Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Старший дошкільний вік

Середній дошкільний вік

Тематика Житло: Рідна домівка. Предмети домашнього вжитку. За межами дитячого садка. Дитячий садок. Вулиця, місто (село*. Засоби пересування та зв'язку. Рукотворний практичний світ. Праця дорослих. Праця дітей. Самообслуговування. Господарсько-побутова праця. Праця у природі. Рідний край. Вулиця. Місто (село*. Країна

Показники компетенції Знає предмети домашнього вжитку та їх деталі, застосування; знає назву рідного міста (села*; знає назву вулиці, де розташовано дитячий садок; виявляє інтерес до праці дорослих. Вміє виявляти активність, охайність, самостійність у практичній трудовій діяльності; вміє виявляти увагу, бережне ставлення до праці дорослих; вміє додержуватися послідовності в одяганні та роздяганні; вміє сумлінно виконувати обов'язки чергових по їдальні та під час підготовки до занять; володіє елементарними правилами поводження у громадських місцях та вмінням додержуватися правил безпеки на вулиці; вміє піклуватися про результат праці; розуміє, що Україна це рідна країна. Батьківщина, знає і поважає державні символи, має уявлення про те, що в родини, рідного міста (села* є своя історія.

 

Тематика Ті самі теми та "Ручна праця", "Рідний край. Україна"

Показники компетенції: Оперує назвою держави; поважає державну символіку; орієнтується в місцезнаходженні України на карті; знає, з ким межує Україна: на півночі - Білорусь, на сході -Росія, на заході - Польща, Словакія. Угорщина, Румунія та Молдова. Знає, що у світі живуть різні народи та нації, всі вони прагнуть миру, турбуються про майбутнє своїх дітей, процвітання своєї країни та планети: виказує інтерес і доброзичливість до інших народів; мас уявлення, що держава, у якій живе, має свою історію, пройшла довгий шлях; держава, у якій ми живемо, демократична за формою організації, багатонаціональна за складом; всі люди, які живуть на планеті, складають поняття "людство". Українці - їхня складова частина. Наш народ, як і все людство, прагне миру, щастя, процвітання.

Аналіз змістових ліній програми свідчить, що ускладнення щодо ознайомлення дітей з предметним довкіллям відбувається за цією програмою не шляхом збільшення тематики, а шляхом ускладнення самого змісту ознайомлення дітей з довкіллям.

Отже, аналіз програм засвідчив, що в усіх програмах є або самостійний розділ (програма "Малятко"*, або підрозділи (програми "Дитина", "Дитина в перші роки"* ознайомлення дітей з довкіллям. Натомість кінцеві показники засвоєння матеріалу не охоплюють змісту визначених тем як у програмі "Дитина в дошкільні роки", так і в програмі "Дитина", у якій вони, по суті, відсутні.

У 2006 році була опублікована тематична програма "Моє довкілля".1

Програма "Моє довкілля" складена відповідно до змісту державного стандарту освіченості випускника дошкільного закладу Базового компонента дошкільної освіти. Програма охоплює всі сфери життєдіяльності дитини в довкіллі: "Природа", "Культура", "Люди", "Я сам".

Кінцевою метою навчально-виховної робити за програмою "Моє довкілля" є засвоєння узагальнених емпіричних уявлень про довкілля (природне, предметне, соціальне* і місце в ньому людини, духовну спадщину, формування потреби пізнати свою країну, довкілля; свідоме ставлення до інших людей; природного й соціокультурного середовища, до традицій і звичаїв українського народу; особистості культури і культури поведінки в довкіллі.

Специфіка програми полягає в інтеграції знань з різних розділів нині чинних загально педагогічних програм: рідна природа, ознайомлення дітей з явищами суспільного життя, розвиток мовлення, художня література, народознавство, образотворче мистецтво. Такий підхід дає змогу сформувати у дітей поняття про цілісність довкілля, що їх оточує, природне, предметне, соціокультурне оточення, середовище життєдіяльності людини як біологічної та соціальної істоти. Водночас засвоєння матеріалу, запропонованого програмою, підготує дітей до вивчення навчального курсу "Моє довкілля" у початковій школі.

Подаємо зміст ознайомлення дітей з довкіллям за тематичною програмою "Моє довкілля" у таблиці 2.4.

Таблиця 2.4.

Змістові лінії ознайомлення з довкіллям у програмі "Моє довкілля"

Сфери життєдіяльності Змістові лінії
Сфера "Природа" Природне довкілля планети Земля   — Рослинний світ   — Тваринний світ   — Заповідні території України   — Екологічне довкілля   — Природа Космосу
Сфера "Культура" Я і моя Україна: — моє рідне довкілля - стежинки і вулиці рідного краю — Україна - моя Батьківщина — Історичні корені України — Символи України. Державні символи України — Національні символи, обереги України — Предметний світ — Предмети харчування — Національна їжа — Обрядова українська їжа — Одяг і взуття — Регіональні назви і специфіка національного одягу Іграшки   Українська національна іграшка — Транспорт і зв'язок — Праця дорослих — Правила пожежної безпеки — Свята і розваги — Основи суспільствознавства — Образотворче мистецтво — Народно-декоративне мистецтво і промисли Регіональні назви і специфіка національного одягу   Іграшки   Українська національна іграшка — Транспорт і зв'язок — Праця дорослих — Правила пожежної безпеки — Свята і розваги — Основи суспільствознавства   -Образотворче мистецтво -Народно-декоративне мистецтво і промисли
"Сфера Люди" Родовід. Сім’я. Родина   —Люди
"Сфера "Я сам"   —Моє "Я"   — Соціальне "Я"   — Розвиток мовлення   — Художньо-мовленнєва діяльність дітей   — Усна народна творчість   — Розповідання вихователя з ілюстративним матеріалом   — Виразне читання   — Театралізовано-ігрова діяльність   Виразне читання Театралізовано-ігрова діяльність Виразне читання Театралізовано-ігрова діяльність
Матеріал для виховання Природа рідного краю Соціальне "Я"   Тварини Розвиток мовлення   Рослини Художньо-мовленнєва діяльність дітей   Ландшафти Усна народна творчість   Нежива природа Розповідання вихователя з ілюстративним матеріалом   Заповідні території   Народна метеорологія   Народні ігри   Твори письменників класиків   Орієнтований перелік картин українських художників   Орієнтований словник - мінімум

 

Як бачимо, програма "Моє довкілля" побудована за принципом інтегрованого змісту ознайомлення дітей з довкіллям з різних розділів, що є у загальноосвітніх програмах ДНЗ, а також містить цінний довідниковий матеріал для вихователя.

У "Програмі розвитку дитини дошкільного віку" (проект* подано інтегровані показники розвитку пізнавальної активності дітей за сферами життєдіяльності дитини. Пізнавальна активність, у свою чергу, поділяється на загальну і логіко-математичного характеру.1 Окремі розділи ознайомлення дітей з предметним довкіллям у програмі відсутні.

За освітньою програмою "Довкілля"2 для дітей дошкільного віку (шостий-сьомий рік життя* було розроблено й опубліковано навчально-методичний посібник "Довкілля" (Автори А.М.Богуш, В.Р.Ільченко* у двох частинах.3 Навчально-методичний посібник для вихователів дошкільних навчальних закладів і батьків складено за інтегрованим принципом, закладеному в Базовому компоненті дошкільної освіти. Він допоможе одержати і закріпити знання дітей за варіативними і тематичними програмою ознайомлення дітей з довкіллям. Посібник містить знання про природу, людину, предмети довкілля, знання з народознавства, фізичного виховання, розвитку мовлення, художні твори та вправи на моделювання у дітей цілісності знань, які базуються на уявленні дитини про самозбереження, збереження природного та соціального довкілля, а також заняття серед природи, які найчастіше проводяться у визначні дні народного календаря (свята українського народу* та уроки мислення.

Концептуальним положенням побудови посібника і пізнання дитиною свого життєвого світу (природного, предметного і соціального довкілля*, яке випливає з багатьох потреб дитини: це її прагнення до дослідження, конструювання, спілкування, самовираження (творчого, художнього, мовленнєвого*. Саме своїм змістом, методами і прийомами роботи посібник спрямований на задоволення цих потреб і тим самим на природовідповідне їх навчання і виховання.

Перша книга "Довкілля" присвячена ознайомленню дітей з предметним довкіллям. Започатковує її тема "Знайомимося з довкіллям".

Надалі продовжується розмова про Довкілля з наскрізними героями Лесиком, Уляночкою. Після кожного оповідання, розповіді дитині пропонується виконати різні завдання: відповідай, намалюй, запрошуємо до гри, склади казку, зроби сам, відгадай, знай, вивчи на пам'ять, склади розповідь з теми. Подаються вірші, загадки, прислів'я, приказки до кожної теми. Є рубрика "Маленькі дослідники", у якій дітям пропонується виконати досліди. Наприклад, до оповідання "Розмова про воду":

-Візьміть дзеркало або скло, дихніть на нього. Що з ним сталося, чому воно стало вологим? Візьміть у руку маленьку крижинку, бурульку. Що з ними станеться у РУЦІ?

Друга книга "Довкілля" присвячена Людині в Довкіллі. На першій сторінці - звертання до дітей: Любі діти!

Запрошуємо вас до подорожі до країни людяності, в довкілля людських стосунків. Подорожуючи, ви дізнаєтесь багато цікавого про себе, своїх друзів, близьких і рідних людей, свою Батьківщину, рідну мову, будете зростати мудрими, розумними, чемними, уважними дітьми. А ще книжечка навчить вас вести свій перший щоденник, своє Я у малюнках ... Щасти вам у подорожі знання!

У книзі дітям пропонуються теми: "Людина в довкіллі", "Дорослі люди. Сім'я ", "Моя Батьківщина", "Мова рідна, слово рідне", "Вчимося читати рідною мовою", "Що я знаю про себе", "Як народжується казка", "Життя людини", "Моє тіло", "Що потрібно робити, щоб бути здоровим?", "Я - людина", "Моє ставлення до інших", "Що я знаю про себе?".

Матеріали посібників "Довкілля" вихователь може використовувати на заняттях з ознайомлення з довкіллям, природою, з художньої літератури, мовленнєвих заняттях, на інтегрованих і комплексних заняттях та в повсякденній роботі з дітьми.

2. Становлення особистості дошкільника у предметно-розвивальному середовищі дошкільного закладу

На часі виходу України на світові освітні горизонти очевидною стає різниця між рівнем теоретичного осмислення цілей, змісту освітніх реформених процесів та практичною

перебудовою освітнього процесу в межах конкретного навчального закладу. Концептуальні позиції щодо реформування змісту дошкільної освіти в Україні були досить чітко визначені в низці державних документів, зокрема в Базовому компоненті дошкільної освіти (1998 р.*. Проте, не зважаючи на досить активні й детальні пояснення щодо його змісту, ще залишається багато дошкільних закладів, які і досі не відповіли на запитання: що конкретно має змінитися в роботі певного педагогічного колективу, як реально реалізувати компетентнісний, суб'єктно-діяльнісний та культурологічний підходи до освіти, задекларовані в означеному документі.

Більшість вихователів вже начебто психологічно дозріла до прийняття особистісно-орієнтованої моделі взаємодії педагога та дітей як єдино можливої платформи для становлення у них досвіду пізнання та самопізнання, побудови соціальних стосунків. Проте процес оновлення характеру та змісту освітнього процесу дошкільного закладу гальмує тривалий досвід застосування більш легкої в управлінні дитячим колективом авторитарної моделі, тяжіння до традиційних способів організації навчання і взагалі життєдіяльності дошкільників у дошкільному закладі, зорієнтованих на пріоритет організованих форм навчання за шкільним зразком. Чим ретельніше вихователі докладають зусиль на засвоєння дітьми знань-умінь-навичок, тим гірший результат одержують і діти, і батьки, і самі педагоги. Постають класичні запитання: Чому? Що робити?

На нашу думку, дошкільна освіта не буде здатною виконувати державне й суспільне замовлення на виховання особистості, адекватної вимогам сьогодення, доки процес освіти не стане цілісним. Головним орієнтиром конкретного вихователя у плануванні та виконанні педагогічної діяльності є програма, що водночас є і благом, і гальмом. Благом, тому що педагогічна діяльність не може не бути плановою, націленою на кінцевий результат. Проте програма, на жаль, містить лише набір певних знань, умінь, навичок за різними розділами, видами діяльності дошкільнят, відтак, і кінцевий результат який вбачають, усвідомлюють вихователі, виявляється фрагментарним, обмеженим параметрами тільки знаннєво-діяльнісного блоку. Навчальні та розвивальні завдання конкретного заняття - святая святих - вихователі намагаються виконати попри все, виховні завдання багатьма пишуться (якщо пишуться у програмному змісті* формально.

За змістом програми майже не простежується загальний результат дошкільної освіти - розвинена особистість, яку характеризують сформовані базисні якості, розвинені здібності. Більшість вихователів (як і вчителів початкової ланки*, за даними проведеного опитування, не досить чітко уявляють собі "ідеальний образ" дитини - випускника дошкільного закладу. Переважна більшість їхніх очікувань пов'язана зовсім не з особистісними якостями, а з показниками навченості, успішного засвоєння програми та якостями, які полегшують дорослому здійснення педагогічного процесу - слухняність, дисциплінованість, керованість, точність виконання завдань тощо. А ті вихователі, які на перший план усе ж висувають як одне з головних завдань дошкільної освіти формування таких особистісних якостей, як самостійність, активність, ініціативність, відповідальність, працелюбність, креативність, - не пов'язують ці орієнтири з принциповими перебудовами в навчально-виховному процесі, стилі взаємодії і спілкування з дітьми. Переважає думка, що ці якості повинні з'явитися самі по собі. Більшість педагогів переконана, що головною цінністю дошкільної освіти залишаються ЗУНи, адже саме за ці досягнення оцінюють якість роботи вихователя (вчителя*. Отже, формування особистості дошкільників відбу вається безсистемно, що частково пояснює кризовий стан у вихованні сучасних дітей.

На нашу думку, здатність до системного бачення мети-технологій-результату дошкільної освіти можливо за умови побудови кожним вихователем особисто і всім педагогічним колективом цілісного стратегічного напряму педагогічної діяльності, визначення, чіткого усвідомлення концептуальних засад роботи всього педагогічного колективу, тактичних, щоденних завдань навчання, виховання та розвитку дітей.

Побудова освітнього процесу в дошкільних закладах на концептуальних засадах - не мода, а жорстка вимога сучасного життя, адже соціально-педагогічна, суспільно-економічна діяльність кожного дошкільного закладу відбувається у загальному соціально-економічному контексті державного господарства і має відповідати його "правилам гри". Колектив, націлений на конкурентоздатність не лише свого закладу, а життєздатність кожного зі своїх випускників, працівників, повинен сформувати свою філософію (саме вона і відбивається в концепції дошкільного закладу*, свідомо прийняти її і діяти відповідно з нею. Сьогодні більшість дошкільних закладів не звикли працювати за своєю, розробленою на основі Базового компоненту дошкільної освіти і варіативних програм концепцією навчально-виховної роботи дошкільного закладу.

А там, де є концепція, вона не є дієвою. Вона красиво розписана, оздоблена блискучими файлами і тацями, проте дістають її переважно в момент перевірки дошкільного закладу, вихователі часом про неї і не знають. Втім концепція і сам процес цілепокладання повинні відбуватися за безпосередньою участю кожного члена колективу, адже вони визначають смисли всієї подальшої роботи. Концепція діяльності дошкільного закладу співвідноситься з чинними освітніми пріоритетами.

Так, визначення головними пріоритетами не відокремлених базових знань і вмінь, а формування у дітей готовності та здатності самостійно протягом усього життя здобувати знання та за їх допомогою будувати своє соціальне, природне та предметне довкілля; окреслити чітке, цілісне бачення образу дитини - випускника дошкільного закладу як кінцевого результату педагогічної роботи - неодмінна умова осучаснення змісту, форм, методів дошкільної освіти. Орієнтованість сучасної освіти на формування життєвої компетентності підтверджується також у доповіді міжнародної комісії з освіти для XXI століття, у якій Жаком Делором було визначено чотири ключових МОЖУ й ПОВИНЕН, названі образно "стовпами", на які спирається освіта кожної сучасної людини -навчитися пізнавати, навчитися діяти, навчитися жити разом, навчитися жити, зберігаючи психічне та фізичне здоров'я. Ця ідея була розвинута в Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні стосовно дітей дошкільного віку як концептуальному документі, що чітко визначає далекі і середні цілі освіти дошкільнят. На основі цього документа в дошкільному закладі повинна бути визначена прозора для кожного суб'єкта освітнього процесу концепція як важливий системоутворюючий компонент, адже вона висвітлює стратегічний напрям, допомагає поєднати у свідомості реальні цілі та кінцевий результат; усвідомити і дітям, і батькам, і вихователям, і всім іншим неповторність конкретного освітнього закладу, - а без цього сьогодні неможна бути успішним. Коротко і чітко визначені прозорі ідеї і думки, відкриті для кожного, хто виховується, працює і співпрацює з цим навчальним закладом, вони презентують його образ, вимагають поваги до себе. Прийняття, підпорядкування, якщо хочеш бути разом з колективом.

Концепція розробляється педагогічним колективом у вільній формі, проте повинна містити такі компоненти, як-то:

— цільові орієнтації (чого прагнемо досягти*. Так, для освітнього комплексу "Надійна", десятирічний досвід якого згадується на сторінках цієї книги, разом з іншими це були перехід від педагогіки вимог до педагогіки стосунків, розвиток творчих здібностей, творчих особистісних якостей усіх учасників освітнього комплексу (дітей, педагогів, співпрацівників, батьків*;

— загальні характеристики освітньої моделі (як, яким чином плануємо досягти поставленої мети*. Це: суб'єкт-суб'єктна взаємодія; проблемно-пошукова діяльність, інтерактивні технології навчання як пріоритетні способи навчання; диференційовані форми організації освітнього процесу;

— чітке визначення позиції вихователя та дитини (чого я чекаю від дитини, що я їй можу гарантувати*. Передусім це - визнання індивідуальності, самобутності кожного, ініціювання суб'єктного досвіду здобуття освіти;

— принципи реалізації освітньої мети (конкретні вимоги до здійснення освітнього процесу*. Серед них - закон взаємності, принцип партнерства, успішності кожного у спільній справі, принцип домінанти дитячого щастя як найголовнішої освітньої цінності.

Визначення основних концептуальних засад організації життєдіяльності комплексу зумовлює необхідність чіткої вибудови ідеальної моделі дитини-випускника в контексті цілепокладання, це допоможе педагогам не лише осягнути, які особистісні якості необхідно закласти вже в дошкільному дитинстві, як вони можуть виявляти себе в мовленні, діях, міркуванні, світогляді дитини, а й визначити, за допомогою яких засобів необхідно формувати ці якості.

 

Відповідно до державного стандарту дошкільної освіти -Базового компонента дошкільної освіти - у ДНЗ "Надійка" була розроблена відповідна модель, яка знайшла продовження у змістовій моделі та орієнтована не стільки на галузі знань, скільки на те, що фундаментально важливе для успішної життєдіяльності дитина має винести з дошкільної освіти. В особистості випускника, не применшуючи значення інших якостей (активність, ініціативність, працелюбність, допитливість, креативність, компетентність, комунікабельність тощо* найвагомішими було визначено самостійність і від­повідальність.

Одне з головних завдань виховання полягало в навчанні дітей обходитися без нас, формуванні їх незалежності, отже, самостійності. Усвідомлення власної самостійності, спроможності, здатності робить дитину здатною виявляти свою суб'єктність. Життєво необхідно також було закласти в ній з перших років життя почуття відповідальності за все, що пов'язане з її життям, її власними діями, думками, намірами тощо, адже саме відповідальність робить людину справді дорослою. Щоб сформувати означені якості осо­бистості необхідні особливі умови в організації життєдіяльності дітей, забезпеченні таких взаємин з оточенням, які б надавали дітям можливості виявити самостійність та відповідальність. Вихователі і батьки повинні усвідомлювати важливість цих якостей та свідомо спрямовувати свої зусилля на їх розвиток. Адже особистість виявляє свою самість через переконання, усвідомлення та прийняття, освоєння основних законів буття. З огляду на чотири основні сфери життєдіяльності, що означені в Базовому компоненті дошкільної освіти: природа, культура, я та інші, я - сам було визначено головні ідеї, переконання, які потрібно було сформувати в наших дітей: ти - частина природи, повинен знати її, підкорятись її законам; водночас ти - частина культури, яку треба навчитися цінувати та збагачувати; ти - частина соціуму, отже, важливо навчитися жити в гармонії зі світом людей, опанувати його закони; ти - сам є космос, глибину якого маєш осягнути, щоб виконати свою людську місію на землі (рис. 2*.

У процесі ознайомлення дітей зі світом природи, ми формували у них цілісне уявлення про світ, у якому дещо існує само по собі (кругообіг води у природі, сезонні зміни, природні ландшафти, пояси, клімат, рух сонця і місяця, залежності й закономірності існування екологічного ланцюга тощо*; про щедрість природи, яка дарує мені можливість жити (сонце, повітря, вода, корисні копалини, продукти харчування, одяг тощо* й оточує піклуванням, надає енергії. Водночас невід'ємним від цих уявлень повинно бути усвідомлення того, що природа сподівається на мене, чекає від мене зворотного зв'язку, мого піклування, моєї участі, тобто того, що я сам можу дати природі. Усвідомлення означеного факту допомагає дитині відчувати відповідальність за своє власне здоров'я, за збереження природи, частиною якої вона себе відчуває. Поступово формується екологічне мислення, яке стимулює дітей до активних дій, тобто йдеться про формування життєвої позиції.

У процесі ознайомлення дітей зі світом культури намагалися дати не лише вузько дисциплінарні знання про форму, колір, величину, засоби зображення, виразності у предметному світі, мистецтві, художній діяльності (до речі, значна кількість вихователів саме на цьому акцентує свою увагу*, а сформувати системні уявлення про ту частину культури, яка існувала й існує поза життям конкретної людини, яку ми повинні засвоїти, знати, цінувати, -культура до мене (народна творчість, мистецтво, історія речей у світі*, виховати відповідальне ставлення до світу культури, який я особисто маю збагатити, примножити, розвиваючись й удосконалюючись - культура зі мною -через доступні види й форми діяльності (гру, творчість, художньо-предметну, художньо-мовленнєву діяльність тощо*.

Соціальний розвиток дитини відбувався під впливом довкілля та соціального виховання, спрямованого на засвоєння законів соціуму, принципів людського буття, прийняття кодексу прав та обов'язків по відношенню до себе та інших. Дитина, зростаючи, поступово освоює соціум: спочатку найближче оточення, яке складають родина, близькі дитині люди, що знаходяться поряд. Закони буття, засвоєні в родинному вихованні, стають підґрунтям в освоєнні наступного шару, входження дитини в більш віддалений, хоча ще досить близький, зрозумілий, більш широкий світ, у якому діють нові закони, де життя стикає з різними людьми, які виконують різні соціальні ролі. Поступово поширюється світогляд дитини, коли вона знайомиться з широким, великим світом, опановуючи первісні знання суспільно-політичного, географічного, культурознавчого змісту. Він, цей світ, далекий від дитини, яка лише починає освоювати його на етапі дошкільного дитинства, проте дуже важливо, з якими намірами, настановами вона буде сприймати цей світ (толерантно - агресивно, ціннісно - презирливо*, яку життєву позицію засвоїть з перших років життя - "на зустріч людям", "разом з іншими" чи навпаки, виявляючи споживацьку позицію.

Становлення особистості дошкільника відбувається у соціальних стосунках у процесі опанування предметного й природного світу. Вкрай важливо допомогти дитині усвідомити, повноцінно реалізувати свою фізичну, психічну та соціальну суть, підступити до оволодіння наукою розуміти себе, свою природу та презентувати себе іншим, яку він буде засвоювати все своє життя. Завдання педагогів і батьків забезпечити активну соціальну практику для особистісного зростання, у ході якої дитина буде вчитися розуміти й соціально адекватними способами виражати свої емоції, усвідомлювати свої потреби, відстоювати свою позицію, розуміти свої можливості.

Реалізація структурно-змістової моделі стає можливою лише в умовах спеціальним чином організованого педагогічного процесу, в якому кожен із суб'єктів чітко усвідомлює не лише ближнє (на чергове заняття (урок**, вузьке завдання, а й розуміє її місце в цілісній освітній системі, бачить, як вона працює на досягнення кінцевого результату.

Розробка ключових програм реалізації освітніх завдань, які реалізуються у перспективних та календарних планах роботи вихователів, дає можливість наблизити глобальні освітньо-виховні цілі педагогів до батьків і дітей як найперших суб'єктів, учасників цього освітнього процесу.

Зауважимо, що розробка програм є засобом реалізації структурно-змістової моделі, представленої на попередніх сторінках, адже кожна з програм націлена на формування в дітей системних знань, виховання самостійності, відповідального ставлення до власного життя, довкілля. Структурними компонентами програми є мета, засоби реалізації мети, визначені ключові напрями роботи, орієнтовані на розвиток когнітивної, мотиваційної сфери, формування у дітей активної поведінкової позиції через забезпечення практичної участі в дитячих громадських акціях, доброчинних справах тощо. Проілюструємо викладене прикладом однієї з програм.

( ПРОГРАМА ОСОБИСТІСНОГО ЗРОСТАННЯ У СУСПІЛЬНИХ СТОСУНКАХ "СІМ - Я!"

(з досвіду роботи освітнього комплексу "Надійка"*

МЕТА: формувати соціально-комунікативну компетентність, яка виявляється в умінні будувати позитивні взаємини з однолітками і дорослими, виховувати толерантне ставлення до інших (поважати і приймати*, розвивати вміння співпрацювати (домовлятися, поступатись, ініціювати свої дії*, вправляти у творчому застосуванні мовленнєвих еталонів.

ЗАСОБИ: уроки філософії, психологічні заняття, колективна творча справа, сумісна гра, спілкування, свята та розваги, елементи парного (командного* навчання, інтерв'ювання, випуск газет "Пір'ячко", "Хвостик".

КЛЮЧОВІ НАПРЯМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ:

формування елементарних знань та уявлень про соціум, закони спілкування та взаємодії;

виховання ціннісного ставлення до колективних успіхів та досягнень;

становлення досвіду участі в колективних творчих справах, проектах;

• опанування командних способів навчання. ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ: Індивідуальні

"Надійка" для мене:

допомагає засвоїти науку життя серед людей; навчає мовленнєвого, ігрового,ділового етикету; організує творчі проекти, у яких кожному знайдеться місце;

навчає грати та працювати в команді;

— вчить дружити.


Читайте також:

  1. Найвідомішими архітекторами піздньої доби Римської імперії були Анфемій Траллський, Ісидор Мілетський Старший, Ісидор Мілетський Молодший.




Переглядів: 1348

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Третій рік життя | Групові

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.048 сек.