![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Застосування інваріантів для побудови ліній другого порядку.Класифікація ліній другого порядку. Характеристичне рівняння. Інваріанти рівняння лінії. План. Інваріанти рівняння кривої другого порядку. Застосування інваріантів для побудови ліній та їх класифікації. Лекція 22
1. У попередніх лекціях ми мали можливість встановити, як властивості лінії другого порядку дозволяють виконати її зображення. Інший підхід при дослідженні загального рівняння полягав у тому, щоб розглядати лінію в іншій системі координат, одержаній із даної паралельним перенесенням в новий центр та наступним поворотом на певний кут. При вдалому виборі нової системи рівняння лінії можна було суттєво спростити. При цьому доводилось досліджувати питання про те, якими співвідношеннями пов’язані координати точки у початковій та кінцевій системах. Виявляється, що існують певні константи – деякі функції від коефіцієнтів рівняння, які не залежать від вибору системи координат та визначаються тільки властивостями ліній. Їх називають інваріантами рівняння лінії. Фактично ми вже мали можливість зустрітися з ними. Інваріантними (незмінними) є коефіцієнти біля старших членів рівняння при паралельному перенесенні системи координат. При повороті інваріантом рівняння є його вільний член. Розглянемо питання існування інших інваріантів, які в окремих випадках, як ми побачимо дальше, допомагають суттєво спростити дослідження властивостей ліній. Розглянемо загальне рівняння лінії другого порядку
Після застосування формул переходу до нової системи координат
які пов’язують координати точки у двох системах координат при паралельному перенесенні початкової системи в новий початок
При цьому квадратична форма, яка визначається групою старших членів рівняння (1) перейде у квадратичну форму
Оскільки при паралельному перенесенні старші коефіцієнти у рівнянні не змінюються, то вважатимемо, що виконується тільки поворот системи. Тоді пучок квадратичних форм
який залежить від параметра
Справді, вираз
а квадратична форма
В курсі лінійної алгебри доводиться той факт, що для матриць Оскільки при повороті системи координат на кут
тому Рівність запишемо у розгорнутому виді
Одержана тотожність виконується для довільного
Числа Для відшукання ще одного інваріанта у рівняннях (1) та (3) за допомогою співвідношень
Оскільки ліві частини одержаних рівнянь тепер являють собою квадратичні форми, які визначаються матрицями
Матриця переходу визначник, очевидно, рівний 1. Використавши рівність теж є інваріантом заданого рівняння. Таким чином, числа 2. При побудові ліній другого порядку за допомогою інваріантів фактично доводиться розв’язувати дві основні задачі. Перша із них полягає у максимальному спрощенні рівняння лінії, зокрема у зведенні його до канонічного виду. Друга задача полягає у відшуканні нової системи координат, в якій лінія задається перетвореним спрощеним рівнянням. Очевидно, що розв’язання другої задачі полягає у знаходженні нового початку координат та кута повороту, при якому координатні осі набувають головних напрямків. Покажемо, як, користуючись інваріантами рівняння лінії, визначати кут повороту. Нехай рівняння
визначає головний діаметр, який ділить пополам перпендикулярні до нього хорди
які паралельні до вектора
Оскільки вектор
Ми отримали систему лінійних однорідних рівнянь
яка має ненульовий розв’язок тільки при умові, коли її визначник рівний нулю, тобто, коли виконується рівність
Одержане рівняння називається характеристичним рівнянням лінії другого порядку. Через інваріанти воно записується у виді
Характеристичне рівняння завжди має дійсні корені, оскільки його дискримінант рівний
які випливають з рівностей (7). 3. Розглянемо питання, скільки та які види ліній може задавати рівняння (1). Насамперед нагадаємо, що рівняння Обчислимо для рівняння (1) інваріанти Після перенесення початку координат у центр лінії та повороту на кут, при якому координатні осі набувають головних напрямків, рівняння лінії зведеться до виду
Складаючи та розв’язуючи характеристичне рівняння
Обчислимо для рівняння (11) інваріант
Отже,
Можливі наступні випадки: 1) 2) 3) 4) розв’язок. В полі комплексних чисел дане рівняння можна подати у виді
де 5) Тепер розглянемо випадок, коли Одним із коренів характеристичного рівняння є число
де У цьому випадку інваріант 6) 7) 8) Нехай для рівняння (13)
Одержане рівняння визначає параболу. Зауважимо, що новий початок, в який ми переносили систему координат, є вершиною параболи. Таким чином, 9) якщо Підсумовуючи сказане, зробимо наступний висновок. Існує 9 різних типів ліній другого порядку: еліпс, уявний еліпс, гіпербола, парабола, дві прямі, які перетинаються, дві паралельні прямі, дві прямі; які співпадають, пара уявних прямих, які перетинаються у дійсній точці та дві уявні паралельні прямі. 4. Розглянемо питання побудови ліній другого порядку за допомогою інваріантів. Використовуючи коефіцієнти рівняння (1), обчислимо інваріанти У випадку, коли Приклад 1. Звести до канонічного виду рівняння лінії Розв’язання. Виконаємо наступні обчислення:
Одержали канонічне рівняння еліпса. Для зображення системи координат, в якій еліпс задається даним канонічним рівнянням, знайдемо його центр. Із системи
Залишається зобразити нову систему координат та побудувати в ній еліпс за його канонічним рівняння (рис. 1). Пропонуємо порівняти одержаний результат із міркуваннями, наведеними у лекціях 19 – 20 (задача 7), де дана лінія була зображена, як підсумок вивчення її властивостей. Приклад 2. Звести до канонічного виду рівняння лінії Розв’язання. Виконаємо аналогічні до попереднього прикладу обчислення: Зауважимо, що даний приклад ми уже розглядали у попередній лекції (задача 4), але розв’язували його іншим методом. Там же наведено зображення даної лінії (рис. 4). Приклад 3. Встановити вид лінії, заданої рівнянням Розв’язання. Обчислимо інваріант
звідки Відповідь: дві прямі
Читайте також:
|
||||||||
|