Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тендерна самоідентифікація

Тендерна самоідентифікація - це наше уявлення про себе як про чоловіка або жінку. Воно зовсім не самоочевидне і не може встановлюватися виключно на вигляд. Більшість людей відчувають повну відповідність між своєю анатомією і своєю тендерною самоідентифікацією. Хлопчики, як правило, навчаються поводитися відповідно до тих моделей, які їх культура визначає як "чоловічі", а дівчатка вчаться бути "жіночними". Проте є і такі індивіди, для яких усе це нічого не означає. Найбільш вражаючими прикладами цьому являються транссексуали - індивіди, що мають нормальні статеві органи, проте що психологічно відчувають свою приналежність до протилежної статі. В деяких випадках лікарі за допомогою хірургії і гормонів справляються з цією невідповідністю, змінюючи анатомію індивіда так, щоб вона відповідала його тендерній самоідентифікації.

Тут ключову роль грає процес навчення. Проте природа подібного навчення залишається дискусійною. На думку Зигмунда Фрейда і його послідовників, тендерна самоідентифікація і засвоєння конкретних моделей статевої поведінки є результатом комплексу, який спостерігається у дітей у віці від 3 до 6 років. У цей період діти відкривають для себе відмінності між підлогами. На думку фрейдистів, це відкриття призводить до того, що дитина починає розглядати себе як суперника батька одного з ним підлоги в завоюванні любові батька протилежної статі. Подібні бажання і почуття викликають у дитини стан підвищеного занепокоєння. Фрейд стверджував, що це занепокоєння зникає в результаті складних психологічних процесів, коли дитина приходить до самоідентифікації з батьком одного з ним підлоги. Завдяки подібній ідентифікації хлопчики придбавають уявлення про себе як про чоловіка, а дівчатка - як про жінку. Проте дослідження, що були спробою перевірити теорію Фрейда, виявлялися або бездоказовими, або взагалі суперечили цій теорії. Крім того, дослідження методом порівняння різних культур дозволяють припустити, що эдипов комплекс спостерігається не у усіх народів світу. Як приклад можна привести жителів Тробриандских островів.

Представники теорії культурного перенесення стверджують, що тендерна самоідентифікація і придбання відповідних моделей поведінки - це результат поступового процесу навчання, який починається в дитинстві. Вони вважають, що батьки, учителі і інші дорослі люди формують поведінку дитини, закріплюючи у нього реакції, відповідні тендерній ролі дитини, і відучувавши його від невідповідних реакцій. Батьки часто по-різному оформляють кімнати для хлопчиків і дівчаток. У кімнатах у хлопчиків часто наклеюють шпалери із зображеннями тварин, а в кімнатах дівчаток переважають квіткові мотиви, мережива, бахрома, оборочки. Іграшки у хлопчиків і дівчаток теж різні. Хлопчикам частіше купують машинки, різні військові іграшки, спортивне приладдя, іграшкових звірів і механічні іграшки, а дівчаткам - ляльок, лялькові будиночки, іграшкове господарське приладдя.

Теорія культурного перенесення також підкреслює роль соціалізації у формуванні статевої поведінки дітей. Проте в цілому ця теорія створює враження, що дорослі носії культури програмують дітей на певні моделі поведінки. Теорія когнітивного розвитку, навпаки, привертає увагу до того факту, що діти самі активно прагнуть до отримання тендерних ролей. На думку прибічника цієї теорії психолога Лоренса Кольберга, діти починають усвідомлювати себе "хлопчиками" або "дівчатками" у віці між 18 місяцями і трьома роками. Після того, як вони ідентифікують себе як істоти чоловічої або жіночої статі, у них виникає бажання прийняти моделі поведінка, що узгоджується з їх знову придбаним статусом. Цей процес називається самосоциализацией. Згідно Кольбергу, у дітей формуються стереотипні представлення об суті чоловічої і жіночої статі - надмірно спрощені, гіпертрофовані і схематичні. Потім діти використовують цей стереотипний образ, виробляючи у себе погляди і вчинки, пов'язані з їх конкретною статевою приналежністю.

Висновки обох теорій отримали підтвердження в практичних дослідженнях. Усе більше число учених, що займаються соціальними і поведінковими проблемами, приходять до переконання, що повне пояснення процесу отримання тендерних ролей повинне включати елементи, властиві обом теоретичним підходам.


Читайте також:

  1. Глава 7. РАСОВА, ЕТНІЧНА І ТЕНДЕРНА НЕРІВНІСТЬ
  2. Особливості організації тендерів. Тендерна документація.
  3. Тендерна документація. Тендерний комітет та його забов’язання
  4. ТЕНДЕРНА СТРАТИФІКАЦІЯ




Переглядів: 443

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тендерні ролі і культура | Гендерні ролі в Росії і західних країнах

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.