Ситуація на ринку, коли підприємці пропонують за певною ціною стільки товарів, скільки споживачі готові купити, називають ринковою рівновагою.
Іншими словами, ринкова рівновага має місце тоді, коли попит і пропозиція за певної ціни є урівноваженими
Рис.4 Ринкова рівновага
На графіку рівновага зображена точкою О0, де перетинаються крива попиту (AD)і пропозиції (AS).
Цій точці рівноваги відповідає рівноважна ціна Ре та рівноважний обсяг попиту і пропозиції (Qе.)
Рівноважна цінаРе— це ціна, за якої внаслідок дії конкурентних сил продавці пропонують стільки товарів, скільки покупці готові їх купити. Якщо ціна підніметься вище рівноважного рівня, то на ринку відбудуться такі зміни: обсяг попиту зменшиться,а пропозиція зросте. Утвориться надлишокзапропонованих товарів. Якщо ж ціна опуститься нижче рівноважного рівня (Pе), то попит зросте, а пропозиція зменшиться. Створиться дефіцит товарів на ринку.
Для відновлення рівноваги в першому випадку ціна повинна знизитись, а в другому — зрости і повернутися до рівня ціни Ре.
Ціна рівноваги — не просто ціна, в якій урівноважуються закупівлі й продажі. Вона означає, що покупці зорієнтовані продовжувати здійснювати закупівлю товарів у тих обсягах, у яких виробники погоджуються продовжувати постачати їх на ринок.
Стан і рівноваги є теоретичною абстракцією. У реальному житті така економічна ситуація виникає лише подекуди і дуже швидко порушується. Однак розуміння механізму встановлення і порушення рівноваги має надзвичайно важливе значення для розуміння закономірностей функціонування економічної системи, впливу на неї економічної політики та коригування останньої.
Питання для самоконтролю
1. Зв’язок яких явищ виражає закон попиту?
2. Які чинники впливають на зсув кривої попиту? Коли відбувається зсув ліворуч, а коли — праворуч?
3. Що таке рівноважна ціна? Які функції вона виконує?
4. Що таке пропозиція? Які фактори на неї впливають?