Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СЕМІНАР № 9 Логіка як наука про закони і форми правильного мислення

Цілі та завдання заняття:засвоїти основні логічні терміни, типи відносин між поняттями; осмислити методологічний по­тенціал закону зворотнього співвідношення між об'ємом та змістом понять, виявити можливості упередження помилок у визначеннях; визначити основні закони правильного мислен­ня; з'ясувати діалектичний взаємозв'язок поняття, думки та висновки в отриманні нового знання; виявити відношення між судженнями за значеннями істинності; охарактеризувати дедук­тивний, індуктивний висновок та висновок за аналогією, показити їх евристичні можливості; виробляти павички уникнен­ня логічних помилок, що зустрічаються в процесі доказу та спростування

Основні поняття та категорії теми:аналогія, аргумента­ція, дедукція, дескриптивні терміни, диз'юнкція, доказ, еквіваленція, імплікація, індукція, іменна функція, ім'я, заперечен­ня, зв'язка, зміст понять, категоричний силогізм, квантор, коло Ейлера, контрадикторнгсть, контрарність, кон'юнкція, логічний квадрат, логічні терміни, несумісність, об'єм понять, предикат, пропозиціональна функція, семантичні категорії, спростування, суб'єкт, суміщення, формальна логіка, функці­ональні знаки, хибне судження.

ПЛАН

1.Мислення як предмет вивчення логіки. Логіка і мова.

2. Обсяг та зміст поняття. Види понять.

3. Думки. Логічний квадрат.

4. Висновки: індукція, дедукція, аналогія.

5. Правила доказу. Логічні помилки під час доведення і спростування.

Проблемно-пошукові питання

1. Запишіть у символічній формі такі складні думки:

а) якщо прокинутись на світанку та піти в сад або парк, то можна почути чарівні пісні птахів.

б) «бачити несправедливість і мовчати - означав самому брати в ній участь» (Ж.Ж. Руссо).

в) добро не помре, а зло згине.

2. Дайте логічну характеристику наступним поняттям: молодіжний фольклорний ансамбль, русалка, якість, неввічливість, газета «Слобідський край», відсутність належної обережності, колективність.

3. Визначіть відношення між наступними поняттями:

а) надання допомоги хворому, ненадання допомоги хворому;

б) кам'яний будинок, триповерховий будинок, одноповерховий будинок, недобудований будинок;

в) педагогічний інститут, біологічний факультет;

г) мати, дочка, бабуся, онука, сестра;

д) населений пункт, місто, місто на Дніпрі, столиця, місто України.

4. Зобразити за допомогою кіл Ейлера відношення між поняттями:

а) колгоспник, хлібороб, орденоносець;

б) дерево, береза, ялина, тварина, собака;

в) професор, науковий працівник, жінка, опонент.

5. Визначте за допомогою логічного квадрату відношення між простими судженнями:

а) неправильно, що всі діти слухняні. - Деякі діти є слухняними;

б) всі книги рукописні. - Жодна книга не є рукописною.

6. Які формально-логічні закони розповсюджуються на наступні пари суджень?

а) всі свідки надають істинні свідчення; Жоден свідок не надає істинних свідчень;

б) «статистика знає все» (І. Ільф, Є. Петров). Статистика знає не все;

в) всі кенгуру - сумчаті ссавці. Деякі кенгуру не є сумчатими ссавцями.

7. Доведіть за правилами фігур, що наступні категоричні силогізми є вірними, а висновок - істинним:

1.Всі вовки є хижаками. Ця тварина - хижак. Ця тварина - вовк.

2. Всі кінозали потребують провітрювання. Це приміщення - не кінозал. Це приміщення не потребує провітрювання.

3. Всі метали - тверді тіла. Ртуть - метал. Ртуть - тверде тіло.

4. Будь-яка крадіжка карається законом. Викрадення автомобіля - це крадіжка. Викрадення автомобіля карається законом.




Переглядів: 852

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
II. Правила щодо аргументів. | Поняття методу та методології наукового дослідження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.