Багато споживачів вважають, що ціна достатньо точно показує якість товару. Насправді залежність “ціна – якість” не є одностайною: може бути відмінний товар за низькою ціною і низька якість при високій. Цей “психологічний” ефект використовують фірми-виробники (рис. 5.4).
Р D1 D2
P2
P1 D2
D1 0,5Q Q 1,5Q Q
Рис. 5.4. Ефект “ціна – показник якості”
2. Ефект престижного попиту ( Ефект Веблена)
Цей ефект означає купівлю товарів особливого роду за особливими престижними цінами, що свідчить про високий статус покупця.
Ринковий попит– це попит, який визначається як загальна сума всіх індивідуальних попитів при кожному значенні ціни.
Однак і тут є межі. Грамотний виробник, впливаючи на уподобання та переваги споживачів, відхиляє криву попиту від її попереднього вигляду. Якщо споживачі припинять сприймати товар як унікальний, особливий, тоді криві попиту повернуться до вихідного положення. Саме на “розщепленні” єдиної кривої попиту побудована стратегія багатьох фірм (рис. 5.5).
Р D1 D2 D3
D3
D2
D1
Q
Рис.5.5. Ефект Веблена
3. Ефект очікуваної динаміки цін
Очікування підвищення цін впливає на порядок переваг споживачів. Це означає, що зміниться сама функція попиту, і крива попиту відхилиться від нормального положення. До свого нормального стану попит повернеться, коли те, що повинно було відбутися, відбудеться (коли ціна досягне очікуваного споживачем рівня). Але, якщо споживач очікує ще більшого зростання цін, то крива попиту відхиляється від нормального положення ще більше. Таке відхилення попиту отримало назву ажіотажного попиту.
Ажіотажний попит – додатковий зверх нормального рівня попит, викликаний очікуванням значної зміни цін товару чи його зникнення з продажу.
Кількісно величина ажіотажного попиту (DQa) буде складати різницю між фактичним попитом на товар і нормальним попитом (рис. 5.6).
Р Dn Df
DQa > 0
P3
P2 DQa
P1 Df
Q2 Dn
Q3 Q1 Q 2 Q
Рис. 5.6. Позитивний ажіотажний попит
Ефект очікуваного зниження ціни діє в зворотному напрямку: якщо споживач знає, що ціна на товар знизиться, то він притримає свій попит. В цьому випадку ажіотажний попит прийме від’ємне значення, тому що негативною буде різниця між фактичним і нормальним попитом (рис. 5.7).