Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






I Quickly read the text below. What is the main topic discussed in the text? Think about a title for the text

Wool is perhaps the most useful of all fibres. It is a warm fibre and thus particularly suitable for outer clothing and underwear. Wool varies greatly in quality. Some types consist of short coarse fibres while others are very fine and long. Wool fibres also vary considerably in luster. These variations depend on differences in the breed of sheep and whether the sheep is sheared alive or dead. Most wool fabrics and garments shrink when washed for the first time. With additional washings further shrinkage takes place and this is accompanied by a matting or felting. Felting continues with further washing until the fibres are packed to a maximum degree in the fabric. Although wool is the most important animal fibres, there are other hair fibres which are of considerable commercial value. These come mostly from animals of the goat and camel families. The Angora goat, which originated in Turkey, has a coat of long, lustrous hair. This hair provides the textile fibres known as mohair. Camel hair is also used as a textile fibre. Camel hair fabrics are warm and comfortable. They are used for making overcoats, dressing gowns and knitted goods. Llama, alpaca, guanaco belong to the camel family. The surface of the cotton fibre, seen at high magnification, is wrinkled. But for most practical purposes, cotton can be regarded as having a smooth surface. Cotton fibres have a natural luster. The smooth, hard primary coat of cellulose contains waxes which contribute to the luster of the fibre. The colour of cotton, normally creamy-white, is affected greatly by the conditions under which it is produced. It may turn grey or bluish-white or it may darken to a buff colour. Cotton is a relatively inelastic, rigid fibre. Cotton does not stretch easily. Absorption of water by the cotton cellulose results in an increase in fibre strength. Fibres saturated with water are about 20 per cent stronger than dry fibres. Cotton has an excellent resistance to degradation by heat. Cotton burns readily in air. Cotton shows only a small loss of strength when stored carefully. Ancient samples of cotton fabric taken from the tombs more than 500 years old had 4/5 of strength of new material. There is a gradual loss of strength when cotton is exposed to sunlight, and the fibre turns yellow. Much of the damage is caused by ultra-violet light and by the shorter waves of visible light. The cotton can be protected by using suitable dyes. Chemical fibres are of great industrial importance. The first successful attempts to obtain man-made fibres were done at the beginning of the century. Chemical fibres now being produced are subdivided into rayons (or regenerated fibres) and synthetic fibres. Production of rayons requires some naturally occurring organic raw material as the starting point. Rayons are remanufactured or regenerated from cellulose and natural proteins of milk, soybeans, corn etc. Viscose is the most widespread regenerated fibre. Synthetic fibres are built up by chemical methods from the atoms of coal, water or air. This process is called synthesis. Having been originally developed as a substitute of natural fibres, now man-made fibres reveal some properties which surpass those of natural fibres. For example, all man-made filaments are resistant to insects, they absorb little moisture. Being not proof against heat, synthetic fabrics cannot be boiled. When cut to staple chemical fibres are mixed with natural fibres. This increases durability and wearing qualities of such textiles.


Читайте також:

  1. A) Scan the text and fill in the table below.
  2. A. Make up short dialogues expressing your opinion, agreeing or disagreeing. Use the prompts given below.
  3. A. Match the facts about the UK with the places on the map.
  4. A. Read the additional texts with interesting facts about Canada and discuss this information with your partner.
  5. A. Sarah and Ken are having an argument. Read what Sarah says and complete the dialogue with Ken’s answers from the box below. Then try to guess his last answer.
  6. A. What do you know about Tatarstan? Do the quiz and say which of the data were surprising for you?
  7. A. What do you know about the economy of Canada? Complete this file, use vertical prompts if necessary.
  8. About Health
  9. About Kazakhstan
  10. About Lycra Fabric
  11. About My Family
  12. About My Family and Myself




Переглядів: 593

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
VI Give definitions to the words and word-combinations | II Read the text again and divide the text into logical parts. Headline each of the parts

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.