Ділове спілкування – складне соціально-психологічне явище. У психології управління спілкування розглядається як процес встановлення та розвитку ділових контактів, зумовлений потребами спільної дії. Знання психологічних закономірностей ділового спілкування та його особливостей у сфері політичного, соціального та господарського управління дозволяють підвищити ефективність управлінської діяльності менеджера.
Виділяють три основних напрямки підвищення культури управлінського спілкування: розвиток комунікативних вмінь, перцептивних та інтерактивних навичок взаємодії.
Відменеджера вимагається належний рівень комунікативної компетентності–знання, уміння, навички у сфері організації взаємодії людей і взаємозв`язку у діловій сфері. Коммунікація – обмін інформацією, важливою для учасників спілкування. Комунікативнийрівень спілкування в організації пов`язується із створенням своєрідної „площадки для спілкування”, де учасники змогли б вільно обмінюватися думками.;
Комунікативна компетентність фахівця передбачає усвідомлення особистістю наступних аспектів:
§ власних потреб та ціннісних орієнтирів, техніки власної роботи;
§ власних перцептивних вмінь, тобто здатності сприймати навколишнє середовище без суб’єктивних упереджень у ставленні до тих чи інших проблем, особистостей, соціальних груп;
§ готовності сприймати нове у зовнішньому середовищі;
§ власні почуття та психічні стани під впливом чинників зовнішнього середовища.
Критерії ефективності комунікації
1. Здатність сприяти збереженню та розвитку ділових стосунків, особистісної цілісності учасників.
2. Сприяння досягненню цілей учасників спілкування.
3. Зміна поведінки партнерів (діють на досягнення спільних цілей).
Передача та прийняття смислу повідомлення (інформація має бути чітко переданою, отримувач повідомлення має правильно його зрозуміти та інтерпретувати). Відомо, що людина сприймає у повідомленні близько 30% інформації. Щоб бути сприйнятою на 100 % , рекомендується повторити повідомлення 3 рази.
ð правило 3-х:
Повідомлення – Посилення – Повторення
1. Повідомити те, що ми збираємося сказати
2. Сказати те, що ми маємо сказати
3. Повторити те, що було сказано
Крім того, слід переформульовувати інформацію з метою «маскування» повторів.