Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Символи і мова

Норми і цінності - це те в соціальному житті, чого ми фізично не відчуваємо. Соціологи називають їх нематеріальною культурою. Але якщо вони фізично не існують, як з ними звертатися? Як в повсякденному житті говорити один з одним про правила і норми, як їх подумки "прокручувати" і як оцінювати поведінку інших з урахуванням цих правил? Відповідь підказують символи. Символи - це дії або об'єкти, які сприймаються суспільством як еквівалент чогось іншого. Вони означають різні речі, які однаково розуміються різними людьми. Приміром, слово "телефон" - символ, який, будь він вимовлений або написаний, означає фізичний об'єкт. Він придбаває сенс засобу спілкування, оскільки символ і об'єкт взаємозв'язані. Отже, символи - це код або свого роду стенограма для позначення світу, що оточує нас.

Форми символів різні, наприклад жести - пози або рухи тіла, які мають соціальну значущість. Якщо на знак заперечення росіяни гойдають головою, то жителі Адміралтейських островів для вираження негативної реакції швидко торкаються носа пальцем правої руки, а турки демонструють негативне відношення до сказаного, відкидаючи голову назад і клацаючи мовою; ясно, що в європейському культурному середовищі ці жести будуть представлені неправильно. Такі предмети, як прапори, картини, ікони, емблеми і формений одяг, також придбавають функцію соціальних символів.

Найважливіші символи містяться в мові - соціально структурованій системі звукових образів (слів і пропозицій) з конкретним і неоднозначним сенсом. Мова - це наріжний камінь будь-якої культури. Це головний засіб, за допомогою якого люди передають один одному ідеї, інформацію, погляди і емоції. Це основний спосіб для людства створювати культуру і передавати її з покоління в покоління.

Гіпотеза лінгвістичної відносності. Існуючі у світі мови дуже відрізняються один від одного. У арабів є 6000 слів, так або інакше пов'язаних з верблюдами, включаючи масть, походження (різні родоводи), породи (наприклад, молочні верблюди, верблюди для їзди, верблюди для розмноження, верблюди на забій), стан вагітності (близько 50 слів) і те, чим вони займаються (пасуться, ведуть караван, беруть участь у військових експедиціях). У инуитов (ескімосів) існують щонайтонші відтінки в позначенні типів снігу і снігопаду. У американців є велика кількість слів, що мають відношення до автомобілів, наприклад марка, рік випуску, модель, тип кузова і приладдя.

Чи виходить з цих лінгвістичних відмінностей, що якщо люди говорять на якійсь певній мові, то вони відчувають соціальну реальність інакше, ніж ті, хто говорять на іншій мові? Чи формує нашу рідну мову те, як ми сприймаємо і інтерпретуємо світ? Едвард Сепир і його студент Бенджамин Л. Уорф відповідають на ці питання ствердно. У так званій гіпотезі лінгвістичної відносності Сепир і Уорф стверджують, що мови "ділять" і концептуализируют світ досвіду по-різному, створюючи для нас різні реальності. З цієї точки зору ця гіпотеза означає, що людина вибірково сортує сенсорні імпульси, що поступають, так, як його запрограмовано мовою, пропускаючи одні речі і відкидаючи інші. Отже, досвід, що сприймається через один набір лінгвістично структурованих сенсорних фільтрів значною мірою відрізняється від досвіду, що сприймається через інший набір.

Згідно з гіпотезою Сепира-Уорфа, логічний склад мислення визначається мовою. Характер пізнання дійсності залежить від мови, на якій мислить суб'єкт, що пізнає. Люди членують світ, організовують його в поняття і розподіляють значення так, а не інакше, оскільки є учасниками деякої угоди, що має силу лише для цієї мови. Пізнання не має об'єктивного, загальнозначущого характеру; "схожі фізичні явища дозволяють створити схожу картину Всесвіту тільки при схожості або принаймні при співвідносності мовних систем" (С. Уорф).

Мало хто з соціологів оспорює базове положення гіпотези лінгвістичної відносності - те, що використовувані людьми слова відбивають їх основні культурні інтереси - будь то верблюди, сніг, автомобілі або щось інше. Проте багато хто стверджує, що незалежно від того, до якої культури належать люди, вони здатні уловити і виразити ті ж відмінності, які араби знаходять у верблюдах, ескімоси - в снігу, а американці - в автомобілях. У них можуть бути відсутніми слова для позначення цих відмінностей, але вони в змозі розпізнавати їх. Вважається, що мова не визначає думку, а просто сприяє певному типу мислення або перешкоджає йому. Структура мови визначає структуру мислення і спосіб пізнання зовнішнього світу. Будучи розглянутий з цієї позиції, мова відбиває відмінності, що мають практичне значення в житті тієї або іншої спільності людей. Аналогічним чином ідіоми і професійну мову соціологів, юристів, футболістів, студентів, філателістів відбивають їх особливі інтереси і проблеми.

Назад Зміст Вперед

Читайте також:

  1. Жести-символи
  2. ПРИЙНЯТІ ПОЗНАЧЕННЯ, СИМВОЛИ, СКОРОЧЕННЯ
  3. Ранжовані символи
  4. Символи держави
  5. Що означають символи на гербах Харкова?




Переглядів: 614

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Цінності | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.