МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||
Закон попиту. Зміни у попиті.План Тема №8. Ціновий механізм ринку досконалої конкуренції. Розділ № 2. Мікроекономіка Регулювання конкуренції і монополії. Поведінка монополістів на ринку різко відрізняється від поведінки фірм в умовах досконалої конкуренції. Монополісти захоплюють ринок і за допомогою високих цін отримують завищені доходи. Монополія часто зловживає своїм становищем і використовує такі методи, що дискримінують споживачів і конкурентів: ü встановлення надмірних цін на продукцію;створення штучного дефіциту через затримання товару на складах, а потім його виведення на ринок за підвищеною ціною; ü встановлення занижених цін для знищення конкурентів; купівля підприємств конкурента; купівля патентів на винаходи і їх недопущення у виробництво доти, доки загострена конкуренція не змусить їх це зробити; ü злиття з фірмою-конкурентом; змови з іншими компаніями; ü промислове шпигунство; вплив на політичні рішення через просування вигідних монополії законів; переманювання працівників з фірм-конкурентів. Щоб обмежити свавілля монополістів, використовується антимонопольне законодавство. Воно найбільш розвинене у США і здійснюється за чотирма напрямами: 1) обмеження монополії (якщо частка фірми на ринку перевищує 12% загального продажу, то вона визнається монополією); 2) заборона злиття компаній-конкурентів; 3) заборона встановлення монопольно високих цін і цінових змов; 4) підтримка конкуренції як двигуна суспільного прогресу. В Україні з 1992 р. діє Закон "Про обмеження монополії і недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності", а з 1993 р. створено Антимонопольний комітет України. Згідно з законодавством, компанія є монополістом, якщо її частка на ринку перевищує 35%. Ця цифра у деяких галузях або фірм може бути знижена Антимонопольним комітетом. Закон також передбачає три форми порушень монополістів: 1) зловживання монополістичним становищем; 2) неправомірні угоди, спрямовані на монополізацію та обмеження конкуренції; 3) дискримінація підприємств органами влади й управління. За порушення антимонопольного законодавства передбачено відповідальність: ü майнову — у вигляді штрафу, розмір якого залежить від ступеня порушення, а також у вигляді відрахувань з незаконно отриманого прибутку та відшкодування збитків, завданих зловживанням монопольним становищем; ü оперативно-господарські санкції — примусовий поділ фірми, позбавлення ліцензії, заборона виходу на зовнішній ринок та ін.
Попит — кількість товару, яку споживачі хочуть і готові придбати впродовж певного проміжку часу за певними цінами. Попит — це платоспроможна потреба, яка передбачає не лише бажання, а й можливість придбати товар. Величина попиту на товар залежить від його ціни і виражається функцією Qd= f(Р), це Qd— кількість товару, Р — ціна, D — попит.
Існує кілька пояснень закону попиту:
2) Ефект доходу — зниження ціни товару начебто збільшує реальний дохід споживача, і на одну й ту саму суму грошей він зможе придбати більшу кількість товару. Наприклад, маючи дохід 300 грн, споживач може купити 150 кг картоплі за ціною 2 грн, а якщо ціна картоплі впаде до 1 грн, то можна буде придбати вже 300 кг. 3) Ефект заміщення — зі зростанням ціни товару споживач схильний до заміни цього товару схожим, але більш дешевим, тому попит на цей товар знижується. Прикладом можуть слугувати апельсини та мандарини. Економісти розрізняють попит і величину (обсяг) попиту. Величина (обсяг) попиту — це конкретна кількість товару, яку покупець придбає за цією ціною, тобто це окремо взята точка на кривій D (рис.7.2). Обсяг попиту змінюється лише під впливом ціни (на графіку зображено відрізками від А до В). Попит виражає загальну залежність купівель від різних рівнів цін, тобто на графіку це криваD . Попит змінюється під впливом нецінових факторів, тобто факторів, не пов'язаних з ціною цього товару (на графіку зміщення кривої D), при цьому ціна товару залишається незмінною (Р). Іншими словами, за однієї і тієї самої ціни попит може бути різним (рис.7.3). До нецінових факторів належать: 1) Доходи споживачів — що вищі доходи, то вищий попит. Проте це твердження справедливе лише для так званих товарів вищої категорії(побутова техніка, 2) Ціни на інші товари: ü якщо це взаємозамінні товари, то зростання ціни на один з них може призвести до підвищення попиту на інший; ü якщо це взаємодоповнювальні товари, то зростання ціни на один товар може спричинити зниження попиту на інший. 3) Смаки та переваги споживачів — якщо з'являється мода на певний товар, то попит на нього зростає. 4) Чисельність споживачів — більша кількість покупців сприяє підвищенню попиту. 5) Очікування інфляції— якщо люди прогнозують підвищення цін, вони збільшують поточний попит і утворюють запаси товарів. 6) Клімат і погодні умови — потепління призводить до підвищення попиту на морозиво, легкий одяг і взуття. Необхідно відзначити, що із закону попиту існує виняток, відомий як парадокс Гіфе-на: зростання цін на товари нижчої категорії, якщо вони становлять значну частку доходу, спричинює не зниження попиту на них, а його зростання. Люди відмовляються від інших купівель, прагнучи забезпечити себе найнеобхіднішим. Читайте також:
|
||||||||||||
|