МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Особливості розумової праці. Розумова і фізична працездатність дитиниВін їв суп Рис. 83. Визначення шкільної зрілості за результатами копіювання крапок та перемальовування простої фрази (тест Керна-Іразека). Завдання 3. Відтворити незнайому комбінацію штрихів (рис. 83). У балах: 1 — букви відповідають зразку або відрізняються за розміром не більше, ніж двічі, прописана буква вища, між словами є відстань, нахил букв вправо не перевищує 30 градусів; 2 - фразу можна прочитати, але немає єдиного нахилу букв; 3 - зображено правильно не менше ніж 4 букви; 4 - набір штрихів; 5 - плутане зображення. Крім описаного вище досить популярним є "філіппінський" тест визначення шкільної зрілості. Дитину просять дістати правою рукою ліве вухо, причому рука повинна охоплювати голову зверху. Якщо дитина добре справляється із завданням, тобто пальці руки дістають вуха і при цьому положення голови залишається прямим, це свідчить про достатню "зрілість" і готовність дитини до систематичного навчання. Коли дитина не може дотягнутися рукою до вуха або ж нахиляє голову, щоб виконати завдання, тоді говорить про неповну готовність дитини до шкільного навчання. Очевидно, що тест простий у використанні і може бути застосований не лише психологами чи педагогами, але й батьками.
Процес набуття знань має велике соціальне і психологічне значення в житті людини. З перших днів навчання в школі дитина починає реалізовувати себе у новій для неї сфері розумової праці. Поширене помилкове уявлення про розумову працю як про легку базується на тому, що при ній енергетичні витрати (а це один із критеріїв оцінки складності праці) значно нижчі за фізичні. А втім, при розумовій праці мозок, який складає лише 1,2 – 1,5 % маси тіла, споживає більше 20% його ресурсів. Потік крові до працюючого мозку збільшується у 8-10 разів порівняно зі станом спокою, зростає споживання ним кисню і глюкози. Погіршуються функції зорового аналізатора – гострота зору, стійкість ясного бачення, контрастна чутливість, зорова працездатність. Розумовій праці властивий і найбільший ступінь напруги уваги: так, під час читання спеціальної літератури ця напруга майже вдвічі вища, ніж при водінні автомобіль по місту, і в 5-6 разів вища. Ніж при виконанні багатьох видів немеханізованої фізичної роботи. Мала рухливість, вимушено одноманітна поза при розумовій праці ведуть до послаблення обмінних процесів, застійних явищ в м’язах ніг, органах черевної порожнини. Питання гігієни навчально-виховного процесу нерозривно пов’язані з режимом дня дітей і підлітків, норми навантаження учнів розумовою працею. Тому головним завданням школи є така організація режиму праці й відпочинку школярів, створення таких умов для їхньої роботи, які б забезпечили високу працездатність дітей протягом усього часу навчальних занять, дали б змогу відтягнути час настання втоми і запобігти перевтомі. Працездатність — це здатність людини розвинути максимум енергії та, економічно витрачаючи її, досягти поставленої мети, якісно виконуючи розумову і фізичну роботи. Розумова і м'язова працездатність тісно пов'язані з віком: усі показники працездатності збільшуються залежно від росту і розвитку дитини. Працездатність може змінюватися Рис. 85. Зміни динаміки працездатності протягом тижня. Працездатність не завжди однакова, і в однієї її тієї ж людини може змінюватися як залежно під пори року (сезонні коливання),так і залежно від дня тижня та години доби. За коливанням добової працездатності розрізняють "голубів", "жайворонків" та "сов". "Голуби" характеризуються «двовершинною» кривою динаміки працездатності: перший пік настає приблизно о 10-11 год., о 14-15 год. працездатність зменшується, а близько 17-18 год. знову зростає, понижуючись увечері. "Сови" найбільш продуктивно працюють у вечірні години, а "жайворонки" — навпаки, у ранкові. Річні темпи зростання показників розумової працездатності від 6 до 15 років коливаються у межах від 2 до 53%. Якщо взяти такі показники, як продуктивність і точність роботи, то перший значно зростає до 11-13 років, при мінімальному зростанні другого. Чисельно приріст продуктивності у 13 15 років поступається точності роботи. І у 15-17 років продуктивність і точність зростають на 14-26%.
Рис. 85. Зміна динаміки працездатності протягом тижня. У процесі виконання конкретної роботи працездатність має визначені закономірні коливання. Спочатку, коли учень тільки розпочинає роботу, працездатність відносно невисока і поступово зростає. Цей період називається фазою входження в роботу. Він включає, по-перше, налаштування нервових і гуморальних механізмів управління тим чи іншим видом діяльності; по-друге, поступове формування необхідного стереотипу рухів; і, по-третє, досягнення потрібного рівня вегетативних функцій. У дітей, порівняно з дорослими, ця фаза дещо коронна, що пояснюється більш високою збудливістю і функціональною рухливістю нерпової системи. Наступною є фаза оптимальної стійкої працездатності. У цей час дитина здатна навчатися найбільш продуктивно і якісно. Природно, що тривалість цієї фази, як і попередньої, індивідуальна і залежить від віку, стану здоров'я, рівня тренованості тощо Оскільки працездатність починає погіршуватися, розвивається фаза стомлення. (шалом, іим учням усіх вікових категорій, котрі мають відхилення у спіні здоров'я, притаманний більш низький рівень розумової працездатності Отже, працездатність школярів може змінюватися у процесі навчальної діяльності за певною схемою. Так, у першій половині навчальних занять у більшості учнів молодших класів працездатність зберігається на відносно високому рівні. Підйом працездатності відбувається після першого уроку. До кінця 3-го уроку показники її зменшуються і стають ще більш низькими наприкінці 4-го уроку. Відповідно до динаміки показників працездатності змінюється і поведінка учнів протягом дня. Наприкінці 4-го уроку погіршується увага, діти дивляться у вікно, неуважно слухають учителя, розмовляють і навіть встають з місця. Короткий період збудження змінюється в'ялістю; дітям важко зберегти потрібну позу, вони погано стежать за поясненням учителя. Читайте також:
|
||||||||
|