МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ДемокрітПоряд з онтологією та методологією, система філософського знання включає гносеологію, або епістемологію (грец. — знання і слово, теорія пізнання) — вчення про можливість пізнання людиною предметів і явищ дійсності, їх властивостей, зв'язків і відношень, про джерела, шляхи, методи, форми і закономірності пізнавального процесу. У науковій філософії воно виходить з визнання тієї принципової обставини, що пізнання є відображенням об'єктивної реальності, яка існує поза свідомістю і незалежно від неї; що суб'єкт, який пізнає, — це соціально-природна істота, включена в об'єктивну реальність; що пізнання здійснюється за допомогою мозку — високоорганізо-ваної матеріальної системи — і передбачає вплив зовнішніх об'єктів на органи чуття людини; що процес пізнання є відображенням особливого типу, і для його пояснення необхідно використовувати весь арсенал діалектичних методологічних засобів. Гносеологія — це філософська дисципліна, яка аналізує всезагальні основи пізнавального процесу, розглядає його результати як реальне та істинне знання. Тема 13 ПІЗНАВАЛЬНИЙ ПРОЦЕС, ЙОГО СУТНІСТЬ І ЗМІСТ Наукова філософія визначає пізнання як процес відображення і відтворення у свідомості людей дійсності, одержання, опрацювання, збереження і використання ними інформації про світ і про себе; набуття нового знання. Учасниками цього процесу є суб'єкти й об'єкти пізнання, а його кінцевим результатом — знання. Суб'єкти пізнання — це всі ті, хто реалізує пізнання, тобто творчі особистості та їх об'єднання, соціальні групи і верстви населення, їх організації та установи, які здобувають нове знання. Особливо важливою є роль вчених і колективів вчених, що роблять наукові відкриття в інтересах суспільного прогресу. Суттєвою характеристикою суб'єктів пізнання є їх здібності швидко, глибоко, міцно та оптимальними способами оволодівати знаннями. Серед них актуальні такі спеціальні здібності: музикальні, сценічні, літературні, науково-дослідницькі, агрономічні, ветеринарні та подібні. Якісний рівень розвитку спеціальних здібностей визначається поняттями таланту і геніальності. Сукупність спеціальних здібностей талановитого суб'єкта дає йому можливість одержувати такі продукти своєї діяльності, які характеризуються новизною, досконалістю і суспільною значущістю. Геніальність є вищим ступенем розвитку таланту в принципово важливих галузях творчості суб'єкта. У цілому суб'єкти пізнання — це завжди люди з їхніми потребами, інтересами, ціннісними орієнтаціями і соціальними установками, характером, темпераментом, волею, а в підсумку — зі своїм світоглядом. Від світогляду залежать спрямованість пізнавальної діяльності, її мета, вибір методів і засобів пізнання, практична реалізація одержаних знань. Об'єкти пізнання — це ті конкретні речі, предмети, явища та процеси матеріального і духовного світу, на які спрямована пізнавальна діяльність людей. Наприклад, об'єктом пізнання фундаментальних наук є закони взаємодії базисних систем природи, суспільства і мислення; прикладних — способи застосування результатів фундаментальних наук для вирішення пізнавальних і соціально-практичних проблем; природничих — природа; суспільних — людина, суспільство, особистість, а технічних — авангардні технології (мікроелектронні, робото-технічні, інформативні та ін.). Чим вищий рівень розвитку науки і пізнавальної діяльності людей, тим ширше коло об'єктів пізнання. Знання філософія визначає як перевірений практикою результат пізнання дійсності, правильне її відображення у свідомості суб'єкта, основу для побудови моделей і розроблення програм управління об'єктом відповідно до потреб, інтересів і мети суб'єкта. Знання завжди ідеальні, тому для свого буття вони об'єктивуються продуктами праці, технологій, предметами культури за допомогою знаково-символічних засобів природних і штучних мов. У зв'язку з цим актуальними з розвитком комп'ютерної техніки та електронних систем комунікацій стають такі способи фіксації знань, як банки інформації та експертні системи. Процес пізнання має діалектичний характер. Для діалектики його компонентів суттєва, по-перше, взаємодія суб'єктів і об'єктів пізнання. її наслідком є перетворення змісту об'єкта, що зовнішній для суб'єкта, на надбання розуму, який пізнає. По-друге, взаємодія суб'єкта пізнання і знання завершується оволодінням суб'єктом масивом знання і оцінкою ступеня його Тема 13 достатності для ефективного вирішення теоретичних і практичних завдань. По-третє, взаємодія знання й об'єкта пізнання виражається у визначенні ступеня істинності знання, його відповідності об'єкту. Висновки про таку відповідність особливо проблематичні у соціальному пізнанні, тобто у пізнанні особи і суспільства, у якому суб'єкти пізнання є одночасно і об'єктами пізнання: люди вивчають себе і результати своєї діяльності. У соціальному пізнанні завжди присутні інтереси суб'єкта, який пізнає, тому таке пізнання завжди певною мірою суб'єктивне, одні і ті самі об'єкти сприймаються різними суб'єктами неоднозначно. Ця обставина викликає необхідність критичного підходу до оцінки результатів соціального пізнання, їх обов'язкового зіставлення з вимогами об'єктивних законів розвитку людини і суспільства. Крім соціального, система пізнання включає й інші його види. Залежно від глибини проникнення у сутність і зміст об'єктів, рівня професіоналізму розрізняють буденне (повсякденне), художнє і наукове пізнання; від способу відображення — історичне, економічне, політичне, правове, моральне, естетичне, філософське та релігійне пізнання; від предмета вивчення — фізичне, математичне, біологічне та ін. Усі види пізнання, утворюючи діалектичну єдність, розрізняються за механізмами (чуттєве і логічне пізнання), за підходами (емпіричне і раціональне пізнання), за методами, що використовуються. Процес пізнання може бути результативним за умови реалізації у ньому вимог принципів об'єктивності, пізнаванності, відображення, творчої активності тощо. Принцип об'єктивності пізнання передбачає вивчення об'єкта таким, яким він є насправді. Суб'єкти пізнавальної діяльності не повинні вносити у результати пізнання нічого від своєї суб'єктивності (бажань, прагнень, ідейних позицій, переконань, ідеалів, орієнтацій), а керуватися тільки об'єктивними законами розвитку у застосуванні для конкретних об'єктів, явищ, ситуацій. Інакше неминучий суб'єктивізм, тобто необгрунтовані претензії окремих осіб на безгрішність, всезнайство, нав'язування ними своїх поглядів, думок, позицій іншим людям, як правило, помилкових і навіть фальшивих. Пізнавальний процес, його сутність і зміст За принципом пізнаванності, пізнати об'єкт можна таким, яким він є насправді. Суб'єктивне мислення й об'єктивний світ розвиваються за одними і тими самими законами. Людина здатна адекватно пізнавати матеріальні і духовні об'єкти. Якихось принципових перешкод на шляху руху суб'єктів пізнання від незнання до знання немає, а агностицизм науково не обґрунтований. Усі спроби агностицизму довести непізнаваність світу посиланнями на його кількісну і якісну нескінченність, безмежну складність, суб'єктивність людських уявлень про нього виявляються безпідставними. В агностицизмі немає таких аргументів, які б не можна було спростувати теорією пізнання наукової філософії. Разом з тим, агностицизм — не ан-тифілософія і не заперечення факту існування пізнання, як іноді стверджується у філософській літературі. Агностику І. Канту, одному з найвідоміїних в історії людства філософів, належить пріоритет постановки гносеології у центр філософського дослідження. Оголосивши непізнаванність "речей у собі" (сутності речей), на відміну від пізнаваності "речей для нас" (речей на рівні явищ), І. Кант тим самим засвідчив надзвичайну складність пізнавального процесу і величезні труднощі, які йому доводиться долати на своєму шляху, серед яких такі: проблема невичерпності пізнання та його меж, відповідність знань реальній дійсності, неможливість повного пізнання буття через його вічні зміни, обмеженість пізнавальних можливостей органів чуття людей, суб'єктивність дослідників тощо. Багато цих та інших проблем і досі залишаються невирішеними. Між тим, у світі людського буття не існує принципово непізнаванних об'єктів (речей, предметів, явищ, процесів). Навіть момент початку землетрусу, цунамі або виверження вулкана; ліки від онкологічних захворювань або СНІДу; причини корпускулярно-хвильової природи елементарних часток або існування живої матерії в інших світах неодмінно будуть пізнані у свій історичний час, а людство досягне вищого ступеня свободи. Найефективніше спростовує агностицизм практика, матеріально-перетворювальна діяльність людей. Хімічні речовини, що утворюються у живих організмах, наприклад, зали-
Тема І.і шалися непізнаними "речами в собі", доки органічна хімія не винайшла шляхи їх інтучного виготовлення у потрібній кілі, кості: "річ у собі" перетворилася на "річ для нас". Згідно з принципом відображення, всезагальною формою пізнання є образ. Люди думають, сприймають дійсність за до помогою образів. Образи об'єктивні за своїм джерелом — відоб ражуваними об'єктами, та ідеальні за способом свого існуван ня. Ідеальний образ є вторинним, похідним від об'єкта, тому образ об'єкта — не сам об'єкт, а його "копія", причому така, що лише приблизно збігається з об'єктом, але відповідає йому і включає всі знання та практичний досвід суб'єкта пізнання. Отже, ідеальний образ — це не дзеркальна копія і не знак, цс не те саме, що й об'єкт або — в об'єкті, а відповідність об'єкта. Якби об'єкт і його ідеальний образ повністю збігалися, то у людей не було б потреби у науковому пізнанні. Покликання науки полягає у тому, щоб кожного разу така розбіжність усувалася. Принцип творчої активності у пізнанні передбачає вибір суб'єктом об'єктів для вивчення, здібностей і вмінь мислити перспективно, використовувати оптимальні методи і методики, керувати пізнавальним процесом. Весь комплекс суттєвих зв'язків у пізнавальному процесі вираясає принцип практики як основи пізнання. Пізнання розвивається разом із досконалістю практики, поза практикою пізнання неможливе, без практики — безглузде, а практика завжди пізнавана. У практиці люди матеріалізують свої наміри, перетворюють свої суб'єктивні творчі здібності, замисли, ідеї на форму предметності, на речі, які об'єктивно існують, упредметнюють свої сутнісні сили. У практиці інтегруються не тільки зусилля і результати діяльності сучасників, а і досягнення попередніх поколінь. Філософія визначає практику як цілеспрямовану предметно-чуттєву діяльність суб'єктів з перетворення матеріальних систем. Історично вона постійно розвивається, ускладнюється, диференціюється. Сучасні дослідники розрізняють практику суспільно-виробничу, соціально-політичну, науково-експериментальну, медичну, сімейно-побутову, повсякденно-господарську, спортивну, індивідуальну, мікрогрупову, ма-крогрупову, інші її форми і види. Отже, практика становить Пізнавальний процес, його сутність і зміст єдність протилежностей: матеріальноготаідеального, об'єктивного і суб'єктивного. Об'єктивність у практиці спрямовується до суб'єктивності, а суб'єктивність стає максимально об'єктивною. Практика є джерелом пізнання. Всі знання викликані її потребами. Тільки завдяки практиці та через практику суб'єкт пізнає закони природи та сутність об'єктів. Так, в епоху античності з потреб практики виникли агрономія, геометрія, медицина, астрономія, інші галузі знань, а енергетичні потреби сучасної епохи детермінували виникнення і зростання досліджень у галузі фізики атомного ядра, електроніці, кібернетиці, екології та ще багатьох науках. Практика є також основою пізнання і його рушійною силою. Від практики виходять пізнавальні імпульси досягнення нового знання та загальний стратегічний рух суб'єкта пізнання від явища до сутності, від сутності одного порядку до глибшої сутності, а потім — від сутності до явища. Практика зумовлює і переходи форм пізнання від одних до інших. У біологічному пізнанні, наприклад, така зміна форм виражена послідовним переходом від спостереження до опису і систематизації фактів, потім — до порівняльного методу дослідження, до історичного методу, від них — до експерименту та моделювання. Практика завжди ставить перед пізнанням проблеми і вимагає їх вирішення. Нарешті, практика є ще і вирішальним критерієм істини, виконує в пізнанні критеріальну функцію, за допомогою якої справжні знання відокремлюються від фальшивих, уникають-ся різного роду помилки. Отже, практика і пізнання — це єдність протилежностей. Відношення між ними можуть бути гармонійними, дисгармонійними і навіть конфліктними. Одна з цих протилежностей може відставати від розвитку іншої, а у вирішенні суперечностей між ними вдосконалюються як пізнання, так і сама практика. Всі принципи пізнання є гносеологічною цілісністю, а пріоритетність, абсолютизація одного з них не має обґрунтувань. Людина, яка заперечує можливість пізнати світ, або виражає сумнів у такій можливості, приречена на незнання. Тільки об'єктивне знання може бути однозначно істинним.
Тема 1.4 Суб'єкт пізнання завжди соціально-історичний. Знання люди ні потрібні для практики. Всезагальні діалектичні закони роз витку матеріального світу є одночасно і законами пізнавальної діяльності людей. Теорія пізнання — це діалектика в її засто суванні до вивчення, дослідження дійсності. Ще стародавні мислителі, особливо античні, багато розмір ковували про співвідношення між знанням і думкою, істиною і помилкою; про ступінь розбіжності між знанням та його пред метом; про діалектику як метод пізнання; про багато інших сутнісних і змістовних проблем пізнавального процесу. Герп кліт, наприклад, розрізняв чуттєвий і раціональний види пізнання. Він наголошував на важливості для пізнання органів чуття людини, особливо зору і слуху, але головним для пізнан ня вважав осягнення Логосу (об'єктивного закону буття, принципу порядку і міри у світі) як максимальної єдності Всесвіту і вищої мудрості. Всі люди від природи розумні, Логос належить усім, але досяжний він лише для мудрих. Два види пізнання розрізняв і Демокріт: темне (або незакон-нонароджене, за його термінологією), отримане за допомогою органів чуття, та істинне (або народжене в законі), отримане за допомогою мислення. Пізнання істини — це складний і важкий процес. Істина прихована у глибинах світу ("лежить на дні морському"), а тому її суб'єктом не може бути будь-яка людина, а лише мудра. Мудрець є мірою всіх речей: за допомогою органів чуття мірою речей, що сприймаються відчуттями, а за допомогою розуму мірою речей, які сприймаються розумом. Першим, хто підніс знання на рівень поняття, був Сократ. Якщо немає поняття, стверджував він, то немає і знання; якщо немає знання, то не має і дії; тільки та людина мужня, яка знає що таке мужність. Людина яка знає, що добре, а що погане, нездатна до поганих вчинків. Зло — результат незнання. Очевидно, філософ вірив у силу знання, проте його раціональний момент абсолютизував. Наявність знань про добро та зло і вміння користуватися цими знаннями — не одне і те саме. Наприклад, розбещені люди своїми знаннями про добро і зло нехтують. До того ж цими знаннями потрібно ще вміти користуватися у конкретних ситуаціях. Пізнавальний процес, його сутність і зміст Якщо Сократ трактував знання як розуміння, що досягається індуктивним шляхом, тобто шляхом узагальнення інформації на підставі чуттєвих даних, то Платон — антисенсуаліст. Його гносеологія є першим в історії філософії варіантом отримання апріорного, позадосвідного знання, у якому не відчуття передують раціональному знанню, а навпаки — раціональне знання передує відчуттям. На думку Платона, знання — це пригадування душею людини чогось такого, що вона колись знала, а потім забула. Його метод анамнезису (пригадування) — метод сходження до ідей, до загального не шляхом узагальнення часткового й одиничного знання, а через пробудження в душі того знання, яке нею було забуте, знаходження його у ній. Таке пригадування стає можливим завжди, коли виявляється подібність ідей до реально існуючих предметів, речей, явищ, процесів. Головним у методі анамнезису є мистецтво логічного розмірковування, філософської бесіди, постановки питань і відповідей на них, тобто, згідно з Платоном, мистецтво діалектики. Однобічність сенсуалізму і раціоналізму в античній філософії намагався подолати Арістотель. За його твердженням, будь-яке пізнання починається з чуттєвого сприймання, яке є найголовнішим знанням про індивідуальні речі. Істота, у якої немає відчуттів, ніколи нічого не навчиться і ніколи нічого не зрозуміє. Коли споглядають розумом, вчив філософ, тоді споглядають і в уявленнях. Однак уявлення в Арістотеля не переробляються на поняття, а лише сприяють перетворенню закладених у розум форм буття з потенційного стану на стан здійсненності. Такий перехід можливий лише у розумі: пасивному (що сприймає), але найкраще — в активному (що творить). Отже, і Арістотель, врешті-решт, залишається на позиціях античного раціоналізму: знання існує незалежно від процесу пізнання. Рішучий прорив у створенні і розвитку гносеології відбувся у Новий час, коли Ф. Бекон обґрунтував типологію помилковостей людського розуму і різні види досвідного пізнання, сформулював індуктивний метод дослідження законів природних явищ з метою їх плідного використання людьми у практичному житті. У той самий історичний час Р. Декарт проти-
Тема 1.4 ставив індуктивній методології Ф. Бекона свій метод раціони лістичної дедукції і тим ствердив визначальну роль розуму зі к у пізнанні, так і в діяльності людей. Досягнення філософії Нового часу в галузі теорії пізнання були розвинуті класичною німецькою філософією. І. Кант до слідив основні пізнавальні здібності людей: чуттєвість, розсу док (здоровий глузд) і розум, вказав на можливість апріорних синтетичних суджень, визначив категорії теоретичного приро дознавства, сформулював поняття про розум як джерело ідей, виявив великий комплекс гносеологічних проблем. У Г. Геге-ля теорія пізнання стала одночасно і логікою, і діалектикою, тобто діалектичною логікою з комплексом принципів, законів, категорій та елементів, а Л. Фейєрбах у теорії пізнання на перший план висуває досвід як першоджерело знання і взаємозв'язок у процесі пізнання чуттєвого споглядання та мислення. Остаточний розрив між чуттєвим пізнанням і логічним мисленням вдалося подолати діалектико-матеріалістській філософії. Вона розглядає пізнавальний процес не лише у тій формі, у якій він реалізується в голові індивіда, а головним чином у формі соціально-історичного процесу розвитку знання. Логічні структури знання змінюються у процесі розвитку людського пізнання у напрямі досягнення об'єктивної істини — змісту знання, яке не залежить ні від людини, ні від людства. Контрольні запитання і завдання 1. Що таке гносеологія? Які її філософські засади? 2. Що таке пізнання? Яка його структура? 3. Якому філософу належить заслуга постановки гносеології у центр філософського дослідження? 4. Назвіть історичні віхи філософського вчення про пізнання. 5. Які ідеї у галузі гносеології розробляли Ф. Бекон і Р. Де-карт? Пізнавальний процес, його сутність і зміст 6. Які проблеми у пізнавальному процесі зумовлені співвідношенням знань і віри, об'єкта пізнання і знання, об'єкта і суб'єкта пізнання, суб'єкта пізнання і знання? 7. Як класифікуються пізнавальні здібності суб'єктів пізнання? 8. На базі яких принципів гносеологія вирішує свої завдання? 9. Сформулюйте вимоги до пізнавального процесу принци 10. Назвіть функції практики у пізнавальному процесі.
Діалектичний шлях пізнання Тема 14 ДІАЛЕКТИЧНИЙ ШЛЯХ ПІЗНАННЯ Людині властива діалектична єдність двох механізмів пізнання: чуттєвого і логічного. їх формування, функціонування та ефективність взаємодії завжди є підсумком розвитку пізнавальних здібностей індивідів і ступенем їх включе-ності до процесу практичного використання і перетворення матеріальних об'єктів або соціальних інститутів. Чуттєве пізнання історично передує логічному (виокремлення розумової праці в особливий тип діяльності — порівняно пізніший етап історії пізнання) і є початковим етапом будь-якого пізнавального процесу. Водночас логічне пізнання здійснює на чуттєве пізнання істотний зворотний вплив у напрямі його вдосконалення. 14.1. Механізми і форми пізнання Кожний конкретний акт пізнання починається з живого споглядання, тобто із взаємодії об'єктів і суб'єктів пізнавального процесу: об'єкти діють на органи чуття суб'єктів (зір, слух, смак, нюх, дотик) і викликають у їх свідомості свої ідеальні образи. Вони суб'єктивні, оскільки поза людською свідомістю і без неї не існують, але також об'єктивні за своїм джерелом і змістом. Вони завжди є суб'єктивними образами об'єктивного світу. Пізнання за допомогою органів чуття відбувається у формах відчуттів, сприйнять і уявлень, можливих лише за безпосереднього контакту суб'єктів з об'єктами пізнання. Відчуття — це ідеальні образи окремих властивостей, рис, ознак об'єктів (зорових, звукових, смакових тощо). Вони є найпершою, елементарною формою образного відображення об'єктів, початком фіксування об'єктивної системи відносин, у яку реально вступає і реально включена конкретна людина. Без відчуття немає знань. Формування відчуттів — функція органів чуття людини. Крім органів чуття, у людей немає інших засобів контакту з об'єктами зовнішнього для свідомості світу, без якого пізнання неможливе. Сліпа від народження людина не знає і не може знати, що таке світло і колір. У дальтоніків зорові відчуття не такі, як у звичайних людей. Те саме у дегустаторів. Працівники текстильної промисловості, наприклад, розрізняють до сорока відтінків одного лише чорного кольору, а виробники пшениці на дотик визначають навесні температуру ґрунту, за якої можлива сівба. Органи чуття людини — результат її тривалого історичного розвитку у процесі трудової діяльності. Людина здатна суттєво вдосконалювати можливості своїх відчуттів, у тому числі за допомогою різних технічних обладнань, приладів і технологій. Разом з тим, можливості органів чуття людини біологічно обмежені. Наприклад, її вухо розрізняє звукову інформацію тільки в обмеженому діапазоні звукових коливань (від 16 Гц до 20 000Гц), а око — світло у діапазоні довжини хвиль 0,4—
Тема 14 Діалектичний шлях пізнання
0,76 ммк. Обмежені вони і гносеологічно. Відчуття однобічні, будь-яке з них надає відомості лише про якусь одну суттєву властивість об'єкта: або про колір (червоний, синій, голубий і т. ін.), або про вагу (важкий, легкий), або про смак (солоний, солодкий, гіркий і т. ін.) тощо. Водночас відчуття про об'єкт невідокремлювані один від одного: зорові від слухових, ті й інші — від смакових, нюхових таін. Однобічність відчуттів долається сприйняттями. Сприйняття — це цілісне відображення у свідомості людини предметів, явищ і подій у результаті безпосереднього впливу об'єктів реального світу на її органи чуття. Сприйняття виникають на базі відчуттів як результат спільної роботи кількох органів чуття. Це цілісні синтетичні образи зовнішніх предметів у сукупності їх властивостей, якостей, сторін. Разом з відчуттями сприйняття забезпечують безпосередньо-чуттєве орієнтування людини у навколишньому світі. Вони є не пасивним копіюванням миттєвої дії, а живою, творчою формою процесу пізнання. Сприйняття формується у свідомості багаторазовою роботою її механізмів. Це дає змогу людині утримувати в пам'яті цілісний образ предмета, навіть якщо немає безпосереднього контакту з самим предметом. Тоді, виникає ще одна, складніша форма чуттєвого пізнання — уявлення. Уявлення — це чуттєвий образ об'єкта, який сприймався раніше або був створений продуктивною уявою; це ніби чуттєве пригадування предмета чи явища, які в певний момент не діють на органи чуття людини, але діяли на них колись. Функціонально слід розрізняти уявлення пам'яті та уяву. Під пам'яттю слід розуміти здатність психіки людини тривалий час зберігати інформацію про події зовнішнього світу і реакції на неї організму та багаторазово вводити її у сферу свідомості і поведінки індивідів. Уява — це фантазія, здатність людської психіки створювати уявлення і мисленні ситуації, які індивід ніколи не сприймав раніше. Образ об'єкта, що зберігся в уявленнях пам'яті, актуалізується за сприйняття. Прикладами можуть бути уявлення про місця минулих туристичних походів, про першу любов та ін. В уявленні уяви можливі довільні образи (русалка, кентавр, мі- нотавр) і фантастично реальні (ідеальні політики, менеджери, підприємці або ідеальний спосіб життя, ідеальна держава, ідеальна економіка та ін.). Уявлення, як і відчуття, є формою індивідуального чуттєвого відображення. Водночас вони опосередковані мовою, наповнені загальнозначущим змістом, осмислені й усвідомлені. В уявленнях у першу чергу синтезуються ті властивості об'єктів пізнання, що мають для людини практичний інтерес. їхня синтезуюча функція забезпечує можливість продуктивної діяльності людей. Перед тим, як зайнятися якоюсь діяльністю, людина створює у своїй свідомості образи, уявлення про її результати. В уявленнях відчуття і сприйняття проходять початковий етап узагальнення. З цієї причини уявлення у процесі пізнання є перехідною формою від чуттєвого пізнання до логічного. Логічне пізнання — це процес активного відображення у свідомості людей об'єктивної реальності, що полягає у цілеспрямованому, опосередкованому та узагальненому пізнанні її істотних зв'язків і відносин, у творенні нових ідей, у прогнозуванні подій та діянь. Логічне пізнання завжди абстрактне (звідси його синонім — "абстрактне мислення"). Під абстракцією (лат. — відволікання) розуміється такий спосіб пізнання, за якого суб'єкт подум-ки відволікається (абстрагується) від несуттєвого, другорядного в об'єктах і виділяє з них суттєве в інтересах одержання нового знання. В абстракціях ідеальні образи об'єктів є формами думок про них. Основними такими формами є поняття, судження та умовиводи. Поняття — це узагальнений логічний образ об'єкта пізнання. Воно виражається словом, але таким, у якому міститься знання про суттєві властивості, ознаки об'єкта, його різноманітні зв'язки і відношення, наприклад, філософія, наука, причина, агропромисловий комплекс, менеджмент, маркетинг, вартість, енергія тощо. Поняття позбавлене чуттєвості, його не можна відчувати. Воно завжди — елементарна частинка всіх логічних розмірковувань. У науковому пізнанні поняття є сут-нісним образом об'єкта, у якому необхідне відокремлено від випадкового, сутність від явища, дійсність від можливості, причина від наслідку, а зміст від форми.
Тема 14 Діалектичний шлях пізнання
У поняттях акумулюється багатовіковий практичний досвід людства. Без понять пізнання було б неможливим. Без формування, закріплення і використання понять у тривалому історичному процесі пізнання людина у кожному поколінні змушена була б знову і знову описувати, порівнювати і виражати окремими словами кожну конкретну річ, кожний факт, кожне явище. З цієї причини вивчення і створення нових понять у процесі поглиблення суспільного поділу праці стало особливим видом діяльності людей, духовним виробництвом, виробництвом теоретичного знання, а також діяльністю, спрямованою на його збереження, накопичення, передавання і поширення. Поняття рухливі, мінливі і взаємопов'язані. Логічний зв'язок понять називається судженням (друга форма логічного пізнання). Будь-яка думка про утвердження або заборону будь-чого виражається судженням. Мислити означає усно, письмово або подумки конструювати судження, судити про речі, предмети, явища. Як приклад можна навести такі судження: золото — хімічний елемент; "Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна правова держава"1; сучасний менеджмент — це тисячі можливих варіантів управлінських рішень і т. ін. Отже, судження нерозривно пов'язані з поняттями: поняття входять до кожного судження, жодне поняття без судження не формується, зміст будь-якого поняття обов'язково виражається судженнями. Водночас судження надають логічному пізнанню особливої гнучкості. Якщо поняття відображає лише загальне у речах, то судження — і загальне, й одиничне, й особливе. Судження завжди мають оціночний характер, виражають ставлення суб'єкта до змісту думки (сумнів, віру, переконання тощо), формулюються реченнями. Якщо судження утворює зв'язок понять, то зв'язок суджень — умовивід: розумовий акт, у якому з одних суджень виводяться нові судження про предмети та явища об'єктивного світу. Наприклад, з двох суджень (посилань): "Усі метали проводять електричний струм" і "Мідь — метал" випливає умовивід (висновок), що мідь проводить електричний струм. Або із серії 1 Конституція України : від 28 червня 1996 р. — Ст. 1. таких суджень: "Я справляюсь із новою роботою", "Мені приємно приходити на роботу", "Мій начальник щиро бажає допомогти мені досягти успіху", "Я впевнена, що мій успіх з перших кроків свідчить про тривалу успішну кар'єру в цій організації", випливає висновок (умовивід) про те, що я прийняла правильне рішення щодо вибору саме цієї роботи; інша робота, яку мені пропонували (можливо, ще запропонують), мене вже не цікавить. Завдяки умовиводам мисляча людина може не використовувати дані досвіду кожного разу для доведення своїх тверджень. Умовиводи стають відносно незалежними від досвіду за формулювання все нових і нових висловлювань. На умовиводах зведено всю будову науки. Чуттєве і логічне у пізнанні нерозривно пов'язані одне з одним. Чуття людина осмислює, а логічні роздуми завжди звіряє з досвідом. Основою їх єдності є суспільна практика, у якій виникає безпосередній контакт органів чуття з предметами і явищами природи та суспільства. У практиці людина формує мету і програму своїх дій, тобто чинить осмислено. У кожному пізнавальному акті вона співвідносить логічну ідею з чимось, що чуттєво сприймається. Разом з тим, чуттєве і логічне у пізнанні субординовані функціонально. Без чуттєвого у пізнанні немає знання взагалі, а без логічного немає знання сутності. За допомогою органів чуття людина пізнає явища об'єктів, тобто їх зовнішні сторони і зв'язки, а знання сутності, законів і закономірностей розвитку предметів, речей, явищ досягається логічним пізнанням. Така діалектика двох рівнів пізнання є очевидним досягненням філософії. В її історії вони нерідко метафізично протиставлялись одне одному. Так, прибічники раціоналізму в теорії пізнання (Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. Лейбніц та ін.) вбачали джерело знань у розумовій діяльності людей. Реальним і надійним вони визнавали лише розум, а значення чуттєвого пізнання недооцінювали і навіть ігнорували. Прибічники емпіризму (Ф. Бекон, Дж. Локк та ін.), навпаки, недооцінювали роль логічного пізнання, а чуттєве абсолютизували. Близьким до емпіризму був сенсуалізм (лат. — сприйняття, чуття, відчуття). Сенсуалісти оголошували чуттєвість головною формою
Тема 14 достовірного знання. Отже, обмеженість і емпіризму, і сенсуалізму, і раціоналізму полягає в однобічності, в абсолютизації одного з рівнів процесу пізнання. Насправді, абстрактне мислення неможливе без чуттєвого досвіду, а чуттєвий досвід — без певного логічного обґрунтування. Отже, проблема чуттєвості і мислення полягає у специфіці та суперечливій взаємодії двох рівнів пізнавальної діяльності людей. 14.2. Теорія істини Безпосередньою метою пізнання у будь-якій його формі (науковій, філософській, образно-художній та ін.) є досягнення істини. Шлях до неї завжди проблематичний, складний, багатогранний і внутрішньодіалектичний, він супроводжується зіставленням і змаганням ідей, науковими дискусіями, критикою і подоланням соціальних ілюзій, аналізом співвідношення ідеологічних і науково-теоретичних форм відображення дійсності, з'ясуванням соціально-практичних і світоглядних передумов теоретичних побудов. Немає такої системи знання, яка б не вирішувала проблему істини, у тому числі у своїй історії. У гносеології вона належить до вічних і провідних проблем у її теоретичній, методологічній і світоглядній функціях. Істина — це соціальна та особистісна загальнолюдська цінність, мета науки і мистецтва, ідеал усіх моральних мотивів людей. Діалектико-матеріалістична філософія визначає істину як таке знання, що відповідає своєму предмету, збігається з ним. Основною властивістю істини є об'єктивність. Істина завжди об'єктивна, тобто зміст істини не залежить від смаків і бажань особистості, від корпоративних інтересів окремих партій або громадських рухів, від людської свідомості взагалі. Істина — не властивість матеріальних об'єктів, а характеристика знання про них. Який об'єкт пізнання, таке й істинне знання про нього. Його формування зумовлене відображенням властивостей об'єкта, тобто відновленням їх в істинному знанні так, як ці об'єктивні властивості існують у самій дій- Діалектичний шлях пізнання сності. Наприклад, твердження: "всі тіла складаються з атомів" або "найпростішим і найменшим живим організмом на Землі є клітина", або "у помірній кліматичній зоні голодування людини розпочинається, якщо споживання їжі становить менше 2600 калорій на добу" та подібні — очевидні об'єктивні істини. Істини без людини і поза людиною, тобто без суб'єкта пізнання, не буває. Істиною володіють тільки люди, виражаючи її у поняттях, судженнях, висновках, законах, теоріях, інших формах. Отже, істина не лише об'єктивна, а й суб'єктивна за своїм внутрішнім ідеальним змістом і формами. В істині з необхідністю відображається єдність об'єктивної та суб'єктивної сторін пізнавального процесу: без об'єкта знання втрачає свій зміст, а без суб'єкта немає самого знання. Кожний акт пізнання істини є водночас об'єктивною (суб'єктивне знання "зливається" з предметом, матеріалізується) і суб'єктивною формами об'єкта (об'єктивна істина стає ідеєю суб'єкта, даною як об'єкт; вираженням можливості, здібності, творчості, сили, могутності, дієвості думки). Суб'єктивність в істині функціонально суперечлива. З одного боку, суб'єктивізація об'єкта є наближенням мислення до об'єкта, всебічним і глибоким відображенням його властивостей і можливостей, процесом їх відкриття; навіть ті властивості речей, які їм надані людиною для практики, а отже, для пізнання, переходять у цьому процесі до розряду об'єктивних, натуральних властивостей. З іншого боку, суб'єктивізація не виключає такі феномени свідомості, як помилковість, об'єктивізм, суб'єктивізм і навіть неправду. Помилковість — це знання, яке не відповідає своєму предмету, не збігається з ним. Прикладом помилковості можуть бути так звана теоретична астрологія з її твердженням про вирішальний вплив небесних світил на життя та долі окремих людей і народів або надія на позбавлення від хвороби шляхом такого роду заклинання мага (чарівника, чаклуна, шамана). У гносеології певними помилковостями є емпіризм і релятивізм. За своєю суттю помилковість — це викривлене відображення дійсності у свідомості людей. Розрізняють такі її форми: наукова і ненаукова, емпірична і теоретична, релігійна, політич-
Тема 14 на, економічна, моральна та ін. Однак у всіх своїх формах помилковість завжди ненавмисна, що відрізняє її від неправди та дезінформації, та становить специфічну пізнавальну функцію. У принципі, помилковість заважає пізнанню, відволікає від істини, тому жоден справжній вчений ніколи свідомо не йде на її конструювання. Однак у будь-якому процесі пізнання, утому числі в наукових дослідах, помилки можливі. Як підкреслював академік П.Л. Капиця, вчений має право на помилку; помилки ще не є лженаукою. "Лженаука — це невизнання помилок. Можна сказати, що помилки — діалектичний спосіб пошуку істини. Ніколи не треба перебільшувати їх шкоди і применшувати їх користь"1. Історія науки переконує, що істина досягається тільки через виявлення і подолання помилковості як її діалектичної протилежності. Суб'єктивістське заперечення помилковості, відмова від неї означають розрив з історичними пізнавальними і соціальними традиціями. Рано чи пізно помилки долаються: або відкидаються (наприклад, ідея "вічного двигуна"), або перетворюються на справжнє знання. Так, помилкова за своєю суттю алхімія сприяла відкриттю властивостей багатьох хімічних елементів і зрештою заклала передумови виникнення справжньої науки — хімії. Перехід у пізнанні від помилок до істини неможливий без усунення їх різноманітних причин. Сам пошук цих причин включає припущення, здогади, гіпотези; нерідко фрагментарне, спочатку однобічне знання видається за знання цілого; знання одного елемента — за знання всієї системи. Причинами помилок можуть бути ще й обмеженість соціальної практики, і групові інтереси людей, і історично зумовлені забобони, і форми мислення, мови та ін. Отже, проблема істини — це і проблема відмежування її від помилковості. Труднощі такого завдання не означають, що істини немає або що обсяг істини не змінюється. Наука невпинно збільшує обсяг істинного знання. Помилковості породжуються суб'єктивністю, суб'єктивністю вони і долаються, тобто ефективною активністю суб'єкта. 1 Капица П. Приглашение к спору / П. Капица // Юность. — 1967. — № 2. — С. 80. Діалектичний шлях пізнання У процесі суб'єктивізації об'єкта можливі не тільки помилковості, а також об'єктивізм і суб'єктивізм мислення і дії. Під об'єктивізмом розуміється світоглядна орієнтація особистості на соціально-політичну "нейтральність", на утримання від соціально-критичних оцінок, суджень про цінності і мету, тобто нігілізм стосовно дійсності, світу людини, відмова від сприйняття реальності, усунення від особистої відповідальності за вирішення проблем. Об'єктивісти абсолютизують об'єктивний компонент істини. У них істина існує поза людиною і людством, незалежно від суб'єкта пізнання. Своє завдання вони вбачають лише у фіксуванні фактів дійсності або науки, їх не цікавлять ні причини таких фактів, ні шляхи і засоби їх усунення або використання. Прикладом можуть бути світоглядні позиції та дії представників міжнародної екологічної організації "Ґрінпіс", які для демонстрації фактів забруднення природного середовища нерідко виявляють наполегливість і навіть мужність, однак обставини екологічних порушень і які-небудь пропозиції та рекомендації щодо оздоровлення середовища залишаються поза їхньою увагою. Аналогічно міркують і діють (свідомо, несвідомо чи за спеціальним соціальним замовленням) неконструктивні політичні опозиції в державах. Об'єктивісти не розрізняють дійсності та істини, хоча ця різниця у гносеології зараховується до істотних. Дійсність існує незалежно від суб'єкта пізнання, у ній немає жодних істин, а є лише предмети зі своїми властивостями. Істина постає у результаті пізнання людьми об'єктивної реальності і є знанням про цю реальність. Істина — це єдність об'єктивного і суб'єктивного, суб'єктивний образ об'єктивного світу. На відміну від об'єктивізму, суб'єктивізм виражається світоглядною позицією абсолютизації ролі суб'єкта у пізнанні. У філософії суб'єктивізм є основним принципом таких її напрямів і течій, як неокантіанство, емпіріокритицизм, "філософія життя", прагматизм, неопозитивізм, екзистенціалізм. Суб'єктивісти заперечують об'єктивну істину, вважають істину тільки суб'єктивною, оскільки вона існує в поняттях і судженнях людей. Не визнають вони і об'єктивних законів розвитку природи і суспільства. У результаті суб'єктивізм є джерелом різних спотворених форм теоретичної свідомості і практики, ав-
Тема ЛЛ торитарного мислення, претензій на монополію істини, прийняття довільних, ненаукових рішень, адміністрування і бюрократизму в управлінні. Особливу загрозу для життєдіяльності суспільства становить економічний і політичний суб'єктивізм. Історія свідчить про численні трагічні наслідки реалізації суб'єктивістських задумів і рішень, агресивні руйнівні кровопролитні війни і збройні конфлікти, терористичні акти, екологічні катастрофи з вини людини, економічні та політичні кризи, релігійні погроми і т. ін. Без подолання суб'єктивізму, без рішучої свідомої відмови від нього неможлива ні цивілізована особистість, ні цивілізована держава, ні цивілізоване людство взагалі. Суб'єктивізація об'єкта може супроводжуватися ще і неправдою. Неправда — це умисне викривлення істини у корисливих інтересах, зведення явно невірних думок до істини. Причини неправди, як правило, універсальні. Основна з них — корисливість. Люди вдаються до неправди для того, щоб мати виграш — моральний, матеріальний або психологічний. Часто неправда є засобом захисту, хоча може бути і засобом втечі від реальності. Вона буває "невинною", безглуздою, коли той, хто говорить неправду, вигадує про себе та інших нісенітниці. За такими вигадками стоять комплекси неповноцінності, невдоволеність власним існуванням, оцінювання його як безперспективного, бажання подати своє життя як яскраве, красиве, сповнене подій. Єдиний вид обману, що має право на існування і може бути виправданим людиною — це неправда в ім'я порятунку. Такий її різновид викликається не егоїзмом, а турботою про ближнього, бажанням відгородити його від неприємної інформації. Неправда в ім'я порятунку, як правило, нелегко дається тому, хто обманює, але він робить це свідомо, тому що керується найкращими мотивами. Принцип "Чесність за будь-якої ціни!" формально правильний, але не завжди гуманний. Неправда є всюди, де взаємодіють люди. Вона — функція будь-яких людських комунікацій, коли стикаються інтереси індивідів і соціальних груп. Формується неправда у процесі індивідуального розвитку людини на пихатості, марнославстві, слабкодухості, пристрасті до прибутку, влади. Діалектичний шлях пізнання Своєрідний механізм формування неправди у сфері політичної партійності описав ще у 1928 р. відомий філософ-неогегельянець І.А. Ільїн (1882—1954). Поділ на партії, підкреслював він, неминучий, але дух політичної партійності завпеди отруйний. Люди з честолюбства зазіхають на владу, ставлять частину вище цілого, створюють атмосферу нетерпимості, стають демагогами, перетворюють партійну програму на критерій добра і зла. Це властиво однаково як лівим, так і правим партіям. Партійні честолюбці використовують будь-які засоби, свідомо обманюють виборців, зводять наклепи на конкурентів і противників. Одні продають свої голоси за гроші, почесті, влаштування прибуткових справ, інші їх купують. Одні борються плітками, інші беруть гроші в уряду, треті організовують партійні змови і перевороти, четверті вдаються до пограбування ("експропріації") та політичних вбивств. Люди починають думати, що "мета виправдовує засоби", поширюються деморалізація та авантюризм, фігура політичного лідера набуває рис професіонального лжесвідка і хабарника1. Протиотрутою щодо такого роду перекручень є істина. Істина — це не проста копія існуючого, не механічний реєстратор подій, а творче й активне відображення, яке в існуючому відкриває напрями і тенденції його розвитку. Вона не дається відразу і цілком, процес її осягнення є рухом від відносних істин до абсолютних. Під абсолютною істиною розуміється повне та всебічне об'єктивне знання сутності предметів і явищ, яке ніколи не може бути спростованим, наприклад, знання про те, що "люди смертні", "матерія — об'єктивна реальність", "Одеса — місто на північному узбережжі Чорного моря" та ін. Відносна істина — це неповне, приблизне, незавершене об'єктивне знання, вираження його мінливості, поглиблення, уточнення у процесі розвитку практики і пізнання. Відносними істинами слід вважати, наприклад, положення класичної механіки, еволюційної теорії походження видів рослин і тварин, планетарну модель атома Резерфорда і Бора, сучасні досягнення генної інже- 1 Яд партийности // Рус. колокол. — Берлин, 1928. — № 3. — С. 78—81.
Тема 14 нерії та медицини у сфері пересадки органів тіла людини, попит і пропозицію товарів на ринку і т. ін. Абсолютна і відносна істини — це не дві істини, а дві необхідні сторони об'єктивної істини, хоч кожна з них має свою специфіку. Між ними немає нездоланної межі, вони відрізняються лише ступенем точності і повноти знання. Кожна відносна істина завжди має деяке "зерно", частинку істини абсолютної, а абсолютна істина складається з суми відносних істин. Оволодіння кожною новою відносною істиною є черговим кроком у пізнанні істини абсолютної. Наприклад, становлення теорії будови речовини розпочалося з відкриття першої відносної істини про те, що "атоми — це найменші неподільні частинки речовини". Згодом у фізиці постали інші відносні істини про будову атома: "атоми мають позитивно і негативно заряджені частинки", "у центрі атома є масивне позитивно заряджене ядро, а на периферії — електрони", "електрони обертаються навколо ядра по кругових стаціонарних орбітах", "обертання електронів еліпсоподібне" та ін. Цей процес пізнання триває і нині, а кожне нове знання є відносною істиною, тому що атом у своїх будові, властивостях, русі, взаємодіях невичерпний, як невичерпна реальність у цілому. Процес пізнання істини нескінченний. Отже, абсолютна істина є межею, ідеалом знання. Проте такої межі не існує. Людство постійно наближається до абсолютної істини, ніколи не вичерпуючи її до кінця. На будь-якому етапі розвитку думка людей не може знати всю різноманітність дійсності, яка розвивається вічно, а здатна охопити світ лише частково, відносно, у межах досягнень науки і суспільної практики. Зважаючи на те, що в кожний конкретно-історичний момент часу суб'єкт, який пізнає, осягає тільки відносну істину, представники скептицизму та агностицизму у філософії роблять висновки про відсутність абсолютної істини у принципі. Такі висновки є ще одним прикладом помилковості. Якби абсолютної істини не існувало, то, наприклад, лікар пробував би лікувати хворого пацієнта без наявності точного діагнозу, а суддя виносив би вирок звинувачуваному без доведеного складу злочину. Абсолютним може бути і знання окремих сторін властивостей об'єктів, і багатьох фактів дійсності, і той зміст Діалектичний шлях пізнання відносної істини, що зберігається у процесі подальшого пізнання. Абсолютна і відносна істини лише зовні здаються взаємо-виключеними, а в реальному процесі пізнання вони не протистоять одна одній, а взаємопов'язані, що виражається процесуальним, динамічним характером досягнення істини в науці. Діалектиці відносної та абсолютної істини у гносеології протистоять дві крайні світоглядні позиції: догматизм і релятивізм, їх практична реалізація завжди супроводжується чималими негативними результатами. Догматизм (грец. — думка, рішення, вчення, положення, доктрина, що береться за істину бездоказово, на віру) — це антиісторичний схематичний тип мислення, за якого теоретичні і практичні проблеми та висновки аналізуються та оцінюються без урахування конкретної реальності, умов, місця і часу. Його гносеологічною основою є однобічне ставлення до істини, визнання у ній тільки абсолютного моменту за одночасного ігнорування відносного. Для догматика будь-яке знання має бути абсолютним. Він сліпо дотримується колись вироблених і засвоєних прийомів і способів пізнання та діяльності. У нього, наприклад, економіка країни має бути тільки командно-адміністративною, або тільки ринковою, політика — однополюсною, духовність — лише релігійною, а іспити студенти повинні складати лише за білетами. Догматичний стиль мислення є метафізичним. Для нього істина є зібранням завершених і незмінних положень, які необхідно лише завчити і застосовувати в усіх випадках. Догматик не вважає пізнання процесом уточнення відомих і розкриття нових форм організації та властивостей об'єктивного світу, а знання не розглядає гнучкими, рухливими, мінливими. Відмова від догматизму, подолання його на користь діалектичного стилю мислення — завдання, без вирішення якого світогляд не може бути ні філософським, ні науковим. Релятивізм {лат. — відносний), на відміну від догматизму, будь-яке знання вважає відносним, не визнає в істині її абсолютного компонента. Гносеологічні корені релятивізму полягають у відмові від визнання наступності, спадкоємності у розвитку знання, перебільшенні залежності процесу пізнання від його умов (наприклад, від біологічних потреб суб'єкта, його
_____________________________________________________ Тема 14 психічного стану, наявності логічних форм і теоретичних засобів тощо), у суб'єктивізмі та агностицизмі. У різних історичних умовах релятивізм виконує неоднозначні соціальні функції: сприяє запереченню старого суспільного порядку, догматичного мислення, рутини і відсталості, але найчастіше виражає кризу суспільства, виправдовує втрату історичної перспективи у його розвитку. Наукова гносеологія визнає відносність знання, але не як заперечення об'єктивної істини, а як визнання історичної обмеженості кожного досягнутого рівня знань, меж його наближення до абсолютної істини. Вона утверджує зумовленість спадковості пізнання наявністю в кожній відносній істині елементів абсолютної істини. Світогляд не може бути науковим і сучасним філософським без подолання релятивізму та догматизму. Догматизм і релятивізм прагнуть знайти істину в абстракціях, але абстрактних істин не буває. Істина завжди конкретна, тобто будь-яке істинне знання в науці, філософії, мистецтві тощо завжди визначається у своєму складі та застосуванні умовами місця, часу і ще багатьма іншими специфічними обставинами. Будь-яке ігнорування конкретності істинного знання негайно перетворить істину на її антипод — помилковість, неправду, об'єктивізм, догматизм, релятивізм. Об'єктивним критерієм істини є суспільно-історична практика. Якщо при застосуванні знання досягається практичний результат, то це знання істинне. Наприклад, формула "Сила струму прямо пропорційна напрузі й обернено пропорційна опору в електричному ланцюзі" —- об'єктивна істина, оскільки її можна підтвердити за допомогою амперметра, вольтметра та реостата. Вона включає принаймні дві об'єктивні відносні істини: "величина напруги визначається різницею потенціалів у електричному ланцюзі" і "величина опору визначається площею перетину провідника". Однак критерій практики є водночас визначеним і невизна-ченим. Він одночасно і абсолютний, і відносний: абсолютний, оскільки тільки практика може довести істинність знання; відносний, тому що сама практика постійно змінюється, розвивається, вдосконалюється. З цієї причини практика не завжди може повністю підтвердити або спростувати істинність певного Діалектичний шлях пізнання знання. Крім того, можливості практики як критерію істини обмежені складнощами об'єктів і предметів пізнання, нерозвиненістю технічних засобів, нездатністю управляти природними явищами. Фізики, наприклад, переконані у тому, що протон є нестабільною частинкою, але практикою цей висновок підтвердити чи спростувати майже неможливо, тому що час життя протона можна прирівняти до віку наїпої Метагалактики. Отже, людське пізнання за своєю природою здатне наближати, і справді наближає, нас до істини, але розвиток об'єктивної дійсності ніби віддаляє нас від цієї істини, звужує межі істинності знань, робить їх менш повними і точними, навіть перетворює їх на помилковість. Ця суперечність для догматичного мислення виявилася такою, що не вирішується. Проте згідно з діалектичним мисленням вона постійно виникає і постійно вирішується у процесі пізнання. Суб'єкти здатні пізнавати сутність, закон, всезагальне — те, на підставі чого можна пояснити всю різноманітність виявів дійсності. Істина є цілим, системою і, як будь-яка система, складається з елементів. Для підтвердження істинності знань філософія виробила багато інших, окрім практики, критеріїв: загальну значущість (те, що визнається багатьма людьми); корисність (те, що приводить до успіху); прагматизм (практична цінність); ясність і чіткість мислення; конвенціоналізм (лат. — договір, угода); думку авторитетів; позаемпіричні та внутрішньонауко-ві критерії (простота, досконалість, краса); логічні критерії (формально-логічні, логіко-діалектичні) та ін. Певна невизначеність практики як критерію істини не є трагедією для пізнання, навпаки — ситуація проблематичності створює передумови для критики і розвитку теорії. У пізнанні завжди є місце для перегляду сталого знання і руху вперед. Отже, питання про істину — це не тільки питання про властивості мислення і теорій, а і питання про властивості практики, проблеми справжнього людського життя, можливості зміни свідомості, розвитку пізнання; не лише питання про кількість абсолютних істин, якими оволоділо людство, а й питання про те, до якої межі умови суспільного життя піддаються контролю всезагального інтелекту і залежать від нього. Істина — це нескінченна послідовність результатів діалектично суперечливого процесу поглиблення пізнання.
Тема 14 Контрольні запитання і завдання 1. За допомогою яких механізмів людина реалізує свою пізнавальну діяльність? 2. У яких формах функціонує чуттєве пізнання? 3. У яких формах функціонує логічне пізнання? 4. У чому сутність єдності чуттєвого і логічного пізнання? 5. Який сенс мають поняття "раціоналізм", "емпіризм", "сенсуалізм"? 6. Чому теорія пізнання є водночас логікою і діалектикою гносеології? 7. Що таке істина? 8. Якою є діалектика понять "об'єктивна істина", "абсолютна істина", "відносна істина"? 9. Який зміст філософія вкладає у поняття "практика"? Тема 15 МЕТОДИ, МЕТОДОЛОГІЯ І ЛОГІКА НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ Вищим рівнем пізнавальної діяльності людей є наукове пізнання, що становить складний суперечливий процес відтворення знань, цілісну систему понять, гіпотез, законів, теорій та інпіих ідеальних форм пізнання, закріплених у природних і штучних мовах (математичній символіці, хімічних формулах та ін.). Його основне завдання полягає у виявленні об'єктивних законів розвитку природи, суспільства, мислення, самого пізнання; мета і загальнолюдська цінність — у досягненні об'єктивної істини; життєвий сенс — у формулі: "Знати, щоб передбачати; передбачати, щоб практично діяти тепер і в майбутньому". Наукове пізнання — це невпинний процес постановки та вирішення все нових і нових проблем. Для його учасників характерні логіко-методологічна підготовка, філософська культура, здатність до постійного вдосконалення свого мислення, гносеологічних умінь і навиків. Наукове пізнання відрізняється від усіх інпіих видів пізнання використанням спеціально розроблених методів. Філософія визначає метод (грец. — шлях дослідження) як спосіб побудови й обґрунтування систем філософського і наукового знання, сукупність прийомів та операцій практичного і теоре- Тема 15 тичного засвоєння дійсності. Широковідомими є, наприклад, методи описання, вимірювання, спостереження, моделювання, інтегрування, метод мічених атомів та багато інших. Жодна пізнавальна проблема в кожному з видів пізнання не вирішується без застосування одного або декількох методів. Більше того, результат пізнання цілком визначається методами, що використовувались у його процесі. Успіх, позитивний підсумок досягається за допомогою методів, адекватних об'єкту і предмету пізнання. Наукові методи завжди відповідають критеріям науковості, серед яких істотним, крім практики, є критерій обґрунтування. Обґрунтування методу включає вирішення таких завдань, як встановлення його правомірного характеру, коректності, надійності, визначення меж застосування, оцінка достовірності та ефективності. Будь-який метод виявляється у діяльності суб'єкта, який реалізує процес пізнання об'єкта. Як вид діяльності він містить такі елементи: об'єкт, суб'єкт, мета, засоби, умови, результат пізнання. Варіації цих елементів спричинюють суттєві зміни у методах і результатах дослідження. У процесі пізнання під час наукових досліджень використовуються, як правило, не один, а декілька методів. Для визначення порядку і послідовності їх застосування кожного разу розробляється спеціальна методика. Наприклад, методика підготовки студента до семінарського заняття з філософії передбачає вивчення плану заняття, конспекту лекцій викладача, літератури з конкретної теми; написання реферату; розроблення текстів або розгорнутих планів повідомлень і виступів під час дискусії з навчальних питань; роботу з категоріальним апаратом та ін. Методи наукового пізнання багатогранні і суттєво відрізняються один від одного. Дослідженням їхньої загальної структури і типології, виявленням тенденцій і напрямів їх розвитку та взаємозв'язку займається методологія (грец. — метод і слово, поняття, вчення) — це інтегральне вчення про сутність методів та їх застосування у теоретичній і практичній діяльності суб'єктів науки. У науковому пізнанні, методологія має три рівні: всезагаль-пий, загальнонауковий і спеціальний. Провідним із них є все- Методи, методологія і логіка наукового пізнання загальний рівень. Методологічна функція його принципів, законів і категорій є вихідною для інших рівнів. Спеціалісти виділяють ще регіональний рівень методології, який застосовується кількома поодинокими науками. Відповідно до цих рівнів, усі методи класифікуються як всезагальні, загальнона-укові та спеціальні, або методи конкретних наук. До всезагальних належать філософські методи: метафізика, еклектика, софістика, діалектика в її ідеалістичному та матеріалістичному різновидах. Усезагальним науковим методом, основою всієї системи методів пізнання є матеріалістична діалектика з її принципами, законами, категоріями та іншими елементами. Вона передбачає, по-перше, вивчення об'єкта у цілому і кожного з його компонентів об'єктивно, тобто такими, якими вони є насправді, незалежно від бажань, прагнень, позицій, поглядів суб'єктів пізнання. Діалектика попереджає про неприпустимість суб'єктивізму — антинаукової і шкідливої альтернативи об'єктивності пізнання та оцінки результатів діяльності. По-друге, діалектика вимагає підходити до вивчення об'єктів, предметів, явищ і процесів у їх зв'язку з усіма іншими об'єктами, предметами, явищами та процесами природи і суспільства. У світі все взаємопов'язано. Діалектика дає знання таких усезагальних зв'язків, які є "сходинками" пізнання та його законами: одиничного, особливого і загального; причини і наслідку; необхідності і випадковості; змісту і форми; сутності і явища; дійсності і можливості; цілого і частини; системи й елемента тощо. По-третє, діалектика передбачає вивчення об'єкта у його розвитку. При цьому вона дає знання джерела розвитку, тобто діалектичних протилежностей і суперечностей; механізму розвитку, тобто кількісних і якісних взаємодій; основних тенденцій розвитку, через закон заперечення заперечення. По-четверте, діалектика вивчає об'єкт з урахуванням конкретності істини як синтезу багатьох його визначень і єдності різноманітного. У мисленні конкретне є результатом пізнання і водночас його початковим пунктом. Пізнання починається з конкретного, але знання про нього досягаються через пізнання
Тема 15 абстракцій. Так, ціна товару на ринку є цілком конкретною, але опосередковується абстракціями "споживча вартість" і "вартість" цього товару, а в цілому — законом вартості. По-п'яте, діалектика вивчає процес у єдності його теорії та практики. Теорія узагальнює практику, вказує нові об'єкти, явища і процеси, є основою наукового передбачення тенденцій їхнього розвитку. Завдання теорії виконуються тільки у зв'язку з практикою. Реалізація цього зв'язку неможлива без чіткої координації діяльності науковців, спеціальних наукових колективів і спеціалістів-практиків. Прикладом може бути встановлення єдності двох провідних галузей біології: генетики та ембріології. Процес диференціації та інтеграції організму, що розвивається, виявився результатом пластичної, енергетичної та інформаційної взаємодії між ядром і цитоплазмою його клітин; конкретно ця взаємодія виявляється у здатності клітини до саморегуляції, зокрема до регуляції біосинтезу. По-шосте, діалектика передбачає творчі підходи до вивчення об'єкта. Творчість — це завжди творення нового, розв'язання навіть типових завдань нестандартними способами, організація управління виробничим процесом на наукових засадах. Отже, діалектика як філософський метод — це єдність онтологічного, гносеологічного, логічного і соціологічного компонентів пізнання та практичної дії, всезагальна методологія, логіка і теорія пізнання. На відміну від неї, загальнонаукові методи можуть вживатися за дослідження тільки певних аспектів об'єктів, явищ і процесів. Наприклад, методи аналізу і синтезу використовуються у будь-якому науковому пізнанні, однак за їхньою допомогою можна вивчати лише окремі риси, властивості, ознаки складних об'єктів. Водночас деякі із за-гальнонаукових методів, наприклад системний підхід, наближаються за масштабами застосування до всезагального, діалектичного методу. Отже, поняття загальнонауковості неоднозначне. Усі загальнонаукові методи філософська методологія об'єднує у три великі групи. До першої групи належать методи, що застосовуються головним чином в емпіричному пізнанні: спостереження, порівняння, експеримент. Спостереження Методи, методологія і логіка наукового пізнання — це метод планомірного сприймання об'єктів пізнання з метою одержання нового знання про них. Ефективність спостереження визначається майстерністю спостерігача та можливостями засобів і способів спостереження. Порівняння — це загальнонауковий метод пошуку подібності чи розбіжності об'єктів пізнання. Нові знання цим методом здобуваються шляхом порівняння загальних, особливих та одиничних властивостей і якостей об'єктів. Порівняння — не самоціль пізнання. За його результатами неминуче виникають питання про проблематичність нового знання, про обґрунтованість подібності об'єктів або відмінності між ними, про теоретичні та практичні можливості застосування набутого знання. Ефективність методу визначається правилами його застосування: порівнювати тільки однорідні та взаємопов'язані об'єкти, не обмежуватися за порівняння встановленням лише подібності об'єктів, а обов'язково виявляти розбіжності між ними; порівнювати об'єкти за їх істотними ознаками. Ефективним у емпіричному пізнанні є експеримент — метод вивчення об'єкта за його штучним аналогом або у спеціально створених з метою пізнання умовах. Наукова методологія розрізняє натурні, модельні, дослідницькі, демонстраційні (наприклад, на виставках медичної техніки), соціальні та інші експерименти. Вони надають можливість Читайте також:
|
||||||||
|