Пропозиція– це кількості товару, які виробник бажає продати за можливими цінами, які склалися у певному часі і на конкретному ринку за умов незмінності інших факторів.
Закон пропозиції відображає залежність між ціною і кількістю товару, яку згоден продати виробник. Згідно закону пропозиції між ціною на товар і величиною пропозиції існує прямопропорційна залежність. На графіку ця залежність зображується кривою пропозиції (S). Графік кривої пропозиції представлений на малюнку 8.3. При зміні ціни на товар змінюється величина пропозиції, що відображається переміщення точки уздовж кривої пропозиції АàВ.
Характер залежності між ціною на товар і кількістю виробленого товару в економічній теорії пояснюється законом спадної граничної віддачі фактору виробництва. Згідно з цим законом створення додаткової одиниці товару потребує більших затрат у порівнянні з попередніми одиницями товару. Виходячи з цього, додаткові одиниці товару має сенс виробляти тільки за умов зростання їхньої ціни.
Малюнок 8.3 - Крива пропозиції
де Р- ціна товару; Q-кількість виробленого товару.
Закон пропозиції відображає вплив цінового фактора (детермінанти) на рішення виробника щодо кількості виробленого товару. Крім цінової детермінанти на рішення виробника впливають нецінові детермінанти, які у законі пропозиції визначались як незмінні фактори.
До нецінових детермінант пропозиції належать: виробничі витрати; ціни на взаємопов’язані товари; державна політика.
На малюнку 8.4 представлений вплив нецінових детермінант на пропозицію, наслідком чого є зсув кривої пропозиції у площині малюнку 8.4.
(S1 àS0 àS2).
Малюнок 8.4 - Вплив нецінової детермінанти на пропозицію
Як видно з малюнка, при зміні нецінових детермінант виробник має можливість при одній і тій же ціні виробляти різну кількість товару (Q1 ;Q0;Q2;).
Слід розрізняти криву індивідуальної пропозиції, яка відображає рішення окремого виробника, і криву ринкової пропозиції, яка відображає рішення всієї сукупності виробників на ринку даного товару. Крива ринкової пропозиції – це сума кривих індивідуальних пропозицій при кожному можливому рівні цін.