МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||
ДепривацияПід депривацией слід розуміти будь-який стан, який породжує або може породити у індивіда або групи відчуття власної знедоленості порівняно з іншими індивідами (чи групами), або з интернализованным набором стандартів. Відчуття депривации може бути свідомим, коли індивіди і групи, що переживають депривацию, можуть розуміти причини свого стану. Але можливо і такий розвиток ситуації, коли депривация переживається як щось інше, тобто індивіди і групи сприймають свій стан в перетвореній формі, не усвідомлюючи його справжніх причин. У обох випадках, проте, депривация супроводжується гострим бажанням її здолати. Виключенням можуть бути тільки ситуації, коли депривация виправдовується системою цінностей цього суспільства, наприклад кастова ієрархія в Індії. Можна виділити п'ять типів депривации. Економічна депривация виникає з нерівномірного розподілу прибутків в суспільстві і обмеженого задоволення потреб деяких індивідів і груп. Міра економічної депривации оцінюється за об'єктивними і суб'єктивними критеріями. Індивід, за об'єктивними критеріями економічно цілком благополучний і такий, що навіть користується привілеями, може, проте, переживати суб'єктивне відчуття депривации. Для виникнення релігійних рухів суб'єктивне відчуття депривации є найбільш важливим чинником. Соціальна депривация пояснюється схильністю суспільства оцінювати якості і здатності деяких індивідів і груп вище, ніж інших, виражаючи цю оцінку в розподілі таких соціальних винагород, як престиж, влада, високий статус в суспільстві і відповідні йому можливості участі в соціальному житті. Підстави для такої нерівної оцінки можуть бути найрізноманітніші. У сучасному товаристві молодих цінують вище, ніж літніх, чоловіків-працівників - вище, ніж їх колег-жінок, талановитим людям надають привілеї, недоступні для посередніх. Соціальна депривация зазвичай доповнює економічну: ніж менше чоловік має в матеріальному плані, тим нижче його соціальний статус, і навпаки. В цілому освічена людина стоїть "вище" на соціальній і економічній шкалі, чим неосвічений. Организмическая депривация пов'язана з природженими або придбаними індивідуальними недоліками людини - фізичною потворністю, інвалідністю, недоумством і так далі Етична депривация пов'язана з ціннісним конфліктом, що виникає при неспівпаданні з ідеалами суспільства ідеалів окремих індивідів або груп. Такого роду конфлікти можуть виникати з багатьох причин. Деякі люди можуть відчувати внутрішню суперечність загальноприйнятої системи цінностей, наявність латентних негативних функцій встановлених стандартів і правил, вони можуть страждати із-за невідповідності реальності ідеалам і так далі. Часто ціннісний конфлікт виникає внаслідок наявності протиріч в соціальній організації. Відомі такого роду конфлікти між суспільством і інтелектуалами, які виробили свої критерії досконалості в мистецтві, літературі і інших областях творчості, що не розділяються широкою публікою. Багато релігійних реформаторів (наприклад, Лютер), а також і політичні діячі радикально-революційного напряму (Маркс), мабуть, переживали відчуття депривации, викликане етичним конфліктом з суспільством - неможливістю вести спосіб життя, відповідний власній системі цінностей. Психічна депривация виникає в результаті освіти у індивіда або групи ціннісного вакууму - відсутності значущої системи цінностей, відповідно до якої вони могли б будувати своє життя. Це переважно буває наслідком гострого і не дозволеного протягом довгого часу стану соціальної депривации, коли людина в порядку мимовільної психічної компенсації свого стану втрачає прихильність цінностям суспільства, що не визнає його. Звичайною реакцією на психічну депривацию є пошук нових цінностей, нової віри, сенсу і мети існування. Особа, що випробовує стан психічної депривации, як правило, найбільш сприйнятлива до нових ідеологій, мифологиям, релігіям. В протилежність цій категорії особи, що переживають етичну депривацию, демонструють глибоку прихильність до звичних для себе цінностей. Психічна депривация проявляється передусім в почутті відчаю, відчуження, в стані аномии, що виникають з об'єктивних станів депривации (соціальною, економічною або организмической). Вона частенько виливається в дії, спрямовані на усунення об'єктивних форм депривации. Суб'єктивне відчуття депривации є необхідною передумовою виникнення якого б то не було організованого соціального руху. Проте сама по собі депривация складає лише необхідне, але зовсім не достатня умова цього. Для того, щоб сформувався рух протесту, стан депривации повинен розділятися багатьма людьми; існуючі в суспільстві інститути мають бути нездатні його дозволити; нарешті, повинен з'явитися лідер з привабливою для мас новою ідеєю.
|
|||||||||||
|