МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
До постклітинних структур у людини відносятьПлан Лекція № 1 Тема:Вступ. Тканини. Орган і системи органів А,с Перевірила копія 1.Предмет анатомії, методи дослідження. Основні сучасні напрямки розвитку анатомії. 2. Тканина – визначення, класифікація. 3. Епітеліальна тканина, розміщення в організмі, будова, функції.Класифікація епітелію. 4. Сполучна тканина, розміщення, будова , функції,класифікація, види. 5. М’язова тканина:види,розміщення, будова, функції ,класифікація 6. Нервова тканина:розміщення, будова, функції;будова нейрона, види, Нервове волокно - визначення, види, будова,закінчення нервових волокон( рецептори, ефектори ) 7. Орган. Система органів - визначення. Принципи будови органів Самостійне вивчення тем: Видатні вчені –анатоми. Клітина,будова,склад. Виконайте завдання №1,2 збірника позааудиторної самостійної роботи Література: ОсновнаЛ – 1 Федонюк Я.І. Анатомія та фізіологія з патологією. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2001. — с. 676, с.5-6, 18-39, 46-54. Синельников Р.Д. Атлас анатомии человека. В трёх томах. — М.: Медицина, 1968. Збірник питань і завдань для контролю знань студентів с. 26, 32-33. Анатомія - це наука про форму і будову організму людини і його складових - органів та систем, а також про їх розвиток і функції. Розрізняють: • анатомію описову (опис органів, які вивчали під час розтинів трупів), • системну (вивчення організму за системами - кісткова, м’язова, внутрішні органи тощо), • топографічну (вивчення взаємозв’язків між органами в певній ділянці тіла) і пластичну (вивчення пропорцій тіла і його форм). Остання має назву прикладної анатомії для художників і скульпторів, • функціональна анатомія вивчає окремі органи і системи органів у зв’язку з їх функцією, • динамічна анатомія займається вивченням не лише будови опорно- рухового апарату, але й динаміки рухів, і має значення для правильного розуміння фізичного розвитку людини, • вікова анатомія, яка висвітлює вікові зміни органів і тканин, • порівняльна анатомія порівнює будову тварин різних класів і людини.
Досить тісно з анатомією пов’язана антропологія, яка вивчає будову тіла людини в історичному аспекті. Основні методи дослідження в нормальній анатомії : розтин і препарування,ін’єкцій,рентгенографія,макро-мікроскопіі,тощо
В сучасній анатомії застосовують багато інших методів дослідження з використанням сучасної оптики, рентгенівських променів, пластичних матеріалів та досягнень хімії і фізики(метод корозії,
Нормальну анатомію вивчають за системами: • Опорно-руховий апарат • Спланхнологія (вчення про нутрощі) • Травна система • Дихальна система • Сечова система • Статева система • Серцево-судинна система (кардіоангіологія) • Нервова система (неврологія) • Органи кровотворення та імунна система • Органи внутрішньої секреції (ендокринологія) • Органи чуття (естезіологія)
Анатомія людини є абсолютно фундаментальною наукою для пізнання людського організму,всі зв’язки, які існують в організмі, можуть бути зрозумілими лише при зіставленні даних анатомії з даними суміжних дисциплін. Людина є вищим продуктом розвитку живої матерії. Тому, щоб зрозуміти її будову, необхідно користуватися даними: Біології - науки про закони виникнення і розвитку живої природи. Як людина є частиною живої природи, так і наука, що вивчає її будову, тобто анатомія, є складовою біології. Фізіології, щоб зрозуміти будову організму з точки зору взаємозв’язку форми тканини . Гістології, яка вивчає закономірності будови і розвитку тканин та органів, Цитології ,яка досліджує закономірності будови, розвитку і діяльності клітин, з яких побудовані тканини й органи. Ембріології ,яка вивчає розвиток зародка. Отже, анатомія, гістологія, цитологія та ембріологія разом становлять науку про форму, будову і розвиток організму, яка має назву морфологія. Тканина - це сформована в процесі філогенезу система організму, що складається із клітин і неклітинних структур, які мають спільне походження, будову та функції.
Структурними компонентами тканин є • клітини, • клітинні похідні (симпласт, синцитій) • міжклітинна речовина. Клітини - головні елементи будь-якої тканини, які зумовлюють їх основні властивості. Постклітинні структури - похідні клітини, які в ході свого розвитку втратили окремі компоненти клітин (ядро, деякі органели), але набули ряд властивостивостей, які необхідні їм для виконання спеціалізованих функцій • еритроцити і тромбоцити (формені елементи крові) • рогові лусочки епідермісу, • волосся та нігті. Симпласт - багатоядерна структура, що складається з великого об’єму цитоплазми з численними ядрами. Вона утворюється внаслідок злиття клітин або поділу ядер без поділу цитоплазми клітини. Прикладом симпласту може бути скелетне м’язове волокно. Синцитій - структура, яка сформована внаслідок незавершеного цитокінезу при поділі клітин (розвиток чоловічих статевих клітин, пульпа емалевого органа). Міжклітинна речовина складається з : • основної речовини . Основна речовина за фізико-хімічним станом являє собою гель певної в’язкості та складу і може бути мінералізована (скелетні тканини). • волокон (колагенові, еластичні, ретикулярні). Протягом усього життя організму в тканинах відбувається зношування та відмирання клітин і неклітинних елементів і заміна їх новими (фізіологічна регенерація). Відновлення тканин після ушкодження називається репаративною регенерацією. Організм людини містить різноманітні тканини ,принципи класифікації: • Тканини об’єднують у групи за ознаками подібності їх будови та функцій (морфо-функціональний принцип) ). Розрізняють наступні морфо-функціональні типи тканин: 1) епітеліальна; 2) тканини внутрішнього середовища (сполучна, кров і лімфа); 3) м’язова; 4) нервова. • Тканини об’єднують на основі спільного джерела їх розвитку (гістогенетичний принцип )
ЕПІТЕЛІАЛЬНА ТКАНИНА
Епітеліальна тканина знаходиться на поверхні, на межі із зовнішнім середовищем. Вона вкриває тіло (епідерміс шкіри) і вистеляє слизові оболонки внутрішніх органів, а також утворює більшість залоз. Епітеліальну тканину поділяють на дві великі групи: • покривний епітелій • залозистий епітелій. • Покривний епітелій займає бар’єрне положення і виконує такі функції: розмежувальну (на межі із зовнішнім середовищем і тканинами, що лежать під ним), • захисну (від механічних, фізичних, хімічних, інфекційних факторів), • транспортну (обмін речовин, їх всмоктування і виділення), • рецепторну (сприйняття подразнень, сигналів). Ці функції властиві епітелію шкіри, шлунка, легень, нирок тощо. Читайте також:
|
||||||||
|