Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.

Ринкова пропозиція та її детермінанти. Закон пропозиції крива пропозиції.

Попиту протистоїть пропозиція. Чи може хтось дати визначення пропозиції?

Пропозиціяце обсяг товарів і послуг, який виробники готові поставити на ринок за різних цін за певний період часу.

Пропозиція, так само як і попит, може бутиіндивідуальною пропозицією(кількістю товарів, яку готовий запропонувати на ринок окремий виробник, або постачальник) та ринковою пропозицією, яка являє собою кількість товарів, що готові запропонувати на ринок всі виробники.

При аналізі пропозиції ціна є головною детермінантою пропозиції будь-якого продукту. На відміну від попиту, між ціною на товар та величиною його пропозиції існує пряма залежність, що пояснюється здоровим глуздом. Чим більшою є ціна на товар, тим більшу кількість товару готові запропонувати існуючі постачальники, оскільки зростає прибутковість даного товару.

Сталий причинно-наслідковий зв’язок між ціною та величиною товарів (послуг), який товаровиробники здатні поставити на ринок, виражається законом пропозиції.

Зміст закону пропозиціїполягає в тому, що чим вища ціна (за інших незмінних умов), тим більше товару товаровиробники готові запропонувати на ринок упродовж певного проміжку часу, і навпаки, чим нижча ціна, тим менше товарів товаровиробники будуть поставляти на ринок. Із визначення випливає прямий зв’язок між ціною і пропозицією товару. У табличному зображенні ця залежність буде мати такий вигляд табл. 2.

Таблична інформація у графічному зображенні набуває вигляду кривої пропозиції, яка позначається англійською літерою S (Supplу) (рис.3).

 

Рис. 3. Крива пропозиції йогурту індивідуальним виробником

 

Рух точки по кривій пропозиції (S) відображає зміну величини (обсягу) пропозиції залежно від зміни ціни: збільшення при підвищенні ціни за одиницю товару і зменшення при знижені ціни.

Побудова кривої пропозиції зв’язана з припущенням "за інших рівних (незмінних) умов", тобто з припущенням, що нецінові детермінанти пропозиції є заданими величинами і не піддаються змінам. Але, якщо одна чи декілька із нецінових детермінант пропозиції в дійсності будуть змінюватись, то положення кривої також буде змінюватися, відображаючи зміни у самій пропозиції.

До основних нецінових детермінант пропозиції відносяться наступні:

1) ціни на ресурси (зростання цін на ресурси (за інших незмінних умов) призводить до збільшення витрат виробництва, зростання собівартості продукції, що змушує підприємця скорочувати пропозицію свого товару);

2) технології виробництва (застосування нових технологій, наприклад у виробництві йогуртів дає змогу скоротити період визрівання продукту, продовжити термін його зберігання, зменшити собівартість одиниці продукції. Це сприяє розширенню прпозиції йогуртів на ринку);

3) ціни на споріднені товари (якщо, наприклад, ціна на маргарин зростає, а на йогурти залишається незмінною, то підприємець, що виробляє йогурти, шукатиме альтернативний спосіб застосування своїх ресурсів і, вірогідно спрямує їх на виробництво маргарину, зменшивши тим самим виробництво йогуртів);

4) очікування зміни цін (очікування зростання цін можуть призвести до скорочення поточної пропозиції, і навпаки);

5) податки, дотації (підприємці розглядають податки як витрати виробництва, тому підвищення податків збільшує витрати виробництва і скорочує пропозицію, і навпаки. А дотації рахуються як «податки навпаки». Коли держава дотує виробництво будь-якого товару, вона фактично знижує витрати виробництва і збільшує його пропозицію);

6) кількість продавців (наприклад, при даному обсягу виробництва кожної фірми чим більше кількість постачальників, тим більша буде ринкова пропозиція).

На зміну пропозиції впливає і ряд інших нецінових детермінант: зміни погоди, кліматичних умов (особливо для сільськогосподарського виробництва), стихійні лиха, промислова криза тощо.

Графічно зміна нецінових детермінантів виражається зміщенням всієї кривої пропозиції (рис.4).

Рис.4. Зрушення кривої пропозиції внаслідок впливу на пропозицію нецінових факторів

 

Таким чином, зміни однієї чи кількох нецінових детермінант пропозиції викликають відповідну зміну пропозиції (отже і зрушення кривої пропозиції: праворуч і вниз при її збільшенні; ліворуч і вверх при її скорочені).

В аналізі пропозиції також прийнято розрізняти поняття "зміна величини (обсягу) пропозиції" (рух з точки А в точку В, або навпаки, по кривій внаслідок зміни ціни) і "зміна пропозиції" (зрушення самої кривої вниз до S3 або вгору до S2 під дією нецінових факторів) див. рис.4.


Читайте також:

  1. Активно взаємодіяти з навколишнім світом
  2. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  3. Аналіз обсягу пропозиції і реалізації послуг туристського підприємства
  4. Аналіз попиту
  5. Аналіз попиту
  6. Багатоманітність і взаємодія культур
  7. Валовий внутрішній продукт — це сукупна ринкова вартість кінцевої продукції та послуг, що вироблені резиден­тами країни за рік.
  8. Вдавані виключення із закону попиту
  9. Взаємодія
  10. Взаємодія +Це єдність В. і в-ця.
  11. Взаємодія алельних генів
  12. Взаємодія важелів. Оцінка сукупного ризику, зв'язаного з підприємством.




Переглядів: 1071

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Попиту. | Взаємодія попиту і пропозиції.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.