МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Принципи гуманізації ПП.Принцип гуманізації педагогічного процесу своєю назвою зобов'язаний словам «гуманоїд», «гомосапієнс», тобто, людина як розумна істота. Цей принцип проголошує людину метою суспільного розвитку, а не засобом суспільного виробництва. Для задоволення її (людини) потреб (матеріальних і духовних) існує виробництво (матеріальне й духовне), а не навпаки. Донедавна людина розглядалася як засіб задоволення ілюзорних потреб ідеологічних, соціальних і виробничих структур. У спадщину від минулого педагогіці лишилася категорія соціального замовлення: що треба суспільству, його виробництву та ідеології, те й видає школа. По суті ідеологія «гвинтика» (коли людина розглядається як бездумний гвинтик великого соціального механізму, керованого ідеологічною елітою) пішла, а її ключові позиції лишилися. Тому не дивно, що давно декларуєма істина про гуманізацію суспільства, відносин між людьми, ставлення до дітей, гуманізацію навчання та виховання дотепер технологічно не забезпечена. У підручниках педагогіки радянського періоду відсутня навіть назва цього принципу. А це майже вісімдесят років існування школи та педагогіки. Спроба поставити педагогічну систему з голови на ноги, змінивши співвідношення мети та засобу педагогічного процесу в діаметрально протилежному напрямку (не людина для виробництва, а виробництво для людини), є альтернативою старій педагогіці. Відповідно до неї педагогічний процес будується, виходячи з потреб дитини, що в своїй сукупності становлять основу соціального замовлення новій школі та педагогіці. Значення принципу гуманізації в сучасній педагогіці ми підкреслюємо його заголовним місцем у загальному переліку принципів педагогічного процесу. Принцип пріоритету загальнолюдських цінностей витікає з принципу гуманізації педагогічного процесу і становить його складову частину. Пріоритет класових цінностей наше суспільство, школа та педагогіка вже пережили. Образ класового ворога, що формує механізм руйнування (ворога треба знищити), пішов у минуле. Пріоритет національних цінностей, як тимчасове явище вирівнювання націокультурної ситуації в країні, нам ще треба гідно пройти, сформувавши механізми прирощення, а не руйнування добутків культури попереднього періоду, й вийти на рівень пріоритету загальнолюдських цінностей, що не залежать ні від раси, ні від класу, ні від національності, ні від забезпеченості тощо. Це споконвічні людські чесноти: надійність, порядність, працьовитість, чесність, толерантність, поважне ставлення до людей і цінностей і т. ін. Це стверджувальніістини: полюби ближнього, як самого себе; шануй батька й матір свою; стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе й ін. Це заборонні канони: не вбий, не вкради, не прелюбодій, не суди і тебе не засудять тощо. Впровадження в свідомість підростаючого покоління такого роду пріоритетів – надійний гарант поліпшення соціокультурної ситуації в країні, її розвитку та процвітання. Принцип поваги до особистості дитини в поєднанні з доцільною вимогливістю до неї потребує визнання суспільної ваги підростаючої людини, її поглядів, ставлень, проблем як основи майбутнього, що закладається вже сьогодні. Саме від того, кого і як ми виховуємо і навчаємо сьогодні, залежить добробут чи злиденність суспільства в цілому та кожної людини зокрема в майбутньому. Поважати гідність – значить вчити вимогливості й відповідальності за свої слова та вчинки [7,66]. В основі цього процесу лежить педагогічна вимога, що ставиться перед дитиною дорослими. Вона повинна бути конкретною, обґрунтованою, закінченою, відповідати силам, можливостям та здібностям дитини. Логічним завершенням пред'явлення вимоги є контроль за якістю її виконання. Не випадково основним гаслом А.С. Макаренка в стосунках з вихованцями був девіз: чим більше поважаю, тим більше вимагаю. Принцип педагогічного оптимізмубазується на позитивному в дитині, вірі в її сили та здібності, на використанні великої сили педагогічного навіювання з метою підтримки особистісного позитиву. У кожній людині співіснують позитивні якості з негативними, чесноти з вадами, достоїнства з недоліками. Організовуючи виховний вплив, педагог може акцентувати свою увагу, як на тому, так і на іншому. Однак зауваження недоліків, як правило, пов'язане з негативними переживаннями дитини. Це часто заганяє недолік усередину, вуалюючи під норму, і, зрештою, дає важкоподоланні внутрішні комплекси. Такий шлях виховання ґрунтується на формуванні механізму руйнування, що часто спрацьовує не лише стосовно недоліків, а й руйнує особистість у цілому. Опора ж на особистісний позитив, із самого початку заснована на позитивних емоціях людини. Виховний вплив у такому випадку дає збільшення позитивного фонду особистості, формує механізм творення і природним шляхом витісняє недоліки. Другою істотною характеристикою цього принципу є віра в сили та здібностідитини. В психології є так званий ефект Розенталя. Свою назву він отримав від імені дослідника, що, вивчаючи здібності школярів, повідомив учителя про те, що в класі є п'ять математично обдарованих дітей, назвавши будь-яких. Через якийсь час ці діти дійсно почали проявляти математичні здібності. Причиною тому стала віра вчителя в неординарність дітей і посилена професійна увага до них, що не забарилося з наслідками. Третя характеристика стосується вчительського слова, в основі якого лежить могутня сила навіювання. Слово – це гостра професійна зброя, якою можна як убити, так і оживити людину. За допомогою слів учитель дає як позитивні, так і негативні настанови. Результат його дії напряму залежить від превалюючих вербальних впливів. Назви дитину сто разів свинею – вона й захрюкає, говорить народна мудрість. Тому дуже важливо, звертаючись до учня, підкреслювати його талановитість, неповторність, навіть геніальність, задаючи тим самим програму майбутнього благополуччя. Таким чином, особистість дитини – не тільки результат педагогічної праці, а й результат прагнень, настанов і культури вихователя. Перелічені вище принципи реалізуються внаслідок виконання наступних правил:
Читайте також:
|
|||||||||
|