Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Конституційна юстиція.

 

1. Судова влада - одна з трьох галузей єдиної державної влади. Судова влада має специфіку, що сильно відрізняє її від двох інших галузей:

- судова влада не створює нормативно-правових актів (подібно законодавчій (закони) і виконавчій (укази глави держави, постанови уряду), а застосовує право, створене ними, - головним чином конституцію, цивільні, кримінальні й інші закони;

- робить це в суворо процесуальній формі;

- судову владу можуть здійснювати не всі громадяни (як законодавчу і виконавчу при роботі у відповідних органах), а лише спеціально підготовлені (з юридичною освітою) і відповідаючі іншим високим вимогам державні чиновники судді, наділені повноваженнями в особливому порядку;

- якщо законодавчу і виконавчу влади уповноважені громадяни здійснюють тимчасово, протягом обмеженого терміну повноважень, то судді, як правило, здійснюють свої функції довічно;

- судова влада має вторинний характер - вона забезпечує нормальне функціонування законодавчої і виконавчої влади, "підпирає" їх, забезпечує виконання їх рішень і порядок у суспільстві.

Судову владу в більшості країн здійснюють винятково спеціалізовані державні органи - суди, що утворюють супідрядну ієрархію:

- нижчою ланкою є суди найменшої адміністративно-територіальної одиниці, наприклад району, а також прості громадяни, наділені суддівськими повноваженнями, - світові судді, що розглядають незначні справи;

- далі йдуть суди більших адміністративно-територіальних одиниць;

- вищою судовою інстанцією судових систем є верховний суд.

Традиційне судочинство здійснюється по наступним видам:

- цивільні справи;

- кримінальні справи;

- економічні спори (арбітраж);

- сімейні справи;

- трудові справи;

- адміністративні справи.

Конституційна юстиція, здійснювана, як правило, консти­туційним судом, в одних країнах входить у загальну судову систему (наприклад, у ФРН), в інших - виділена в особливий інститут, що співіснує із судовою системою.

Адміністративна юстиція вирішує суперечки між громадянами, з одного боку, і державними органами - з іншого. Даний інститут судової влади був відсутній у СРСР, багатьох соціалістичних країнах і у багатьох пострадянських державах, хоча в більшості країн адміністративні суди існують поряд із судами загальної юрисдикції і відіграють найважливішу роль у судовій системі, житті суспільства і держави.

2. Конституційна юстиція - це діяльність державних органів по нагляду за дотриманням у країні конституції і відповідністю їй інших нормативно-правових актів.

Конституційна юстиція в багатьох країнах не входить у систему загальної юстиції й існує відособлено. У деяких країнах (наприклад, ФРН, США) конституційна юстиція включена в систему звичайної юстиції.

Часом народження конституційної юстиції вважається 1803 р., коли в США розгорівся політичний і правовий скандал - "справа Мербері".

Суддя Мербері був призначений на посаду за законом, але виконати даний закон було дуже важко в силу його недосконалості і політичної кон'юнктури, а не виконати теж не можна. У такій ситуації Верховний суд США пішов на нетрадиційний крок - визнав закон неконституційним. Цим був створений прецедент, відповідно до якого суд, по-перше, може тлумачити конституцію, по-друге, суд може визнавати закон або інший акт таким, що не відповідає конституції.

Спочатку суди США дуже рідко користувалися цим правом, але до кінця XIX ст. подібна практика стала звичайним явищем.

В даний час у США й інших країнах англосаксонської правової системи будь-який суд може вирішувати питання конституційності ("Право є те, що говорять про нього судді"). У цьому їхня специфіка, .хоча ведуча роль у вирішенні конституційних питань належить верховному суду. Верховний суд США, а також верховні суди інших країн англосаксонської правової системи, здійснюючи тлумачення конституції, своїми рішеннями створюють "живу" конституцію.

"Американська" система конституційної юстиції в XIX ст. була сприйнята також Швейцарією, Аргентиною й іншими країнами.

Наступний етап еволюції системи конституційної юстиції почався після закінчення першої світової війни. У 1920 р. в Австрії вперше у світі був створений спеціалізований орган конституційного, контролю - Конституційний суд. Велику роль у його створенні зіграв відомий австрійський юрист Г.Кельзен. Однак Конституційний суд Австрії був, скоріше, виключенням із правил, і між двома світовими війнами конституційні суди не одержали широкого поширення.

Третій етап веде свій початок з часу закінчення другої світової війни. Основний закон ФРН 1949 р. передбачив наявність особливого органу - конституційного суду. Був зроблений істотний крок уперед, конституційна юстиція була піднята на велику висоту, а конституційний суд став одним з найважливіших державних органів. Після цього почалося повсюдне поширення конституційної юстиції i конституційних судів у Європі і світі.

Можна виділити три основні системи конституційної юстиції в сучасному світі:

- "американську", де немає спеціалізованих Конституційних Судів, а тлумачити конституцію і вирішувати інші правові конституційно-правові питання мають право всі суди на чолі з верховним судом;

- "австрійсько-німецьку" - питання конституційної юстиції входять у компетенцію спеціалізованого органу – конституційного суду; дана система є найбільш розповсюдженою (у тому числі сприйнята багатьма країнами СНД) і є найбільш оптимальною для континентальної правової системи; для вирішення питання конституційної юстиції необхідні унікальна кваліфікація, особливе знання в сфері права, особливо конституційного;

-"французьку" - питання конституційно-юридичного характеру зважуються не судами загальної юрисдикції, не конституційним судом, а квазісудовими державними органами (Конституційна і Державна ради у Франції, подібні органи в інших країнах); істотна відмінність даної системи в тому, що питання конституційної юстиції вирішують не обов'язково судді і без жорсткої юридичної процедури.

Сам конституційний контроль може бути:

- конкретним і абстрактним;

- попереднім і наступним;

- з обов'язковими наслідками і рекомендаційним.

- Конкретний конституційний контроль має місце, коли необхідно вирішити визначений одиничний казус. Абстрактний контроль відбувається систематично, для його здійснення не потрібно конкретної підстави.

Попередній контроль здійснюється до прийняття нормативно-правових актів; наступний - після.

Існують два види рішень органів конституційної юстиції:

• ті, що носять рекомендаційний характер (тобто приймається рішення про неконституційність акту і спрямовується відповідному державному органу, а остаточне рішення про скасування акту приймає орган, що видав цей акт), що зустрічаються дуже рідко;

• найчастіше визнання акта неконституційним автоматично тягне за собою припинення його дії, а рішення органів конституційної юстиції (особливо конституційних судів) остаточні й оскарженню не підлягають.

Основними напрямками діяльності конституційних судів і інших органів конституційної юстиції є:

• визнання неконституційними нормативно-правових актів;

• тлумачення конституції;

• розгляд скарг на порушення прав і свобод людини;

• розгляд спорів, пов'язаних із проведенням виборів;

• У федераціях - вирішення спорів між центром і суб'єктами або ж суб'єктами;

• вирішення спорів між державними органами;

• розгляд обвинувачення проти президента, висунутого в порядку імпічменту.

 


Читайте також:

  1. Конституційна класифікація прав та свобод людини і громадянина
  2. Конституційна організація судової влади в зарубіжних країнах.
  3. Конституційна регламентація прав і свобод людини та громадянина в зарубіжних країнах.
  4. Конституційна реформа в Україні
  5. Конституційна реформа — шлях до політичного компромісу та соціального миру
  6. Конституційна форма правління, державного устрою та політичного режиму.
  7. Розділ 14 КОНСТИТУЦІЙНА СИСТЕМА ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ УКРАЇНИ
  8. Розділ VI КОНСТИТУЦІЙНА СИСТЕМА ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ УКРАЇНИ
  9. ТЕМА 8. СУДОВА ВЛАДА ТА КОНСТИТУЦІЙНА ЮСТИЦІЯ




Переглядів: 3305

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 8. СУДОВА ВЛАДА ТА КОНСТИТУЦІЙНА ЮСТИЦІЯ | ТЕМА 9 ВИБОРЧЕ ПРАВО І ВИБОРЧІ СИСТЕМИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.