МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Ринкова рівновагаПопит та пропозиція - це форма відображення бажань і можливостей споживачів і виробників, які складаються під впливом різних факторів. Однак для їх реалізації потрібна взаємна згода сторін з питання обміну (купівлі-продажу товару), яка досягається на ринку шляхом встановлення ціни на товар. Встановлення ціни на товар означає, що інтереси продавця і покупця співпали і немає причин до зміни їх рішень відносно обміну товару. Ціна рівноваги- це ціна, що встановлюється на товар у наслідок взаємодії між споживачем і виробником за умов їх взаємної згоди відносно обміну. В цьому випадку кажуть, що ринок знаходиться в стані рівноваги. Механізм ціноутворення на конкурентному ринку представляє собою процес встановлення рівноважної ціни на товар. При цій ціні величина попиту співпадає з величиною пропозиції на товар. На малюнку 8.5 ця ситуація відповідає точці перетину кривої попиту і кривої пропозиції О, якою визначається рівноважна ціна товару Р0 і рівноважна кількість товару Q0.
Малюнок 8.5 - Механізм встановлення рівноваги на ринку
Де Р0- ціна рівноваги; Q0- рівноважна кількість товару; Pmaх - ціна, яку згодні заплатити окремі найбільш забезпечені споживачі; Pmin- ціна, яку згодні запропонувати окремі найбільш технологічні виробники. Конкурентний ринок забезпечує отримання максимальної додаткової користі окремим виробникам і споживачам. Рівноважна ціна Р0 дозволяє купувати товар дешевше тим споживачам, які згодні були б заплатити за нього дорожче (Рmax). Ціна Р0 дозволяє продавати товар дорожче тим виробникам, які згодні були б продати його дешевше (ціна Рmin). Користь, що створюється ринком для виробника та споживача, називається надлишком виробника та надлишком споживача. Надлишок виробника- це приріст їх добробуту в результаті того, що вони мають можливість виробити більше та за вищою ціною (на мал. 8.5 додатковий обсяг пропозиції відповідає площі трикутника СОВ, розміщеного над кривою пропозиції). Надлишок споживача- це приріст його добробуту (додатковий обсяг покупок) в результаті того, що вони мають можливість купити більше і за нижчу ціну (на малюнку 8.5 додатковий обсяг покупок відповідає площі трикутника ВОА, розміщеного під кривою попиту). Як видно максимальне значення надлишки мають у рівноважному стані ринку. Рівновага ринку може бути порушена у наслідок зміни його параметрів (попиту, пропозиції, ціни). На малюнку 8.6 представлено порушення ринкової рівноваги внаслідок відхилення ціни на товар від її рівноважного значення Р0 (при незмінних нецінових факторах). Малюнок 8.6 - Механізм порушення ринкової рівноваги Як видно з малюнка 8.6, відхилення ціни товару у бік її збільшення відносно рівноважного рівня(Р1>Ро) призводить до виникнення надлишку товару на ринку, тобто величина пропозиції товару перевищує величину попиту на нього (Q1>Q2). Це змушує конкуруючих між собою виробників, щоб привабити до свого товару більшу кількість споживачів, знижувати ціну на товар, що приводить до встановлення початкової ринкової рівноваги при ціні Р0. У випадку, якщо відбувається відхилення рівноважної ціни у бік її зменшення (ціна Р2), на ринку виникає дефіцит товару (Q1>Q2). Це змушує конкурувати між собою вже споживачів, щоб здобути дефіцитний товар, що приводить до зростання цін на товар і встановлення початкової ринкової рівноваги при ціні Р0. Таким чином, ринок досконалої конкуренції забезпечує і підтримує свій рівноважний стан. Тому кажуть, що конкурентний ринок - це саморегулюючий механізм. Стійке відхилення ціни від рівноважного значення може бути викликано державним втручанням в ринковий механізм ціноутворення (державний контроль за цінами, встановлення мінімальної заробітної плати і т. ін.). Зміна ціни рівноваги на ринку може бути викликана зсувом кривих попиту та пропозиції, що приводить до різних змін на ринку в залежності від періоду розгляду. Короткостроковим визнається період, у якому виробничі потужності не змінюються. Довгостроковим визнається період, у якому виробничі потужності змінюються. Користуючись графіком попиту та пропозиції можна показати, що у короткостроковому періоді збільшення попиту приводить до зростання ціни рівноваги на товар. У довгостроковому періоді збільшення попиту при одночасному збільшенні пропозиції приводить до зниження ціни рівноваги на товар. Таким чином, поведінка ринку у короткостроковому і довгостроковому періоді різна і залежить від можливості розширення виробництва. Модель ринкового попиту та ринкової пропозиції дозволяє дослідити механізм прийняття рішень споживачами та виробниками; механізм встановлення і підтримки ринкової рівноваги, а також спрогнозувати наслідки зміни того чи іншого параметру ринку під впливом різних факторів. Читайте також:
|
|||||||||
|