МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Методи педагогічного дослідження в корекційній педагогіці.Зупинимося коротко на методах педагогічного дослідження. Метод(від греч. methodos - дослідження) - прийом, спосіб або образ дії. Методи дослідження (за Бабанським Ю.К.) є сукупністю прийомів і операцій, направлених на вивчення педагогічних явищ і вирішення різноманітних науково-педагогічних проблем. Філософ Ф.Бекон порівнював метод з ліхтарем, який освітлює подорожньому дорогу. • За джерелами накопичення інформації методи дослідження діляться на методи вивчення теоретичних джерел і методи аналізу реального педагогічного процесу. До методів вивчення процесу в природних умовах відносяться: методи спостереження, бесіди, анкетування, інтерв'ювання, аналізу документів і продуктів діяльності, аналізу досвіду роботи педагогів і ін. До методів вивчення процесу в спеціально змінених умовах відносяться методи педагогічного експерименту і досвідченої перевірки виводів дослідження в масовій школі. • За способом обробки і аналізом даних дослідження виділяють методи якісного аналізу і методи кількісної обробки результатів (статистична і нестатистична обробка). Коротко охарактеризуємо методи першої групи. Метод спостереження. Даний метод характеризується безпосереднім, в більшості випадків - цілеспрямованим і систематичним, зоровим сприйняттям явищ і процесів в їх цілісності і динаміці. Спостереження можуть бути стандартизованими (по певній формі, плану) і нестандартизованими, вибірковими і суцільними, включеними (спільна діяльність) і невключеними, прямими і непрямими - інкогніто (\"нишком \"). Завданням спостереження є накопичення фактів і їх науково-педагогічний аналіз. Результати спостережень дають педагогові основу для коректування учбово-виховних дій, дозволяють вірно оцінити педагогічну ситуацію, що склалася, спроектувати подальше вивчення дітей. Об'єктивність виводів за даними спостережень зростає, якщо педагоги зіставляють отриману ними інформацію з даними колег, використовують спеціальні технічні аудіо-візуальні засоби (наприклад, відеозапис або спостереження через, так зване \"зеркало Гизелла\"). Недоліком спостережень є їх суб'єктивність, оскільки кожна людина сприймає явища по-своєму, використовуючи свій соціокультурний і психоемоційний капітал. Метод бесіди і інтерв'ю. Це питання у відповідь методи усного опитування, збору психолого-педагогических і соціокультурних даних, при яких джерелом інформації виступає вербальне повідомлення людей. Застосування даних методів в наукових дослідженнях дає найбільшу ефективність у тому випадку, коли чітко намічена мета майбутньої бесіди або інтерв'ю, намічений круг основних і допоміжних питань, які дозволяють з'ясувати суть проблем, що цікавлять дослідника. При продумуванні допоміжних питань необхідно враховувати можливі варіанти бесіди і передбачати хід її розвитку у разі позитивних або негативних відповідей. Успішність бесіди багато в чому залежить від уміння педагога: 1.Створювати в спілкуванні сприятливу морально-емоційну, психологічну атмосферу; 2.Прочитувати і адекватно трактувати невербальні компоненти мови респондента; 3.Вибрати зручні форми фіксації отримуваної інформації по ходу бесіди і інтерв'ю. Метод анкетування. Один з методів письмового опиту, який служить отриманню інформації про типовість тих або інших явищ. На результативність анкетування впливають: підбір питань, що найточніше характеризують явище, що вивчається, дають валідну (правдиву) інформацію; постановка як прямих, так і непрямих питань (наприклад: пряме питання: - Ви хочете бути вчителем? і непряме питання: - Вам подобається професія вчителя?); виключення підказок у формулюваннях питань; попередження подвійного розуміння сенсу питань; попередня перевірка ступеня розуміння питань анкети на невеликому числі респондентів і внесення відповідних коректувань в зміст анкети. В ролі респондентів (що анкетуються) можуть виступати що вчаться, їх батьки, вчителі, вихователі і так далі Класифікація питань: 1. За змістом: про події, факти, мотиви, оцінки, думки; 2. Формою: прямі і непрямі; 3. По структурі: відкриті - характер відповідей, їх форма, вигляд заздалегідь не передбачені; закриті - респондент самостійно вибирає один або декілька відповідей із запропонованих; що напівзакривають - опитуваний вибирає один або декілька відповідей, плюс йому дається можливість самостійно сформулювати відповідь. 4. По функціях: основні; \"западня \", призначені виявити суперечність у відповідях респондента. Наприклад \"Ви б'єте свою дитину? - НІ. Через декілька питань: \"Ви використовуєте ремінь як засіб виховання своєї дитини? – ТАК; що фільтрують, які часто мають на увазі позитивну відповідь, що розкріпачує людину і порівняно легкі. Наприклад, питання: \" Чи потрібно навчати людину?\", або це може бути питання уточнення адреси, підлоги того, що анкетується (83). Метод рейтингу є цінним засобом вивчення педагогічної діяльності. Це метод оцінки тих або інших сторін учбово-виховної діяльності компетентними суддями (експертами). До підбору експертів пред'являються певні вимоги: компетентність, аналітична, конструктивність і креативність (здатність вирішувати творчі завдання), позитивне відношення до експертизи, відсутність схильності до конформізму, наукова об'єктивність, здібність до продуктивної роботи в команді, самокритичність. Метод узагальнення незалежних характеристик. Суть методу в обробці інформації, що поступила на учня з різних джерел: від батьків, лікарів, соціальних працівників, вихователів, психологів, вчителів-дефектологів, логопедів і так далі, - в рамках діяльності ПМПК (психолого-медико-педагогичний консиліум) коректувальної установи. Результатом роботи ПМПК є розробка напрямів індивідуальної програми розвитку (абілітації і реабілітації) дитини. Метод вивчення продуктів діяльності дітей включає аналіз дитячих малюнків, творів і формулярів, шкільних зошитів і щоденників, виробів і ін. Біографічний метод. Суть методу в дослідженні суб'єктивних (особових) сторін життя певної людини, дитини, на основі аналізу його медичних (медична карта) або інших особистих документів (щоденників, листів, записок, творів, мемуарів). Цінність останніх в тому, що в них виражається особисте бачення людиною миру, думка про особливості його життя, суспільну ситуацію, відношення до чого-небудь або кому-небудь. Метод вивчення документації освітніх установ. Здійснюється аналіз загальношкільних річних планів роботи, планів роботи методичних об'єднань, календарний - тематичних планів вчителів по предметах, що викладаються, індивідуальних програм, планів виховної роботи, звітів педагогів, класних журналів. Результати аналізу можуть служити не тільки формуванню адекватного уявлення про те, чим "дихає" установа, але і джерелом постановки наукової проблеми. Метод педагогічного експерименту (від латів. experimentum - проба, досвід). Експеримент - це активна форма пізнання об'єктивної дійсності в науці, коли явища вивчаються за допомогою доцільних вибраних (природний) або штучно створених (лабораторний) контрольованих умов з метою встановлення закономірних зв'язків між ними. Це комплексний метод наукового дослідження, який припускає одночасне використання цілого ряду інших, більш приватних методів: бесіди, інтерв'ю, анкетування, діагностуючих контрольних робіт, створення спеціальних учбово-виховних ситуацій. Педагогічний експеримент застосовується для об'єктивної і доказової перевірки достовірності педагогічних гіпотез. При лабораторному експерименті створюється спеціальна ситуація експерименту, де втручання дослідника постійне. Він, для більшого підтвердження гіпотези або для її зміни, може перетворити хід експерименту в потрібному йому руслі. В рамках природного (польового) експерименту дослідник є пасивним спостерігачем і фіксатором того, що він бачить. Таким чином, підтвердження або спростування гіпотези відбувається без якого-небудь втручання ззовні. Недоліком лабораторного експерименту є можлива значна відірваність результатів дослідження від реальної ситуації, від реальних закономірностей освітнього процесу. У другому випадку - експеримент менш контрольований. Читайте також:
|
||||||||
|