Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Правова соціалізація

Термін «соціалізація» був уведений американським со­ціологом Ф.Г.Гіддингсом для позначення процесу розвитку соціальної природи людини. Річ у тому, що людина при­ходить у цей світ і застає вже до неї виниклі сталі соціаль­ні (зокрема правові) ролі, державу, законодавство, суспіль­ні відносини. Щоб стати особистістю, вона має їх інтеріо-ризувати: не просто дізнатися про існування відповідних ролей із підручників, а навчитися на особистому досвіді їх «грати».

Соціалізація розглядається як процес набуття новими поколіннями людей знань, норм, установок, вірувань, які склалися в суспільстві і забезпечують його збереження і розвиток. Правова соціалізація виступає як складова ча­стина загальної соціалізації індивіда.

Правова соціалізація — це засвоєння новим поколінням принципів, норм, установок, цінностей права, що забез­печують адаптацію особистості до існуючих правових цін­ностей, законодавства і практики його застосування. Пра­вова соціалізація є процесом асиміляції та реорганізації суб'єктом в його власному світі уявлень і знань — елементів правової системи, які регулюють це суспільство (норм, со­ціальних інститутів, статусів суб'єктів, їхніх прав і обов'­язків).

У процесі соціалізації індивід проходить кілька етапів. На етапі первинної правової соціалізації індивід одержує


елементарні уявлення про право, уміння і навики його ви­користання. Наприклад, батьки навчають дитину прави­лам переходити вулицю, навчають порядку здійснення дрібних операцій (покупка морозива, квитка в кіно тощо); школа прищеплює уявлення про навчальну дисципліну. Первинна правова соціалізація не залишається раз і наза­вжди наданою. Вона розгортається при вторинній правовій соціалізації (соціалізація в отроцтві). Старшокласники вивчають систематизовані основи правознавства, розши­рюють коло навиків і умінь використання і виконання правових норм. У цьому віці індивіди можуть самостійно вступати у правові відносини: поступати на роботу, укла­дати окремі договори, вступати в молодіжні організації, займатися підприємницькою діяльністю. Правова соціа­лізація в сучасному суспільстві продовжується протягом усього активного життя індивіда (третинна правова соці­алізація), оскільки правові цінності і норми не залиша­ються незмінними.

Основне місце в механізмі правової соціалізації посідає виховання особи, яке полягає в цілеспрямованому впливі на неї з метою формування бажаних діяльнісних, соціокуль-турних, соціально-психологічних і особистих якостей.

Розрізняють три форми правової соціалізації:

1) за допомогою научення — полягає в придбанні еле­
ментарних правових знань і засвоєнні відповідних норм.
При наученні щепиться певний образ поведінки. Тут най­
активніше себе проявляє держава, починаючи із закріплен­
ня в законодавстві відповідних норм, утворення державних
інститутів до створення розгалуженої системи юридичної
освіти і освіти;

2) шляхом передачі досвіду — відбувається в результа­
ті осмислення власних помилок і подій свого досвіду, а
також життєвого досвіду навколишніх людей;

3) «символічна» соціалізація — ґрунтується на власних
абстрактних уявленнях людини про право, державу, краї­
ну, націю.

Соціалізація може бути прямою і опосередкованою. При прямій правовій соціалізації зміст установок, яких набуває особистість, мають конкретний і адресний характер щодо тих або інших правових явищ або відносин.

При опосередкованій правовій соціалізації індивіда виробляються установки, які впливають на його поведінку в державно-правовій сфері, але не пов'язані безпосередньо


з конкретними ситуаціями (наприклад, формування по­чуття поваги до влади, закону, авторитету держави).

Правова соціалізація визначається багатьма чинниками: психологічними, економічними, політичними, релігійни­ми, культурними. Кожна цивілізація несе із собою специ­фічні риси соціалізації взагалі та правової соціалізації зо­крема.


Читайте також:

  1. АКЦІОНЕРНА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВА ФОРМА ПІДПРИЄМСТВ
  2. Англо-американська правова система
  3. Асоціалізація індивіда.
  4. Банк і його операції. Правова природа банківської діяльності
  5. Бюджет як економічна і правова категорія
  6. Валютна система - це державно-правова форма організації валютних відносин. Слід розрізняти національну, міжнародну (регіональну) та світову валютні системи (ВС).
  7. Види підприємницької діяльності, їх загально-правова характеристика
  8. Види суб’єктів підприємництва та їх загальна правова характеристика
  9. Гендерна соціалізація особистості
  10. Глава 14. ПРАВОВА СИСТЕМА ДЕРЖАВИ І СИСТЕМА ПРАВА. СИСТЕМА ЗАКОНОДАВСТВА І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО МАТЕРІАЛУ
  11. Глава 22. ПРАВОВА І ПРАВОМІРНА ПОВЕДІНКА. ПРАВОПОРУШЕННЯ
  12. Глава 25 ПРАВОСВІДОМІСТЬ. ПРАВОВА КУЛЬТУРА




Переглядів: 1594

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правова культура | Професійна правосвідомість і професійна правова культура

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.