Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Багатозначність і недомовленість.

Як властивість саморуху «працює» безпосередньо «на клієнта»?

Приклад про Папу Карло і Буратіно

Свідотство саморуху прекрасно ілюструє ситуація, в яку потрапив Папа Карло, вистругуючи з поліна Буратіно. Варто було тільки з'явитися носу, він відразу почав мимовільно рости. А що говорити про характер Буратіно - він був настільки самостійним, що Папа Карло не міг за ним устежити.

 

Що дає ця властивість метафори нам, психологам? Багато чого! Вона, наприклад, допомагає казкотерапевту складати казки для клієнтів. Буває так, що жоден сюжет не оформлюється, і тоді досить придумати якийсь образ клієнта і дати йому право жити власним життям. При цьому казкотерапевт докладно записує образ і через деякий час відзначає, що рука вже починає «писати сама».

Тому процес створення казок - захоплююче заняття. Навіть коли у казкотерапевта є ідея, розуміння того, який психотерапевтичний сенс він хоче передати клієнтові, все рівно він не знає, як повернуться події, що будуть робити герої, щоб проілюструвати його думки. Саморух метафори – допомога психологу.

 

У процесі казкотерапії настає момент, коли клієнт сам починає складати історії. При цьому він теж зазначає, що вони як би народжуються самі по собі. І це відбувається особливо виразно, коли клієнт записує казку. Письмова мова ніби прокладає русло для саморуху метафори.

Завдяки властивості саморуху метафора допомагає клієнту не тільки придумати сюжет, але і довести оповідь до логічного кінця. Тобто разом з метафорою людина проживає повний цикл якогось процесу. Доводить справу до кінця, до благополучного кінця. А це ж не що інше, як метафора дозволеного конфлікту! Так, завдяки властивості саморуху, метафора формуєт всередині людини образ і динамічну картину вирішення проблемної ситуації. Далі психологу лише залишається перенести цей досвід в життєву практику клієнта.

 

 

«Якщо в науково-логічній думці все чітко і однозначно, то образна думка багатозначна, так само багата і глибока за своїм значенням і змістом, як саме життя»

(Ю. Борєв)

 

Ми часто порівнюємо метафору, казку, притчу з листковим пирогом. Безліч шарів, рівнів, планів, укладених в метафорі, роблять її універсальним інструментом психологічної практики. Однієї і тієї ж метафорою, історією можна ілюструвати різні думки. Іншими словами, психолог може мати 2-3 «чергові» історії та ілюструвати ними набір психологічних ідей.

 

Багатозначність казки «Курочка ряба»

1. Наприклад, казкою про Курочку Рябу можна аргументувати думку про те, що буває з тими, хто не цінує свого шансу і використовує стереотипні дії по відношенню до нестандартних явищ. Дід і Баба, замість того щоб дослідити Золоте Яйце, поставитися до нього дбайливо, били по його цінній шкаралупі, за тією ж схемою, за якою відносилися до простих яєць. У результаті - ні Золотого Яйця, не складового звичайного яйця вони не отримали.

2. Також казкою про золотоносну курочку можна проілюструвати ідею про те, що будь-яке бажання людини, усвідомлене або неусвідомлене, обов'язково здійсниться. Тому потрібно бути дуже обережним і уважним до своїх бажань. Бажання Діда і Баби розбити яйце здійснилося. Інструментом реалізації бажання з'явилася Миша.

3. Історія Курочки Ряби також підтверджує думку про те, що до «божественого подарунка» потрібно бути готовим, інакше неможливо використовувати його за на призначенням. Дід і Баба могли б продати Золоте Яйце ювеліру і прожили б безбідно, звільнивши державу від виплати їм пенсії.

4 . Також на матеріалі цієї історії можна пояснитинити дитині, чому потрібно утримувати будинок в чистоті. Якби Дід і Баба стежили за будинком, у них не завелися б миші, і таке цінне майно, як Золоте Яйце, не постраждало б.

І це далеко не всі ідеї, які може проілюструвати казкою про Курочку Рябу ...

 

Недомовленість.Юрій Борєв писав: «Е. Хемінгуей порівнював художній витвір з айсбергом: невелику частину його видно, основне заховано під водою. Це робить читача активним, процес сприйняття твору виявляється співтворчістю. Однак це не домисел свавілля. Той хто сприймає отримує вихідний імпульс для роздумів, йому задається емоційний стан і програма переробки отриманої інформації, але за ним збережені свобода волі і простір для творчої фантазії, недомовленість образу, стимулює думки сприймаючого, з особливою силою проявляется в принципі відсутності кінцівки. Як часто, особливо в творах XX. століття, твір обривається на півслові, недоговорює нам про долі героїв, не розв'язує сюжетні лінії! »

У процесі казкотерапії психолог часто розповідає клієнту незавершену казку, пропонуючи йому пофантазувати про подальші події - такий прийом дозволить, з одного боку, зібрати більше діагностичної інформації про клієнта, з іншого боку, зробити його співавтором казкової історії.

 

== Властивість недомовленості дозволяє нам створювати «ефект незавершеної дії», який, як відомо, притягує увагу. Відчуття неясності, недомовленості часто виникає у клієнта, коли ми розповідаємо притчу. Він замислюється над тим, що б це означало. Поступово цей стан «входить у звичку». Так, завдяки властивості недомовленості, ми можемо формувати у наших клієнтів, маленьких і великих, чудову ЗВИЧКУ ДУМАТИ.

 

5. Дедуктивність. Завдяки властивості дедуктивності ми маємо можливість на прикладі однієї метафори познайомитися з дією загальних механізмів. Маленька ілюстрація життя відображає прояв загальнолюдських законів.

 

6. Полімодальність. Метафора дозволяє нам задіяти всі аспекти психічного. Використовуючи метафору, ми одночасно активізуємо відчуття, емоції, почуття, інтелектуальні процеси. Завдяки властивості полімодальності метафори психолог, використовуючи її, надає комплексну дію на клієнта.

 

7. Реалістичність. На перший погляд здається, що Реалістичність і метафора – речі несумісні. Але це не так. Реальний світ і наша особистість є «будівельним матеріалом» для створення метафори. Навіть абсурдні метафори, неіснуючі, фантастичні тварини і люди в першооснові мають фрагменти реально існуючих об'єктів. Метафора завжди відображає реальність. Завдяки цій її властивості ми маємо можливість переносити метафоричні смисли в реальне життя і знову створювати метафори. За великим рахунком, вже складно сказати, «що первинне». Образи чого-небудь допомагають нам доповнювати реальність, нестачу чогось у реальніості народжує метафору.

В оточуючому нас світі багато того, що створено людиною. Але перш ніж втілитися в матерії, ідея була метафорою ...

 


Читайте також:

  1. БАГАТОЗНАЧНІСТЬ СЛІВ
  2. Багатозначність слів у сучасній українській мові




Переглядів: 560

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Приклад | Характеристика особливостей вторинного ринку.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.