Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Громада — це спільноти всіх жителів міста, села, селища, об'єднані за місцем проживання.

 

 

— Поміркуйте, чи можна назвати громадою жителів міст Доне¬цька, Львова, Києва, села Мала Ворожба Сумської області.

Протягом усього свого існування територіальна громада В Україні здійснювала низку важливих функцій, що забезпечу¬вали життєдіяльність села чи міста. Серед них найважливіши¬ми є: забезпечення правопорядку на своїй території, безпека всіх Членів громади та збереження рухомого й нерухомого майна, п також господарська, соціального захисту, культурно-просвіт-ницька функції.

Функції територіальних громад не втратили своєї актуаль-ності й у наш час.

Згідно з Конституцією України, територіальна громада має І право розв'язувати питання місцевого значення, що відповідає єв-ропейським та світовим стандартам. Стаття 140 затвердила: «Міс-їцеве самоврядування є правом територіальної громади — жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кіль¬кох сіл, селиіца та міста — самостійно вирішувати питання міс¬цевого значення в межах Конституції і законів України».

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», при¬йнятий 21 травня 1997 р. відповідно до Конституції України та Єв¬ропейської хартії про місцеве самоврядування, визначає територі¬альну громаду як жителів, об'єднаних постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, які мають єдиний адміністративний центр.

Важливе значення для активізації діяльності територіаль-ної громади, удосконалення її діяльності та правового регулюван¬ня має статут територіальної громади. Крім того, що статут без¬посередньо регулює діяльність громади у вищезгаданих формах, він сприятиме формуванню територіальної громади як суб'єкта самоврядування.

4. Територіальне громадське та місцеве самоврядування*.

0 Розповідь учителя

Для розв'язання зазначених питань громада обирає органи місцевого самоврядування (в Україні це міські, сільські, селищ¬ні та районні ради, в інших країнах — мерії та муніципалітети тощо), тобто представницьке самоврядування. їх діяльність ре-гулюється Конституцією та законами. ПРАКТИЧНА РОБОТА1

1) Що є територіальною основою місцевого самоврядування'/

2) У чому виражена правова, організаційна, матеріальна ти фінансова автономія місцевого самоврядування?

3) На основі яких принципів діють органи місцевого самовря-дування?

4) Які, на вашу думку, конкретні питання може розв'язувати місцеве самоврядування?

5) Як би ви оцінили діяльність місцевого самоврядування у вашому регіоні?

МАТЕРІАЛ ДЛЯ ОПРАЦЮВАННЯ

Положення Конституції України:

«Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом територі альної громади — жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — сп мостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Кон ституції і законів України. <...>

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною гро-мадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. <.,.>

Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініці ативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бю-джетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а та¬кож об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управ¬лінні районних і обласних рад.

Стаття 143. Територіальні громади села, селища, міста без-посередньо або через утворені ними органи місцевого самовряду-вання управляють майном, що є в комунальній власності; затвер-джують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних

 

адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх вико-' Мйння; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до зако-Іу; забезпечують проведення місцевих референдумів та реаліза¬цію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують Комунальні підприємства, організації і установи, а також здійсню¬ють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцево¬го значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Обласні та районні ради затверджують програми соціально-#кономічного та культурного розвитку відповідних областей і ра¬йонів та контролюють їх виконання; затверджують районні і об¬ласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами «бо для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їх-ньої компетенції.

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися за-коном окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за раху-нок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесен-ня до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окре¬мих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності.

Стаття 144. Органи місцевого самоврядування в межах пов¬новажень, визначених законом, приймають рішення, які є обо¬в'язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх не¬відповідності Конституції чи законам України зупиняються у вста¬новленому законом порядку з одночасним зверненням до суду».

0 Розповідь учителя

Крім того, для розв'язання деяких нагальних проблем і ви-явлення думки громадськості з приводу цих проблем на місцевому рівні, проводяться місцеві референдуми або громадські слухання.

У формі місцевої ініціативи члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд у раді будь-якого питання, відне-сеного до відання територіальної громади. Порядок внесення міс¬цевої ініціативи на розгляд ради визначається представницьким , органо громад

органом місцевого самоврядування або Статутом територіальної громади. Питання місцевої ініціативи, внесені на розгляд ради в установленому порядку, підлягають обов'язковому розгляду нп відкритому засіданні ради за участю членів ініціативної групи.

Місцеві референдуми, громадські слухання та ініціативи є проявами безпосереднього самоврядування.

Наведіть приклади питань, які обговорюються під час гро-мадських слухань або виносяться на місцевий референдум.

ж»»»! 5. Громадянське суспільство в Україні. >м 0 Запитання

1) За яких умов можливе формування громадянського су спільства?

2) Хто та в який спосіб має створювати та забезпечувати ці умови?

0 Розповідь учителя

Для формування основних інститутів громадянського су-спільства необхідні сприятливі умови. Визначальними умовами життєздатності громадянського суспільства є такі:

ш володіння кожним його членом- конкретною власністю чи участь його у володінні власністю, право використовувати її, розпоряджатися нею на власний розсуд;

■ автономія особи, досить високий рівень її соціального, інте¬

лектуального, психологічного розвитку, її внутрішня свобо¬

да та здатність до повної самостійності за активної участі в ро¬

боті того чи іншого інституту громадянського суспільства;

■ наявність права, яке закріплює та охороняє цю автономію;

*, структурованість суспільства, суспільних відносин, які ві-дображають багатство і різноплановість інтересів представ-ників різних груп та прошарків.

Крім загальних атрибутів, які властиві будь-якому суспіль-ству (економічна та політична самодостатність, територіально зорі¬єнтована організація, доступ до економічних ресурсів, культурна автономія, відтворення й соціалізація населення), зріле суспільство характеризується також відносною автономією його інститутів та організацій, саморегуляцією, складною організацією, відкритістю, плюралізмом, високою мобільністю й динамічністю.

їх забезпечує саме суспільство через державу та всупереч їй. Через державу — прийняттям необхідних законів, формуванням

 

демократичних структур, суворим дотриманням державою загаль¬ноприйнятих демократичних норм і процедур. Усупереч держа-ці — утворенням в межах Конституції противаги у вигляді неза¬лежних суспільних організацій і засобів масової інформації, функціонуванням масових демократичних суспільних рухів.

Виділяють такі рівні сформованості громадянського су-спільства:

■ абсолютне громадянське суспільство — як вища мета та

ступінь суспільного розвитку; в відносне громадянське суспільство — як потенційно можли¬ве в межах існуючого рівня розвитку виробничих сил, як ідеальна модель, де є умови для задоволення певної системи

потреб і специфічних історичних інтересів населення; ■ реальне громадянське суспільство — як конкретно-історич¬на форма його існування в одній окремо визначеній країні. 0 «Мозковий штурм»

(Методика проведення: див. с. 4.) ,

Поміркуйте, за якими параметрами можна визначити стан громадянського суспільства в країні.

0 Розповідь учителя

Стан громадянського суспільства визначається взаємодією багатьох чинників. Найважливішими серед них уважають: ш забезпечення свободи особи та особистої ініціативи; ж відповідальність за наслідки власної дії; щ здатність індивідів до громадського співробітництва заради

індивідуальної та спільної вигоди й громадянського миру.

0 Завдання (робота в групах)

Використовуючи ці критерії та визначення рівнів грома-дянського суспільства в Україні, зробіть висновок про рівень (стан) громадянського суспільства в Україні та визначте причи¬ни такого стану.

Імш б. Поняття та функції громадської думки. Громадська думка тт як інститут громадянського суспільства*. ,

0 Розповідь учителя

Важливу роль у громадянському суспільстві відіграє гро- • мадська думка. 0 «Мозковий штурм»

(Методика проведення: див. с. 4.)

Спробуйте дати визначення поняття «громадська думка».

0 Розповідь учителя

Громадська думка — це єдині за змістом судження, при свячені фактам соціального життя, колективної діяльності та ді яльності окремих особистостей. Вона може формуватися стихійно або свідомо, набуваючи при цьому функції оцінки щодо предме та, відносно якого виникла.

Громадська думка — сукупність думок індивідів щодо спіль¬ної проблеми, яка зачіпає інтереси якоїсь групи людей. Інакше кажучи, громадська думка репрезентує собою своєрідний кон¬сенсус.

Громадська думка може охоплювати як дуже велику кіль-кість населення: державу, континент, навіть увесь світ, так і не-велике коло людей: колектив університету, школи, підприємства чи жителів області, міста, села.

0 Бесіда

1) Які питання може відображати громадська думка?

2) Які функції в громадянському суспільстві вона виконує?

0 Розповідь учителя

Громадська думка підтримує й відображає соціально-еконо-мічний устрій суспільства, панівну ідеологію та ґрунтується на засадах масової інформації (преса, телебачення, кіно, радіо, збо¬ри тощо).

Певна громадська думка стосовно економічних питань, про-блем міжнародної політики, а також діяльності та життя групи або окремої особистості складається в більшості людей.

В усі часи громадська думка мала велике значення як для окремої людини, так і для суспільства в цілому. Виділяють три функції громадської думки: 1) Інформаційна функція громадської думки пов'язана з тим, , що вона є джерелом достатньо важливої і, головне, специ¬фічної інформації, яка функціонує в суспільстві та забезпе¬чує його нормальну життєдіяльність. Специфіка інформа-ції громадської думки полягає в тому що, вона, з одного боку, віддзеркалює суб'єктивний світ людей, оцінку ними

 

свого становища в суспільстві, власних інтересів. З іншого боку, громадська думка — це один зі станів масової свідо-мості.

2) Регулятивна функція громадської думки. її зміст полягає в тому, що громадська думка виробляє (самостійно чи «пе-реносить» із галузей науки, ідеології, релігії тощо) та нав'я-зує суспільству певні норми суспільних відносин, певні «зразки цінностей», норм поведінки.

3) Управлінська функція, напевно, найбільш важлива й істот¬на, із точки зору вивчення в соціології громадської думки. Не може викликати сумніву та обставина, що соціальне управління взагалі неможливо (мається на увазі демокра-тичне суспільство) без суб'єктивної інформації, насамперед інформації про масову свідомість, тобто про думки людей, їх інтереси, потреби.

— Поміркуйте, яку роль відіграє громадська думка як інститут громадянського суспільства.

Громадська думка — цей такий стан суспільної свідомості, яка виражається публічно й здійснює вплив на функціонування суспільства та його політичної системи. Саме можливість глас-ного, публічного висловлювання населення щодо проблем гро-мадського життя та вплив цієї позиції з приводу розвитку су-спільно-політичних відносин відбиває суть громадської думки як особливого інституту громадянського суспільства.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

0 Бесіда

1) Яких нових знань ви набули на цьому уроці?

2) Як ви вважаєте, якою може бути ваша особиста роль у ста-новленні та розвитку громадянського суспільства в Україні?

0 Диктант

Із перелічених нижче рис запишіть ті, що належать грома-дянському суспільству.

1) Вільні та рівноправні громадяни.

2) Керівництво армією та оборонною промисловістю.

3) Керівництво прокуратурою та судами.

' 4) Регулювання сфери приватних відносин громадян. 5) Створення асоціацій, об'єднань громадян, творчих спілок.

6) Створення міністерств та відомств.

7) Незалежні ЗМІ.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

0 Заключне слово вчителя

Необхідною умовою демократичного розвитку суспільства є такий інститут, як громадянське суспільство. Громадянське суспільство — це крок до утворення правової держави.

На жаль, в Україні цей інститут розвинений недостатньо, що має негативні наслідки для країни. Подолання причин, які не дають можливості розвиватися громадянському суспільству, є одним із завдань суспільства й держави.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте відповідний параграф підручника.

2. Підготуйте творчу дослідну роботу на тему «Що необхідно зробити для становлення та розвитку громадянського суспільства в Україні».

3. Визначте зміст понять «політична система», «політичний режим», «політична партія».




Переглядів: 3075

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Громадські організації | Стан інформаційних та комунікаційних технологій в Україні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.