Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Слухання. Мікалоюс Константінас Чюрльоніс, сонати (за вибором).

Слухання. Валерій Кікта. Концертна симфонія для арфи з оркестром «Фрески Софїї Київської», І частина «Орнамент».

Слухання. Клод Дебюссі, Симфонічна сюїта «Море» (II частина — «Гра хвиль»).

Які картини виникають у вашій уяві під час слухання музики?

Порівняйте її з творами живопису. Самостійно доберіть живописні марини, емоційно споріднені музиці.

Чому, на вашу думку, композитор назвав симфонічну сюїту «ескізами»?

Концертну симфонію для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської» Валерій Кікта створив під враженням краси й величі собору Св. Софії в Києві. Головний храм Давньої Русі є неперевершеним зразком синтезу архітектури, монументального і декоративного живопису. Мабуть, це зумовило вибір композитором жанру («Фрески») і назви першої частини («Орнамент») музичного твору.

 

- Порівняйте музичні й живописні фрески.

- Як музика втілює монументальність фрескового живопису, декоративність орнаменту?

- Поясніть: звучання якого інструменту Давньої Русі наслідує арфа?

 

Новий напрям у царині синтезу мистецтв виникає тоді, коли російський композитор Олександр Скрябін створив оригінальний твір «Прометей» («Поема вогню»). У партитуру цього твору композитор вписав рядок для «світлової клавіатури». Відповідно до авторського задуму під час виконання поеми у концертному залі за допомогою різнокольорових променів мав виникати образ палаючого вогню. Так виникла кольоромузика.

Інший напрям взаємодії музики й образотворчого мистецтва— «музикальний жизопис» започаткував литовський композитор і художник Мікалоюс Чюрльоніс. Він створив цілу галерею картин-сонат, утілюючи цю музичну форму в живописних композиціях на тему весни, літа, зірок, сонця, лісу, пірамід.

 

Порівняйте музичні та живописні образи Чюрльоніса.

 

Мікалоюс Чюрльоніс (1875—1911) народився у містечку Варене на півдні Литви у родині органіста. Він провів дитячі роки у Друскінінкаї. Чюрльоніс навчався живопису у художній школі та училищі у Варшаві, а професію композитора опановував у Варшавському музичному інституті та в Лейпцизькій консерваторії.

Творче життя митця було коротким, проте лише за десять років діяльності митець створив близько 400 музичних творів — хорових, камерно-інструментальних, симфонічних та понад 300 живописних картин, графічних робіт, зразків художньої фотографії.

 

Сучасні художники, як і композитори, експериментують у царині взаємодії та синтезу мистецтв. У так званих абстрактних (безпредметних) композиціях вони намагаються передати за допомогою незвичних поєднань кольорових ліній і плям динамічність і мінливість навколишнього світу, його музикальність і гармонію. Один із основоположників абстрактного живопису Василь Кандінський у своїх живописних композиціях утілював «звучання» кольорів і форм, порівнюючи їх із музичними тембрами («Контрастні звуки», «На концерті»). Ці твори митця заворожують своєю загадковістю, пробуджують творчу уяву.

 

Музичний проект. Підготуйте комп'ютерні презентації творчих портретів О. Скрябіна, М. Чюрльоніса для шкільного свята «Коли всі мистецтва разом» або організуйте виставку абстрактного живопису.

Завдання за бажанням.

Прослухайте прелюдії О. Скрябіна і створіть власні безпредметні композиції до цих творів або проілюструйте їх картинами художників-абстракціоністів.

 




Переглядів: 2522

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Урок 30. Діалог музики та живопису . | До постклітинних структур у людини відносять

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.