МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК КОРЕКЦІЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ З ІНШИМИ ГАЛУЗЯМИ ЗНАНЬКорекційна педагогіка як одна з галузей педагогічної науки тісно взаємозв'язана зі всім блоком психолого-педагогічних і спеціальних дисциплін. Корекція, будучи складовою частиною єдиного педагогічного процесу, спираючись на нього, має найтісніший взаємозв'язок із загальною педагогікою, що визначає цілі, завдання, зміст, форми і методи навчання і виховання підростаючого покоління, різносторонній розвиток особи дитини. Разом з тим, використовуючи весь науковий арсенал загальної педагогіки, її категоріальну систему, принципи, методи і форми організації учбово-виховного процесу, передовий педагогічний досвід, корекційна педагогіка вносить істотні поправки до методики і технології застосування педагогічних знань, в зміст навчання і виховання дітей і підлітків відповідно до природи і характеру їх дефекту, розробляє свої прийоми і методи корекційної дії в різних галузях спеціальної педагогіки (тифло-, сурдо-, олігофренопедагогіки, логопедії і ін.). Побудова корекційно-педагогічної діяльності, організацію диференційованого навчання і індивідуального виховання неможливо здійснити, не знаючи природи дефекту у дитини, не з'ясувавши і не вивчивши причини його відхилень в поведінці і розвитку. Одним словом, без знань основ загальної психології людини важко організувати ефективну коректувальну роботу, тим більше що результати дослідження закономірностей психічного розвитку дитини показують, що вони ідентичні як для норми, так і для патології. Разом з тим для дітей з недоліками в розвитку характерні такі особливості психіки, які не завжди можна зустріти у нормальних дітей: затримка загального фізичного розвитку, сповільненість, слабкість і малорухливість нервових процесів, нерозвиненість сенсорних аналізаторів, неповне (фрагментарне) сприйняття навколишнього світу і ін. Така діалектична єдність загального і особливого, буденного і незвичайного в психічному стані дітей і підлітків підводить нас до констатації взаємозв'язку корекційної педагогіки і філософії. Копітка корекційна робота, повсякденна педагогічна дія на дефект в психічному або фізичному розвитку приводять до прояву філософської закономірності переходу кількості в якість, до зменшення відхилення або до компенсації фізичного недоліку за рахунок активізації діяльності здорових органів або що мають незначну аномалію. Разом з філософськими категоріями загального, одиничного і особливого, необхідного і випадкового в коректувальній педагогіці знаходять місце закони загального розвитку, його рушійних сил, суб'єктивного і об'єктивного детермінізму педагогічних явищ і ін. У корекційній педагогіці простежується тісний взаємозв'язок з соціальною педагогікою, предметом якої є дослідження виховних сил суспільства і способів їх актуалізації, шляхів інтеграції можливостей громадських, державних і приватних організацій в цілях створення умов для розвитку і позитивної самореалізації людини. З соціальною психологієюпростежується зв'язок в тому, що вона вивчає закономірності поведінки і діяльності людей, обумовлені фактом їх включення в соціальні групи, а також різносторонньою психологічною характеристикою самих цих груп. Соціологіядопомагає у вивченні закономірностей становлення, функціонування і розвитку суспільства в цілому, соціальних відносин і соціальних спільностей. Таким чином, ми бачимо досить різносторонній взаємозв'язок корекційної педагогіки з філософськими і соціально-педагогічними науками, яка обумовлюється і визначається тими завданнями, які покликана вирішувати корекційна педагогіка. Як свідчать дослідження фахівців (Т.А.Власова, М.С.Певзнер і ін.), кожне відхилення, кожен дефект в розвитку і поведінці мають свої особливості, обумовлені як соціально-педагогічними, так і психологічними причинами. Тому виявлення специфічних особливостей розвитку, що відхиляється, обумовлених конкретним видом дефекту, вимагає глибокого знання етіопатогенеза, структури дефекту, діагностичних методик, диференціально-діагностичних критеріїв, тобто критеріїв відмежування одних станів від інших. Психолого-педагогічне, клініко-фізіологічне дослідження дитини може бути продуктивним тільки в тому випадку, якщо воно спирається на знання внутрішніх закономірних зв'язків між етіологією (причинною обумовленістю), патогенезом (виникнення і розвиток хвороби), патофізіологічними механізмами, клінічними і педагогічними проявами їх у дитини. Одним словом, корекційно-педагогічна діяльність буде тоді ефективною, коли вона спиратиметься на знання в області дитячої психіатрії, невропатології, патофізіології, імунології, а також офтальмології, отоларингології і інших медичних наук. З медичної точки зору базою для корекційної педагогіки є педіатрія, яка вивчає здоров'я дитини і процеси його розвитку, фізіологію, патологію, методи профілактики і лікування захворювань, загрозливих його гармонійному розвитку або що представляють небезпеку для життя дитячого організму. Джерелом багатьох відхилень в розвитку дитини є стан її нервової системи, тому педагогові необхідно володіти даними неврології - науки про структуру і функції нервової системи людини. А щоб співвіднести норму і патологію в стані нервової системи, потрібний взаємозв'язок з невропатологією - областю клінічної медицини, що вивчає захворювання нервової системи і її роль в патології інших органів і систем. Психіатрія, що вивчає питання етіології, патогенезу, патоморфології, діагностики, терапії і профілактики психічних хвороб, допоможе корекційній педагогіці знайти правильний напрям, вибрати вірне рішення при роботі з дітьми і підлітками, що мають відхилення в психічному розвитку. Для чіткішої оцінки відхилень, пошуку оптимальних шляхів у вирішенні питань їх попередження або подолання необхідна психопатологія, яка вивчає основні загальні закономірності прояву і перебігу розладів психічної діяльності, займається проблемами патогенезу (природа типових психопатологічних процесів, їх причини), розробляє загальні принципи відновлення (реабілітації) порушених психічних функцій. При корекції і реабілітації порушених психічних функцій не обійтися без планомірних психічних дій на людину, тобто без психотерапії, яка виступає як комплекс психічних дій на хворого, направлених на підвищення його сил в боротьбі з хворобою, на створення охоронно-відновного режиму, що виключає психічну травматизацію. Перелік взаємозв'язків корекційної педагогіки і медичних галузей знань у Великій Медичній Енциклопедії досить великий. Нам би хотілося зупинити увагу ще на двох аспектах, пов'язаних з порушенням сенсорної сфери дитини. Це офтальмологія, яка визначає характер очного захворювання, його течію, стан зорових функцій, і отоларингологія, яка забезпечує діагностику слухової патології і лікувальні заходи при захворюванні органів слуху. Ми тільки назвали і позначили перелік тих областей наукових знань, з якими взаємозв'язана корекційна педагогіка, показали лише деякі аспекти їх взаємодії, але природа будь-якого психобіологічного і фізичного явища многогранне, а сфери їх міжнаукових контактів різноманітніші і багатші. Але завдання основ корекційної педагогіки в тому і полягає, щоб дати загальне уявлення, позначити загальний контур, представити провідні напрями і тенденції, властиві даній області наукових знань.
|
||||||||
|