Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 4. Статистичні валютно-фінансові показники

1. Система показників статистики фінансів

1.1. Система показників статистики державного бюджету

1.2. Система показників грошового обігу

1.3. Система показників кредитів

1.4. Система показників статистики цінних паперів

1.5. Система показників статистики фондових бірж

1.6. Система показників статистики страхування

1.7. Система показників фінансового стану підприємств на макрорівні

1.8. Система макроекономічннх показників банківської статистики

2. Джерела статистичної валютно-фінансової інформації

Фінансова статистика є галуззю економічної статистики. Вона вивчає кількісну сторону масових явищ і процесів у фінансовій сфері (розподіл і кінцеве використання ВВП, утворення первинних і кінцевих доходів домашніх господарств, державних установ і громадських організацій, нагромадження основних фондів і матеріальних обігових коштів), займається реєстрацією, зведенням і групуванням фактів, виражає їх у вигляді статистичних показників, які потім аналізує.

Система статистичних фінансових показників включає показники всіх галузей фінансової системи: державного бюджету, страхування, кредиту, грошового обігу, платіжного балансу, ощадної справи, банківської сфери, валютної системи. До системи показників включаються також показники кінцевих результатів фінансової діяльності галузей економіки. Отже, статистичний показник характеризує розмір, склад, динаміку та взаємозв’язок суспільних явищ.

Кожна галузь фінансової системи має свою систему показників, яка відображає властиву саме їй специфіку.

Статистика державного бюджету включає показники розміру, складу й динаміки доходів і видатків державного бюджету, а також контингенту і мережі бюджетних установ.

Система показників статистики кінцевих результатів функціонування галузей економіки, які є основними джерелами доходів державного бюджету, містить характеристику розміру, складу й динаміки балансового прибутку, його розподілу, рівня рентабельності підприємств, оборотності обігових коштів, розміру звільнених обігових коштів, сталості фінансового стану.

Страхування характеризується показниками страхового поля, кількості й змісту договорів страхування, чисельності страхових випадків, ступеня пошкодження страхового об’єкта, фінансової сталості, збитковості страхових сум, розміру та складу тарифних ставок, страхових платежів, частоти, важкості й небезпеки тимчасової непрацездатності, рівня травматизму, середнього розміру пенсій, допомог тощо.

Статистика кредиту використовує показники залишків заборгованості за позичками, складу позичок, розміру простроченої заборгованості, обіговості кредитів та їх динаміки за кількістю оборотів і тривалістю заборгованості, ефективності довгострокового кредиту, ліквідності кредитних установ.

Статистика грошового обігу вивчає показники розміру та складу грошового обігу, складу платіжного обороту, обіговості коштів у розрахунках, розміри та склад грошової маси, необхідної для обігу, її обіговість та купюрний склад грошей.

Статистика платіжного балансу розв’язує низку завдань: розробляє систему показників, які характеризують розміри, динаміку, структуру зовнішньої торгівлі, аналізує фактори, що впливають на розвиток основних явищ зовнішньоекономічної діяльності, проводить порівняльний міждержавний аналіз, оцінює, аналізує стан і рух іноземних інвестицій [18].

 

1.1.До основних показників статистики державного бюджету відносять [19]:

- доходи;

- офіційні трансфери;

- видатки;

- чисте кредитування (кредитування мінус погашення);

- профіцит (перевищення доходів над видатками) або дефіцит (перевищення видатків над доходами);

- державний борг.

Для аналітичних розрахунків та аналізу поряд з основними показниками застосовують інші показники, що дозволяє більш повно характеризувати роль бюджету в проведенні економічної та соціальної політики.

Доходи бюджету - це обов’язкові безповоротні платежі, що надходять до бюджету. Розрізняють поточні та капітальні обов’язкові платежі.

Поточні доходи включають податкові та неподаткові доходи, крім безоплатних надходжень, надходжень від продажу землі, нематеріальних активів, державного майна та капітальних трансферів.

Податкові доходи - це сукупність обов’язкових безоплатних, безповоротних платежів у бюджет, які стягуються державними закладами і надходять у визначених законом розмірах у встановлені терміни. Податкові доходи включають різні види податків.

Неподаткові доходи - це відшкодовуванні безповоротні надходження до державного бюджету (наприклад, доходи держави від власності та підприємницької діяльності, збори, надходження від продажу товарів, послуг, за винятком доходів від продажу основного капіталу) та деякі безоплатні надходження (наприклад, від адміністративних штрафів за несплату податків, добровільні надходження з недержавних джерел).

Капітальні доходи - це доходи від продажу капітальних активів (державні запаси та резерви, основні фонди) і трансферні з недержавних джерел (надходження безповоротних, необов'язкових платежів цільового призначення, на купівлю устаткування, будівництво для бюджетних організацій).

Офіційні трансфери в державному бюджеті включають в себе безоплатні, безповоротні необов'язкові платежі, отримані від інших закладів державного управління (вітчизняних та з-за кордону) або міжнародних організацій.

Видатки - це державні витрати, що утворюються на безповоротній основі (не пов'язані з виникненням та погашенням фінансових вимог) і спрямовані на поточні та капітальні цілі. Видатки - безповоротні платежі, незалежно від того чи відшкодовуються вони і для якої мети використовуються. Розрізняють поточні та капітальні видатки.

Поточні видатки - це відшкодовані витрати, які не пов'язані з придбанням основного капіталу, товарів і послуг для виробництва основного капіталу, а також безоплатні виплати, що не включають придбання капітальних активів, відшкодування збитків за пошкодження основного капіталу або збільшення фінансових активів одержувачів. У складі поточних витрат виокремлюють видатки на товари і послуги, виплату відсотків з державного боргу, субсидії та інші поточні трансфери та видатки.

Капітальні видатки - це видатки на придбання основного капіталу, державних резервів, землі, нематеріальних активів, капітальні трансфери та інші капітальні видатки.

Видатки державного бюджету деталізуються за конкретними об’єктами
фінансування в межах статей і параграфів.

Кредитування мінус погашення (чисте кредитування) включає операції закладів державного управління з фінансовими вимогами до інших секторів, які здійснюються з метою проведення державної політики. До даної категорії відносять надання та придбання акцій за вирахуванням сум повернутих кредитів, виторгу від продажу акцій або повернення власного капіталу.

В статистиці державних фінансів чисте кредитування об'єднується з видатками та розглядається як чинник, що впливає на бюджетний дефіцит. Якщо кредитування здійснюється між різними структурами або рівнями державного управління, тоді дві сторони однієї операції відображають асиметрично: орган-кредитор показує кредитування, обсяг якого визначає дефіцит; орган-позичальник показує запозичення з метою фінансування дефіциту.

Дефіцит (профіцит) бюджету розраховують як різницю між сумарними доходами і сумарними видатками. Дефіцит бюджету являє собою суму чистих запозичених державою коштів плюс чисте скорочення державних касових залишків, вкладень та ліквідних цінних паперів:

Дефіцит = (Запозичення - Погашення боргу) + Зменшення залишків ліквідних фінансових коштів.

Абсолютну величину дефіциту бюджету можна співставити з величиною ВВП за період. Величина, знайдена у відсотках називається відносною величиною дефіциту державного бюджету. Цей показник часто використовують в статистичних порівняннях.

Профіцит державного бюджету обчислюється як сума доходів та отриманих офіційних трансферів за вирахуванням суми видатків та «кредитування мінус погашення».

Державний борг - це неоплачена сума офіційно визнаних прямих зобов'язань закладів державного управління перед іншими секторами економіки та рештою світу, яка утворилася в результаті їх операцій в минулому і повинна погаситись через операції цих закладів у майбутньому або переоформитись у безстроковий борг. До державного боргу не включають внутрішньоструктурні та міжструктурні борги під секторів державного управління, для яких укладається статистика: зобов'язання органів грошово-кредитного регулювання, пов'язані з емісією готівкових коштів та інші зобов'язання цих органів; борги, що не обслуговують, виплата по яких припинена на невизначений строк за домовленістю між кредитором та боржником або в односторонньому порядку: будь-яка поточна заборгованість за неоплаченими зобов'язаннями.

Слід відзначити, що у міжнародних стандартах зі статистики та обліку
застосовуються дві класифікації податкових платежів: класифікація статистики
державних фінансів (СДФ) і класифікація системи національних рахунків
(СНР).

СДФ розроблена Міжнародним валютним фондом і використовується для
задоволення потреб державних фінансів, аналізу та розробки державної
фінансової політики. У СДФ податки групуються за однією ознакою - „тип
податку". Ця ознака визначається видом діяльності або податковою базою, для
якої використовують суму доходу, суму виторгу, вартість майна, суму
виплаченої заробітної плати, величину імпорту. В результаті утворюються
наступні групи податків: 1) прибуткові податки: 2) внески до фонду соціального забезпечення; 3) податки на заробітну плату і робочу силу; 4) періодичні податки на вартість; 5) податки на товари і послуги; 6) податки на операції в міжнародній торгівлі; 7) інші податки.

Класифікація податків у СНР виходить з потреб економіки в цілому. В
основу класифікації покладені наступні ознаки: а) тип податку, як він
визначений в СДФ; б) тип інституційної одиниці, що сплачує податок (домашнє
господарство, державне підприємство, комерційна організація); в) обставини, за
яких сплачується податок (продукція вироблена, імпортована, підготовлена на
експорт). Згідно сукупності ознак утворюються групи податків:

1) виробничі податки (обов'язкові платежі, якими обкладаються товари і
послуги у зв'язку з виробництвом);

2) прибуткові податки (податки за володіння фактором виробництва -робочою силою, власністю, землею);

3) податки на капітал, нерегулярні збори з вартості майна, активів.

В діючому міжнародному стандарті із статистики державних фінансів
рекомендовано проводити облік операцій державного бюджету на касовій
основі, тобто на основі реєстрації фактичних грошових потоків. В той же час в
Системі національних рахунків операції проводяться на основі нарахованих
сум, тобто на момент виникнення дебіторської і кредиторської заборгованості.

В світовій практиці використосується бюджетна класифікація розроблена МВФ [20], показники якої побудовані за принципом GFSM 2001 (Government Finance Statistics Manual 2001) [21]. Вона побудована за принципом кодування всіх показників (Рис. 4.1):

Ця система класифікацій державних фінансів включає наступні розділи:

Рис. 4.1. Класифікація кодової системи Державної фінансової статистики (GFS). Джерело: [21].

A. Класифікація доходів і отриманих офіційних трансферів (таблиця 4.1.)

Таблиця 4.1.

Класифікація державних доходів

1. Доходи
Податки 111 Податки на доходи, прибуток і приріст капіталу 1111 Оплачується фізичними особами
1112 Оплачується корпораціями та іншими підприємствами
1113 Розподілювані
112 Податки на фонд заробітної плати і робочу силу
113 Податки на майно 1131 Періодичні податки на нерухоме майно
1132 Періодичні податки на чисту вартість майна
1133 Податки на успадковане майно, спадщину та дарування
1134 Податки на фінансові та операцій з капіталом
1135 Інші неперіодичні податки на власність
1136 Інші періодичні податки на власність
114 Податки на товари та послуги 1141 Загальні податки на товари та послуги 11411 Податок на додану вартість
11412 Податки з продажів
11413 Податки з обороту та інші загальні податки на товари та послуги
1142 Акцизи
1143 Прибуток фіскальних монополій
1144 Податки на специфічні послуги
1145 Податки на використання товарів та на дозвіл на використання товарів чи виконання робіт 11451 Податки на транспортні засоби
11452 Інші податки на використання товарів та на дозвіл на використання товарів або виконання робіт
1146 Інші податки на товари та послуги
115 Податки на міжнародну торгівлю та операції 1151 Митні та інші імпортні мита
1152 Податки на експорт
1153 Прибуток експортних чи імпортних монополій
1154 Курсовий прибуток
1155 Податки з обміну валют
1156 Інші податки на міжнародну торгівлю та угоди
116 Інші податки 1161 Сплачуються тільки комерційними підприємствами
1162 Сплачуються іншими суб’єктами
12 Соціальні відрахування 121 Відрахування на соціальне страхування 1211 Внески працівників
1212 Внески роботодавців
1213 Внески самозайнятих або незайнятих осіб
1214 Розподілювані вклади
122 Інші соціальні внески 1221 Внески працівників
1222 Внески роботодавців
1223 Умовно обчислені внески
13 Гранти   131 Іноземних держав 1311 Поточні
1312 Капітальні
132 Міжнародних організацій 1321 Поточні
1322 Капітальні
133 Інших субєктів державного управління 1331 Поточні
1332 Капітальні
Інші доходи 141 Доходи від власності   1411 Відсотки
1412 Дивіденди
1413 Відрахування із доходів квазікорпорацій
1414 Доходи від власності надані по страховому полісу застрахованій особі
1415 Оренда
142 Виручка від продажу товарів і послуг 1421 Продажі, здійснювані ринковими закладами
1422 Адміністративні збори
1423 Непередбачені продажі неринковими закладами
1424 Умовно обчислений продаж товарів і послуг
143 Штрафи, пеня та неустойка
144 Добровільні трансферти, крім грантів 1441 Поточні
1442 Капітальні
145 Інші та неідентифіковані доходи

Джерело: [20] в авторській редакції.

Б. Класифікація економічних витрат (таблиця 4.2.)

Таблиця 4.2.

Класифікація державних економічних витрат

2. Витрати
21 Оплата праці працівників 211 Заробітна плата 2111 Заробітна плата в грошовій формі
2112 Заробітна плата в натуральному вираженні
212 Соціальні відрахування   2121 Актуальні соціальні внески
2122 Умовно обчислені відрахування на соціальне страхування
22 Використання товарів і послуг
23 Споживання основного капіталу
24 Відсотки   241 Нерезидентам
242 Резидентам окрім державного управління
243 Іншим одиницям державного управління
25 Субсидії 251 Державним корпораціям 2511 Нефінансовим державним корпораціям
2512 Фінансовим державним корпораціям
252 Приватним підприємствам 2521 Нефінансовим приватним підприємствам
2522 Фінансовим приватним підприємствам
26 Гранти 261 Іноземним урядам 2611 Поточні
2612 Капітальні
262 Міжнародним організаціям 2621 Поточні
2622 Капітальні
263 Іншим одиницям сектору держуправління 2631 Поточні
2632 Капітальні
27 Соціальна допомога   271 Допомога по соціальному забезпеченню 2711 Допомога по соціальному забезпеченню в грошовій формі
2712 Допомога по соціальному забезпеченню в натуральній формі
272 Посібники з соціальної допомоги 2721 Посібники з соціальної допомоги в грошовій формі
2722 Посібники з соціальної допомоги в натуральній формі
273 Соціальна допомога роботодавцям 2731 Соціальна допомога роботодавцям готівкою
2732 Соціальна допомога роботодавцям в натуральній формі
28 Інші витрати   281 Витрати, пов'язані з власністю, крім відсотків 2811 Дивіденди (тільки державним корпораціям)
2812 Відрахування із доходів квазікорпорацій ( тільки держкорпорацій)
2813 Витрати від власності надані по страховому полісу застрахованої особи
2814 Оренда  
282 Різні інші витрати 2821 Поточні
2822 Капітальні

Джерело: [21] в авторській редакції.

В. Класифікація витрат за функціями уряду (таблиця 4.3.)

Таблиця 4.3.

Класифікація витрат за функціями уряду

7. Загальні витрати
  701 Загальні державні послуги 7011 Виконавчі та законодавчі органи, фінансові і податкові органи, органи зовнішніх зв'язків
7012 Іноземна економічна допомога
7013 Загальні послуги
7014 Фундаментальні дослідження
7015 Загальні державні послуги НДДКР
7016 Загальні державні послуги в інших місцях некласифіковані
7017 Угоди державного боргу
7018 Трансферти загального характеру між різними рівнями влади
702 Витрати на оборону 7021 Військова оборона
7022 Громадянська оборона
7023 Іноземна військова допомога
7024 НДДКР оборони
7025 Витрати на оборону в інших місцях некласифіковані
703 Громадський порядок і безпека   7031 Поліцейські служби
7032 Пожежна охорона
7033 Суди
7034 Тюрми
7035 НДДКР громадського порядку і безпеки
7036 Громадський порядок і безпека в інших місцях некласифіковані
704 Витрати на економічні зв’язки   7041 Загальні економічні, комерційні, і трудові зв’язки
7042 Сільське господарство, лісове господарство, рибальство і полювання
7043 Паливо і енергетика
7044 Видобуток, виробництво та будівництво
7045 Транспорт
7046 Зв'язок
7047 Інші галузі
7048 НДДКР економічних зв’язків
7049 Економічні зв’язки в інших місцях некласифіковані
705 Витрати на захист навколишнього середовища 7051 Менеджмент відходів
7052 Менеджмент відходів води
7053 Боротьба із забрудненням
7054 Захист біорізноманіття та ландшафтів
7055 НДДКР захисту навколишнього середовища
7056 Охорона навколишнього середовища в інших місцях некласифікована
706 Витрати на житлові та комунальні послуги   7061 Житлове будівництво
7062 Розвиток суспільства
7063 Водопостачання
7064 Вуличне освітлення
7065 НДДКР житлового та комунального господарства
7066 Житлове та комунальне господарство в інших місцях некласифіковані
707 Витрати в орону здоров'я   7071 Вироби медичного призначення, прилади та обладнання
7072 Амбулаторні послуги
7073 Послуги лікарень
7074 Охорона здоров'я
7075 НДДКР охорони здоров'я
7076 Охорона здоров'я в інших місцях некласифікована
708 Витрати на відпочинок, культуру і релігію 7081 Відпочинок і заняття спортом
7082 Послуги в галузі культури
7083 Радіомовлення і видавничі послуги
7084 Релігійні та інші громадські послуги
7085 НДДКР відпочинку, культури і релігії
7086 Відпочинок, культура і релігія в інших місцях некласифіковані
709 Витрати на освіту 7091 Дошкільна та початкова освіта
7092 Середня освіта
7093 Додаткова невища освіта
7094 Вища освіта
7095 Освіта не визначена рівнями
7096 Допоміжні послуги в системі освіти
7097 НДДКР освітньої галузі
7098 Освіта в інших місцях некласифікована
710 Витрати на соціальний захист   7101 Хвороба та інвалідність
7102 Старість
7103 Виживші
7104 Сім'я і діти
7105 Безробіття
7106 Домогосподарі
7107 Соціальні винятки в інших місцях некласифіковані
7108 НДДКР соціального захист
7109 Соціальний захист в інших місцях некласифікований

Джерело: [21] в авторській редакції.

Г. Класифікація запасів та транзакцій державних активів та пасивів (таблиця 4.4.)

Таблиця 4.4.

Класифікація запасів/транзакцій державних активів та пасивів

3. Чиста вартість та зміна транзакцій державних активі та пасивів / 6. Чиста вартість та зміна запасів державних активі та пасивів
31/ 61 Нефінансові активи   311/611 Основні засоби   3111/6111 Будинки і споруди 31111/61111 Житло
31112/61112 Нежитлові будівлі
31113/61113 Інші структури
3112/6112 Машини та обладнання 31121/61121 Транспортне обладнання
31122/61122 Інші машини та обладнання
3113/6113 Інші необоротні активи 31131/61131 Матеріальні активи
31132/61132 Нематеріальні активи
312/612 Товарно-матеріальні запаси   3121/6121 Стратегічні запаси
3122/6122 Інші запаси   31221/61221 Сировина та матеріали
31222/61222 Незавершене виробництво
31223/61223 Готова продукція
31224/61224 Товари для перепродажу
313/613 Цінності
314/614 Невироблені активи   3141/6141 Земля
3142/6142 Ресурси надр
3143/6143 Інші природні активи
3144/6144 Нематеріальні невироблені активи
32/62 Фінан сові активи   321/621 Внутрішні 3212/6212 Валюта та депозити
3213/6213 Цінні папери крім акцій
3214/6214 Кредити
3215/6215 Акції та інши капітал
3216/6216 Страхові технічні резерви
3217/6217 Похідні фінансові інструменти
3218/6218 Інша дебіторська заборгованість
322/622 Іноземні   3222/6222 Валюта та депозити
3223/6223 Цінні папери крім акцій
3224/6224 Кредити
3225/6225 Акції та інший капітал
3226/6226 Страхові технічні резерви
3227/6227 Похідні фінансові інструменти
3228/6228 Інша дебіторська заборгованість
323/623 Монетарне золото і СДР
33/63 Зобов'язання 331/631 Внутрішні 3312/6312 Валюта та депозити
3313/6313 Цінні папери крім акцій
3314/6314 Кредити
3315/6315 Акції та інший капітал (тільки державних корпорацій)
3316/6316 Страхові технічні резерви
3317/6317 Похідні фінансові інструменти
3318/6318 Інша кредиторська заборгованість
332/632 Іноземні 3322/6322 Валюта та депозити
3323/6323 Цінні папери крім акцій
3324/6324 Кредити
3325/6325 Акції та інші капіталу (тільки державних корпорацій)
3326/6326 Страхові технічні резерви
3327/6327 Похідні фінансові інструменти
3328/6328 Інша кредиторська заборгованість
Для довідки
3M1 Власний капітал 3M11 Оплата праці працівників
3M12 Використання товарів і послуг
3M13 Споживання основного капіталу
3M14 Різниця інших податків на виробництво та інших субсидій на виробництво
6M1 Чиста вартість фінансових активів
6М2 Заборгованість (за ринковою вартістю)
6M3 Заборгованість (за номінальною вартістю)
6M4 Заборгованість
6M5 Зобов'язання за посібниками по соціальному забезпеченню
6M6 Умовні зобов'язання
6M7 Міжнародні резерви та іноземна валютна ліквідність
6M8 Некапіталізована бойова зброя і системи доставки зброї
         

Джерело: [21] в авторській редакції.

Д. Класифікація державних транзакцій за секторами та фінансовими інструментами (таблиця 4.5.)

Таблиця 4.5.

Класифікація державних транзакцій за секторами та фінансовими інструментами

8. Зміна чистої фінансової вартості після транзакції
82 Фінансові активи   821 Внутрішні   8211 Сектор державного управління
8212 Центральний банк
8213 Інші депозитні корпорації
8214 Фінансові корпорації, не класифіковані в інших рубриках
8215 Нефінансові корпорації
8216 Домашні господарства та некомерційні організації, що обслуговують домогосподарства
822 Іноземні 8221 Сектор державного управління
  8227 Міжнародні організації
8228 Фінансові організації крім міжнародних корпорацій
  8229 Інші нерезиденти
823 Монетарне золото і СДР
83 Зобов'язання   831 Внутрішні   8311 Сектор державного управління
8312 Центральний банк
8313 Інші депозитні корпорації
8314 Фінансові корпорації, не класифіковані в інших рубриках
8315 Нефінансові корпорації
8316 Домашні господарства та некомерційні організації, що обслуговують домогосподарства
832 Іноземні   8321 Сектор державного управління
8327 Міжнародні організації8328 Фінансові організації крім міжнародних корпорацій
8329 Інші нерезиденти

Джерело: [21] в авторській редакції.

Е. Класифікація інших державних фінансових потоків: зміна чистої вартості активів у результаті інших економічних потоків (таблиця 4.6.)

Таблиця 4.6.

Класифікація інших державних фінансових потоків : доходи власника/інші зміни в кількості активів

4. Чиста вартість та зміна доходів власника державних активі та пасивів / 5. Чиста вартість та зміна кількості державних активі та пасивів
41/51 Нефінансові активи 411/511 Основні засоби 4111/5111 Будинки і споруди 41111/51111 Житло
4111/51112 Нежитлові будівлі
41113/51113 Інші структури
4112/5112 Машини та обладнання 41121/51121 Транспортне обладнання
41122/51122 Інші машини та обладнання
4113/5113 Інші необоротні активи 41131/51131 Матеріальні активи
41132/51132 Нематеріальні активи
412/512 Товарно-матеріальні запаси 4121/5121 Стратегічні запаси
4122/5122 Інші запаси 41221/51221 Сировина і матеріали
41222/51222 Незавершене виробництво
41223/51223 Готова продукція
41224/51224 Товари для перепродажу
413/513 Цінності
414/514 Невироблені активи 4141/5141 Земля
4142/5142 Ресурси надр
4143/5143 Інші природні активи
4144/5144 Нематеріальні невироблені активи
42/52 Фінансові активи 421/521 Внутрішні 4212/5212 Валюта та депозити
4213/5213 Цінні папери окрім акцій
4214/5214 Кредити
4215/5215 Акції та інші форми капіталу
4216/5216 Страхові технічні резерви
4217/5217 Похідні фінансові інструменти
4218/5218 Інша дебіторська заборгованість
422/522 Іноземні 4222/5222 Валюта та депозити
4223/5223 Цінні папери окрім акцій
4224/5224 Кредити
4225/5225 Акції та інші форми капіталу
4226/5226 Страхові технічні резерви
4227/5227 Похідні фінансові інструменти
4228/5228 Інша дебіторська заборгованість
423/523 Монетарне золото і СДР
43/53 Зобов'язання 431/531 Внутрішні 4312/5312 Валюта та депозити
4313/5313 Цінні папери окрім акцій
4314/5314 Кредити
4315/5315 Акції та інші форми капіталу ( тільки державні корпорації)
4316/5316 Страхові технічні резерви
4317/5317 Похідні фінансові інструменти
4318/5318 Інша кредиторська заборгованість
432/532 Іноземні   4322/5322 Валюта та депозити
4323/5323 Цінні папери окрім акцій
4324/5324 Кредити
4325/5325 Акції та інші форми капіталу (тільки державні корпорації)
4326/5326 Страхові технічні резерви
4327/5327 Похідні фінансові інструменти
4328/5328 Інша кредиторська заборгованість

Джерело: [21] в авторській редакції.

Відповідно до національних стандартів класифікації фінансових показників виділяють [19]:

А. Класифікація доходів і отриманих офіційних трансферів

Б. Класифікація кредитування за вирахуванням погашення

B. Класифікація операцій фінансування бюджетного дефіциту

Г. Класифікація державного боргу.

Розглянемо більш детально ці класифікації.

Класифікація доходів і отриманих офіційних трансферів включає наступні статті:

1. Загальні доходи і отримані офіційні трансфери (п.2+ п.7)

2. Загальні доходи (п.3+ п.б)

3. Поточні доходи (п.4+ п.5)

4. Податкові надходження:

4.1. Податки на доходи, податки на прибуток, податки на збільшення
ринкової вартості.

4.2. Відрахування на соціальне страхування

4.3. Податки на фонд заробітної плати і робочу силу.

4.4. Податки на власність.

4.5. Внутрішні податки на товзрн та послуги

4.6. Податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції

4.7. Інші податки.

5. Неподаткові надходження:

6. Доходи від операцій з капіталом:

7. Отримані офіційні трансфери.

Класифікація видатків і кредитування за вирахуванням погашення проводиться за двома основними ознаками:

• призначення або функція, з виконанням якої пов'язані видатки
(функціональна класифікація):

• економічна характеристика операцій, шо обумовлюють ці видатки
(економічна класифікація).

Функціональна класифікація видатків та кредитування за вирахуванням
погашення має наступний вигляд:

1. державні послуги загального характеру;

2. оборона;

3. громадський порядок та безпека;

4. світа;

5. охорона здоров'я;

6. соціальне страхування та соціальне забезпечення;

7. житлово-комунальне господарство;

8. організація відпочинку і діяльність в сферах культури та релігії;

9. паливно-енергетичннй комплекс;

10. сільське господарство, лісове господарство, рибальство та полювання.

11. добувна промисловість та корисні копалини (за виключенням палива);

12. обробна промисловість;

13. будівництво;

14. транспорт і зв'язок;

15. інші послуги, пов’язані з економічною діяльністю;

16. видатки не віднесені до основних груп.

У функціональній класифікації видатків бюджету можна виділити чотири
категорії:

- державні послуги загального призначення;

- суспільні та соціальні послуги;

- державні послуги, пов'язані з економічною діяльністю;

- інші функції.

Класифікація видатків та кредитування за вирахуванням погашення у відповідності з економічними характеристиками цих двох категорій (економічна класифікація) визначає ті види операцій, які використовуються закладами державного управління для виконання ними своїх функцій, а також вплив цих операцій на ринок товарів і послуг, фінансовий ринок, на розподіл доходів в інших частинах економіки.

Принципова схема класифікації:

1. Сукупні видатки і кредитування за вирахуванням погашення (п.2 + п.5)

2. Сукупні видатки (п.З + п.4)

3. Поточні видатки

3.1. Видатки на товари і послуги

3.2. Виплати відсотків

3.3. Субсидії та інші трансферні платежі

4. Капітальні видатки

4.1. Придбання основного капіталу

4.2. Придбання товарів для створення запасів

4.3. Придбання землі і нематеріальних активів

4.4. Капітальні трансфери

5. Кредитування мінус погашення

5.1. Внутрішнє кредитування

5.2. Зовнішнє кредитування

Міжнародним валютним фондом рекомендуються дві класифікації
операцій фінансування бюджетного дефіциту: за типом кредитора та за типом
боргового зобов'язання.

Кредитори або власники боргових зобов'язань класифікуються за однорідністю економічної поведінки, шо дозволяє отримувати інформацію про імовірний вплив на економіку. Схема класифікації операцій фінансування бюджетного дефіциту за типом кредитора має наступний вигляд:

1. Загальне фінансування (п.2+ п.З)

2. Внутрішнє фінансування

2.1. Від інших частин сектору державного управління

2.2. Від органів грошово-кредитного регулювання

2.3. Від депозитних банків

2.4. Інше внутрішнє фінансування

2.5. Коригування

3. Зовнішнє фінансування

3.1. Від міжнародних організацій економічного розвитку

3.2. Від закордонних закладів управління

3.3. Інше зовнішнє запозичення

3.4. Зміни в обсягах готівкових грошових засобів, депозитів та цінних
паперів, призначених для управління ліквідністю.

Класифікація операцій фінансування побудована таким чином, щоб показати джерела надходжень фінансових засобів, необхідних для покриття дефіциту сектору державного управління, а також використання коштів, утворених в результаті перевищення доходів над видатками.

Класифікація операцій фінансування бюджетного дефіциту за типом боргового зобов’язання дозволяє отримувати інформацію про способи фінансування дефіциту або розподілу фінансових ресурсів, що утворюються в результаті перевищення доходів над видатками.

Загальна схема такої класифікації має наступні статті:

1. Загальне фінансування (п.2 + п.З)

2. Внутрішнє фінансування

2.1. Довгострокові облігації

2.2. Короткострокові облігації та векселі

2.3. Довгострокові позики, не віднесені до інших категорій

2.4. Короткострокові позики і аванси, не віднесені до інших категорій

2.5. Інші зобов'язання

2.6. Зміни в обсягах готівкових грошових коштів, депозитів та цінних паперів, призначених для управління ліквідністю

3. Зовнішнє фінансування

3.1. Довгострокові облігації

3.2. Короткострокові облігації та векселі

3.3. Довгострокові позики, не віднесені до інших категорій

3.4. Короткострокові позики і аванси, не віднесені до інших категорій

3.5. Інші зобов'язання

3.6. Зміни в обсягах готівкових грошових коштів, депозитів та ціннихпаперів, призначених для управління ліквідністю.

В розглянутій класифікації розрізняють запозичення у формі позик, шо не призначені для обігу, і запозичення у формі пінних паперів. Проводиться розмежування між короткостроковим запозиченням і довгостроковим запозиченням (до року і більше року), передбачена окрема категорія для інших зобов'язань.

Сучасна бюджетна класифікація України введена в 1998 р.. побудована з використанням досвіду побудови аналогічних класифікацій іншими країнами, в якій враховані рекомендації міжнародних фінансових організацій і прийнята до уваги національна специфіка. Загальні принципи побудови бюджетної класифікації України встановлені і закріплені законодавством. Характерними рисами нової класифікації є більш широке число показників, що використовуються у процесі побудови і виконання бюджету, а також зміна загальної структури бюджетної класифікації. Бюджетна класифікація єдина для всіх суб’єктів бюджетного процесу в Україні, вона встановлює порядок групування статей доходів і видатків бюджету у відповідності до їх економічного, функціонального та відомчого змісту.

Українська класифікація доходів і отриманих офіційних трансферів включає наступні статті:

1. Сукупні доходи, офіційні трансфери та державні цільові фонди (п.2+ п.7+ п.8)

2. Сукупні доходи (п.З + п.6)

3. Поточні доходи (п.4 + п.5)

4. Податкові надходження:

4.1.Податки на доходи, податки на прибуток, податки на збільшення ринкової вартості (прибутковий податок з громадян, податок на прибуток підприємств);

4.2. Податки на власність (податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів);

4.3. Платежі за використання природних ресурсів (відрахування на геологорозвідувальні роботи; плата за використання лісових ресурсів; плата за землю; плата за користування надрами; плата за спеціальне користування водними ресурсами);

4.4. Внутрішні податки на товари та послуги (податок на додану вартість, акцизний збір з вітчизняних товарів; акцизний збір з імпортних товарів; ліцензії на підприємницьку та професійну діяльність; плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності);

4.5. Податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції (ввізне мито, консульські послуги);

4.6. Інші податки (місцеві податки та збори, надходження плати за надання послуг з оформлення документів на право виїзду за кордон).

5. Неподаткові надходження:

5.1. Доходи від власності та підприємницької діяльності (надходження спеціальних коштів бюджетних установ; надходження від перевищення валових доходів над видатками Національного банку України; надходження до бюджету сум відсотків банків за користування тимчасово вільними бюджетними коштами; рентна плата; надходження коштів від приватизації державного майна);

5.2. Адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу (збори, що стягуються Державною автомобільною інспекцією України; плата за утримання дітей в школах-інтернатах; плата від осіб поміщених у медичні витверезники; плата за утримання вихованців спеціальних шкіл та спеціальних профтехучилищ; плата за оренду цілісних майнових комплексів державних підприємств; державне мито);

5.3. Надходження від штрафів та фінансових санкцій (суми, що стягнуті з винних осіб за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації; адміністративні штрафи та інші санкції; надходження штрафних санкцій за порушення правил пожежної безпеки);

5.4. Інші неподаткові надходження (надходження коштів від реалізації конфіскованого митними органами майна; надходження коштів від реалізації товарів та інших предметів, конфіскованих правоохоронними органами та іншими уповноваженими органами, і конфіскована валюта; надходження сум кредиторської та депонентської заборгованості підприємств, організацій установ, щодо яких минув строк позовної давності; надходження коштів від реалізації надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, майна, передачі в оренду основних фондів Збройних Сил України та інших військових формувань, а також за виконані ними роботи та надані послуги; надходження сум у різниці за природний газ; надходження сум перевищення фактичного фонду споживання над розрахунковим; інші надходження);

6. Доходи від операцій з капіталом;

6.1. Надходження від продажу основного капіталу (надходження коштів від реалізації безхазяйського майна, майна, що за правом спадкоємця перейшло у власність держави, та скарбів, надходження коштів до Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України);

6.2. Надходження від продажу державних запасів товарів (відшкодування витрат Державного бюджету України за відпущені і неоплачені в минулих роках матеріальні ресурси з державного матеріального резерву).

7. Офіційні трансфери:

7.1. Від органів державного управління інших рівнів (дотації, одержані з Державного бюджету України; дотації, одержані з республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, обласних, міських, міст Києва та Севастополя бюджетів; дотації одержані з районних бюджетів, крім міст районного підпорядкування; кошти, одержані за взаємними розрахунками з іншими бюджетами кошти, одержані сільськими, селищними бюджетами; надходження коштів з бюджетів нижчих рівнів до державного бюджету України; бюджету Автономної Республіки Крим, обласних та міських бюджетів; районних бюджетів);

7.2. З-за кордону.

8. Державні цільові фонди;

В класифікації доходів передусім виділяються податкові надходження, які являють собою обов'язкові безоплатні, безповоротні платежі органам державного управління, і неподаткові надходження. Податкові надходження класифікуються за характером бази оподаткування або за видом діяльності, в результаті якої виникають податкові зобов'язання. Неподаткові надходження групуються за їх характером.

Доходи бюджету в більшості країн світу класифікуються за джерелами і за видами. Доходи від державних підприємств та майна, як правило, відображаються у різних кошторисах. Існують також інші види класифікацій доходів, наприклад, юридична та фінансова. Юридична класифікація поділяє доходи за способом їх отримання:

- з примусу держави - податки, збори;

- без використання сили держави - плата за послуги, доброчинні внески.

Фінансова класифікація виходить з поділу доходів на безповоротні, або постійні (наприклад, податки) та тимчасові (наприклад, позики).

Застосовуються в бюджетній практиці також різні системи класифікацій видатків: міністерська (відомча), предметна, економічна, змішана.

В Україні використовують функціональну, економічну та відомчу класифікації видатків бюджету. Класифікація за функціональними ознаками (функціональна класифікація) відображає концепцію фінансів як інструменту державної урядової політики і здійснюється у відповідності до функцій держави.

Державні видатки і кредитування за вирахуванням погашення класифікується у відповідності до економічного характеру операцій (економічна класифікація): відшкодована операція чи безоплатна, на які цілі орієнтовані видатки (поточні, капітальні), з зазначенням видів отриманих товарів і послуг, а також секторів і підсекгорів. що отримали трансфери.

Переважно економічна класифікація використовується для визначення характеру діяльності закладів державного управління та їх впливу на економіку країни.

У відомчій класифікації видатки бюджету групуються за відомчою ознакою. В класифікації є перелік прямих одержувачів коштів державного бюджету. Виділені усі міністерства, найважливіші відомства, органи законодавчої, виконавчої та судової влади; дається класифікація цільових статей видатків бюджету: деталізуються напрями фінансування за цільовими статтями та прямими одержувачами коштів.

Наведемо укрупнену схему функціональної класифікації видатків бюджету:

1. Державне управління.

2. Судова влада.

3. Міжнародна діяльність.

4. Фундаментальні дослідження і сприяння науково-технічному прогресу.

5. Національна оборона.

6. Правоохоронна діяльність і забезпечення безпеки держави.

7. Освіта.

8. Охорона здоров'я.

9. Соціальний захист.

10. Житлово-комунальне господарство.

11. Культура і мистецтво.

12. Засоби масової інформації.

13. Фізична культура і спорт.

14. Промисловість і енергетика.

15. Будівництво.

16. Сільське господарство, лісове господарство, рибальство і мисливство.

17. Транспорт, дорожнє господарство, зв'язок, телекомунікації, інформатика.

18. Інші послуги, пов'язані з економічною діяльністю.

19. Заходи, пов'язані з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи та соціальним захистом населення.

20. Охорона навколишнього середовнша та ядерна безпека.

21. Попередження та ліквідація надзвичайних ситуацій і наслідків стихійного лиха.

22. Поповнення державних запасів і резервів.

23. Обслуговування державного боргу.

24. Державні цільові фонди (за винятком Фонду для здійснення заходів з ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення).

25. Видатки не віднесені до основних груп.

Схема української класифікації операцій фінансування бюджетного дефіциту за типом кредитора має наступний вигляд:

1. Загальне фінансування (п.2 + п.З).

2. Внутрішнє фінансування:

2.1. Фінансування за рахунок коштів бюджетів різних рівнів і державних фондів:

- позики, одержані з державних фондів;

- позики, одержані з бюджетів виших рівнів;

- позики, одержані з бюджетів виших рівнів.

2.2. Фінансування за рахунок позик Національного банку України.

2.3. Фінансування за рахунок комерційних банків.

2.4. Інше внутрішнє фінансування:

- позики інших фінансових установ;

- позики нефінансових державних підприємств;

- позики нефінансового приватного сектору.

2.5. Коригування:

- збільшення суми непогашеної позики через нагромадження сум відсотків, нарахованих за певний період;

- різниця між вартісною оцінкою зазначених вище статей і курсом нового випуску зобов'язань;

- різниця між вартісною оцінкою зазначених вище статей і ціною при погашенні зобов'язань;

- безготівковий випуск або погашення боргових зобов'язань;

- переоцінка вартості в національній валюті.

3. Зовнішнє фінансування:

3.1. Позики, надані міжнародними організаціями економічного розвитку.

3.2. Позики надані урядами іноземних держав.

3.3. Позики надані іноземними комерційними банками.

3.4. Позики надані постачальниками.

3.5. Зміна залишків бюджетних коштів в установах банків в іноземній валюті.

3.6. Зміна обсягів депозитів і цінних паперів.

3.7. Інше зовнішнє фінансування.

Вітчизняна схема класифікації державного боргу за типом кредитора виглядає наступним чином:

1. Загальна сума боргу.

2. Внутрішній борг:

2.1. Заборгованість перед юридичними особами.

2.2. Заборгованість перед банківськими установами:

- перед Національним банком України;

- за позиками, одержаними для фінансування дефіциту;

- за позиками, одержаними для фінансування дефіциту бюджету поточного року;

- за позиками, одержаними для фінансування дефіциту бюджету минулих років;

- за іншими позиками та зобов'язаннями;

- за компенсаційними виплатами населенню в установах Ощадного банку України та колишнього Укрдержстраху;

- за залишками вкладів населення, централізованих колишнім Ощадним банком СРСР, та компенсаціями за ними:

- заборгованість сільськогосподарських підприємств за довгостроковими позичками, що віднесена на державний борг;

- за сумами, спрямованими на індексацію обігових коштів державних підприємств та організацій;

- компенсація витрат знецінення грошової частини коштів статутних фондів банків за станом на 1 січня 1992 року;

- заборгованість перед іншими банками.

2.3. Заборгованість перед іншими органами управління.

2.4. Внутрішня заборгованість, не віднесена до інших категорій.

2.5. Коригування, пов'язане з різницями у вартісних оцінках.

3. Зовнішній борг:

3.1. Заборгованість за позиками, одержаними від міжнародних організацій економічного розвитку.

3.2. Заборгованість за позиками, наданими іноземними державами, в тому числі під гарантії Уряду.

3.3.Заборгованість за позиками, наданими іноземними комерційними банками.

3.4. Заборгованість за позиками, наданими постачальниками.

3.5. Зовнішня заборгованість, не віднесена до інших категорій.

3.6. Коригування, пов'язане з різницями у вартісних оцінках.

Данні про борг показують загальну суму зобов'язань сектору державного управління не зменшену на величину вимог до інших секторів економіки. Державний борг статистично визначається сумарними визнаними прямими зобов'язаннями закладів управління перед іншими секторами економіки або рештою країн світу. Зобов'язання обслуговуються через виплату відсотків, і можуть зменшуватись, коли відбувається погашення основної суми боргу.

Найбільш важливою класифікацією державного боргу є класифікація за типом держателів боргових зобов ’язань, за типом кредитора:

1. Загальна сума боргу (п.2+ п.З).

2. Внутрішній борг:

2.1. Іншим частинам сектору державного управління.

2.2. Органам грошово-кредитного регулювання.

2.3. Депозитним банкам.

2.4. Інша внутрішня заборгованість.

2.5. Коригування, пов'язане з різницями у вартісних оцінках.

3. Зовнішній борг:

3.1. Міжнародним організаціям економічного розвитку.

3.2. Закордонним закладам управління.

3.3. Інша зовнішня заборгованість.

3.4. Коригування, пов'язане з різницями у вартісних оцінках.

Щоби запобігти повторному рахунку, до внутрішнього боргу (або до його окремих позицій) не включають вже розміщені в таблиці боргові зобов'язання іншим частинам сектору державного управління (окремим його рівням або сектору в цілому). Рекомендується утворювати ряд довідкових статей, наприклад: внутрішній борг, шо погашається в іноземній валюті: внутрішній борг, шо погашається в національній валюті та ін. Додатковими класифікаціями державного боргу можуть бути класифікації непогашеного боргу за секторами і підсекторами економіки, за типом боргового зобов'язання. Схема класифікацїї державного боргу за типом боргового зобов ’язання має наступний вигляд:

1. Загальна сума боргу (п.2 + п.З).

2. Внутрішній борг:

2.1. Заборгованість за довгостроковими облігаціями.

2.2. Заборгованість за середньостроковими облігаціями.

2.3. Заборгованість за короткостроковими облігаціями та векселями.

2.4. Заборгованість за кредитами, одержаними на фінансування дефіциту бюджету.

2.5. Заборгованість за відсотками, нарахованими по кредитах, одержаних на фінансування дефіциту бюджету.

2.6. Заборгованість за іншими зобов'язаннями.

3. Зовнішній борг:

3.1. Заборгованість за довгостроковими облігаціями.

3.2. Заборгованість за середньостроковими облігаціями.

3.3. Заборгованість за короткостроковими облігаціями та векселями.

3.4. Заборгованість за позиками, не віднесеними до інших категорій.

3.5. Заборгованість за іншими зобов'язаннями.

 

1.2. Система показників грошового обігу зображена на Рис. 4.2.

 

Рис. 4.2. Система показників грошового обігу. Джерело: [19].

Номінальна грошова маса (М) — це кількість грошей у обігу або запас активів у ліквідній формі. Грошова маса може бути обчислена тільки на визначений момент часу, тобто є моментним показником і характеризує кількість грошей в економічній системі на визначений момент часу — на початок або кінець періоду (місяця, кварталу, року).

Грошовий обіг (VM) — сукупність грошових операцій за період часу, чи потік грошової маси. Грошовий обіг — інтервальний показник. Обчислюючи кількість грошей, необхідно чітко розрізняти два показники — гроші як запас і гроші як потік, тобто оборот за період.

Показник реальної грошової маси (М/Р) характеризує кількість грошей необхідних для забезпечення реального рівня виробництва, який враховує інфляцію і залежність реального виробництва від величини грошової маси в довгостроковому періоді.

Швидкість обороту грошей (V) — характеризує інтенсивність руху грошових знаків при функціонуванні їх як засобів обороту і засобів платежу, розраховується в разах і показує як кожен карбованець грошової маси використовується на придбання готових товарів і послуг за період часу. Вона характеризує кількість товарів, виготовлених на 1 грн. грошової маси, або реальну купівельну спроможність національної валюти.

Індекс купівельної спроможності карбованця показує, у скільки раз знецінилися гроші, тобто характеризує інфляцію, і може обчислюватися по відношенню до грошової одиниці поточного і базисного періодів. Якщо індекс цін за аналізований період зросте, то індекс купівельної спроможності карбованця знизиться і навпаки.

Рівень монетаризації економіки характеризує запас грошової маси на 1 грн. валового внутрішнього продукту. Цей показник є найважливішим індикатором стану грошової сфери, тому що його рівень можна оцінити на основі міжнародних зіставлень. Його динаміка досить стабільна, а рівень у ведучих розвинутих країнах може служити орієнтиром для країн з перехідною економікою. Для розвинутих країн рівень монетаризації в даний час складає від 60% до 80%.

Готівковий грошовий обіг — це рух готівки в процесі обороту товарів, надання послуг і здійснення різних платежів.

Безготівковий грошовий обіг — це частина грошового обігу, у якому рух грошей відбувається у виді перерахування сум з рахунку платника на рахунок одержувача шляхом взаємних вимог, тобто без участі готівки. Розрахунки здійснюються через кредитні установи під їх контролем в основному за згодою платника і при наявності в нього засобів на рахунках (банківських депозитах) за фактом відвантаження продукції (надання послуг) чи попередньо (передоплата).

Грошовий мультиплікатор (Км) — це коефіцієнт, який служить мірою збільшення грошової маси в результаті безготівкової емісії (банківської емісії). Він показує, у скільки разів грошова маса більше величини готівки в банківській системі.

Грошова база (Н) — самостійний компонент грошової маси, що характеризує величину коштів, які надійшли в систему комерційних банків, і обчислюється двома показниками:

- грошова база у вузькому розумінні включає готівку в обороті (випущену Національним банком України без обліку готівки в сховищах);

- грошова база в широкому розумінні включає готівку в обороті плюс кореспондентські рахунки і обов'язкові резерви комерційних банків у Національному банку України (готівка в національній валюті).

Сучасні фінансові системи включають і інші види ліквідних активів, які можна розглядати як гроші. Це високоліквідні державні чи інші ринкові цінні папери.

Державні цінні папери —це форма існування державного внутрішнього боргу, чи державного зобов'язання, емітентом якого виступає центральний уряд місцеві органи влади і державні підприємства з метою акумуляції грошових ресурсів. Державні цінні папери є найбільш надійними цінними паперами і мають пільгове оподатковування (аж до повного звільнення від сплати податків). Як правило, це папір з фіксованою вартістю — депозитні сертифікати, банківські акцепти, державні короткострокові цінні папери й облігації. Вони менш ліквідні, чим банківські депозити, але їх можна легко поміняти на гроші або використовувати як засіб платежу.

В даний час запаси світових грошей в Україні обчислюються показниками міжнародних резервів (міжнародних ліквідних активів). Ці активи виступають як засіб регулювання платіжного балансу.

У даний час для характеристики величини грошової маси в статистиці України використовуються дві системи показників: одна система базується на системі грошових агрегатів, а інша — на системі показників, що розраховуються за методологією МВФ.

Обидві ці системи побудовані по єдиному принципу агрегування фінансових активів за ступенем ліквідності і формування на цій основі грошових агрегатів.

Грошовий агрегат —це визначене законодавством специфічне угрупування ліквідних активів. Всю грошову масу можна уявити як сукупний грошовий агрегат, який складається з грошових агрегатів. В процесі побудови цих агрегатів, кожна наступна величина збільшується на попередню.

Згідно методології МВФ розрізняють сім грошових агрегатів. Перехід від грошового агрегату М до грошового агрегату М покажемо на прикладі стандартів МВФ (табл. 4.7.).

Таблиця 4.7.

Взаємозв'язок грошових агрегатів

Грошові агрегати Інструменти
М - грошова готівка Національна грошова готівка
М - гроші у вузькому розумінні М плюс депозити до запитання
М - гроші у вузькому розумінні плюс близькі категорії   М плюс строкові та нагромаджувальні депозити; депозити в іноземній валюті; депозитні сертифікати: цінні папери які перекуповуються за домовленістю.
М - гроші в широкому розумінні М плюс дорожні чеки; комерційні папери.
Від М до М або агрегат L (ліквідність) М плюс ліквідні державні цінні папери; облігації, які вільно обертаються («negotiable bonds»); пасиви інших фінансових посередників.

Джерело: [19].

Міжнародними стандартами передбачено від 4 до 7 показників грошової маси. В статистиці ООН перевага надається показнику, який об'єднує готівкові та депозитні гроші. МВФ розраховує загальний для всіх країн показник М (як сукупність готівкових грошей та всіх видів чекових вкладів) і показник «квазігроші» (строкові та ошадні банківські рахунки М найбільш ліквідні фінансові інструменти. які обертаються на ринку). В банківській статистиці розвинутих країн виділяється від 3 показників грошової маси (в Німеччині, Швейцарії) до 10 (у Франції). В США та Італії виділяються 4 основних показники, в Великобританії - 5 показників.

В даний час агрегат М є основним показником, що характеризує величину грошової маси в статистиці України. Згідно законодавства в Україні передбачено чотири грошові агрегати (від М до М ). М - грошова маса в обороті, яка вимірюється сукупним об'ємом купівельних та платіжних засобів, які обслуговують господарський оборот та належать приватним особам, підприємствам і державі.

Відповідно до методології, прийнятою міжнародною фінансовою статистикою, для характеристики грошової пропозиції використовуються наступні агрегати: «гроші», «квазігроші», «широкі гроші».

Агрегат «гроші» містить у собі гроші поза банками і депозити до запитання, тобто являє собою всі кошти в економіці


Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. Абсолютні і відносні статистичні величини
  3. Абсолютні показники фінансової стійкості
  4. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  5. Абсолютні статистичні показники.
  6. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  7. Аналітичні показники динаміки та прийоми їх обчислення
  8. Аналітичні показники рядів динаміки.
  9. Аналітичні показники ряду динаміки.
  10. Аналітичні показники ряду динаміки.
  11. Базисні показники
  12. Валовий внутрішній продукт та інші макроекономічні показники




Переглядів: 429

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практичне завдання студентам | Практичне завдання студентам

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.095 сек.