Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Атомістична філософсько-психологічна концепція Демокріта. Гіппократ і вчення про темпераменти

Серед сучасників Анаксагора і Гіппократа з найбільш великих філософів античної епохи особливо виділяється Демокріт (460-370 рр.. до н. Е..). Справжнім засновником атомістичного напрямку прийнято вважати Демокріта, оскільки саме він дав систематичний виклад атомарної картини світу. Вихідним положенням у філософській системі Демокріта є те, що за першооснову світу їм приймаються не стихії, бо вони самі вже є складні за своїм складом освіти, а атоми.

Природа атомів трактувалася Демокрітом інакше, ніж описував Анаксагор властивості гомеомерии. На відміну від гомеомерии, атоми менше по величині, легші, неподільні і не тотожні дивись предметів.

Демокрит вважав, що першооснова повинна бути принципово відмінною від своїх конкретних проявів. Існує нескінченна різноманітність атомів, зіткнення і поділ яких породжують різні їх поєднання, що утворюють в підсумку різні тіла і речі. Головним і необхідною умовою руху атомів, їх з'єднання і роз'єднання є порожнеча. Без неї світ був би нерухомим, він прийняв би статично мертвий характер.

В результаті механічних процесів з'єднання атомів виникає все, що оточує людину, включаючи і його самого. Життя не є продуктом божественного акту, вона породжується зчепленням вологих і теплих атомів,тварини виникли з води і мулу. Від тварин походить людина. Всі живі істоти безперервно змінювалися.

Душа тварин і людини є те, що змушує їх рухатися. Вона тілесної природи і складається з атомів особливого роду, що відрізняються своєю формою і надзвичайною рухливістю. Атоми душі - круглі, гладкі і споріднені атомам вогню. Вогненні атоми проникають в організм при вдиханні. За допомогою дихання відбувається їх заповнення в тілі.

Проникаючи в організм, душевні атоми розсіюються по всьому тілу, але разом з тим в окремих частинах його відбувається їх скупчення. Цими зонами скупчення є область голови, серця і печінки. В області голови затримуються вогненні і найбільш рухливі атоми, рух яких зумовлює протягом пізнавальних процесів - відчуттів, сприймань і мислення. В області серця зосереджуються атоми круглої форми, але менш рухливі. Цей рід атомів пов'язане з емоційними і афективними станами. Атоми, що зібралися в області печінки, визначають сферу потягів, прагнень і потреб. Таким чином, Демокрит щодо локалізації душі не приймає ні мозгоцентріческую точку зору Алкмеона, ні сердцецентріческую позицію Емпедокла. Намічаючи різні рівні душевної діяльності, він намагається співвіднести їх з різними частинами тіла.

Розмежувавши окремі сторони душі, Демокрит намагається більш повно розкрити природу, умови і механізми виникнення пізнавальних і спонукальних сил людини, визначити їх місце в загальній картині його духовного життя.

У пізнавальну сферу душі включалися відчуття, сприйняття і мислення. Первісною формою пізнавальної діяльності Демокріт вважав відчуття і сприйняття. На них спирається мислення. Без відчуттів і сприйнять думки не виникають. Розглядаючи відчуття і сприйняття як початкової ланки пізнавального процесу, він ясно уявляв собі, що почуття не можуть відобразити сутність речей. Відчуття і сприйняття ковзають по поверхні і схоплюють лише зовнішнє. Тільки мислення, яке виконує функцію, подібну мікроскопу, дозволяє бачити те, що залишається за межами органів почуттів.

Відправними положеннями в поясненні виникнення відчуттів і сприйнять є принцип подібності і механізм витікань. Демокріт зауважив, що в тілах є лише атоми, а такі якості, як смак, колір, запах, тепло і т. п. самим атомам і тіл, що складається з них, не властиві. Вони виникають тільки при взаємодії атомів з органами почуттів, що породжує в нашому думці відчуття солоного, солодкого, червоного, жовтого, теплого, холодного і т. д. Перелічені якості є як би вторинними, похідними, не залежними цілком від фізичної природи атомів. Ті фарби і відчуття, які людина відчуває, є суб'єктивні переживання, об'єктивною підставою яких є зовнішній світ, складений лише з атомів і порожнечі. Таким чином, у вченні Демокрита про відчуття вперше звертається увага на об'єктивну і суб'єктивну сторони чутливості. Механізм сприйняття цілісних об'єктів описувався філософом з позицій теорії витікань. Закінчення, названі Демокрітом ідолами, являють собою поєднання тонких атомів, що відтворює форму сприйманого предмета.

Емоції і афекти визначаються різними властивостями атомів, що проникають в тіло. Крім фізичних властивостей атомів, емоційні стани залежать від потреб. Позитивні емоції викликаються рівним плином круглих, кулястих атомів за умови задоволення потреб. Негативні емоції виникають в результаті дії нерівномірно рухомих незграбних і гачкуватих атомів у разі нереалізованих потреб.

Потребам людини Демокріт надавав великого значення. Вони розглядалися їм як основні рушійні сили, які приводять в дію не тільки емоційні переживання. Поза потреб людина не змогла б ніколи вийти з дикого стану.

Багато чого з того, чого навчився людина, відбувалося, на думку вченого, в результаті наслідування. Наслідуючи звукам тварин, людина починає позначати їх цими звуками. Після цього люди домовляються про спільний вживанні звуків та їх поєднань.

Особливий інтерес представляє етика Демокріта, яка звернена до окремої людини і носить психологічний характер. Тонкі спостереження за людьми і їх вчинками і поведінкою знайшли своє відображення в ряді повчань і настанов.

Вчення Демокріта поклало початок причинному поясненню психічних процесів: відчуттів, сприймань і спонукальних сил. Вказівка Демокріта про зв'язок мислення як вищого рівня пізнавальної діяльності з відчуттями і сприйняттями і виростання його з них стало важливою здогадкою.

Вчення Геракліта про те, що від закону (а не від свавілля богів - володарів неба і землі) залежить хід речей, перейшло до Демокріту. Самі боги в його зображенні не що інше, як сферичні скупчення вогненних атомів. Людина також створений з різного сорту атомів, самі рухливі з них - атоми вогню. Вони утворюють душу. Єдиним і для душі, і для космосу він визнав не сам по собі закон, а закон, згідно з яким немає безпричинних явищ, але всі вони - невідворотний результат зіткнення атомів. Випадковими здаються події, причину яких ми не знаємо. Згодом принцип причинності назвали детермінізмом. Завдяки йому видобувалося по крупицях наукове знання про психіку.

Демокріт дружив зі знаменитим медиком Гіппократом. Для медика важливо було знати пристрій живого організму, причини, від яких залежать здоров'я і хвороба. Визначальною причиною Гіппократ вважав пропорцію, в якій змішані в організмі різні «соки» (кров, жовч, слиз). Пропорція в суміші була названа темпераментом. З ім'ям Гіппократа пов'язують що дійшли до наших днів назви чотирьох темпераментів: сангвінічний (переважає кров), холеричний (жовта жовч), меланхолійний (чорна жовч), флегматичний (слиз). Для майбутньої психології цей пояснювальний принцип при всій його наївності мав дуже важливе значення. Недарма назви темпераментів збереглися донині.

По-перше, на передній план ставилася гіпотеза, за якою незліченні розходження між людьми вміщалися в кілька загальних картин поведінки. Тим самим Гіппократ поклав початок наукової типології, без якої не виникли б сучасні вчення про індивідуальні розходження між людьми (перш за все диференціальна психофізіологія).

По-друге, джерело і причину відмінностей Гіппократ шукав всередині організму. Душевні якості ставилися в залежність від тілесних.

Про роль нервової системи в ту епоху ще не знали. Тому типологія була, нинішньою мовою, гуморальної. Відтепер і медики, і психологи говорять про єдину нейрогуморальної регуляції поведінки.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 2179

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Емпедокл. Вчення про чотири «коріння». Біопсіхізм. Принцип подібності і теорія витікань | Олександрійська школа лікарів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.