Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Література

Андросов В. П.Буддизм Нагарджуньї: Религиозно-философские трак­тати. — М., 2000.

Будда:История о перерождениях. — М., 1991.

Будон Р.История буддизма. — СПб., 1999.

Бхагавад-Птаяк вона є. — 1990.

Васильєв П. История религий Востока. — М., 1999.

Дандарон Б.Мьісли буддиста. — СПб., 1997.

Кочетов А.Буддизм. — М., 1986.

Малерб М. Религий человечества. — М. — СПб., 1997.

Пименов А. В.Возвращение к дхарме. — М., 1998.

Рудой В. И.Классическая буддийская философия. — СПб., 1999.

Сінь Тін.Буддизм — для досконалості цього життя. — К., 1999.

Сущностьдззн: Искусство бьіть свободньїм. — СПб., 2000.

Торгинов Е. А.Введение в буддологию. — СПб., 2000.

Зррикер К.Буддизм. — М., 1999.

4.2. Християнство

Християнство, що зародилося в середині І ст. н. е. в схід­них провінціях Римської імперії, є сьогодні найпоширені­шою релігією світу. її вплив зумовлений двома чинниками.

Перший із них — кількість послідовників. Вона охоп­лює приблизно мільярд мешканців планети. До того ж не тільки віруючі християни, а й чимало невіруючих відпочи­вають у неділю, що присвячена воскресінню Ісуса Христа; стають хрещеними батьками дітей своїх друзів; за христи­янським звичаєм хоронять покійників; поділяють значну частину (якщо не більшість) християнських моральних принципів, зокрема десять заповідей Мойсея, тощо. Тож число тих, хто реально перебуває під впливом цієї релігії, значно більше.

Незважаючи на те що християнство, сягаючи своїми он­тологічними витоками культури Давнього Сходу, здебільшо­го асоціюється з культурою Заходу, воно існує на всіх конти­нентах в найрізноманітнішому культурному середовищі.

Другим чинником, що забезпечив і забезпечує впливо­вість християнству, є найаргументованіше релігійне віро­вчення. Християнство століттями активно і доволі ефекти­вно залучало до свого кола науку, філософію, мистецтво то­що. Християнський світогляд розвивали такі геніальні мислителі, богослови і філософи, як Тертулліан (приблизно 160—220), Августин Аврелій, отці церкви Афанасій Великий (приблизно 295—373), Іоанн Златоуст (приблизно 350—407), філософ і теолог ТомаАквінський (1225—12 74), ідеологи Ре­формації Мартін Лютер(1483—1546) та Жан Кальвін (1509— 1564), український церковний діяч, богослов і філософ Пе­тро Могила (приблизно 1596—1647), французький філософ Блез Паскаль та багато інших .Вони зробили ідеологічно не­порушними навіть такі положення, які, на перший погляд, довести раціонально неможливо, наприклад, вчення про єдиного за своєю суттю і потрійного в іпостасях Бога (Свята Трійця), про непорочне зачаття Ісуса Христа тощо.

Соціально-економічні умови появи та духовні джерела

В одній з книг Нового Завіту — Посланні до Галатів — про історичну епоху перед пришестям Христа на землю го­вориться так: «Та коли здійснилась повнота часу, Бог послав Сина Свого» (Гал. 4:4). Щоб зрозуміти суть наведеного твер­дження, слід звернути увагу на передумови цього доленос­ного явища. Адже для того, щоб з'явилася і поширилася но­ва релігія, потрібна наявність сприятливого культурного се­редовища, зокрема в духовній сфері. Християнство на час свого виникнення мало таке середовище.

Соціально-економічні умови виникнення християнства.Римська імперія, в якій виникло християнство, на час його появи вже «дозріла» до нового світогляду і нової віри. Особ-нивістю імперії була її політична єдність. Римське право, що надавало великого значення гідності конкретної особи, її пра­ву на юридичний захист та на римське громадянство, а та­кож тенденція до об'єднання людей різних національностей в єдину політичну організацію випередили Євангеліє, яке проголосило рівність усіх як перед покаранням за гріх, так і перед звільненням від гріха.

Значною є також роль римської армії. В імперії набира­ли до війська людей із далеких провінцій, які прилучалися завдяки цьому до римської культури і поширювали її по всьому античному світу. Деякі воїни ставали християнами і приносили свою віру на батьківщину.

Успішна загарбницька політика Риму зумовлювала те, що багато завойованих народів втрачали віру у своїх богів, що були не здатні захистити їх від поневолення. Такі наро­ди опинялись у духовному вакуумі, який не в змозі були заповнити існуючі тоді релігії, в тому числі й релігія Віч­ного міста.

Римляни створили чудову систему доріг, які починалися від центрального каменя на римському Форумі й розходили­ся у різні куточки імперії. Головні дороги були брукованими і служили сторіччями. Римська система доріг з'єднувала всі провінції з центром та між собою і згодом посприяла апосто­лам у їхній місії розповсюдження християнства.

Ці та деякі інші фактори дають підстави для висновку, що Римська імперія була зручним політичним та соціаль­но-економічним середовищем для розповсюдження христи­янства.

Духовні джерела.Яким би великим не був внесок Ри­му, незрівнянно важливішою стала праця грецьких мисли­телів. Якщо в Римі створювалася політична атмосфера для поширення християнства, то в Афінах розвивалася філософ­ська душа.

Старогрецька філософія підготувала прихід християн­ства шляхом критики старих вірувань. Мислителі Еллади допомогли вкоріненню нової релігії й тим, що зосереджу­вали увагу людей на реальності, яка переважала той тим­часовий і відносний світ, у якому вони жили. Так, філосо­фи Сократ і Платон у V—IV ст. до н. є. вчили, що мінливий світ, який ми відчуваємо, є лише тінню істинного світу, в якому існують вічні вищі духовні ідеали — добро, краса й істина. Християнство запропонувало тим, хто приймав фі­лософію Сократа і Платона, історичне відкриття про добро, красу і істину в особі Боголюдини — Христа. Греки дотри­мувалися погляду, що душа безсмертна, проте ще не віри­ли у фізичне воскресіння тіла. Християнство ж вказало ін­дивіду на можливість установлення особистих стосунків із Богом і втамувало ту духовну спрагу, яку викликала грець­ка культура у багатьох людських серцях.

Єдиній для всіх релігії необхідна була і єдина мова. Нею стала грецька. На час становлення Римської імперії біль­шість освічених римлян знали грецьку і латинську мови.

Приблизно так, як англійська мова є універсальною мовою сучасності, а латинська була мовою освічених верств Серед­ньовіччя, грецька відігравала роль універсального засобу спілкування античності.

З одного боку, антична філософія прискорювала при­шестя християнства, руйнуючи старі політеїстичні віруван­ня і показуючи нездатність людської свідомості збагнути Бога. З іншого боку, язичницькі релігії привчили до думки про гріх і прощення його. Тому, коли з'явилося християнс­тво, громадяни Римської імперії були готові прийняти йо­го як свою релігію.

Поряд із римлянами і греками свій внесок у «повноту часу» зробили іудеї, які, на відміну від греків, не шукали Бога засобами мислення. Вони визнавали його існування, з готовністю поклонялися йому і приймали його як належ­не. Цьому сприяв той факт, що Бог відкрився їм через Ав-раама та інших їхніх вождів. Тому Єрусалим став симво­лом релігійної підготовки для появи християнства.

Іудаїзм вважається предтечею християнства ще й завдя­ки утвердженню духовного монотеїзму. Іудеї запропонува­ли світу надію на прихід Месії, який принесе праведність, та найчистішу на той час систему моралі. Високі вимоги Деся­ти заповідей (Декалогу) виділяли іудаїзм серед інших су­часних йому панівних моральних норм. Адже для іудеїв гріх був не зовнішнім недоліком поведінки, як для гре­ків і римлян, а відхиленням, яке виявлялося насамперед у внутрішній розбещеності, а вже потім — у поведінці. Цей моральний підхід Старого Завіту сприяв появі вчен­ня про гріх і його прощення, яке правильно відображало проблему гріха. Іудаїзм при цьому стверджував, що спа­сіння можливе тільки від Бога, його неможливо знайти у раціоналістичних філософських системах або язичниць­ких релігіях.

Найголовніша заслуга іудеїв полягає у тому, що саме во­ни дали новій релігії її основу — Старий Завіт (Біблію). На­віть поверхове ознайомлення з Новим Завітом підтверджує, наскільки глибоко Христос і апостоли шанували Старий За­віт як відкриття Бога людству. Чимало язичників також читали його і були знайомі з основами іудейського віроспо­відання. Поява синагог, які стали органічною частиною іу­дейського життя і принесли багато користі у період виник­нення, розвитку і проповіді християнства, також має непе­ресічне значення.

Ще одна важлива деталь: Палестина — місце народжен­ня нової релігії — була розміщена у стратегічно зручному місці, на перетині шляхів трьох частин світу — Азії, Афри­ки і Європи. Значна кількість воєн давньої історії велася за право володіти саме цим районом.

Отже, грецька і римська культура, а також іудаїзм ста­ли благодатним підґрунтям для зародження і поширення християнства. Тому християнство з'явилося у сприятливо­му місці і у сприятливий час.


Читайте також:

  1. Використана література
  2. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
  3. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
  4. Дитяча література буде доступна для розуміння за умови врахування специфіки цільової аудиторії.
  5. Довідкова література
  6. Додаткова література
  7. Додаткова література
  8. Додаткова література
  9. Додаткова література
  10. Додаткова література
  11. Додаткова література
  12. Додаткова література




Переглядів: 474

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тестові завдання | Ісус Христос — центральна постать християнства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.