МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Development of Diphthongs§ 378. One of the most important sound changes of the Early ME period was the loss of OE diphthongs and the growth of new diphthongs, with new qualitative and quantitative distinctions. OE possessed a well developed system of diphthongs: falling diphthongs with a closer nucleus and more open glide arranged in two symmetrical sets — long and short: [ea:, eo:, ie:] and [ea, eo, ie] (see § 133). Towards the end of the OE period some of the diphthongs merged with monophthongs: all diphthongs were monophthongised before [xt, x't] and after [sk']; the diphthongs [ie:, ie] in Late WS fused with [y:, y] or [i:, i]. Their further development does not differ from the development of corresponding monophthongs. Development of Old English [ā] in Middle English dialects § 379. In Early ME the remaining diphthongs were also contracted to monophthongs: the long [ea:] coalesced with the reflex of OE [æ;] — ME [ɛ:]; the short [ea]ceased to be distinguished from OE [æ] and became [a] in ME; the diphthongs [eo:, eo] — as well as their dialectal variants [io:, io] — fell together with the monophthongs [e:, e, i:, i]. Later they shared in the development of respective monophthongs. The changes of OE diphthongs are shown in Table 2 together with the changes of corresponding monophthongs. § 380. As a result of these changes the vowel system lost two sets of diphthongs, long and short. In the meantime a new set of diphthongs developed from some sequences of vowels and consonants due to the vocalisation of OE [j] and [γ], that is to their change into vowels, In Early ME the sounds [j] and [γ] between and after vowels changed into [i] and [u] and formed diphthongs together with the preceding vowels, e.g. OE dæʒ > ME day [dai]. These changes gave rise to two sets of diphthongs: with i-glides and u-glides. The same types of diphthongs appeared also from other sources: the glide -u developed from OE [w] as in OE snāw, which became ME snow [snou], and before [x] and [l] as in Late ME smaul (alongside smal)and taughte (NE snow, small, taught). In the two latter cases the consonants were not vocalised and the glide arose between the back consonant and the preceding vowel. See more examples in Table 3. (If the preceding vowels were [i] or [u] the results of the vocalisation were long monophthongs, e.g. OE niʒon > ME nyne [ni:n(ə)], OE fuʒol > ME fowl [fu:l] (NE nine, fowl). Table 2 Development of Old English Diphthongs in Early Middle English
Table 3 Growth of New Diphthongs in Middle English
In addition to the diphthongs which developed from native sources, similar diphthongs — with i- and u-glides — are found in same ME loan-words, e.g. [ɔi] in ME boy, joy, [au] in ME pause, cause ['pauzə, 'kauzə]. (The diphthong [au] occurred also in French borrowings before a nasal, in imitation of Anglo-Norman pronunciation, e.g. ME straunge.) §381. The formation of new diphthongs in ME was an important event in the history of the language. By that time the OE diphthongs had been contracted into monophthongs; the newly formed ME diphthongs differed from the OE in structure: they had an open nucleus and a closer glide; they were arranged in a system consisting of two sets (with i-glirtes and u-glides) but were not contrasted through quantity as long to short. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|