Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Органи конституційного контролю.

Залежно від конституційних рішень такими органами можуть бути: а) глава держави, парламент, уряд, суди загальної юрисдикції, адміністративні суди; б) спеціалізовані органи конституційного контролю, до яких входять або судові (наприклад, конституційна юстиція в багатьох європейських країнах), або квазісудові органи (наприклад, Конституційна рада у Франції та інших країнах).

Конституційний контроль, здійснюваний президентом, парламентом, урядом і подібними до них органами, називається іноді політичним, тому що зазначені органи здійснюють політичну діяльність.

Спеціалізовані судові органи конституційного контролю часто мають також інші повноваження – реалізують конституційну відповідальність вищих посадових осіб держави, виступають як виборчі суди, дають офіційне тлумачення конституції тощо.

У деяких мусульманських державах органи конституційного контролю складаються зі звичайних мусульманських юристів, усе законодавство перевіряється в таких країнах на предмет відповідності його критеріям ісламу.

26 ВОПРОС Правова основа, принципи діяльності, склад Конституційного Суду України та порядок його формування
Згідно зі ст.147 Конституції України та ст.1 Закону “Про Конституційний Суд України” Конституційний Суд є єдиним органом конституційної юрисдикції в Україні.
Спеціальні Конституційні Суди існують у таких країнах, як Австрія, Болгарія, Італія, Федеративна Республіка Німеччина, Російська Федерація, Туреччина, Кіпр. Вони створені для виконання функцій охорони Конституції держави і не входять до системи загальних судів.
Правовою основою діяльності Конституційного Суду України є Конституція України, Закон “Про Конституційний Суд України” та інші закони.
Конституційний Суд України будує свою діяльність на таких принципах, як верховенство права, рівноправність суддів, незалежність, колегіальність, гласність, змагальність, повнота та всебічність розгляду справ, обґрунтованість прийнятих рішень.
Головним завданням Конституційного Суду є забезпечення гарантування верховенства Конституції на всій території нашої держави.
Підставами для визнання правових актів повністю (чи їх окремих частин) неконституційними є:
· невідповідність Конституції України;
· порушення встановленої Конституцією України процедури їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності;
· перевищення конституційних повноважень при їх прийнятті.
Конституційний Суд України приймає рішення та дає висновки у справах щодо:
· конституційності законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента, Кабінету Міністрів, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
· відповідності Конституції чинних міжнародних договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до Верховної Ради для надання згоди щодо їх обов’язковості;
· дотримання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;
· офіційного тлумачення Конституції та законів України.
До повноважень Конституційного Суду України не належать питання щодо законності:
· актів органів державної влади;
· актів органів влади Автономної Республіки Крим;
· актів органів місцевого самоврядування;
· питання, що віднесені до компетенції судів загальної юрисдикції.
До складу Конституційного Суду України входить 18 суддів, які в рівній кількості (по 6 осіб) призначаються Верховною Радою України, Президентом України та з’їздом суддів строком на 9 років без права бути призначеними повторно.
У Верховній Раді пропозиції щодо кандидатів на посади суддів Конституційного Суду мають право вносити Голова Верховної Ради та народні депутати України, яких повинно бути не менше ніж 1/4 від конституційного складу Верховної Ради. Потім відповідний Комітет подає Верховній Раді свої висновки щодо конкретних кандидатур на посади суддів Конституційного Суду.
Кандидати вважаються призначеними на посади суддів Конституційного Суду, якщо за них таємно проголосувало більше половини депутатів від конституційного складу Верховної Ради України.
Перед тим, як відбувається призначення суддів Конституційного Суду Президентом України, він обов’язково консультується щодо кандидатур у судді з Прем’єр-міністром та міністром юстиції України.
Особи вважаються призначеними на посади суддів Конституційного Суду Президентом, якщо відносно них видано Указ Президента України, який скріплений підписами Прем’єр-міністра та міністра юстиції України.
Кандидатури на посади суддів Конституційного Суду від з’їзду суддів, за пропозицією делегатів, визначаються більшістю голосів присутніх.
Особи вважаються призначеними на посаду суддів Конституційного Суду, якщо шляхом таємного голосування отримано більшість голосів від числа делегатів з’їзду. Рішення з‘їзду суддів за результатами голосування про призначення суддів Конституційного Суду підписуються головуючим і секретарем.
У разі припинення повноважень суддів Конституційного Суду, які призначаються Верховною Радою і Президентом України, надається місячний, а для з’їзду суддів – тримісячний термін для призначення на ці посади при дотриманні встановленої процедури інших осіб.
Суддею Конституційного Суду України може бути особа, яка є громадянином України, досягла на момент призначення не менше сорока років, має вищу юридичну освіту, стаж роботи за фахом (наукова, практична, педагогічна діяльність) не менше десяти років, володіє державною мовою та проживає в Україні протягом останніх двадцяти років.
Разом з тим, особам, призначеним на посади суддів Конституційного Суду України, забороняється брати участь у будь-якій політичній діяльності країни. Вони не можуть належати до політичних партій, профспілок, мати представницький мандат, займати будь-які посади та виконувати роботу, що оплачується.
Але судді Конституційного Суду мають право займатися творчою, науковою та викладацькою діяльністю.
Судді Конституційного Суду України можуть брати участь у симпозіумах, конференціях, бути у складі делегацій Конституційного Суду України.
При необхідності службових відряджень суддів Конституційного Суду рішення приймає Голова Конституційного Суду, а коли він відсутній – його заступник.
Претенденти на посади суддів Конституційного Суду України обов’язково виконують процедуру складання присяги, яка визначена ст.17 Закону “Про Конституційний Суд України” і має такий текст: “Урочисто присягаю чесно і сумлінно виконувати високі обов’язки судді Конституційного Суду України, захищати конституційний лад держави, конституційні права та свободи людини і громадянина”.
Присяга приймається на засіданні Верховної Ради України за участю Президента, Голови Верховного Суду, Прем’єр-міністра України, але не пізніше ніж через місяць після призначення суддів Конституційного Суду України.
Для реалізації визначених законом завдань кожний суддя Конституційного Суду України має помічника та наукового консультанта, які виконують доручення судді у справах, що знаходяться в провадженні. Вони належать до категорії державних службовців.
Суддя має право витребувати від Верховної Ради України, Президента, Прем’єр-міністра, Генерального прокурора, органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій різних форм власності, політичних партій, об’єднань громадян, посадових осіб, окремих громадян документи, необхідні матеріали та іншу інформацію з тих питань, що готуються до розгляду Конституційним Судом.
Ніхто не має права відмовляти в наданні документів, матеріалів, інформації чи ухилятися від дачі пояснень судді Конституційного Суду. За наявності таких порушень настає відповідальність винних осіб згідно з законодавством України.
Суддя Конституційного Суду не має права публічно (в засобах масової інформації – пресі, радіо, на телебаченні) висловлювати свою думку з будь-яких питань у справах, за якими Конституційним Судом не було прийнято рішення або не дано висновку.
При виконанні своїх обов’язків судді Конституційного Суду повинні бути одягненими у відповідну форму одягу – мантію. Вони мають нагрудний знак, опис і форма якого затверджується Верховною Радою України.
Судді Конституційного Суду є недоторканими особами. Вони не можуть бути затримані чи заарештовані, якщо відсутня згода Верховної Ради України, до винесення обвинувального вироку судом. Вони не несуть юридичної відповідальності за результати голосування чи висловлювання своїх думок у Конституційному Суді.
Повноваження судді Конституційного Суду України припиняються у таких випадках:
· закінчення строку призначення;
· припинення громадянства України;
· досягнення 65-річного віку;
· неможливість виконувати свої повноваження за станом здоров‘я;
· набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
· звільнення за власним бажанням;
· порушення суддею присяги;
· визнання судді безвісти зниклим;
· оголошення судді померлим;
· у разі смерті судді;
· порушення вимог (вступ до політичної партії, руху, зайняття діяльністю, що суперечить роботі судді Конституційного Суду).
В усіх перерахованих випадках рішення про припинення повноважень судді Конституційного Суду України приймаються на засіданні Конституційного Суду України, за винятком випадків, коли суддею порушується присяга та вимога щодо участі у політичному житті держави.
У такому разі рішення про припинення повноважень судді Конституційного Суду приймається Верховною Радою України.

 

ВОПРОС 27

Конституційний Суд України – єдиний орган конституційної юрисдикції в Україні.

Завданням Конституційного Суду України є гарантування верховенства Конституції України як Основного Закону держави на всій території України.

Організація, повноваження та порядок діяльності Конституційного Суду України визначаються Конституцією України та Законом України „Про Конституційний Суд України” від 16 жовтня 1996 року, також рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп.

Конституційний Суд України приймає акти, що регламентують організацію його внутрішньої роботи у відповідності з Законом.

Діяльність Конституційного Суду України ґрунтується на принципах верховенства права, незалежності, колегіальності, рівноправності суддів, гласності, повноти і всебічності розгляду справ та обґрунтованості прийнятих ним рішень.

 

Конституційний Суд України складається з вісімнадцяти суддів Конституційного Суду України.

Президент України, Верховна Рада України та з'їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду України.

Президент України проводить консультації з Прем'єр-міністром України та Міністром юстиції України щодо кандидатур на посади суддів Конституційного Суду України.

Призначеною на посаду судді Конституційного Суду України вважається особа, про призначення якої видано Указ Президента України, скріплений підписами Прем'єр-міністра України та Міністра юстиції України.

 

У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду України, який призначався Президентом України, Президент України у місячний строк призначає іншу особу на цю посаду.

Верховна Рада України призначає суддів Конституційного Суду України таємним голосуванням шляхом подання бюлетенів.

Пропозиції щодо кандидатур на посади суддів Конституційного Суду України вносить Голова Верховної Ради України, а також може вносити не менш як 1/4 народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України; при цьому депутат має право поставити підпис під пропозицією про висунення лише однієї кандидатури, і ці підписи депутатів не відкликаються. Відповідний Комітет Верховної Ради України подає Верховній Раді свої висновки щодо кожної кандидатури на посаду судді Конституційного Суду України, внесеної у встановленому порядку.

Призначеними на посади суддів Конституційного Суду України вважаються кандидати, які набрали найбільшу кількість голосів депутатів, але більше половини голосів депутатів від конституційного складу Верховної Ради України. Якщо кілька кандидатів набрали однакову кількість голосів і після їх призначення було б перевищено необхідне для призначення кількість суддів, щодо цих кандидатів проводиться повторне голосування.

У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду України, який призначався Верховною Радою України, Верховна Рада України у місячний строк призначає іншу особу на цю посаду.

За результатами голосування Головою Верховної Ради України підписуються постанови Верховної Ради України про призначення суддів Конституційного Суду України.

З'їзд суддів України за пропозицією делегатів з'їзду відкритим голосуванням більшістю голосів присутніх делегатів з'їзду визначає кандидатури на посади суддів Конституційного Суду України для включення в бюлетені для таємного голосування.

Призначеним на посаду судді Конституційного Суду України вважається кандидат, який у результаті таємного голосування одержав більшість голосів від числа обраних делегатів з'їзду суддів України.

Якщо голосування проводиться щодо кандидатур, число яких перевищує квоту для призначення на посаду суддів Конституційного Суду України, призначеними вважаються кандидати, які за умов, визначених у частині другій цієї статті, набрали більше голосів, ніж інші кандидати на ці посади.

У разі припинення повноважень судді Конституційного Суду України, який призначався з'їздом суддів України, з'їзд суддів України у тримісячний строк призначає іншу особу на цю посаду.

За результатами голосування головуючим і секретарем з'їзду підписуються рішення з'їзду суддів України про призначення суддів Конституційного Суду України.

Суддя Конституційного Суду України призначається строком на дев'ять років без права бути призначеним повторно.

Суддя Конституційного Суду України при відправленні своїх обов'язків на пленарному засіданні, на засіданні Конституційного Суду України та в Колегії суддів Конституційного Суду України повинен бути одягнений у мантію.

Суддя Конституційного Суду України має нагрудний знак, опис і форма якого затверджуються Верховною Радою України.

Невід'ємними атрибутами Залу засідань Конституційного Суду України є Державний Герб України та Державний Прапор України.

Конституційний Суд України знаходиться у місті Києві.

 

Повноваження Конституційного Суду України

 

Конституційний Суд України приймає рішення та дає висновки у справах щодо:

1) конституційності законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

2) відповідності Конституції України чинних міжнародних договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до Верховної Ради України для надання згоди на їх обов'язковість;

3) додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту в межах, визначених статтями 111 та 151 Конституції України;

4) офіційного тлумачення Конституції та законів України.

До повноважень Конституційного Суду України не належать питання щодо законності актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, а також інші питання, віднесені до компетенції судів загальної юрисдикції.

Підстави для визнання правових актів неконституційними

Підставами для прийняття Конституційним Судом України рішення щодо неконституційності правових актів повністю чи в їх окремих частинах є:

§ невідповідність Конституції України;

§ порушення встановленої Конституцією України процедури їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності;

§ перевищення конституційних повноважень при їх прийнятті.


Читайте також:

  1. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  2. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  3. III. Организация проведения государственной экспертизы
  4. III. РЕСУРСНОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ОРГАНИЗАЦИЙ ТОРГОВЛИ
  5. IV. Питання самоконтролю.
  6. L Организационная часть.
  7. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  8. Акти Конституційного суду України в системі національного законодавства.
  9. Акти Конституційного Суду України в системі національного законодавства.
  10. Американский и японский подходы к организации менеджмента.
  11. Апарат Конституційного Суду України
  12. Б- Суточный баланс воды в организме.




Переглядів: 2036

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття конституційного контролю і нагляду. | ВОПРОС 28олова Конституційного Суду України та його заступники

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.