Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Цивілізаційні виміри глобальних проблем. Економічні аспекти зіткнення та взаємодії цивілізацій

Цивілізації являють собою величезні паракраїнні, наднаціональні світові утворення, для кожного з яких характерний специфічний прояв людини, своєрідність культури, традицій, менталітету, загального сприйняття світу.

 

Визначення сутності цивілізації та критеріїв їх членування є досить дискусійним питанням, яке розглядалося в працях М. Данилевського, А. Тойнбі, Ф. Броделя, П. Сорокіна, С. Хантінгтона, Ю. Павленко, Ю. Яковця та ін.

 

Так, за Ю. Павленком, розрізняють цивілізаційні світи:

 

- Китайсько-Далекосхідний;

 

- Індійсько-Південноазійський;

 

- Мусульмансько-Афразійський;

 

- Макрохристиянський.

 

Макрохрихристиянський світ характеризується найбільшою неоднорідністю та містить:

 

- Західноєвропейсько-північноамериканську (з Австралією та деякими іншими її філіаціями) цивілізацію;

 

- Латиноамериканську та Православно-Слов'янську цивілізації, а в межах останньої Західноправославну (українсько-білоруську) та Східноправославну (московсько-російську) субцивілізації.

 

За С. Хантінгтоном, розрізняють цивілізації:

 

- Синську;

 

- Японську;

 

- Індуїстську;

 

- Ісламську;

 

- Православну;

 

- Західну;

 

- Латиноамериканську.

 

За Ю. Яковцем, слід виділяти дві групи цивілізацій:

 

- більш розвинуті (Північноамериканська, Західноєвропейська, Японська) цивілізації;

 

- менш розвинуті (Російська, Китайська, Індійська, Латиноамериканська, Мусульманська) цивілізації.

 

Взаємодія цивілізацій відбувається у двох площинах:

 

а) зіткнення цивілізацій;

 

б) зростання взаємопроникнення цивілізацій.

 

Головними цінностями цивілізації - економічного лідера сучасності (Західно-християнської) є:

 

1) домінанта ринкового господарства;

 

2) пріоритетність раціонального знання;

 

3) принцип законності та захисту прав людини. Головними цінностями традиційних цивілізацій є:

 

1) співпадіння суб'єктів влади та власності;

 

2) переваги глибинного, традиційного, сакрального знання;

 

3) відносно низький рівень незалежності окремої особистості. Міжцивілізаційна взаємодія в умовах глобалізації позначена

 

швидкою інтенсифікацією міжцивілізаційних відносин шляхом зростання потоків товарів, послуг, капіталів, інформації, міграції робочої сили тощо, та потужним впливом Західно-християнської цивілізації на процеси економічних перетворень в межах інших цивілізацій.

 

Економічний та культурний наступ Західно-християнської цивілізації довгий час забезпечував її домінанту на економічному напрямі, отримання технологічної ренти, необхідних ресурсів та трансфер в країни, що належать до ареалу поширення інших цивілізацій екологічно небезпечних виробництв.

 

Проте, в умовах глобалізації домінуюча цивілізація отримує проблеми:

 

- зростає соціальне розшарування, поділ на високопрофесійних фахівців та низькокваліфікованих виконавців;

 

- посилюється роль елітарності;

 

- відносно послаблюється роль демократичних інститутів;

 

- зростає відчуження окремих осіб від сприйняття дійсності, її віртуалізація;

 

- знижується моральний рівень в суспільстві;

 

- зростає злочинність;

 

- збільшується інформаційний шум.

 

Найбільш істотно світова економічна криза 2007-2010 рр. позначилась на економіці католицько-протестантського та православного цивілізаційних просторів. Економіка ж конфуціансько-буддистського та ісламського ареалу продемонструвала економічне зростання. Це дає підстави деяким дослідникам прогнозувати можливу зміну глобального економічного порядку і лідерства в найближчі 30-40 років, а також посилення міжцивілізаційної економічної конкуренції

 


Читайте також:

  1. OSI - Базова Еталонна модель взаємодії відкритих систем
  2. V. Економічні цикли.
  3. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  4. Акціонерна власність в економічній системі
  5. Аналіз міжринкової взаємодії товарів і грошей
  6. Аналізу соціальної взаємодії присвячено чимало наукових теорій.
  7. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  8. Антропічні аспекти
  9. Антропічні аспекти
  10. Антропічні аспекти. Забруднення та самоочищення геосистем
  11. АРХІВОЗНАВЧІ АСПЕКТИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
  12. Аспекти вибору системи складування




Переглядів: 958

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глобалізм і національна економіка. | Поняття економічної безпеки в міжнародному конкурентному середовищі.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.