Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ З ІНШИМИ ГАЛУЗЯМИ ЗНАНЬ

Корекційна педагогіка як одна з галузей педагогічної науки тісно взаємозв'язана зі всім блоком психолого-педагогічних і спеціальних дисциплін. Корекція, будучи складовою частиною єдиного педагогічного процесу, спираючись на нього, має найтісніший взаємозв'язок із загальною педагогікою, що визначає цілі, завдання, зміст, форми і методи навчання і виховання підростаючого покоління, різносторонній розвиток особи дитини.

Разом з тим, використовуючи весь науковий арсенал загальної педагогіки, її категоріальну систему, принципи, методи і форми організації учбово-виховного процесу, передовий педагогічний досвід, корекційна педагогіка вносить істотні поправки до методики і технології застосування педагогічних знань, в зміст навчання і виховання дітей і підлітків відповідно до природи і характеру їх дефекту, розробляє свої прийоми і методи корекційної дії в різних галузях спеціальної педагогіки (тифло-, сурдо-, олігофренопедагогіки, логопедії і ін.).

Побудова корекційно-педагогічної діяльності, організацію диференційованого навчання і індивідуального виховання неможливо здійснити, не знаючи природи дефекту у дитини, не з'ясувавши і не вивчивши причини його відхилень в поведінці і розвитку. Одним словом, без знань основ загальної психології людини важко організувати ефективну коректувальну роботу, тим більше що результати дослідження закономірностей психічного розвитку дитини показують, що вони ідентичні як для норми, так і для патології. Разом з тим для дітей з недоліками в розвитку характерні такі особливості психіки, які не завжди можна зустріти у нормальних дітей: затримка загального фізичного розвитку, сповільненість, слабкість і малорухливість нервових процесів, нерозвиненість сенсорних аналізаторів, неповне (фрагментарне) сприйняття навколишнього світу і ін.

Така діалектична єдність загального і особливого, буденного і незвичайного в психічному стані дітей і підлітків підводить нас до констатації взаємозв'язку корекційної педагогіки і філософії. Копітка корекційна робота, повсякденна педагогічна дія на дефект в психічному або фізичному розвитку приводять до прояву філософської закономірності переходу кількості в якість, до зменшення відхилення або до компенсації фізичного недоліку за рахунок активізації діяльності здорових органів або що мають незначну аномалію.

Разом з філософськими категоріями загального, одиничного і особливого, необхідного і випадкового в коректувальній педагогіці знаходять місце закони загального розвитку, його рушійних сил, суб'єктивного і об'єктивного детермінізму педагогічних явищ і ін.

У корекційній педагогіці простежується тісний взаємозв'язок з соціальною педагогікою, предметом якої є дослідження виховних сил суспільства і способів їх актуалізації, шляхів інтеграції можливостей громадських, державних і приватних організацій в цілях створення умов для розвитку і позитивної самореалізації людини.

З соціальною психологієюпростежується зв'язок в тому, що вона вивчає закономірності поведінки і діяльності людей, обумовлені фактом їх включення в соціальні групи, а також різносторонньою психологічною характеристикою самих цих груп.

Соціологіядопомагає у вивченні закономірностей становлення, функціонування і розвитку суспільства в цілому, соціальних відносин і соціальних спільностей.

Таким чином, ми бачимо досить різносторонній взаємозв'язок корекційної педагогіки з філософськими і соціально-педагогічними науками, яка обумовлюється і визначається тими завданнями, які покликана вирішувати корекційна педагогіка.

Як свідчать дослідження фахівців (Т.А.Власова, М.С.Певзнер і ін.), кожне відхилення, кожен дефект в розвитку і поведінці мають свої особливості, обумовлені як соціально-педагогічними, так і психологічними причинами. Тому виявлення специфічних особливостей розвитку, що відхиляється, обумовлених конкретним видом дефекту, вимагає глибокого знання етіопатогенеза, структури дефекту, діагностичних методик, диференціально-діагностичних критеріїв, тобто критеріїв відмежування одних станів від інших. Психолого-педагогічне, клініко-фізіологічне дослідження дитини може бути продуктивним тільки в тому випадку, якщо воно спирається на знання внутрішніх закономірних зв'язків між етіологією (причинною обумовленістю), патогенезом (виникнення і розвиток хвороби), патофізіологічними механізмами, клінічними і педагогічними проявами їх у дитини. Одним словом, корекційно-педагогічна діяльність буде тоді ефективною, коли вона спиратиметься на знання в області дитячої психіатрії, невропатології, патофізіології, імунології, а також офтальмології, отоларингології і інших медичних наук.

З медичної точки зору базою для корекційної педагогіки є педіатрія, яка вивчає здоров'я дитини і процеси його розвитку, фізіологію, патологію, методи профілактики і лікування захворювань, загрозливих його гармонійному розвитку або що представляють небезпеку для життя дитячого організму.

Джерелом багатьох відхилень в розвитку дитини є стан її нервової системи, тому педагогові необхідно володіти даними неврології - науки про структуру і функції нервової системи людини. А щоб співвіднести норму і патологію в стані нервової системи, потрібний взаємозв'язок з невропатологією - областю клінічної медицини, що вивчає захворювання нервової системи і її роль в патології інших органів і систем.

Психіатрія, що вивчає питання етіології, патогенезу, патоморфології, діагностики, терапії і профілактики психічних хвороб, допоможе корекційній педагогіці знайти правильний напрям, вибрати вірне рішення при роботі з дітьми і підлітками, що мають відхилення в психічному розвитку. Для чіткішої оцінки відхилень, пошуку оптимальних шляхів у вирішенні питань їх попередження або подолання необхідна психопатологія, яка вивчає основні загальні закономірності прояву і перебігу розладів психічної діяльності, займається проблемами патогенезу (природа типових психопатологічних процесів, їх причини), розробляє загальні принципи відновлення (реабілітації) порушених психічних функцій.

При корекції і реабілітації порушених психічних функцій не обійтися без планомірних психічних дій на людину, тобто без психотерапії, яка виступає як комплекс психічних дій на хворого, направлених на підвищення його сил в боротьбі з хворобою, на створення охоронно-відновного режиму, що виключає психічну травматизацію.

Перелік взаємозв'язків корекційної педагогіки і медичних галузей знань у Великій Медичній Енциклопедії досить великий. Нам би хотілося зупинити увагу ще на двох аспектах, пов'язаних з порушенням сенсорної сфери дитини. Це офтальмологія, яка визначає характер очного захворювання, його течію, стан зорових функцій, і отоларингологія, яка забезпечує діагностику слухової патології і лікувальні заходи при захворюванні органів слуху.

Ми тільки назвали і позначили перелік тих областей наукових знань, з якими взаємозв'язана корекційна педагогіка, показали лише деякі аспекти їх взаємодії, але природа будь-якого психобіологічного і фізичного явища многогранне, а сфери їх міжнаукових контактів різноманітніші і багатші. Але завдання основ корекційної педагогіки в тому і полягає, щоб дати загальне уявлення, позначити загальний контур, представити провідні напрями і тенденції, властиві даній області наукових знань.




Переглядів: 6511

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОБ'ЄКТ, ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ КУРСУ КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ | Методи педагогічного дослідження в корекційній педагогіці.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.034 сек.