Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Антропогенний вплив – це будь-який вплив, що здійснює людина на навколишнє середовище та його ресурси.

Загальна характеристика антропогенного впливу

Питання для розгляду

ТЕМА 9 АНТРОПОГЕННИЙ ВПЛИВ НА БІОСФЕРУ

1. Загальна характеристика антропогенного впливу.

2. Стан довкілля за дії основних галузей виробництва.

3. Екологічна безпека людини.

 

Іншими словами, під антропогенним впливом розуміють будь-яку діяльність людини, пов’язану з реалізацією її економічних, військових, рекреаційних, культурних та інших інтересів, що призводить до фізичних, хімічних, біологічних чи будь-яких інших змін у довкіллі, спричиняє порушення складу та структури екосистем.

Антропогенні впливи на біосферу за своїми екологічними наслідками поділяють на два типи:

- позитивні (конструктивні*;

- негативні (деструктивні*.

Позитивний вплив людини на довкілля полягає у збереженні природних об’єктів і збільшенні біологічного та географічного різноманіття. Здійснюється позитивний вплив у таких напрямках:

· заповідний, що полягає в охороні рідкісних видів тварин і рослин, збереженні унікальних природних ландшафтів, відновленні зникаючих видів живих організмів. Такі роботи проводяться на природних територіях (заповідники, заказники тощо* чи у штучно створених об’єктах (зоологічні та ботанічні сади, природні парки*.

· господарський (споживчий* – полягає у висаджуванні лісів, лісосмуг; зарибленні річок, озер і морів, одержуванні та вирощуванні нових сортів рослин, порід тварин. Мета такої роботи – отримати корисні продукти, їжу, робочих тварин. За умов правильної організації та врахування вимог екологів, біосфера збагачується внаслідок збільшення біорізноманіття;

· декоративний – полягає у створенні нових чи покращенні існуючих ландшафтів, об’єктів садово-паркової культури, виведенні нових видів декоративних рослин і тварин для задоволення естетичних, духовних потреб людини;

· рекреаційний – полягає в поліпшенні умов відпочинку й оздоровлення на ландшафтно-одноманітних територіях. Зокрема, спорудження ставків, висаджування парків, насадження соснових борів на морських косах і піщаних берегах, що дає змогу закріпити піщаний ґрунт і створити додаткові рекреаційні фактори.

Негативний вплив людини на довкілля пов’язаний із задоволенням матеріальних і духовних потреб людини для нормального її існування. Оскільки духовні потреби можуть бути задоволені тільки з використанням матеріальних, обидва види потреб вимагають витрат природних ресурсів.

Матеріальні потреби сучасної людини складаються з: природних – це біологічні потреби в їжі, воді, повітрі, житлі, притаманні будь-якій вищій тварині; комфортних – це додаткові до природних, які стосуються поліпшення умов життя та праці людини. Оскільки поняття «краще» суто якісне, відносне, неконкретне, то і комфортні потреби різних людей значно відрізняються (на відміну від природних потреб, які у всіх людей майже однакові*. Витрати природних ресурсів на задоволення комфортних потреб значно перебільшують витрати на біологічні потреби людини.

Розвиток біосфери відбувався під антропогенним тиском різного рівня. Наразі виділяють п’ять етапів впливу людини на біосферу:

1-й етап – до 30 тис. років тому, мінімальний вплив людства на біосферу (як звичайного біологічного виду – Homo sapiens*;

2-й етап – приблизно 30-10 тис. років тому, початок активної діяльності людини (пов'язаний із розвитком мисливства*;

3-й етап – приблизно 10-5 тис. років тому, помітний вплив людини на довкілля (пов'язаний із розвитком скотарства*;

4-й етап – менше 5 тис. років тому, інтенсивний вплив людини на біосферу (пов'язаний із розвитком землеробства*;

5-й етап – з ХХ століття, глобальний вплив людини на довкілля (пов'язаний із ростом численності людей і швидким розвитком масштабів їх діяльності*.

Негативні впливи людини на довкілля характеризу­ються загрозливою потужністю та різноманіттям, їх можна згрупувати в такі основні форми:

· зміни структури земної поверхні (розорювання степів, виру­бування лісів, меліорація, створення штучних водойм тощо*;

· зміни колообігу та балансу речовин, які входять до складу біосфери (добування корисних копалин, створення відвалів, викиди різних речовин в атмосферу та водойми*;

· зміни енергетичного балансу (зокрема, теплового* окремих регіонів земної кулі та усієї планети;

· зміни численності біоти (сукупність живих організмів*, унаслідок знищення деяких видів, руйнування їх природних місць існування, створення нових видів організмів, переміщення окремих видів на нові місця існування.

Наразі вплив людини на довкілля за своєю природою, інтенсивністю, тривалістю дії досить різноманітний; він може бути постійним чи періодичним, ледве помітним чи катастрофічним, свідомим (людина виводить нові високо­продуктивні сорти рослин, породи тварин, усуває шкідливі види тощо*, стихійним (хижацьке винищення окремих видів, розселення рослин і тварин у нові райони та ін.*, випадковим (розповсюдження насіння бур’янів чи тварин, наприклад завезення з північної Америки колорадського жука, кролів у Австралію тощо*. Крім того, виділяють антропогенний вплив за характером впливу (споживання природних ресур­сів і забруднення*, за тривалістю дії (короткочасний, довготривалий і постійний*, за рівнем впливу (локальний, регіональний, державний, континентальний, глобальний*, за способом впливу (прямий і опосередкований або непрямий*, за технологічними особливостями джерела впливу (аграр­ний, комунальний, транспортний, промисловий*.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. V. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ. ОХОРОНА НАДР ТА ПРОБЛЕМИ ЕНЕРГЕТИКИ
  3. А-кролик, Б-кішка, В-мавпа, Г-людина.
  4. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  5. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
  6. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  7. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  8. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  9. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  10. Активний вплив на проблему
  11. Аналіз відхилень від нормативів та їх впливу на прибуток
  12. Аналіз впливу постачальників




Переглядів: 9286

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПРАВИЛА ОФОРМЛЕНЬ СКЛАДАЛЬНИХ КРЕСЛЕНЬ | Стан довкілля за дії основних галузей виробництва

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.