Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Емпедокл. Вчення про чотири «коріння». Біопсіхізм. Принцип подібності і теорія витікань

Вже у Алкмеона виявляється перехід від визнання єдиного матеріального початку і звернення до чотирьом стихіям як основним елементам, що визначає загальну будову організму і його фізичний стан. Філософська ж схема будови людини і світу в цілому на основі чотирьох стихій, або «коренів» (земля, вода, повітря, вогонь), була розвинена великим філософом і лікарем давнину Емпедоклом (490-430 рр.. До н. Е..).

Емпедокл продовжував розвивати матеріалістичну лінію у філософії і психології, але, на відміну від своїх попередників, він замінює теорію єдиного першооснови на вчення про чотири «коріння». Першоелементами світобудови є не одна якась стихія, а чотири - земля, вода, повітря, вогонь.

Організм рослин і тварин, як і світ в цілому, складається з чотирьох стихій, причому відмінність між рослинами і тваринами полягає в неоднаковому співвідношенні і ступеня вираженості у тих і інших первинних стихій. Найбільш досконалими за своїми пропорціями є у рослин - сік, у тварин і людини - кров. Так, кров представлена однією частиною вогню, однією частиною землі і двома частинами води. Сік рослин і кров у тварин і людини є провідна структура організму, і саме кров і сік завдяки найбільш досконалого поєднанню в них стихій розглядалися Емпедоклом в якості носіїв душевних, психічних функцій. Оскільки «психічне» приписувалося філософом не тільки тваринам і людині, а й рослинам, отже, Емпедокл висловив відмінну від Фалеса і Алкмеона точку зору на межі психічного, звану Біопсіхізм. Згодом принципу Біопсіхізм будуть дотримуватися Аристотель, Авіценна та інші філософи.

У людини центром руху крові є серце, тому воно, а не мозок, як це передбачав Алкмеон, є органом душі. Кров визначає і відчуття, і почуття, і думки. З кров'ю пов'язані також особливості загальної активності і рухливості людини. Те, якою мірою забезпечується кров'ю той чи інший орган тіла, визначає можливості цих частин тіла.

Схожі з Алкмеоном думки Емпедокл висловлює і при розгляді механізму сприйняття.

Для Емпедокла принцип подібності набуває універсального значення. Він поширюється і на відчуття, і на спонукальні сили, і навіть на мирообразующее сили - Любов і Ворожнечу. Природа спонукальних станів така, що все живе прагне до якої бракує подібного. Любов, Дружба, Щастя виникають тоді, коли подібне зустрічається з подібним. У порівнянні з Алкмеоном Емпедокл вносить нове положення у вчення про механізми сприйняття, висуваючи теорію витікань, за допомогою якої він вперше намагається відповісти на питання про те, як відбувається вплив зовнішніх предметів на органи чуття і як у них виникають відчуття і сприйняття. Процес сприйняття Емпедокл представив як механізм витікань. Найбільш повно цей механізм витікань описаний філософом щодо зору. Від зовнішніх предметів йдуть закінчення дрібних частинок, які, проникаючи в пори органів чуття, викликають образ зовнішнього предмета.

Закінчення йдуть не тільки від зовнішніх предметів, але і від самих органів почуттів. Закінчення, що йдуть з очей, свідчать про активну участь самих органів почуттів в акті сприйняття. Принцип подібності і механізм витікань були покладені в основу пояснення і колірного зору. Емпедоклу першому належить заслуга в побудові теорії колірного зору. Сприйняття кольорів, на думку філософа, визначається як властивостями впливають на око предметів, так і характеристиками самого сприймаючого органу. Емпедоклом також вперше висловлюється припущення про можливість відомості всієї колірної гами до чотирьох основних кольорів. У відчуттях і сприйняттях філософ бачив початкову форму пізнання, з якого виростає розум. Він не сумнівався в реальності видимих предметів та адекватності їх сприйняття органами чуття. Проте чуттєве пізнання, на думку вченого, має контролюватися розумом, що дозволяє краще користуватися нашими почуттями.

У розвитку античної психології погляди Емпедокла займають чільне місце, як за своєю новизною, так і щодо впливу їх на формування пізніших уявлень про людину та її психіці. Погляди Емпедокла сприяли зміцненню еволюційного підходу в поясненні виникнення і розвитку тварин, утвердженню ідеї про матеріальну природу душі, її зовнішньої та тілесної детермінації. Емпедоклом по-новому були визначені межі психічного. Сердцецентріческая точка зору Емпедокла на проблему локалізації душі буде однією з поширених гіпотез щодо субстрату психічного. Принципу подібності та теорії витікань, висунутого древнім вченим для пояснення механізму сприйняття, будуть у більш пізній час дотримуватися Демокріт і всі прихильники атомістичного вчення. Гуморальна теорія загальної активності і рухливості людини, яка спирається на принцип співвідношення різних елементів крові, стане передумовою для побудови Гіппократом вчення про чотири типи темпераменту.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. E) теорія раціонального вибору.
  3. ERG-теорія Клейтона Альдерфера
  4. I. Метод єдиної подібності.
  5. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  6. II. Вивчення нового матеріалу
  7. II. Вивчення нового матеріалу
  8. II. Вивчення нового матеріалу
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 1383

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Алкмеон. Принцип нервізма. Нейропсіхізм. Принцип подібності | Атомістична філософсько-психологічна концепція Демокріта. Гіппократ і вчення про темпераменти

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.