Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



П Л А Н

1. Структура та функції моральної самосвідомості особистості

2. Поняття морального обов’язку. Обов’зок та відповідальність.

3. Ситуація морального вибору як випробування моральної зрілості особистості.

4. Проблема щастя та сенсу життя: теоретичний та практичний аспект.

 

 

1. Структура та функції моральної самосвідомості особистості.

Моральна самосвідомість особистості - здатність особистості до самостійної моральної діяльності, автономного вибору цілей і засобів їх досягнення. Функціями моральної самосвідомості є автономна регуляція поведінки на основі засвоєного в процесі соціалізації внутрішнього морального механізму - совісті. В структурі моральної самосвідомості можна визначити таки елементи: совість, сором, вина, каяття, обов’язок.

Совість - структурно-функціональне утворення моральної самосвідомості особистості, яке виникає в результаті суспільного виховання і тому репрезентує в індивідуальній свідомості суспільний інтерес, виявляється як самооцінка власної моральнісної поведінки. Совість - це голос вимог суспільства, що став особистою потребою людини.

У структуру совісті входить провина, сором, розкаяння.

Необхідно розрізняти, з одного боку, совість, як комплексний механізм саморегуляції поведінки, а з іншого – сором та вину. Совість постаєяк самостійний регулятор поведінки. Почуття сорому, вини й розкаяння також певною мірою пов’язані з внутрішньою моральною саморегуляцією – усвідомленою моральнісною саморефлексією, розумом. Разом з тим, ці почуття ще зберігають свій позаособовий характер, оскільки завжди припускають співвіднесення з надлюдським (зовнішнім авторитетом – наприклад, Богом), із страхом перед всесильним „спостерігачем”. Якщо совість – це переважно індивідуально-особистий контролюючий механізм, „суд над самим собою”, то почуття сорому й вини регулюють поведінку через зовнішній авторитет. Н. Хамітов, порівнюючи совість і сором, відзначає: „Сором – реакція на вчинки й відносини, які суспільство визначає як морально потворні, а тому накладає на них заборону, тоді як совість – це реакція на вчинки й відносини, які ти сам оцінюєш як морально потворні”.

Щоб зрозуміти виникнення сорому та совісті в індивідуальній свідомості треба використати історичний метод. Як вже неодноразово акцентувалося, індивідуальний розвиток моральної свідомості особистості в стислому вигляді повторює історичний розвиток моральності. Так, в історичному процесі саме середньовіччя можна вважати періодом формування моралі сорому та вини. Цей період є лише початковою стадією формування совісті, у якій домінує зовнішній, релігійний контроль за поведінкою, однак саме з інтеріоризацією ідеалу Бога в середньовіччі закладаються підвалини самостійної моральної поведінки. Передумови ж переходу від моралі „сорому й вини” до „моралі совісті” закладаються Відродженням, і лише в період Реформації цей перехід можна вважати остаточно завершеним. Тому, на рівні індивідуального розвитку виникнення сорому та вини також передує совісті, а совість, в свою чергу, спирається на почуття сорому, вини та каяття. Необхідно позначити зв'язок совісті з обов’язком.

2. Поняття морального обов'язку. Обов'язок та відповідальність. Професійний обов'язок юриста (працівника органів внутрішніх справ).

Обов’язок - суспільна необхідність, виражена в моральних вимогах до особистості, тобто перетворення загальних для всіх вимог моральності на особисте завдання конкретної особи. Совість фіксує переживання невиконаного обов’язку.

Кант розглядає обов’язок як моральний закон і формулює його як категоричний імператив, тобто веління, яке людина повинна виконувати категорично, не дивлячись на особливі ситуації, в яких вона може знаходитися, не пов'язуючи це з користю, яка досягається незручностями. Категоричний імператив свідчить: «поступай тільки згідно такої максимі, керуючись якою, ти в той же час можеш побажати, щоб вона стала загальним законом».

Професійний обов'язок юриста - це сукупність нормативів (вимог) правового і морального характеру, якими він повинен керуватися як в практичній юридичній діяльності, в процесі здійснення службових повноважень, так в буденному повсякденному житті. Часто професійний обов'язок співпадає з юридичним обов'язком, особливо тоді, коли працівник не знаходиться на службі, т.ч. професійний обов'язок ширше за поняття «Службовий обов’язок», який пов'язаний з виконанням функціональних обов'язків.

Обов’язок юриста - не миритися з порушеннями законів, прав людини, інтересів суспільства і держави. Совість- це внутрішнє усвідомлення морального обов’язку і відповідальності перед суспільством, що вимагає самоконтролю, виконання норм особистої і службової поведінки, самокритичної оцінки вчинків. Тут обов’язок і відповідальність перед самим собою нерозривно зв'язані.

3. Ситуація морального вибору як випробування моральної зрілості особистості.

Майбутньому правоохоронцю необхідно враховувати можливий в його реальній практиці конфлікт між виконанням наказу і правовими й моральними нормами, які даний наказ може порушити. Безумовно, правоохоронець стоїть на варті закону і порядку, тому існує об’єктивна необхідність виконання наказу. В ситуації явно злочинного наказу слід враховувати ту модель моральної поведінки, яку обирає для себе людина. Це може бути шлях відмови від моральної свободи, коли виконання наказу знімає посадову відповідальність за обраний вчинок, але не знімає з людини моральної відповідальності перед суспільством. Інший шлях - шлях вільного морального вибору, коли людина розуміє всю складність виниклого конфлікту, але робить вибір на користь загальнолюдських цінностей. Той або інший моральний вибір свідчитиме про здібність людини до вільного морального вчинку, рівень його моральної зрілості.

У реальній практиці правоохоронця може бути безліч ситуацій, в яких необхідний моральний вибір. Доцільним буде самостійно проаналізувати типи ситуацій, що трапляються в правоохоронній діяльності, та виходячи з типів ситуацій визначити типи поведінки в них. Так, не виключається ситуація, коли правоохоронцю потрібно буде пожертвувати власними інтересами, а іноді навіть власним життям, щоб урятувати життя інших людей. Самопожертвування - найважливіший принцип моральної діяльності людини. Самопожертвування спирається на основний принцип моральної діяльності - безкорисливість, який лежить в основі моралі в цілому. В ситуації можливого зіткнення інтересів у результаті суспільних взаємодій безкорисливість є головним шляхом розв’язання конфлікту інтересів через жертвування індивідуальними інтересами в інтересах інших.

Моральне самопожертвування актуалізується в моральному вчинку як свідома відмова від власної безпеки і блага на користь інтересів іншої людини. Моральний вчинок можна також визначити як практичний акт цілеспрямованого утвердження певних моральних цінностей у ситуації, де ці цінності беруться під сумнів або заперечуються. Саме відсутність гарантій щодо цінностей і пов'язана з цим неминучість морального ризику характеризують вчинок. Вчинок – це зробити щось за рішенням власної совісті, на свій страх і ризик, без сподівань на загальне схвалення власних моральних мотивів. За всієї своєї ризикованості справжній вчинок, звичайно, із самого початку несе в собі потужний моральний пафос; втручаючись у рутинний перебіг справ, він утверджує в ньому дієвість совісного суду, прерогативи вищих людських цінностей.




Переглядів: 606

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Совість, обов’язок, гідність і честь як форми моральної самореференції особистості. | Лекція 6. Тема 2.1 Сутність естетичного ставлення людини до дійсності.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.