Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Природні, техногенні та соціально-політичні небезпеки

Лекція 5.

Питання для перевірки знань

1.Влив людини на біосферу

2.Основни джерела антрогенногозабруднення.

3.Екологічні проблеми перед людством.

4.Чим закінчилась Аральськая катастрофа.?

 

План лекції:

 

Основні теоретичні положення

Закон "Про цивільну оборону України" (1993 р.) визначає надзвичайну ситуацію ( ст. 2) як порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, що викликана аварією, катастрофа, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, пожежею, використанням засобів масового враження, яке призвело або може призвести до людських чи матеріальних втрат.

За сутністю та причинами виникнення надзвичайні ситуації поділяють на природні, соціальні та техногенні.

Природні надзвичайні ситуації пов'язані з природними процесами космічного, літосферного, гідросферного, атмосферного, біосферного характеру або кількох процесів одночасно і відбуваються не залежно від участі людини.

Природні небезпеки за характером походження розділяють на абіотичні та біотичні. Абіотичні небезпеки, в свою чергу, поділяють на:

літосферні (землетруси, зсуви, селі, вулкани);

гідросферні (повені, снігові лавини, шторми);

атмосферні (урагани, зливи, град, тумани, ожеледі, блискавки);

космічні (астероїди, сонячне та космічне випромінювання).

Біотичні небезпеки пов'язані з небезпечними рослинами, тваринами, рибами, комахами, грибами, бактеріями, вірусами:

інфекційні захворювання людей;

інфекційні захворювання сільськогосподарських тварин;

ураження сільськогосподарських рослин хворобами та шкідниками.

Природні джерела небезпеки породжують небезпечні та шкідливі фактори: підвищення та пониження температури, каменепад, слизькі поверхні, іонізуюче та ультрафіолетове випромінювання, токсичні речовини, хвороботворні мікроорганізми.

Техногенні надзвичайні ситуації пов'язані з матеріальною сферою, що створена людиною. Надзвичайні ситуації антропогенного характеру (техногенні) виникають в результаті раптового виходу з ладу машин, механізмів та агрегатів, що супроводжується значними порушеннями виробничого процесу, вибухами, утворенням осередків пожеж, радіоактивним, хімічним чи біологічним зараженням місцевості, які призвели чи можуть призвести до великих матеріальних втрат та враження чи загибелі людей.

Катастрофа - стрибкоподібна зміна властивостей об'єкту - загальний термін для визначення значної природної надзвичайної ситуації та антропогенної аварії.

Аварія - вихід з ладу технічних споруд (гребель, тунелів, будівель, шахт), пожежі, руйнування кораблів, поїздів, отруєння води в системах водопостачання тощо.

За розмірами та завданою шкодою аварії поділяються на: легкі, середні, важкі, особо важкі.

Види аварій та катастроф:

транспортні пожежі вибухи;

руйнування споруд руйнування обладнання;

руйнування з порушенням енерго-, водо-, тепло- та інших систем життєзабезпечення населення та виробництва;

руйнування з викидом радіоактивних речовин;

руйнування з викидом отруйних речовин;

руйнування з викидом небезпечних мікроорганізмів.

Соціальні надзвичайні ситуації відбуваються в суспільстві: військовий стан, злочинність, революції, міжнаціональні конфлікти, поширення людиноненависницьких ідеологій та ін. Соціальні небезпеки можна згрупувати на:

небезпеки, викликані низьким духовним та культурним рівнем, наслідком чого є бродяжництво, проституція, п'янство, алкоголізм;

небезпеки, викликані незадовільним матеріальним станом та умовами проживання і супроводжуються страйками, повстаннями, революціями;

вандалізм та тероризм;

конфліктні ситуації на міжнаціональному, етнічному, расовому, релігійному ґрунті;

злочинність.

Політичні небезпеки можна згрупувати на:

конфлікти на міжнаціональному та міжнародному рівні;

духовне гноблення;

політичний тероризм;

ідеологічні, між партійні, міжконфесійні конфлікти;

збройні конфлікти;

війни.

Напруженість між країнами і націями викликає також мілітарність.

Серед надзвичайних ситуацій особливе місце займають події, пов'язані із застосуванням сучасних засобів ураження, вплив яких на об'єкти та людей дорівнює розмірам стихійних лих чи катастроф або перевищує їх. Надзвичайні ситуації, пов'язані із використанням сучасних засобів ураження можна поділити на такі групи: ядерні вибухи; "Про цивільну оборону", "Про захист людини від впливу іонізуючих випромінювань".

За порушення законодавства про охорону праці і порушення екологічних норм накладається дисциплінарна, адміністративна, матеріальна та кримінальна відповідальність.

До категорії основних принципів забезпечення життєдіяльності відносяться:

Безперервне забезпечення фізіологічних процесів організму людини, що залежить від таких факторів: повітря, питна вода, продукти харчування, тепло, світло, предмети споживання (оселя, одяг, взуття та ін.).

Принципи взаємозв'язку і взаємозалежності з навколишнім середовищем:

вибухи хімічних боєприпасів та аварії з ними;

вибухи та аварії із сучасними засобами немасового ураження.

аварії, вибухи бактеріологічної зброї;


Читайте також:

  1. Абіотичні та біотичні небезпеки.
  2. Аналіз небезпеки підприємства
  3. Атмосферні небезпеки
  4. Атмосферні небезпеки
  5. Біологічні небезпеки
  6. Біологічні небезпеки
  7. Біологічні небезпеки
  8. Біологічні небезпеки
  9. Біологічні небезпеки
  10. Біологічні небезпеки.
  11. Біологічні небезпеки. Вражаючі фактори біологічної дії. Пандемії, епідемії, масові отруєння людей.
  12. Виробничі небезпеки, аварійність і травматизм у рослинництві




Переглядів: 1350

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вплив діяльності людини на навколишні середовище | Комбіновані небезпеки. Небезпеки в сучасному урбанізованому середовищі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.