Найбільш розвинутою фірмою ліцензування є франчайзинг, що останнім часом часто використовують великі підприємства, розширюючи транснаціональну мережу працюючих малих підприємств під їх торговою маркою.
Франчайзинг - спеціальна форма ліцензування, за якої франчайзер не тільки продає інтелектуальну власність (переважну торгову марку) франчайзі, але й наполягає, щоб останній погодився на суворі правила ведення бізнесу, які встановлені першим. Продавець ліцензії (франчайзи) передає покупцю свою торгову марку й виробничі та/або маркетингові технології, отримуючи за це обумовлену в контракті грошову суму (компенсацію).
Особливості франчайзингу полягають в тому, що кожен покупець франчайзі зобов'язаний виконувати умови та вимоги продавця ліцензії (франчайзера), які стосуються виробництва та продажу товарів, а також надання споживачам супутніх послуг. Таким чином, на світовому ринку виникають групи підприємств, які об'єднані в одну систему під патронажем великої міжнародної корпорації.
Прямі і складні схеми закупівлі товарів в торгівлі. Хз