Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ринкова рівновага

Попит та пропозиція - це форма відображення бажань і можливостей споживачів і виробників, які складаються під впливом різних факторів. Однак для їх реалізації потрібна взаємна згода сторін з питання обміну (купівлі-продажу товару), яка досягається на ринку шляхом встановлення ціни на товар. Встановлення ціни на товар означає, що інтереси продавця і покупця співпали і немає причин до зміни їх рішень відносно обміну товару.

Ціна рівноваги- це ціна, що встановлюється на товар у наслідок взаємодії між споживачем і виробником за умов їх взаємної згоди відносно обміну. В цьому випадку кажуть, що ринок знаходиться в стані рівноваги.

Механізм ціноутворення на конкурентному ринку представляє собою процес встановлення рівноважної ціни на товар. При цій ціні величина попиту співпадає з величиною пропозиції на товар. На малюнку 8.5 ця ситуація відповідає точці перетину кривої попиту і кривої пропозиції О, якою визначається рівноважна ціна товару Р0 і рівноважна кількість товару Q0.

  P   PmaxA   P0 B O S   Pmin C D   Q0Q

Малюнок 8.5 - Механізм встановлення рівноваги на ринку

 

Де Р0- ціна рівноваги; Q0- рівноважна кількість товару; Pmaх - ціна, яку згодні заплатити окремі найбільш забезпечені споживачі; Pmin- ціна, яку згодні запропонувати окремі найбільш технологічні виробники.

Конкурентний ринок забезпечує отримання максимальної додаткової користі окремим виробникам і споживачам. Рівноважна ціна Р0 дозволяє купувати товар дешевше тим споживачам, які згодні були б заплатити за нього дорожче (Рmax). Ціна Р0 дозволяє продавати товар дорожче тим виробникам, які згодні були б продати його дешевше (ціна Рmin). Користь, що створюється ринком для виробника та споживача, називається надлишком виробника та надлишком споживача.

Надлишок виробника- це приріст їх добробуту в результаті того, що вони мають можливість виробити більше та за вищою ціною (на мал. 8.5 додатковий обсяг пропозиції відповідає площі трикутника СОВ, розміщеного над кривою пропозиції).

Надлишок споживача- це приріст його добробуту (додатковий обсяг покупок) в результаті того, що вони мають можливість купити більше і за нижчу ціну (на малюнку 8.5 додатковий обсяг покупок відповідає площі трикутника ВОА, розміщеного під кривою попиту). Як видно максимальне значення надлишки мають у рівноважному стані ринку.

Рівновага ринку може бути порушена у наслідок зміни його параметрів (попиту, пропозиції, ціни). На малюнку 8.6 представлено порушення ринкової рівноваги внаслідок відхилення ціни на товар від її рівноважного значення Р0 (при незмінних нецінових факторах).

Малюнок 8.6 - Механізм порушення ринкової рівноваги

Як видно з малюнка 8.6, відхилення ціни товару у бік її збільшення відносно рівноважного рівня(Р1о) призводить до виникнення надлишку товару на ринку, тобто величина пропозиції товару перевищує величину попиту на нього (Q1>Q2). Це змушує конкуруючих між собою виробників, щоб привабити до свого товару більшу кількість споживачів, знижувати ціну на товар, що приводить до встановлення початкової ринкової рівноваги при ціні Р0. У випадку, якщо відбувається відхилення рівноважної ціни у бік її зменшення (ціна Р2), на ринку виникає дефіцит товару (Q1>Q2). Це змушує конкурувати між собою вже споживачів, щоб здобути дефіцитний товар, що приводить до зростання цін на товар і встановлення початкової ринкової рівноваги при ціні Р0. Таким чином, ринок досконалої конкуренції забезпечує і підтримує свій рівноважний стан. Тому кажуть, що конкурентний ринок - це саморегулюючий механізм.

Стійке відхилення ціни від рівноважного значення може бути викликано державним втручанням в ринковий механізм ціноутворення (державний контроль за цінами, встановлення мінімальної заробітної плати і т. ін.).

Зміна ціни рівноваги на ринку може бути викликана зсувом кривих попиту та пропозиції, що приводить до різних змін на ринку в залежності від періоду розгляду. Короткостроковим визнається період, у якому виробничі потужності не змінюються. Довгостроковим визнається період, у якому виробничі потужності змінюються. Користуючись графіком попиту та пропозиції можна показати, що у короткостроковому періоді збільшення попиту приводить до зростання ціни рівноваги на товар. У довгостроковому періоді збільшення попиту при одночасному збільшенні пропозиції приводить до зниження ціни рівноваги на товар. Таким чином, поведінка ринку у короткостроковому і довгостроковому періоді різна і залежить від можливості розширення виробництва.

Модель ринкового попиту та ринкової пропозиції дозволяє дослідити механізм прийняття рішень споживачами та виробниками; механізм встановлення і підтримки ринкової рівноваги, а також спрогнозувати наслідки зміни того чи іншого параметру ринку під впливом різних факторів.


Читайте також:

  1. А) Попит і пропозиція. Ринкова ціна.
  2. Активність. Радіоактивна рівновага.
  3. Баланс сил і рівновага в МС
  4. Валовий внутрішній продукт — це сукупна ринкова вартість кінцевої продукції та послуг, що вироблені резиден­тами країни за рік.
  5. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  6. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.
  7. Взаємодія попиту й пропозиції. Ринкова рівновага
  8. Взаємодія попиту та пропозиції. Ринкова рівновага
  9. Взаємодія попиту та пропозиції: ринкова рівновага.
  10. Взаємозв'язок сукупного попиту та сукупної пропозиції. Макроекономічна рівновага
  11. Вибір фірмою обсягу виробництва і рівновага конкурентного ринку у довгостроковій перспективі
  12. Гази крові, та кислотно-лугова рівновага.




Переглядів: 543

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Закон пропозиції. Детермінанти пропозиції | Поняття еластичності. Еластичність попиту та її види

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.