стародавнього Ізраїлю, Еллади і язичницького Риму, а духовні настанови спадкоємно передавалися їй християнською Римською імперією, а потім Візантією, зберігаючись в непошкодженому вигляді майже дві тисячі років.

Для кожної цивілізації були характерні як свої духовно-моральні закони, так, відповідно і свій, унікальний тип культури, філософії і господарства, на які і впливали ці закони. У тому числі, це стосується розуміння сенсу господарської діяльності і таких найважливіших філософсько-економічних категорій як праця, власність, багатство (бідність).

Як стверджує професор В.М. Тростников [89], початковою школою людського світопізнання була релігія шаманізму. Проіснувавши декілька тисяч років, шаманізм став трансформуватися в язичництво, яке було середньою школою людського світопізнання. Цей етап розвитку людства практично не залишив нам жодних досягнень людської думки в досліджуваній нами області (економіка, філософія).

Але він підготував людську свідомість до тієї космологічної істини, яка була оголошена в школі третього ступеня: уявлення про безліч богів помилково, бо існує один єдиний Бог, всезнаючий і всемогутній, ніким не створений, але такий, що сам створив весь світ, у тому числі – людину – вінця творіння.

Біблейський переказ свідчить про те, що Сам Бог відкрив себе обраному народу, давши йому Свій Закон. Господь дав Мойсеєві і його племені закон, регулюючий як відношення ізраїльтян до Бога, так і їх стосунки між собою. Так було закладено начало абсолютно новому типу вірування, а отже новій цивілізації. Саме із Синайським законодавством (1496 р. до н. е.) можна зв'язувати виникнення староєврейської цивілізації як нового культурно-історичного типу.

Перші чотири Заповіді встановлювали шанування Єдиного Бога, і ті форми, в яких повинне проявлятися це шанування.

Інші шість відносилися до взаємин між людьми, по суті були карним кодексом. Ось вони: шануй батька і матір, не вбивай, не перелюбствуй, не кради, не лжесвідчи, не бажай нічого, що є у ближнього твого.

Заповіді відносилися до усіх сфер життя древніх ізраїльтян, у тому числі і до сфери ведення господарства.

 


Читайте також:

  1. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  2. Алфавітний підхід до вимірювання кількості інформації.
  3. Аналогові вимірювальні прилади
  4. Апаратура для термічних вимірювань у свердловині
  5. Арматура та вимірювальні прилади, якими обладнуються відцентрові насоси
  6. Багатовимірні випадкові величини. Система двох випадкових величин
  7. Бухгалтерський облік як інформаційне джерело системи управління суб’єктом господарювання
  8. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК, ЙОГО СУТЬ І ЗНАЧЕННЯ. ВИДИ ОБЛІКУ. ОБЛІКОВІ ВИМІРНИКИ.
  9. В якості критеріїв для оцінки або вимірювання предмета завдання з надання впевненості не можуть використовуватись очікування, судження або власний досвід аудитора.
  10. Ваговимірювальне устаткування
  11. Ваговимірювальне устаткування
  12. Варіанти і способи вимірювань характеристик телефонних каналів




Переглядів: 538

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 1. Духовно-моральні та соціокультурні основи розвитку соціально-економічних систем | Лекція 3. Типізація соціально-економічних систем за моральним критерієм

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.