Правовий статус посадових осіб, їх права, обов'язки, ґарантії, соціальне забезпечення
Посадові особи мають право здійснювати в межах своєї компетенції владно-розпорядчі функції, що призводять до юридичних дій.
Одними з найважливіших елементів правового статусу державного службовця є їх права й обов'язки.
Визначені Законом України "Про державну службу" (ст. 11) права державних службовців можна поділити на ті:
- що забезпечують його правовий захист і розуміння ним посадового статусу;
- що сприяють виконанню службових обов'язків;
- що посилюють посадову активність державних службовців, реалізацію його конституційних прав, свобод і соціальних ґарантій].
Обов'язки державного службовця характеризують сутність його службової діяльності, їх коло визначається ст. 10 Закону України "Про державну службу", а для окремих категорій державних службовців - спеціальними нормативними актами.
Соціально-правовий статус державних службовців характеризують встановлені законодавством для них ґарантії.
Державним службовцям ґарантуються:
- належні умови роботи для виконання посадових обов'язків;
- заробітна та інші виплати;
- щорічна оплачувана відпустка;
- медичне обслуговування;
- перепідготовка та підвищення кваліфікації;
- обов'язковість згоди на переведення на іншу посаду, крім окремих випадків;
- пенсійне забезпечення;
- захист державного службовця та членів його сім'ї від неправомірних дій, пов'язаних з виконанням посадових обов'язків насилля, погрози та ін.